تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803046121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا رؤیا حقیقت دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آیا رؤیا حقیقت دارد؟
رویا
 دانشمندان طبیعی اروپا برای رؤیا حقیقتی قائل نیستند و بحث از ارتباط آن با حوادث خارجی را واجد وزن علمی نمی‏دانند، جز بعضی از روان‏شناسان که درباره آن تحقیقاتی دارند و علیه دسته اول به خواب‏هایی که پرده از امور پنهانی برمی دارد یا از حوادث آینده خبر می‏دهد - به طوری که نمی‏توان آن‏ها را تصادفی و اتفاقی دانست - استدلال کرده‏اند. قرآن در این باره چه می‏گوید؟ در قرآن شریف خواب‏هایی از پیغمبران و دیگران نقل و تصدیق شده است; مانند خواب حضرت ابراهیم درباره ذبح اسماعیل، خواب حضرت یوسف، خواب رفقای زندانی آن حضرت، خواب ملک مصر و خواب رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله درباره فتح مکه. در روایات پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه اطهار علیه‌السلام شده نیز شواهدی وجود دارد. همه ما یا خودمان خواب‏هایی دیده‏ایم که بر امور مخفی یا حل مشکلات علمی یا وقوع حوادثی در آینده دلالت داشته است و یا از دیگران این گونه خواب‏ها را شنیده‏ایم. این خواب‏ها - مخصوصا خواب‏های صریحی که به تعبیر احتیاج ندارد - را نمی‏توان اتفاقی دانست و به طور کلی با جریان‏هایی که قابل انطباق بر آن‏ها است، بی‏ارتباط خواند. البته نمی‏توان انکار کرد که بعضی از عوامل درونی از قبیل امراض و انحرافات مزاجی و خستگی و پری شکم و همچنین پاره‏ای از عوامل بیرونی مانند گرما و سرما و دیگر چیزهادر قوه خیال تاثیر دارد و قوه مخیله نیز در خواب مؤثر است; مثلا کسی که تحت تاثیر حرارت یا برودت شدید واقع شده، در خواب آتش‏های شعله ور یا برف و یخ مشاهده می‏کند و کسی که امتلای معده و انحراف مزاج دارد، خواب‏های مشوش و بی‏سروته می‏بیند. همچنین اخلاقیات و صفات نفسانی نیز در رؤیا بی‏تاثیر نیست. به همین جهت اکثر خواب‏ها در اثر تخیلاتی است که اسباب داخلی و خارجی موجب آن‏ها شده و در واقع کیفیت تاثیر آن اسباب را نشان می‏دهد. دانشمندان طبیعی فقط همین اسباب را بررسی کرده‏اند و نتیجه گرفته‏اند که خواب حقیقت ندارد; ولی همان طور که تاثیر این اسباب را نمی‏توان انکار کرد، حقیقت داشتن پاره‏ای از رؤیاها و ارتباط آن‏ها با امور خارجی را نیز نمی‏توان نادیده گرفت. عالم مثال که از نظر مرتبه وجود، فوق عالم طبیعی است و موجودات آن صورت‏های بی‏ماده‏اند و نسبت‏به موجودات مادی جنبه علیت دارند. آیا نفس با رؤیا اتصال دارد؟ کسی که خواب می‏بیند در فلان روز فلان جریان واقع خواهد شد و در موقع معین هم واقع می‏شود، نمی‏توان گفت نفس او با حادثه‏ای که هنوز وجود نیافته ارتباط پیدا کرده است; زیرا ارتباط وجودی بین موجود و معدوم محال است. همچنین کسی که خواب می‏بیند در فلان مکان ظرفی چنین و چنان دفن است و فلان مقدار سکه طلا و نقره در آن موجود است و
رویا
بعد از بیدار شدن به سراغ آن جا می‏رود و زمین را حفر می‏کند و ظرف را با همان خصوصیات می‏یابد، نمی‏توان گفت نفس وی با آن ظرف اتصال داشته است; زیرا اتصال نفس با امور مادی از راه حواس صورت می‏گیرد و ظرفی که با فاصله زیر خاک قرار گرفته قابل درک حسی نیست. به همین جهت گفته‏اند ارتباط نفس با این گونه حوادث و اشیا از راه اتصال با علل و اسباب آن‏ها است. توضیح آن که جهان هستی مشتمل بر سه عالم است: 1. عالم طبیعت که با آن آشنایی کامل داریم. 2. عالم مثال که از نظر مرتبه وجود، فوق عالم طبیعی است و موجودات آن صورت‏های بی‏ماده‏اند و نسبت‏به موجودات مادی جنبه علیت دارند. 