تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826064522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا رؤيا حقيقت دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ● نويسنده: سيد محمد حسين طباطبايي ● منبع: ماه نامه پرسمان 1 شماره 23، مرداد دانشمندان طبيعى اروپا براى رؤيا حقيقتى قائل نيستند و بحث از ارتباط آن با حوادث خارجى را واجد وزن علمى نمى‏دانند، جز بعضى از روان‏شناسان كه درباره آن تحقيقاتى دارند و عليه دسته اول به خواب‏هايى كه پرده از امور پنهانى برمى دارد يا از حوادث آينده خبر مى‏دهد به طورى كه نمى‏توان آن‏ها را تصادفى و اتفاقى دانست استدلال كرده‏اند. قرآن در اين باره چه مى‏گويد؟ در قرآن شريف خواب‏هايى از پيغمبران و ديگران نقل و تصديق شده است؛ مانند خواب حضرت ابراهيم درباره ذبح اسماعيل، خواب حضرت يوسف، خواب رفقاى زندانى آن حضرت، خواب ملك مصر و خواب رسول اكرم(ص) درباره فتح مكه. در روايات پيغمبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) شده نيز شواهدى وجود دارد. همه ما يا خودمان خواب‏هايى ديده‏ايم كه بر امور مخفى يا حل مشكلات علمى يا وقوع حوادثى در آينده دلالت داشته است و يا از ديگران اين گونه خواب‏ها را شنيده‏ايم. اين خواب‏ها مخصوصاً خواب‏هاى صريحى كه به تعبير احتياج ندارد را نمى‏توان اتفاقى دانست و به طور كلى با جريان‏هايى كه قابل انطباق بر آن‏ها است، بى‏ارتباط خواند. البته نمى‏توان انكار كرد كه بعضى از عوامل درونى از قبيل امراض و انحرافات مزاجى و خستگى و پُرى شكم و همچنين پاره‏اى از عوامل بيرونى مانند گرما و سرما و ديگر چيزهادر قوه خيال تأثير دارد و قوه مخيّله نيز در خواب مؤثر است؛ مثلاً كسى كه تحت تأثير حرارت يا برودت شديد واقع شده، در خواب آتش‏هاى شعله ور يا برف و يخ مشاهده مى‏كند و كسى كه امتلاى معده و انحراف مزاج دارد، خواب‏هاى مشوش و بى‏سروته مى‏بيند. همچنين اخلاقيات و صفات نفسانى نيز در رؤيا بى‏تأثير نيست. به همين جهت اكثر خواب‏ها در اثر تخيلاتى است كه اسباب داخلى و خارجى موجب آن‏ها شده و در واقع كيفيت تأثير آن اسباب را نشان مى‏دهد. دانشمندان طبيعى فقط همين اسباب را بررسى كرده‏اند و نتيجه گرفته‏اند كه خواب حقيقت ندارد؛ ولى همان طور كه تأثير اين اسباب را نمى‏توان انكار كرد، حقيقت داشتن پاره‏اى از رؤياها و ارتباط آن‏ها با امور خارجى را نيز نمى‏توان ناديده گرفت. آيانفس با رؤيا اتصال دارد؟ كسى كه خواب مى‏بيند در فلان روز فلان جريان واقع خواهد شد و در موقع معين هم واقع مى‏شود، نمى‏توان گفت نفس او با حادثه‏اى كه هنوز وجود نيافته ارتباط پيدا كرده است؛ زيرا ارتباط وجودى بين موجود و معدوم محال است. همچنين كسى كه خواب مى‏بيند در فلان مكان ظرفى چنين و چنان دفن است و فلان مقدار سكه طلا و نقره در آن موجود است و بعد از بيدار شدن به سراغ آن جا مى‏رود و زمين را حفر مى‏كند و ظرف را با همان خصوصيات مى‏يابد، نمى‏توان گفت نفس وى با آن ظرف اتصال داشته است؛ زيرا اتصال نفس با امور مادى از راه حواس صورت مى‏گيرد و ظرفى كه با فاصله زير خاك قرار گرفته قابل درك حسى نيست. به همين جهت گفته‏اند ارتباط نفس با اين گونه حوادث و اشيا از راه اتصال با علل و اسباب آن‏ها است. توضيح آن كه جهان هستى مشتمل بر سه عالم است: 1. عالم طبيعت كه با آن آشنايى كامل داريم. 2. عالم مثال كه از نظر مرتبه وجود، فوق عالم طبيعى است و موجودات آن صورت‏هاى بى‏ماده‏اند و نسبت به موجودات مادى جنبه عليت دارند. 