واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شهرام ناظری در زادگاهش تكریم شد
برای اعتلای موسیقی این دیار هر كاری میكنم .مراسم نکوداشت شهرام ناظری - شوالیهی کرمانشاهی آواز ایران - شامگاه گذشته در میان جمعی از علاقمندان در زادگاهش برگزار شد. میرجلالالدین کزازی سخنرانی كرد؛ علی اكبر مرادی تنبور زد و سیاوش نورپور تار نواخت؛ قطعاتی توسط گروه انجمن موسیقی کرمانشاه ( نجوا) اجرا شد و با دوزله نوازی (اجرای موسیقی محلی) ادامه پیدا كرد. رحیم معینی کرمانشاهی نیامده بود، اما پیامش را فرزندش خواند. محمدجواد محبت و بیژن ارژن شعر خواندند؛ نماهنگی هم از مراسم اعطای نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه به شهرام ناظری پخش شد. در منطقه کرمانشاه، در این مراسم که با حضور رییس مرکز موسیقی صدا و سیما، استاندار، فرماندار، جمعی از مسوولان استان و جمعی از شخصیتهای فرهنگی، ادبی و هنری، ازجمله میرجلال الدین کزازی، محمدعلی چاووشی، علیاکبر مرادی و ... همراه بود، بهپاس سالها تلاش شهرام ناظری در راه اعتلای هنر موسیقی اصیل ایرانی، از وی قدرشناسی شد. در ابتدای این مراسم احمد رجبی - مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه - اظهار كرد: خدا را شاکریم که بزرگان و برجستگانی از این استان در عرصههای علمی، ادبی، هنری و .. رشد کردهاند که نه در سطح کشور بلکه در سطح جهان به آنان میبالند. رجبی افزود: استان کرمانشاه این پتانسیل را دارد که در عرصههای مختلف در سطح کشور و حتا در جهان تاثیرگذار باشد. وی عنوان کرد: این نکوداشت با هدف پاسداشت هنرهای اصیل، مثبت و تاثیرگذار در اصلاح روشهای انحرافی که متاسفانه طی سالیان گذشته در عرصههای مختلف بهوجود آورده بودند، برگزار شده و امیدواریم اساتیدی همچون شهرام ناظری با حضور و خلق آثار بیشتر به اصلاح بیش از پیش این مسیر کمک و هنر اصیل و تعهدآ فرین روز به روز در جامعه ما شکوفاتر شود. كرمرضا پیریایی - رییس مرکز موسیقی صدا و سیما - نیز در این مراسم با ابلاغ تبریک رییس سازمان متبوعش به ناظری، عنوان كرد: امسال سال بسیار بزرگی برای موسیقی ایران اسلامی است، سالی که در آن استاد شهرام ناظری از موضع آسمان تایید شد و موقعیت بسیار خوبی برای موسیقی کشورمان در جهان ایجاد کرد. پیریایی در ادامه با اشاره به حضور و استقبال شایان علاقمندان از این مراسم، گفت: این استقبال نشان می دهد موسیقی مورد نظر مردم چیست و در واقع وقتی بحث موسیقی فاخر میشود نمونه روشن آن همین موسیقی استاد شهرام ناظری است. وی عنوان کرد: باید موسیقی را با سه ضلع قوی آن یعنی ضلع محتوا، ضلع ذایقه آفرینی و ضلع رعایت ضوابط فنی موسیقی ببینیم که در موسیقی استاد ناظری همه این اضلاع دیده میشود. پیریایی با ابراز خرسندی از شکلگیری همکاری استاد ناظری با صدا و سیما، ابراز امیدواری کرد این همکاری استمرار داشته باشد. ناظری هم خواند و نواخت سپس شهرام ناظری نیز در این مراسم با ابراز خوشنودی از حضور در زادگاهش و درجمع هم تبارهای خود، عنوان کرد: برای من مایه سعادت بزرگی است که در این جهان وانفسا که طبل و کوس بیهویتی و تفرقه در همه جای جهان کوبیده میشود این فرصت مغتنم در اختیارم قرار گرفته که مقابل هم قومهای خودم بایستم. ناظری با اشاره به فرهنگ غنی کرمانشاه، خواستار برنامهریزی ریشهای برای فرهنگ کرمانشاه شد و گفت: حاضرم اگر لازم باشد و بتوانم گرهای بگشایم برای اعتلا فرهنگ این دیار هر کاری بکنم. وی همچنین از مسوولان و خصوصاً مسوولان فرهنگی استان خواست توجه بیشتر به جوانان كنند؛ او افزود: امیدواریم شاهد این منظره نباشیم که جوانان این دیار بهعلت کمبود جا پشت درهای بسته بمانند، هر چند که حضور مسوولان در این مکان خود نشان از علاقه آنان است و امیدواریم برنامهریزی ریشهای برای جوانان بشود. شوالیهی آواز ایران ادامه داد: پس از موهبتهای الهی که نصیبم شد و جوایز جهانی که گرفتم با خود فکر کردم که اکنون چه باید بکنم و وظیفه ام چیست و به این نتیجه رسیدم که باید با یک ذهنیت جدید حرکت کنم و به فکر این باشم چه گرهای می توانم از فرهنگ و موسیقی باز کنم. وی پس از سخنانش با درخواست حاضران به مولانا خوانی به رسم و سبك همیشهاش پرداخت و آواز كردی خواند و سهتار نواخت. میرجلال الدین کزازی - استاد ادبیات فارسی - از سرزمینهای ماد که امروزه تیرههایی از کردان در آن به سر میبرند، بهعنوان موسیقاییترین سرزمینهای ایران نام برد و گفت: به هیچ روی شگفتآور نیست که کسی مانند شهرام ناظری از کرمانشاه سرزمین باستان خینا و نوا و موسیقی برخیزد و در این هنر نامی بلند بهدست آورد. او ابراز كرد: در فرهنگ گرانسنگ و تاریخ باشکوه و نازش خیز ایران، هنر خنیا یا موسیقی همواره از ارج و ارزش بسیار برخوردار بوده، تا بدان پایه که در ایران این هنر از دورترین روزگارانی که میدانیم تاکنون هنری آیینی و مینویی شمرده میشده است. وی افزود: اگر به جغرافیای موسیقی در ایران زمین بنگریم و بیاندیشیم بیگمان که هر آشنا با تاریخ موسیقی با من هم رای و هم داستان خواهد بود اگر بگویم سرزمینهای ماد که امروزه تیرههایی از کردان در آن بهسر میبرند، خنیاییترین سرزمینهای ایراناند و موسیقی با خون در رگهای کردان روان است. این استاد ادب فارسی با ذکر نمونه به پیشنیه این هنر آیینی در سرزمین ماد اشاره کرد و گفت: یکی از کهنترین نواها و آهنگها در موسیقی ماد یا کرد آن است که "هوره" نامیده میشود و دیرینگی آن به روزگار گاهان باز میگردد، به زمانی که زرتشت سرودههای آیینی خویش را در میپیوست. کزازی افزود: پس به هیچ روی مایه شگفتی نیست که مردان نامدار موسیقی از این سرزمینها برخیزند، چون این سرزمینها سرزمین خنیاست. او اظهارداشت: شما به هر کدام از تیرههای کرد که بازمانده از مادهای باستانیاند بنگیرید نواهایی نغز و ناب را که سینه به سینه از پیشینیان به آنان رسیده را نزد آنان مییابید، پس یکی از گرانمایهترین گنجینههای موسیقی ایران موسیقی کردان است که هنوز بدانسان که میسزد کاویده و بررسی نشده است. وی افزود: به هیچ روی شگفت آور نیست که کسی مانند شهرام ناظری از سرزمین باستانی خنیا و نوا و موسیقی برخیزد و در این هنر نامی بلند بدست آورد که از مرزهای ایران زمین نیز فرا بگذرد و در سرزمین بیگانه او را به پاس این هنر شگرف که خدایانهترین و مینوییترین هنری است که میشناسیم بزرگ بدارند و بدو نشان نازش بدهند. کزازی در پایان گفت: از دادار دادگر که بزرگترین خنیایی جهان، اوست زیرا خرمترین خنیا را که جهان هستی است پدید آورده، برای این فرزن برومند و بالا بلند کرمانشاه (شهرام ناظری) آرزوی کامیابی و بخت یاری پایدار دارم. در این مراسم همچنین علیاکبر مرادی - تنبورنواز چیرهدست - به اجرا قطعاتی پرداخت. در پایان نیز از سوی استاندار، حوزه هنری کرمانشاه، انجمن موسیقی کرمانشاه، انجمن خوشنویسان کرمانشاه، انجمن طراحان و گرافیک، انجمن نمایش، انجمن هنرهای تجسمی، انجمن ادبی مهر کرمانشاه و موسسات فرهنگی هنری کرمانشاه لوح های تقدیر و هدایایی به استاد ناظری تقدیم شد. این مراسم با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه شده بود؛ اما سالن محل برگزاری كفایت حضور جمعیت را نمی كرد، بنابراین عدهای پشت درهای بسته مانده و موفق به حضور در سالن مکان برپایی مراسم نشدند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]