تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819396198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هرگونه اختلال در كاركرد نهادها به نفع تكنولوژي‌ تهاجم فرهنگي است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: هرگونه اختلال در كاركرد نهادها به نفع تكنولوژي‌ تهاجم فرهنگي است
جانشين معاونت اجتماعي ناجا با بيان اينكه گروه‌هاي همسال و تكنولوژي‌هاي تهاجم فرهنگي ارزش‌هاي خاص خود را تبليغ مي‌كنند، افزود: هرگونه اختلال در كاركرد نهادهاي هنجارساز كشور به نفع تكنولوژي‌هاي تهاجم فرهنگي عمل خواهد كرد.


بهرام بيات در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار برنا در تبريز ضمن اعلام اين مطلب افزود: بحث آسيب‌هاي اجتماعي در حوزه پديده هاي اجتماعي و فرهنگي داراي ويژگي زير است: آسيب‌هاي اجتماعي بي شك حاصل كژكاري يك نهاد اجتماعي است، مثلا؛ طلاق به‌عنوان يك اسيب كژكاري نهاد خانواده است و يا بيكاري حاصل كژكاري دستگاه‌هاي اجرايي، بحران هويت و اختلال در جامعه پذيري به نوعي به نهادهاي اجتماعي، اقتصادي و اجتماعي جامعه بازگردانده مي‌شود.

بيات يكي ديگر از ويژگي آسيب‌هاي اجتماعي را عدم مجازات براي آنها توصيف كرده و افزود: آيا كسي كه طلاق گرفته آيا به لحاظ قاوني مجازات مي‌شود، هر چند كه طلاق از سوي هنجارهاي اجتماعي ممكن است تقبيح شود.

وي ادامه داد: جرايم در بستر آسيب‌هاي اجتماعي شكل مي‌گيرد و نظام حقوقي براي آن مجازات قانوني تعيين كرده است. به‌عنوان مثال سرقت در بستر بيكاري شكل مي‌گيرد و قانونگذار براي آن مجازات تعيين كرده است.

وي تصريح كرد: معضلات اجتماعي آشفتگي‌هاي اجتماعي است كه به مرحله بحراني رسيده باشند و اين جرايم تا حدي طبيعي قلمداد مي‌شوند ولي اگر از حدي گذاشتند به مرحله بحران و آشفتگي مي‌رسند و آن وقت نيازمند مديريت خاص هستند.

جانشين معاونت اجتماعي ناجا تاكيد كرد: نهاد قضايي به‌عنوان متولي اصلي پيشگيري بايد بخش قابل توجهي نظارت و كنترل خود را براي انجام متناسب و منطقي نهادهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جانعه متمركز كندو اگر به‌طور مثال قرار باشد در سال چند هزار شغل توليد شود،

نهادهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي با مقتضيات زمان و مكان، راهبردهاي فرهنگي را براي نسل جديد طراحي و تبيين كند.

بيات اختلال در كاركردهاي دستگاه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را در حوزه پيشگيري دستگاه قضايي دانست و افزود: بايد فرايند انجام امور پيشگيري به‌طور منطقي انجام شود كه بسترها و زمينه‌هاي بروز جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي را مديريت كند.

وي بزرگ‌ترين مشكل جوانان و نوجوانان را اختلال در فرايند جامعه پذيري دانست و تصريح كرد: تحقيقات نشان مي‌دهد كه امروزه كارگزاران جامعه پذيري از جمله خانواده، مدرسه، گروه‌هاي همسال، رسانه‌هاي جمعي و تشكل‌هاي اجتماعي و نهادهاي اجتماعي در فرايند منطقي انتقال ارزش‌هاي هنجاري اجتماعي به نسل جديد با مشكلات متعددي مواجه هستند و از يك‌سو عوامل و كارگزاران در تبيين آموزه‌هاي فرهنگي متناسب با شرايط جامعه موازي كاري و حتي در برخي موارد متناقض عمل مي‌كنند و اين مسئله باعث شده كه ما با نسل جديدي مواجه باشيم كه اين نسل از منظر نسل قديم جامعه پذير نشده و اين مسئله زمينه ساز بسياري از آسيب‌ها و ناهنجارهاي اجتماعي شده است و از سوي ديگر ماهيت و منطق ابزارها و تكنولوژي نوين مانند ماهواره، اينترنت و بلوتوث و بسياري از ابزارهاي اين چنيني به نوعي مهارت و اطلاعات خاصي را طلب مي‌كند كه در نسل جديد اگر از نسل قديم بيشتر نباشد، كمتر نيست.