3. عالم عقل كه فوق عالم مثال است و در آن حقايق موجودات بدون ماده وصورت موجودند و نسبت به موجودات عالم مثال جنبه عليت دارند. نفس انسان به واسطه تجردش با عوامل فوق طبيعت سنخيت دارد و هنگام خواب كه به ادراكات حسى اشتغال ندارد، طبعاً به عالم هم سنخ خود برمى‏گردد و طبق استعدادهايش حقايقى از آن عالم را مشاهده مى‏كند. نفس كامل كه قدرت درك مجردات را با همان تجرد عقلى‏شان دارد، علل و اسباب را به نحو كليت درك مى‏كند؛ ولى نفسى كه به آن پايه از كمال نرسيده؛ حقايق كلى را با صورت‏هاى جزئى حكايت مى‏كند؛ چنان كه ما معناى سرعت كلى را با تصور يك جسم سريع الحركة و معناى عظمت را با تصور كوه حكايت مى‏كنيم. نفسى كه هنوز به مرحله تجرد عقلى نرسيده، در عالم مثال متوقف مى‏شود و گاه علل و اسباب اشياء را در عالم مثال به همان صورت واقعى مى‏بيند و در آن‏ها دخل و تصرف نمى‏كند و اين همان خواب‏هاى صريحى است كه غالباً اهل صدق و صفا مى‏بينند؛ و گاه موجودات مثالى را به صورت‏هايى كه با آن‏ها مأنوس است، درك مى‏كند؛ چنان كه علم را به صورت نور و جهل را به صورت ظلمت مى‏بيند و حتى ممكن است ذهن از يك معنا به معناى ضد آن منتقل شود. از اين گونه خواب‏ها همان خواب مشهورى است كه نقل مى‏كند: مردى نزد ابن سيرين، مُعَبِّر معروف، آمد و گفت: خواب ديدم مُهرى به دست دارم و دهان و عورت مردم را با آن مُهر مى‏كنم. ابن سيرين گفت: تو مؤذن مى‏شوى؛ مردم با اذان تو روزه مى‏گيرند و از خوردن و آميزش جنسى خوددارى مى‏كنند. رؤيا چند قسم است؟ از آنچه گفته شد، به دست آمد كه خواب دو قسم است؛ خواب صريح كه نفس خواب بيننده در مشاهدات خود تصرفى نمى‏كند و به تعبير احتياج ندارد؛ و خواب غير صريح كه نفس در آنچه ديده تصرفاتى كرده؛ از اين جهت به تعبير و بازگرداندن صورت ذهنى او به صورت حقيقى و اولى نياز دارد؛ مانند تعبير نور به علم و ظلمت به جهل و حيرت. خواب‏هاى غير صريح نيز دو دسته‏اند: يكى خواب‏هايى كه انتقال و حكايت در آن‏ها روشن است و به آسانى مى‏توان آن‏ها را به اصل برگرداند؛ مانند مثال‏هاى گذشته؛ و ديگر خواب‏هايى كه تصرفات نفس در آن‏ها پيچيده و مبهم است و يافتن مشهودات اصلى براى شخص معبر سخت يا غير ممكن است. اين دسته از خواب‏ها همان خواب‏هايى است كه آن هارا «اضغاث احلام» و پوچ و بى‏تعبير مى‏خوانند. اين خلاصه بحثى است كه دانشمندان علم النفس درباره رؤيا كرده‏اند و در قرآن شريف مؤيداتى براى آن مى‏توان يافت؛ مثلاً موضوع بازگشت نفس به عالم فوق طبيعت در حال خواب از اين دو آيه استفاده مى‏شود: «هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ؛1 اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏.»2 ظاهر اين آيات شريف اين است كه نفس در حال خواب از بدن گرفته مى‏شود وتعلقش به حواس ظاهر قطع مى‏گردد و به سوى پروردگار بازگشت مى‏كند؛ بازگشتى كه مشابه بازگشت هنگام مرگ است. همچنين به اقسام سه گانه رؤيا نيز اشاراتى موجود است؛ مثلاً خواب حضرت ابراهيم(ع) و خواب رسول اكرم(ص) ا زنوع اول و خواب رفقاى زندانى يوسف از نوع دوم است. قرآن كريم به خواب‏هاى پيچيده و مبهم نيز اشاره دارد و از مُعَبِّران مصر حكايت مى‏كند كه خواب ملك را از «اضغاث احلام» دانستند.3 پى‏نوشت: 1. انعام(6)؛آيه 60. 2. زمر(39)؛ آيه 42. 3. كتاب فصل. __________________




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 899]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن