واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - سمیه علیپور - مشخص نبودن پنجمین فیلم اکران نوروزی، تبعات وضعیت نامشخص شورای صنفی نمایش است. برنامه اکران نوروز سال 1388 برخلاف قوانین مصوب آیین نامه شورای صنفی نمایش با تعیین چهار فیلم برای اکران در پنج سینمای سرگروه تکمیل شد. تصور میشد با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، مسئولان در شورای صنفی نمایش پنجمین فیلم را اعلام کنند اما گویا همچنان قرار است اکران با چهار فیلم روی پرده ادامه پیدا کند. به نظر میرسد اختلافهای موجود در شورای صنفی نمایش مانع از آن میشود که وضعیت اکران فیلمها به شرایط طبیعی خود بازگردد. فیلم پنجم از هفته آینده میآیدهمچنان تأخیرها در اعلام پنجمین فیلم اکران نوروزی ادامه دارد. محمد طلایی، دبیر شورای صنفی نمایش درباره تغییراتی که در اکران به وجود خواهد آمد، میگوید: «برنامه سینماها در هفته جاری تغییر نمیکند و از چهارشنبه آینده فیلم تازهای روی پرده میرود.» طلایی در شرایطی خبر از تغییر فیلمهای روی پرده در هفته آینده میدهد که تصور میشد از هفته جاری فیلم سینمایی تازهای روی پرده سینماها برود. اما دبیر شورای صنفی نمایش تأکید میکند که هنوز حتی گزینههای اکران نیز قطعی نشدهاند و صحبت جدی برای اکران فیلمی مطرح نشده است. البته فیلم سینمایی "حیران" به کارگردانی شالیزه عارفپور از گزینههای اکران فصل بهار است. این بیبرنامگی را میتوان ادامه شرایطی دانست که برای برنامه اکران نوروزی فیلمها به وجود آمد. پیش از نوروز 1388 نیز برنامه اکران فیلمها یکی دو روز مانده به شروع تعطیلات اعلام شد و فیلمها در روز 28 اسفند ماه در حالی روی پرده رفتند که تا لحظات پایانی بحثهایی در مورد فهرست فیلمهای نوروزی مطرح بود. با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه، بعید به نظر میرسد قبل از فصل تابستان فیلمهایی که امید جدی برای فروش آنها وجود دارد روی پرده برود. در این مقطع میتوان سراغ فیلمهایی رفت که اغلب به دلیل نبود سالن سینمای کافی مدتها در نوبت اکران باقیماندهاند. به نظر میرسد بر همین اساس بود که خبر اکران سه هفتهای "شبانه" به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار در گروه سینمایی آفریقا به میان آمد. تصور میشود به این شکل اکران فیلمهای فرهنگی شروعی تازه داشته باشد. با اکران «شبانه» هدیهتهرانی پساز سالها دوری از سینما به روی پرده نقرهای بازمیگردد. منطقه بحران خیز شورای صنفی نمایششورای صنفی نمایش با توجه به اختیارات گستردهاش در زمینه برنامهریزی اکران فیلمهای سینمایی از یک سو و اهمیت اکران فیلم در سینما و امکان محدود اکران در سینمای ایران از سوی دیگر همواره چالشهای بسیاری را به همراه داشته است. مشکلات اخیر این شورا پس از استعفای علیرضا سرتیپی و پذیرش مسئولیت از سوی مهدی کرمپور به آیین نامه شورا در سال 1388 مربوط بود. اعمال نظرهای اداره کل نظارت و ارزشیابی در تصویب آیین نامه و اضافه کردن موادی که چندان موافق نظر مسئولان در خانه سینما و شورای صنفی نمایش نبوده موجب شد تا همچنان مشکلات موجود در این شورا در سال 1388 نیز ادامه داشته باشد. با توجه به جدیت مشکلاتی که در شورای صنفی نمایش وجود دارد، اعضای شورای عالی تهیهکنندگان در جلسه اخیر خود مشکلات موجود در این شورا را مورد بررسی قرار دادهاند. طبق اعلام منوچهر محمدی سخنگوی این شورا به خبرگزاری ایسنا، گروهی موظف شدهاند تا این مشکلات را بررسی و برای رفع آن اقدام کنند. او دراین زمینه گفت: «با توجه به فراخوان مدیرعامل محترم خانه سینما مبنی بر تشکیل کارگروهی جهت حل مشکلات شورای صنفی نمایش مرکب از نمایندگان تهیهکنندگان، کارگردانان و سینماگران، نمایندگان خود را جهت این کارگروه معرفی کردیم.» او اظهار امیدواری کرد: «این کارگروه ظرف هفته آینده مشکلات پیشآمده در مورد شورای صنفی و آییننامه آن را سریعاً به بحث و بررسی گذاشته و راهحلهای مورد توافق جمعی را به اطلاع اداره کل نظارت برساند.» اتحادیه تهیه کنندگان همچنان ناراضیعمده اختیارات شورای صنفی نمایش تا سالها در اختیار اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران قرار داشت. این مسئله بارها مورد انتقاد گروههای مختلف سینماگران قرار گرفت. معترضان معتقد بودند به این شکل هر تهیهکننده حاضر در شورا تلاش خود رامتوجه اکران فیلم خودش میکند و به این ترتیب حق اکران از برخی فیلمها گرفته میشود و یا شرایط نامناسب نمایش نصیب آنها میشود. برای رفع این مشکل بود که طی چند سال اخیر تغییراتی در ترکیب افراد حاضر در شورا به وجود آمد. اما در این مقطع نیز اعتراضها از سوی اعضا و مسئولان اتحادیه تهیهکنندگان آغاز شد. مرتضی شایسته، رئیس اتحادیه تهیهکنندگان در گفتوگو با خبرگزاری فارس اعتراض خود را به این شرایط چنین اظهار داشته است: «متأسفانه بلاتکلیف نگه داشتن همه امور، سرگردان کردن افراد، قرار دادن همه در بین زمین و آسمان، در بیبرنامگی، آشفتگی و التهاب قراردادن کلیه دفاتر سینمایی، ظاهراً به صورت یک رویه عادی برای دوستان درآمده است و دراین شرایط، قبضه کردن تمامی کارها و وتوی تمامی تصمیمات، معنای نظارت نمیتواند باشد.» او همچنین سیاستهای جاری در سینما را مورد انتقاد قرار داده و گفت: «متأسفانه مجموعه سیاستها و روشهای اعمالی، نتیجهاش این شده که افراد ذینفع و صاحبنظر کنار گذاشته شوند و افرادی که هیچگونه نسبتی با این موضوع ندارند همهکاره شوند و وضعیت را بغرنج و به شکل کنونی درآورند. در حالی که طبق برنامه پنج ساله مصوب و قوانین و مقررات، امور مربوط به اکران و نمایش حق مسلم، تهیهکنندگان و سینماداران است اما شاهد این بودیم که افراد زیادی درگیر تدوین و نوشتن به اصطلاح آئیننامه بودند درحالی که نمیدانیم به چه دلیل و عنوان این موضوع به این افراد مرتبط شده است؟» او با انتقاد از بلاتکلیف ماندن اکرانهای فصل بهار گفت: «متأسفانه در حالی که آرامآرام به پایان اولین ماه بهار نزدیک میشویم و باید تکلیف اکران دوم و سوم بهار هرچه سریعتر مشخص شود اما هیچ خبری از شورای صنفی نمایش نیست و در این شرایط دفاتر هیچگونه آمادگی برای اکران و نمایش ندارند.» مرتضی شایسته در پایان سخنانش اعلام کرد که تا زمان روشن شدن وضعیت شورای صنفی نمایش پیگیر امور خواهد بود. فرصت سوزیپایان سال 1387 همزمان با پایان کار شورای صنفی نمایش بود. انتخاب اعضای جدید برای این شورا، رسیدگی به وضعیت آیین نامه شورای صنفی نمایش و سامان داده به وضعیت اکران فیلمهای سینمایی اقداماتی است که باید در رأس کارهای کارگروهی باشد که برای رفع مشکل شورای صنفی نمایش مسئول شدهاند. از دست رفتن فرصت اکران فیلمها در سینمایی که صف فیلمهای در انتظار نمایشش همچنان رو به افزایش است، اقدامی به دور از تدبیر و قطعاً به ضرر سینماست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 619]