واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایلنا , جمعه 19 خرداد 1385 - ساعت 15:00 بهروز افخمي : نبايد از مهجور ماندن فيلم كوتاه شكايت كرد " روبرت صافاريان" ، " بهروز افخمي" ، " عليرضا اميني" و " پرويز جاهد" ، در اين مراسم درباره جايگاه فيلم كوتاه در عرصه بين المللي صحبت كردند. مراسم تقدير از فيلم هاي كوتاه برگزيده سال 84 از سوي" انجمن سينماگر آينده " ، با حضور جمعي از سينماگران ، عصر روز چهارشنبه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار شد. " روبرت صافاريان" ، " بهروز افخمي" ، " عليرضا اميني" و " پرويز جاهد" ، در اين مراسم درباره جايگاه فيلم كوتاه در عرصه بين المللي صحبت كردند. در ابتداي اين مراسم ، " مجيد مصاحبي" مدير عامل " انجمن سينماگر آينده" ، در خصوص تشكيل انجمن و باشگاه فيلم كوتاه در اين انجمن توضيحاتي داد. وي گفت :" انجمن سينماگر آينده" يك سازمان غير دولتي فعال در عرصه سينما است كه فعاليت خود را از آذر ماه سال 1380 آغاز كرده است . فعاليت هاي اوليه اين ارگان به حمايت از فيلم سازان محدود بوده و در سال 81 به حوزه هاي سينمايي فعال خارج از كشور مانند امارات متحده عربي ، افغانستان و... بسط يافته است. وي افزود : انجمن مذكور تا سال 83 ، 25 اثر كوتاه توليد مي كند و فعاليت هاي حمايتي خود را ادامه مي دهد و سرانجام در نيمه هاي سال 84 باشگاه فيلم كوتاه براي حمايت از بخش هاي سينماي تجربي و كوتاه ، ايجاد بازاريابي فروش ارسال آثار به جشنواره هاي داخلي و خارجي و تاسيس مي شود. " پرويز جاهد " مستند ساز ، نيز سخنگوي بخش ديگر برنامه بود. وي در باره جريان فيلم كوتاه در ساختار بين الملل گفت : براي بررسي موقعيت هر نوع فيلم در سينما ، بايد به كتب تاريخ سينما رجوع كرد . مطالعه تاريخ سينما باعث مي شود تا از تكرار مكررات و توليد يك اثر به انجام رسيده پرهيز كنيم. وي افزود : سينماي حرفه اي با فيلم كوتاه آغاز شد و پس از آن تجربههاي كوتاه امكان به وجود آمدن فيلم هاي بلند را فراهم آورد ، ضمن آن كه سينماهاي اكسپرسونيستي و امپرسيونيستي در فرانسه ، تجربه ساخت فيلم متفاوت را فراهم كرد و با غير متعارف بودن خود در برابر سينماي رايج زمان ايستاد. جاهد ، سينماي امروز را مديون خلاقيت ها و نوآوري هاي فيلم سازان و آوانگارد دانست و تاثير اين فيلم سازان را در عرصه سينمايي كوتاه و بلند ستود. " بهروز افخمي" نيز درباره فيلم كوتاه گفت : من اولين كار سينمايي خود را با فيلم كوتاه آغاز كردم ، ضمن آن كه تهيه فيلم كوتاه را تنها به قصد ساخت فيلم بلند آغاز كردم و به سرعت بستر اصلي خود را يافتم . به عقيده من ساخت فيلم كوتاه مزيت خاصي ندارد و كارگردانان اين عرصه در صورت تمايل به ساخت چنين آثاري به سراع ساخت فيلم اپيزوديك بروند. افخمي افزود : علايق من به سينماي حرفه اي ، داستاني و اساس سينمايي است كه صنعت محسوب مي شود . رسالت سينما پر كردن اوقات فراغت مخاطبان است و اگر كارگرداني ضمن انجام اين وظيفه به مضمون هنري بپردازد ، قابليت و توانايي خود را نشان داده است ، والا سينما در حالت عام جنبه تفريحي دارد. افخمي بر وجه ديگر ساخت فيلم كوتاه تاكيد كرد و گفت : ساختن ژانر هنري فيلم كوتاه گونه اي ديگري است ، فيلم ساز اين عرصه بايد شرايط سخت را تحمل كند ، رياضت بكشد و منتظر بماند كه تهيه كننده اي باشد تا سرمايه اش را بي محابا به پاي او بريزد و نهايتا بداند كه موفقيت فيلم به شانس او بستگي دارد . البته ساخت اين نوع فيلم مزاياي را براي وي در بر دارد و برتجربه هاي شخصي او مي افزايد و امكان آزاد بودن در ساخت فيلم را فراهم مي كند. افخمي افزود : فيلم كوتاه به دليل مدت زمان كوتاهش هميشه با مشكل تجاري رو به رو است و طبيعي است كه نتواند ، خيلي مطرح شود ،پس از مهجور ماندن فيلم كوتاه نبايد شكايت داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]