واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسکانیوز:مسعود ده نمکی با انتقاد از وضعیت فعلی سینمای جنگ گفت: سینمای جنگ به گونه ای شایسته و بایسته هنوز نتوانسته به تاریخ دفاع مقدس ادای دین کند. مسعود ده نمکی اظهار داشت:با توجه به تغییر نسل و مخاطب زبان سینمای دفاع مقدس نیز باید تغییر کند و ما در پیدا کردن این زبان مشترک دچار مشکل بودیم. سعی کردم در ساخت فیلم نیت پاکی داشته باشم وی درخصوص عوامل موفقیت اخراجی ها و استقبال مخاطب از آن، خاطرنشان کرد: پرهیز از اغراق و یک جانبه نگری و پیدا کردن زبان مشترک با نسل جدید توانست در توفیق اخراجی ها موثر باشد . و من به عنوان کسی که خودش در جنگ حضور داشته، سعی کردم در ساخت فیلم نیت پاکی داشته باشم و مطمئنا همه عوامل نیز این طور فکر می کردند و فقط به عنوان کار به آن نگاه نکردند، در کنار زحمات زیادی که کشیده شد، لطف خدا اصلی ترین عامل در توفیق اخراجی ها بود. ده نمکی ها اشاره اینکه عنصر طنز تاثیر بسزایی در اخراجی ها داشت، تصریح کرد: طنز اخراجی ها در خدمت فیلم بود و نه سوار بر فیلم، طنز یک از ابزار در این قالب دیده شد نه هدف. طنز کلامی و در کنار قرار گرفتن آدمهای مختلف در موقعیت طنز بسیار موثر بود. وی افزود: من فکر می کنم پرداختن به فیلمنامه به عنوان یک زیربنا در شکل گیری یک فیلم بسیار موثر است. کارگردان فیلم سینمایی اخراجی ها با تاکید بر اینکه نگاه تحریک آمیز به دفاع مقدس لطمات زیادی را به این ژانر وارد کرده است، گفت: در فیلم دفاع مقدس نباید سلیقه ای برخورد کنیم و باید خطوط قرمز و چارچوب هایی که تعریف می شود بر اساس واقعیت ها باشند نه بر اساس سلیقه افراد آن هم بعضا افراد کج سلیقه. ملاک ها و معیارهای زمینی تعیین کننده صلاحیت شهید شدن یا نشدن افراد نیست ده نمکی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه از آنجایی که شهادت امری والاست اما در اخراجی ها سطحی به آن نگاه شده، گفت: شهادت امری والاست اما مسلما ما جای خدا نیستیم و نمی توانیم معیار آدم ها را برای شهادت تعریف کنیم و فقط در ظواهر دنبال نشانه ها بگردیم کما اینکه در جنگ هم این طور بود، چه بسا کسانی شهید می شدند که ما توقعش را نداشتیم و چه بسا کسانی شهید نشدند که توقعش را داشتیم. پس ملاک ها و معیارهای زمینی تعیین کننده صلاحیت شهید شدن یا نشدن افراد نیست. خدا به دلهای آدمها نگاه می کند و نیتها مهم است. باید در تاریخ جنگ واقع نگاری شود ده نمکی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع سینمای جهان و رقابتی که وجود دارد، سینمای دنیا با استفاده از تکنیک به شدت رو به افزایش است و در بعد نرم افزازی یعنی فیلمنامه هم پیوند ادبیات با سینما می تواند در غنی سازی فیلمنامه ها کمک کند. اگر در تاریخ جنگ واقع نگاری شود ونه فقط وقایع نگاری ، خاطرات باید تبدیل به آثار هنری شوند و به نوعی اقتباس مبنی بر واقعیت باشد در این صورت می تواند به فرهنگ واقعی جنگ نزدیک شود. وی درخصوص ساخت اخراجی های 2 گفت: طبق قولی که داده بودم، نگارش اول فیلمنامه حاضر شده و با تشخیص یک تیم کارشناسی از آزادگان از هر اردوگاه یک نفر و از آزادگان قدیمی به عنوان مشاور انتخاب شده اند و قرار است که با همفکری یکدیگر سغی کنیم تا این فیلم نامه به واقعیت نزیک تر باشد و با زبان طنز بتواند بخشی از تاریخ جنگ را روایت کند. وی افزود: من بیش از 10 سال است که در مقوله اسارت تحقیق می کنم و با شناختی از این بستر وارد نگارش فیلم نامه شدم. اخراجی ها بخشی از جنگ را روایت می کرد و اخراجی های 2 آن سوی خاکریز ها را روایت خواهد کرد. ده نمکی اخراجی های یک را استثنا دانست و گفت: فروش 5/2 میلیاردی یعنی رکوردی تاریخی در سینما و بکر بودن موضوع که باعث استقبلال مخاطبان شد اما برای من جا به جایی رکورد مهم نیست بلکه مهم این است که در همان قالب بخشی دیگر از تاریخ جنگ را روایت کنم و اثرم بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند./05/120 راضیه غنجی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]