3. عالم عقل که فوق عالم مثال است و در آن حقایق موجودات بدون ماده وصورت موجودند و نسبت‏به موجودات عالم مثال جنبه علیت دارند. نفس انسان به واسطه تجردش با عوامل فوق طبیعت‏سنخیت دارد و هنگام خواب که به ادراکات حسی اشتغال ندارد، طبعا به عالم هم سنخ خود برمی‏گردد و طبق استعدادهایش حقایقی از آن عالم را مشاهده می‏کند. نفس کامل که قدرت درک مجردات را با همان تجرد عقلی‏شان دارد، علل و اسباب را به نحو کلیت درک می‏کند; ولی نفسی که به آن پایه از کمال نرسیده; حقایق کلی را با صورت‏های جزئی حکایت می‏کند; چنان که ما معنای سرعت کلی را با تصور یک جسم سریع الحرکة و معنای عظمت را با تصور کوه حکایت می‏کنیم. نفسی که هنوز به مرحله تجرد عقلی نرسیده، در عالم مثال متوقف می‏شود و گاه علل و اسباب اشیاء را در عالم مثال به همان صورت واقعی می‏بیند و در آن‏ها دخل و تصرف نمی‏کند و این همان خواب‏های صریحی است که غالبا اهل صدق و صفا می‏بینند; و گاه موجودات مثالی را به صورت‏هایی که با آن‏ها مانوس است، درک می‏کند; چنان که علم را به صورت نور و جهل را به صورت ظلمت می‏بیند و حتی ممکن است ذهن از یک معنا به معنای ضد آن منتقل شود. از این گونه خواب‏ها همان خواب مشهوری است که نقل می‏کند: مردی نزد ابن سیرین، معبر معروف، آمد و گفت: خواب دیدم مهری به دست دارم و دهان و عورت مردم را با آن مهر می‏کنم. ابن سیرین گفت: تو مؤذن می‏شوی; مردم با اذان تو روزه می‏گیرند و از خوردن و آمیزش جنسی خودداری می‏کنند. خواب دو قسم است; خواب صریح که نفس خواب بیننده در مشاهدات خود تصرفی نمی‏کند و به تعبیر احتیاج ندارد; و خواب غیر صریح که نفس در آنچه دیده تصرفاتی کرده.رؤیا چند قسم است؟ از آنچه گفته شد، به دست آمد که خواب دو قسم است; خواب صریح که نفس خواب بیننده در مشاهدات خود تصرفی نمی‏کند و به تعبیر احتیاج ندارد; و خواب غیر صریح که نفس در آنچه دیده تصرفاتی کرده; از این جهت‏به تعبیر و بازگرداندن صورت ذهنی او به صورت حقیقی و اولی نیاز دارد; مانند تعبیر نور به علم و ظلمت‏به جهل و حیرت. خواب‏های غیر صریح نیز دو دسته‏اند: یکی خواب‏هایی که انتقال و حکایت در آن‏ها روشن است و به آسانی می‏توان آن‏ها را به اصل برگرداند; مانند مثال‏های گذشته; و دیگر خواب‏هایی که تصرفات نفس در آن‏ها پیچیده و مبهم است و یافتن مشهودات اصلی برای شخص معبر سخت‏یا غیر ممکن است. این دسته از خواب‏ها همان خواب‏هایی است که آن هارا «اضغاث احلام‏» و پوچ و بی‏تعبیر می‏خوانند. این خلاصه بحثی است که دانشمندان علم النفس درباره رؤیا کرده‏اند و در قرآن شریف مؤیداتی برای آن می‏توان یافت; مثلا موضوع بازگشت نفس به عالم فوق طبیعت در حال خواب از این دو آیه استفاده می‏شود: «هو الذی یتوفاکم باللیل;1 الله یتوفی الانفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها فیمسک التی قضی علیها الموت و یرسل الاخری.»2 ظاهر این آیات شریف این است که نفس در حال خواب از بدن گرفته می‏شود وتعلقش به حواس ظاهر قطع می‏گردد و به سوی پروردگار بازگشت می‏کند; بازگشتی که مشابه بازگشت هنگام مرگ است. همچنین به اقسام سه گانه رؤیا نیز اشاراتی موجود است; مثلا خواب حضرت ابراهیم علیه‌السلام و خواب رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ا زنوع اول و خواب رفقای زندانی یوسف از نوع دوم است. قرآن کریم به خواب‏های پیچیده و مبهم نیز اشاره دارد و از معبران مصر حکایت می‏کند که خواب ملک را از «اضغاث احلام‏» دانستند.3  1. انعام (6) ; آیه 60. 2. زمر (39) ; آیه 42. 3. کتاب فصل.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 618]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن