تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819292724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اينترنت چمداني چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اينترنت چمداني چيست؟
شهر مجازي > اينترنت ايراني - حميد ضيايي پرور:
دولت آمريكا در اقدامي كه آشكارا دخالت در امور داخلي كشورها محسوب مي‌شود درصدد راه‌اندازي نسل جديدي از شبكه اينترنت است كه نياز به عبور از دروازه مخابراتي كشورها ندارد.

اين نوع اينترنت كه به اينترنت سايه يا اينترنت جايگزين يا اينترنت چمداني مشهور شده قرار است در آينده‌اي نه چندان دور در دسترس برخي كشورها قرار گيرد. بدون شك اين پروژه، فاز ديگري از جنگ نرم سايبري آمريكا عليه كشورهاي مخالف به شمار مي‌رود.

روزنامه نيويورك تايمز نخستين روزنامه‌اي بود كه از طرح آمريكا موسوم به اينترنت چمداني پرده برداشت. طبق گزارش اين روزنامه آمريكايي، دولت اوباما در حال هدايت تلاش‌هاي جهاني براي ايجاد يك اينترنت و شبكه تلفن همراه «در سايه» است تا مخالفين در كشورهاي مختلف، بتوانند از آن استفاده كنند.

اين تلاش‌ها شامل پروژه‌هاي محرمانه‌اي است كه در برگيرنده ايجاد شبكه تلفن در داخل يك كشور و همچنين عمليات شبه جاسوسي است كه در يكي از خيابان‌هاي واشنگتن، توسط گروهي جوان بازسازي مي‌شود. اينها كه بيشتر شبيه يك گروه موسيقي هستند، درحال كارگذاشتن وسايلي در يك چمدان هستند كه نمونه‌اي از يك اينترنت چمداني است.

با بودجه‌اي معادل 2 ميليون دلار كه توسط وزارت خارجه آمريكا اختصاص داده شده است، چمدان مزبور مي‌تواند از هر مرزي عبور كرده و در اسرع وقت تبديل به شبكه بي‌سيمي با پوشش منطقه‌اي نسبتا وسيعي شود كه به شبكه اينترنت وصل مي‌شود.اين تلاش‌هاي آمريكا از خلال مصاحبه‌ها، اسناد طبقه‌بندي‌شده و مداركي كه به دست نيويورك تايمز رسيده بر ملا شده است.وزارت خارجه به‌عنوان مثال در حال تأمين بودجه شبكه‌هاي بي‌سيم غيرقابل رد‌گيري است كه به فعالين اجازه مي‌دهد تا درخارج از قلمرو كنترل شده توسط دولت، در كشورهايي نظير ايران، با خارج تماس بگيرند.

مقامات آمريكايي گفته‌اند در يكي از اين تلاش‌ها، وزارت خارجه و پنتاگون با صرف هزينه‌اي معادل حداقل 50ميليون دلار يك شبكه تلفن همراه مستقل را در افغانستان، با كمك برج‌هايي كه در پادگان‌ها نصب شده است، ايجاد كرده‌اند. هدف از اين كار مقابله با توانايي طالبان در قطع ارتباطات رسمي دولت افغانستان است.تلاش‌هاي تازه سعي دارد شبكه‌اي كاملا مستقل از ارتباطات رسمي برقرار سازد. تا پايان سال 2011 وزارت خارجه حدود 70 ميليون دلار صرف اينگونه فناوري‌ها خواهد كرد.هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا گفته است: ما هر روز شاهد تعداد روزافزوني از افرادي هستيم كه از اينترنت، تلفن همراه و ساير فنون استفاده مي‌كنند تا صداي خود را به گوش همه برسانند.

اين يك فرصت تاريخي براي تغييرات است؛ تغييراتي با حمايت آمريكا. به همين دليل است كه سعي مي‌كنيم به آنها كمك كنيم تا با يكديگر و با جامعه و دولت خود و نيز با دنيا ارتباط بر قرار كنند.ساشا مينرات كه به‌عنوان مدير برنامه فناوري باز، مسئول طرح اينترنت چمداني است گفت: ما نوعي زيرساخت مستقل را بنا خواهيم كرد كه تقريبا غيرقابل قطع، كنترل يا نظارت است.در اين چمدان يك آنتن بي‌سيم كه مي‌تواند ميدان ارتباطي را گسترش دهد، يك لپ‌تاپ براي مديريت شبكه و حافظه و سي‌دي‌هايي جاسازي مي‌شوند كه اين برنامه ، امكان پياده كردن نرم‌افزار مربوطه را براي مشتركان به اين شبكه نامرئي فراهم مي‌سازد.نشريه بوستن چاپ آمريكا نيز نوشت: دولت اوباما پروژه ساخت وسايل ارتباط جمعي موازي يا سايه را دنبال مي‌كند تا در كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد.