جانشين معاونت اجتماعي ناجا تصريح كرد: نسل جديد از قضاوت‌هاي گوناگوني در جامعه روبرو شده از يك‌سو رسانه‌هاي رسمي و آموزه‌هاي رسمي به يك‌سري ارزش‌ها و هنجارهاي مورد پذيرش جامعه جهت گيري مي‌كنند و در طرف مقابل گروه‌هاي همسال و تكنولوژي تهاجم فرهنگي ارزش‌هاي هنجاري خود را تبليغ مي‌كنند.

بيات به بروز برخي بزهكاري‌ها در جامعه اشاره كرد و افزود: اعتياد به مواد مخدر به‌خصوص مواد مخدر صنعتي از بارزترين بزهكاري‌ها در جامعه است و اين اعتياد به مواد مخدر صعنتي قبل از آنكه يك نياز فيزيولوژيك باشد، يك پرستيژ اجتماعي و به‌عنوان خود ابرازي تلقي مي‌گردد كه در شرايط هنجاري و الگومندي اجتماعي كه در بخشي از نسل جديد وجود دارد.

وي گفت: مصرف قرص‌هاي گوناگون، شيشه، كراك و... علاوه بر آنكه سهل مصرف مي‌شوند به جهت تاثير گذاري بسيار بالا خطرناك دانست و افزود: قبح اين مواد مخدر در جامعه حتي به اندازه مواد مخدر قديمي مانند؛ ترياك و هرويين تبيين نشده و جوانان مواد مخدر صعنتي را در جشن‌ها و تجمعات خصوصي به‌عنوان چاشني استفاده مي‌كنند.

مدير كل سابق مطالعات ناجا آگاهي خانواده‌ها و مصرف كنندگان به اثرات اين مواد ناچيز شمرد و افزود: تبليغ غير رسمي آن چنان است كه مصرف كننده فكر نمي‌كند كه اين مواد اعتياد آور باشند. نتيجه مي‌گيريم كه اختلال در كاركرد نهادهاي جامعه مي‌توان بستر ساز و زمينه ساز ناهنجاري‌هاي اجتماعي در ميان نوجوانان و جوانان باشد.

بيات تاكيد كرد: ولي واقعيت آن است كه اولا ناهنجاري‌هاي اجتماعي در كشور ما نسبت به ساير كشورها عموميت پيدا نكرده و قطعا عموميت پيدا نخواهد كرد و در كنار آن نسل جديد در حوزه هاي علمي، رفتاري و اجتماعي آن چنان مستحكم و منطقي از خود عملكرد نشان مي‌دهند كه دورنماي آتي حوزه روابط اجتماعي را اميدوار كننده جلوه گر مي سازد و نكته ديگر آنكه بر خلاف بسياري از جوامع در كشور ما آن بخشي از جوانان كه به نوعي به گروه‌هاي انحرافي تمايل نشان مي‌دهند، مي‌توان آنها را در اصطلاح جامعه شناسي در قالب هوس اجتماعي تبيين كرد و اين جوانان پس از 27 تا 30 سالگي به زندگي طبيعي خود رو مي آورند و كانه گرايش جوانان به نوعي هوس جواني با گذر از اين دوره و تشكيل زندگي دچار دگرگوني مي شود و نكته مهم آنكه در برخي از ناهنجاري‌ها و برخي روابط ناهنجار گرفتاري در دام چاله انحراف راه هر گونه خروج و راه برون رفت را مسدود مي كند و اين زنگ خطري براي خانواده ها و مسولان فرهنگي كشور است.

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//174 - 174 - 73//www.BornaNews.ir

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن