واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: گلاب آدينه گفت: يك بازيگر در سينما به تنهايي قادر نيست نقش ماندگاري خلق كند. در آخرين روز برگزاري برنامه بازي آفرينان سينماي ايران كه عصر امروز شنبه در دانشگاه هنربرگزار شد، گلاب آدينه بازيگر سينما و تئاتر ضمن با اشاره به اينكه جاودانگي يك نقش براي بازيگر به تنهايي خلق نميشود درباره رمز موفقيت و ماندگاري نقشهايش گفت: اعتقاد من هميشه بر اين بوده كه مجموعه عواملي كه يك فيلم را توليد ميكند باعث ماندگاري يك نقش ميشوند و به تنهايي يك بازيگر نميتواند نقش ماندگاري خلق كند. وي كه پس از نمايش فيلم «زير پوست شهر» به كارگرداني رخشان بني اعتماد سخن ميگفت، افزود: ماندگاري نقش به فيلم و سازنده آن بستگي دارد و من علاوه بر فيلمهايي كه همه ميشناسند در فيلمهايي هم بازي كردهام كه كسي آنها را به ياد ندارد، من همان گلاب آدينه هستم ولي كسي صحبتي از همه نقشهاي من نميكند. آدينه درباره حضور نقش «طوبي» در فيلم بانوي ارديبهشت و ارتباطش با فيلم زير پوست شهر گفت: به لحاظ زماني ابتدا قرار بر اين بود كه فيلم زير پوست شهر ساخته شود و بعد بلافاصله بانوي ارديبهشت را بسازند. اما به دلايلي اين اتفاق نيافتاد و من ميبايست پيش درآمد نقش طوبي را در بانوي ارديبهشت و در ابعادي كوچكتر نشان ميدادم. بازيگر زير پوست شهر ادامه داد: در بانوي ارديبهشت بايد از شخصيتي كه قرار بود در زير پوست شهر ديده شود در فرصت بسيار كوتاهتري كليتي ارائه كنم كه كار بسيار سختي بود. اين بازيگر سينما در پاسخ به اين سوال كه چرا هميشه ايفاگر نقش مادران زجركشيده در طبقات پايين جامعه است، گفت: تا زماني كه اين افراد وجود دارند، ميشود نقش آنها را دهها ميليون بار بازي كرد، ضمن اينكه كافي است از زماني كه خودمان را ميشناسيم و چشم باز ميكنيم خوب به اطرافمان توجه كنيم، آن وقت انواع مادراني چون «طيبه» را ميبينيم و از هر كدام نمونهاي در ذهنمان باقي ميماند تا در وقت لازم از آنها بهره بگيريم. وي كه در پروژههاي متعددي به عنوان بازيگردان فعاليت كرده است درباره اين مقوله گفت: بازيگرداني مثل باقي تخصصهاي سينما از قبيل طراحي گريم، طراحي صحنه و لباس تخصصي است كه براي به بهتر شدن اثر به كمك كارگردان ميآيد. همچنانكه يك كارگردان حتي اگر صدابرداري هم بداند اما هرگز خود صدابرداري نميكند. آدينه به گفته ابراهيم حاتمي كيا كه بازيگرداني را نرمش دادن به بازيگر خوانده بود اشاره نمود و تاكيد كرد: منظور حاتمي كيا از نرمش دادن تنها نرمش بدني نبوده بلكه نرمش بازيگر در تمامي جنبههاي اجرايي قبل از جلوي دوربين رفتن به لحاظ ذهني، بياني و حركتي است كه همه اينها بر اساس آن چيزي است كه كارگردان ميخواهد. وي در انتها افزود: بازيگردان نفر سومي است كه به متن ،نظرات و سلايق كارگردان احاطه دارد و مجموعه نظرات كارگردان را به بازيگران از طرق مختلف چون برگزاري جلسات تمرين، روخواني انتقال ميدهد و آنها را به هم نزديك ميكند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]