واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسکانیوز:مجری برنامه سینما چهار دراین برنامه از زبان "جیم جار موش" کارگردان فیلم "گوست داگ سلوک آمریکایی "گفت:او معتقد است اگر ایده ناب و بکری نیابد،هیچ فیلمی نمی سازد. جمعه شب در برنامه سینما چهار فیلمی از جارموش با عنوان "گوست داگ سلوک آمریکایی" پخش شد . جیم جارموش در سال 1953 در ایالت اوهایو آمریکا به دنیا آمده است .او در سال 1971 بعد از اتمام تحصیلات در مقطع متوسطه به دلیل اینکه علاقه زیادی به تحصیل در رشته ادبیات و زبان انگلیسی داشت به نیویورک سفر کرد و در دانشگاه کلمبیا در رشته ادبیات ثبت نام کرد.بعد از اتمام تحصیلات در رشته ادبیات به کشور فرانسه سفر کرد و در سینمای شهر پاریس به تماشای به تماشای فیلم موج نو فرانسوی نشستو در همان سفر بود که با بسیاری از فیلم های متفاوت ایتالیایی و فیلم سازان ژاپنی آشنا شد.بعد از اتمام این سفر به نیویورک بازگشت و در رشته فیلم و سینما ثبت نام کرد و در همان سالها بود که تحت تاثیر دو فیلم ساز بزرگ قرار گرفت و با آنها ارتباط ویژهای برقرار کرد. در سال 1980 فیلم"پایان نامه دانشجویی"را کارگردانی کرد که از نظر ساختار و شکل فیلم پر از اشکالی بود."وین وندرز"نیز بسیار به او کمک کرد و بخشی از هزینه فیلم سازی او را متقبل شد و همچنین مواد خام برای فیلم برداری را در اختیار او قرار داد .جار موش موفق شد در سال 1984 فیلم "عجیب تر از بهشت "را فیلم برداری کند و این فیلم،فیلم شاخصی از آب در امد آنچنان که موفقیت این فیلم دور از ذهن جارموش بود.وی موفق شد جایزه بین المللی جشنواره نتردام ،جایزه پلنگ طلایی لوکارنو،بهترین جایزه جشنواره فیلم کن را از آن خود کند.بعد از موفقیت "عجیب تر از بهشت "در سال 1986 توانست فیلم کوتاه"قهوه و سیگار"را بسازد.در سال 1989 فیلم "قطار اسرار آمیز "را ساخت و در سال 1991 فیلم"شب روی زمین "را کارگردانی کرد.بعد از چهار سال وقفه فیلم" مرد مرده" را ساخت به طوریکه آخرین فیلم جارموش در سال 1995 با نام"گلهای پژمرده"ساخته شد. جارموش اعتقاد دارد که نباید شخصیت ها و کاراکتر ها را با گفت و گو و دیالوگ معرفی کرد بلکه روابط بین آدم ها را بررسی می کند و در عین بررسی این روابط شخصیت ها بررسی می شوند و نیز اعتقاد دارد رویاهایش سازنده ایده های او هستند و خیلی از رویا ها رنگی و برخی دیگر سیاه و سفید هستند.در پایان می توان گفت:بسیاری از منتقدین و دوستداران سینما معتقدند، فیلم های جارموش خط داستانی پررنگی ندارد و بعضی اوقات نمی توان قهرمان ها و ضد قهرمانان را از هم متمایز کرد. رویا زارع
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 523]