اين تلاش‌ها شامل ايجاد سامانه‌هاي تلفن همراه مستقل براي نصب در كشورهاي خارجي است و نيز استفاده از دستگاهي كه يك شركت كم‌سابقه مستقل در طبقه پنجم ساختماني تجاري در خيابان ال-L- شهر نيويورك ساخته‏اند كه از طريق آن، سخت‌افزاري به ظاهر عادي را مي‏توان مبدل به يك شبكه بي‏سيم اينترنتي كرد. اين سامانه به‌دليل همين مشخصه نام اينترنت چمداني را به‌خود گرفته است.

دن بائر، دستيار معاون وزارت خارجه نيز به شبكه خبري بلومبرگ گفت كه اين برنامه به توليد نرم‌افزارهايي كمك خواهد كرد كه در ايران و سوريه كاربرد گسترده دارند و هدف آن كمك به فعالان سياسي براي پرهيز از شناسايي‌شدن است.

شبكه العربيه نيز نوشت: آمريكايي‌ها در حال ساخت دستگاه‌هاي الكترونيكي ارتباطي كوچكي هستند كه به راحتي در چمدان مسافران عادي جا مي‌گيرند و مي‌توانند با نصب آسان، ارتباط موبايلي و اينترنتي را در منطقه نسبتاً وسيعي تأمين كنند. آلن اير، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز به دويچه وله آلمان گفت: طرح اينترنت چمداني تنها بخشي از طرح بزرگ‌تري است كه الان روي آن كار مي‌شود.

در همين حال رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي، در واكنش به اين طرح آمريكايي گفت: «آمريكايي‌ها با وارد شدن به فضاي سايبري، جريان بسيار قوي را عليه خودشان به راه مي‌اندازند.»

رامين مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه موضع وزارت امور خارجه ايران درخصوص برنامه اينترنتي وزارت خارجه آمريكا براي كشورهاي سوريه، ايران و ليبي با عنوان «اينترنت در چمدان» چيست، افزود: «آمريكايي‌ها و ديگر كشورهاي غربي تلاش زيادي كرده‌اند تا با عزم و اراده ملت ما و ديگر ملت‌هاي مستقل منطقه مقابله كنند. حركت برخلاف حقوق ملت‌ها، پاسخ دندان‌شكني خواهد داشت.»

در هر صورت آن طور كه از اظهارات مقامات آمريكايي برمي‌آيد طرح اينترنت چمداني احتمالا يك طرح با محدوده برد كوتاه و محلي خواهد بود كه در چشم‌انداز كوتاه مدت نمي‌تواند تأثير‌گذاري چنداني در معادلات سياسي كشورها داشته باشد. با اين حال صرف چنين بودجه‌هايي در قالب برنامه‌هاي جنگ نرم آمريكا عليه كشورها و به‌ويژه عليه ايران نشان‌دهنده اهداف بلندپروازانه دولت آمريكا در مقابله با كشورهاي مستقل و اسلامي در منطقه و جهان است. اين در حالي است كه هم‌اكنون نيز بسياري از وب‌سايت‌هاي اجتماعي نقش شبكه‌هاي جاسوسي را براي پنتاگون، سيا و آژانس امنيت ملي آمريكا ايفا مي‌كنند.

طبق اطلاعات رسمي منتشر شده از سوي شركت‌هاي بزرگ اينترنتي دنيا، محرمانه‌ترين اطلاعات و تعامل‌هاي كاربران اينترنت در دنيا در اختيار دستگاه‌هاي حاكمه آمريكا قرار مي‌گيرد. آمريكا در فاز جديد جنگ نرم سايبري عليه كشورهايي همچون ايران سعي دارد با استفاده از فناوري‌هاي جديد به تضعيف اين كشورها پرداخته و زمينه براندازي نرم را در اين كشورها فراهم كند. بديهي است مقابله با اين اقدامات، هوشياري بيشتر دستگاه‌هاي متولي ذي ربط در ايران را مي‌طلبد.

دوشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن