تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804024813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتاقی با فقط یک در؛ نقد نمایش اتاق شماره 6


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اتاقی با فقط یک در؛ نقد نمایش "اتاق شماره 6"
اتاق شماره 6
نمایش "اتاق شماره 6 " به کارگردانی ناصر حسینی‌مهر در اصل روایتی از فضایی بسته و آزاردهنده است که شخصیت اصلی داستان را در خود گرفتار کرده است.  این نمایش بر اساس یکی از نوشته‌های آنتوان چخوف شکل گرفته که پردیالوگ بودن از ویژگی‌های آثار اوست و اجرای آنها را بسیار دشوار می‌سازد. چون شخصیت‌های نمایشنامه کار خاصی نمی‌کنند و همه چیز در نهایت آرامش می‌گذرد. این ویژگی‌ها بر خاص بودن آثار چخوف می‌افزاید و البته اجرایی کردن اثر را دشوارتر می‌کند.حسینی‌مهر در اجرای نمایش "اتاق شماره 6" با درک کامل از این شرایط بر دو عنصر بازیگری و طراحی صحنه و لباس تاکید می‌کند و این تمهید با شرایط قصه هماهنگ می‌شود. چون بیننده با توجه به نمودهای بیرونی که در طول نمایش از بازیگران و نحوه چینش لوازم صحنه و شکل ایجاد فضاهای متفاوت مشاهده می‌کند، به درکی خوب از داستان می‌رسد.مضمون این نمایش خفقان است. مسئله ای که مکرراً در جای جای قصه از زبان دکتر شنیده می‌شود؛ شخصی که هر چند به نظر می‌رسد دیر از خواب بیدار شده اما در نمایش مظهر اندیشه و آزادمنشی معرفی می‌شود و در ادامه یک دیوانه را به عنوان همنشین عاقل انتخاب می کند. دکتر به همان نسبت به خاطر غفلت و انفعال سرزنش می‌شود. به این خاطر که "اتاق شماره 6" به عنوان محل نگهداری افراد روانپریش چند سال است در بیمارستان قرار دارد، اما دکتر از وضعیت ناگوار آن بی‌خبر است.در این داستان دکتر نماد سیاستمدارانی است که مشکلاتشان بیش از آنکه حاصل توطئه و بدخواهی دیگران باشد، نتیجه بی کفایتی و غفلت آنهاست. همین مسئله نیز باعث می‌شود وقتی دکتر با تهدید و فشارهای فرماندار نظامی رو به رو می شود، بدون کمترین مقاومت با آن کنار می‌آید. در پایان هم به خاطر فریب حاصل از همین غفلت جانش را از دست می دهد.حسینی‌مهر از نمایشنامه دریافتی درست و حرفه‌ای دارد. به این مفهوم که حوصله مخاطب امروز را به خوبی درک می‌کند و صحنه را به دو قسمت تقسیم می‌کند، یک طرف محل نگهداری دیوانه‌ها قرار دارد که نیکیتا نگهبان آن است و در سوی دیگر شخصیت‌هایی که در طول اجرا به داستان وارد می‌شوند، نشسته‌اند و نظاره‌گر اتفاقات هستند. در میان این افراد سودجو، دکتر متمایز است و به دیدار دیوانه ها می آید.کارگردان "اتاق شماره 6" در ارائه مناسب نقش‌ها نیز استفاده‌ای بسیار خوب از بازیگرانش می‌کند. جعفر والی با آنکه بر اثر کهولت سن دیگر توان دوره جوانی را ندارد، اما نقش محوری خود را حفظ می کند. وی را می‌توان بهترین گزینه برای ایفای نقش دکتر معرفی کرد. چون ظاهر و شخصیت کلی این بازیگر با نقش هماهنگی بسیار زیادی دارد.این نمایش را می توان وجهی از هماهنگی میان تکنیک و مضمون معرفی کرد. به این مفهوم که کارگردان با شناخت درست متن در ارائه مفهوم خفقان و فشار بسیار خوب عمل می‌کند و بکارگیری توانایی‌های بازیگران و نهایت توان طراح صحنه و لباس هماهنگی مناسبی در صحنه به وجود آورده که مسئله کندی ریتم و دیالوگ های زیاد را تا حدود زیادی رفع کرده است.نمایش "اتاق شماره 6" نوشته آنتوان چخوف بر اساس روایت خسرو حکیم رابط و ناصر حسینی مهر در تالار مولوی به صحنه رفت. جعفر والی، حسین مهمانی، فرزین بزرگی، علی بی‌غم، غلامحسین بهرامی، سیاوش چراغی‌پور، مازیار فیروزمند و کامیار محبی در اثر بازی می‌کنند.منبع : خبرگزاری مهر  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4506]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن