واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - حبیب ایلبیگی، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر تاکید کرد شلوغی بیش از حد مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزارکنندگان جشنواره را هم غافلگیر کرد. سمیه علیپور: بسیاری از پرسشهایی که در جریان جشنواره فیلم فجر برای خبرنگاران و اهای رسانه به وجود آمد بعد از برگزاری جشنواره میتواند از سوی مدیر روابط عمومی جشنواره پاسخدهی شود. با همین هدف گفتوگویی با حبیب ایلبیگی صورت گرفت تا برخی ناگفتههای جشنواره مطرح شود. ویژگیهای بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را چه نکاتی میدانید؟این دوره از جشنواره فیلم فجر هم مانند دیگر دورههای این رویداد سینمایی با فراز و نشیبهایی همراه بود. یکی از ویژگیهای این دوره از جشنواره درخواست حضور بیشترین تعداد فیلم سینمایی بود. هیئت انتخاب 79 فیلم را دیدند و این رقم، تعداد قابل توجهی است. برگزاری جشنواره در برج میلاد و گرد هم آمدن هنرمندان، اهالی مطبوعات و مهمانان خارجی و برپایی بازار فیلم را در این فضا میتوان از دیگر ویژگیهای جشنواره امسال دانست. برنامههای متعدد رادیویی و تلویزیونی با موضوع جشنواره، ایجاد فضای گفتوگو بین هنرمندان و اهالی مطبوعات و مسئولان برپایی جشنواره و همچنین نمایش فیلمهایی در سئانسهای ویژه از دیگر مواردی بود که در این دوره از جشنواره شاهد آن بودیم. امسال در برنامه نمایش فیلمهای خارجی تغییراتی ایجاد شده بود، به گونهای که برخی تصور میکردند اصلاً فیلمهای خارجی نمایشی برای اهالی مطبوعات ندارد.از زمانی که کارتهای حاضران در سالن برای تماشای فیلمها مجدداً چک میشود ما به آماری از تعداد تماشاگران هر فیلم دست پیدا کردیم. این آمار نشان میدهد سال گذشته اغلب تماشاگران فیلمهای خارجی حدود 50 نفر بودند که در پرتماشاگرترن سئانس که متعلق به نمایش فیلمی از رامین بحرانی، کارگردانی آمریکایی ایرانیالصل بود، 100 نفر در سالن حضور داشتند. با توجه به امکانی که در برج میلاد به واسطه حضور چند سالن سینما در کنار هم، در اختیار داشتیم، فیلمهای خارجی را در سالن دیگری برای علاقمندان به نمایش گذاشتیم. برنامه نمایش فیلم این سالن در پشت برگهای که برنامه اصلی نمایش فیلمها بود درج شده بود. در روزهای ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر فقط فیلمهای حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران نشست خبری داشتند اما این روند از روز سوم جشنواره تغییر کرد و نشست خبری برای همه فیلمها برگزار شد. دلیل این تغییر رویه چه بود؟سال گذشته تعداد نشستهایی که در جریان جشنواره برگزار شد بسیار بالا بود و حتی فیلمهای ویدئویی هم نشست خبری داشتند. استقبال از برخی از این نشستها کم بود و به این دلیل نیتجه گرفتیم میتوانیم تعداد نشستها را کاهش دهیم. در ابتدای جشنواره تعیین کردیم، برای فیلمهایی که در سه سئانس اول به نمایش درمیآید نشست برگزار خواهیم کرد و در بین شروع این سئانسها فاصلهای قرار دادیم تا فرصت برپایی نشست وجود داشته باشد اما بعد از یکی دو روز دیدم تعدادی از کارگردان فیلم اولی درخواست میدهند برای آثار آنان هم نشستی برپا شود. بعد از بررسیهایی که انجام دادیم، متوجه شدیم میتوانیم نشستهایی هم برای این فیلمها داشته باشیم و به این ترتیب با توجه به انعطافپذیری که در زمینه پذیرش پیشنهادها داشتیم از روز سوم برای فیلمهای اول هم نشست برگزار کردیم. البته در آن مقطع چنین تصور شد که حاضر نشدن برخی از سینماگران در نشست فیلمشان و پایین آمدن تعداد جلسات موجب شده تا تغییر رویه صورت بگیرد و فیلمهای اول و خارج از مسابقه هم نشست خبری داشته باشند.هرچند که میتوان این طور هم به قضیه نگاه کرد اما واقعیت چنین نیست. سالهاست که شاهد برگزاری نشستهای خبری فیلمهای مختلف هستیم و میبینیم که ممکن است کارگردان و عوامل فیلم در جلسات حضور نداشته باشند. این اتفاقی نیست امسال برای اولین بار با آن مواجه باشیم. اگر کارگردانان اول و دوم درخواست برگزاری نشست نمیدادند، ما هم برنامه را تغییر نمیدادیم و نشست برگزار نمیکردیم. نمود مستقل شدن دبیر جشنواره در این دوره از جشنواره فجر، از نگاه شما چه بود؟استقلال دبیر جشنواره موجب شد تا دبیر فرصت بیشتری برای رسیدگی به بخشهای مختلف جشنواره داشته باشد و در جریان جزئیات کارها قرار بگیرد. دبیر جشنواره امسال فرصت بیشتری برای طراحی و نظارت مستقیم بر اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره داشت و در تمامی جلسات سیاستگذاری حضور مییافت و همه اینها نشان دهنده تمرکز بالاتر او روی بخشهای مختلف جشنواره بود. به اختتامیه جشنواره اشاره کردید، امسال یکی از پرحاشیهترین برنامههای اختتامیه در جریان سالها برگزاری این مراسم برپا شد، دلیل آن چه بود؟همواره مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر شلوغ و پرطرفدار است. در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر که مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار شد و به دلیل ازدحام زیاد حاضران مجبور شدیم تمامی سالن انتظار تالار را صندلی بچینیم تا کسانی که وارد سالن شده بودند و در تالار جایی برای نشستن نداشتند، از طریق تلویزیونهای موجود در سالن برنامه را ببینند. در سال 86 نیز ازدحام بسیار زیادی در سالن وزارت کشور به وجود آمد و سال گذشته فقط به دلیل برنامهریزی که در مورد ورود هنرمندان، خبرنگاران و نامزدها و مهمانان ویژه از در فاطمی تالار وزارت کشور انجام داده بودیم، اهالی مطبوعات راحتتر وارد سالن شدند. ما در مراسم اختتامیه جشنواره فجر با خیل عظیمی از افراد مواج هستیم که شاید اصلاً برای حضور در این برنامه دعوت نشدهاند و در میان جمعیت راه به داخل سالن پیدا میکنند. امسال در مراسم اختتامیه جشنواره فجر جا برای نشستن برخی نبود که مراتب دلخوری آنان را به وجود آورد. اما موج جمعیت موجود در سالن همه را غافلگیر کرد و کنترل کار را از دست کسانی که حتی برای نامزدها جاهای تعیین شده برای آنان را نگهداری میکردند از بین برد. خبرنگاران هم مانند نامزدها جایی برای نشستن داشتند که تجمع مشکل به وجود آورد یا از ابتدا جایی برای آنان در نظر نگرفته بودید؟ظهر روز مراسم اختتامیه جشنواره ما صندلیهایی را به خبرنگاران اختصاص دادیم اما مسئول مستقیم سالن تاکید کرد نیازی نیست بین خبرنگاران و سایر مهمانان تفکیکی قائل شویم. اگر مسئول مستقیم سالن به درخواست ما توجه میکرد مانند مراسم افتتاحیه خبرنگاران ردیف ویژهای برای نشستن داشتند. مسئول مستقیم سالن که بود؟نمیتوانم نامی از او ببرم. ماجرای جایزهای که به نادرست به حسن ابوالصدق اهدا شد، چه بود؟اسامی برگزیدگان جشنواره از چند مرحله میگذرد. معمولاً داوران به صورت دستنویس اسامی داوران را اعلام میکنند و آن را در اختیار دبیر میگذارند. اسامی در دبیرخانه تایپ میشود و بعد در اختیار کارگردان مراسم قرار میگیرد و کارگردان براساس کنداکتور زمان اعلام اسامی برگزیدگان را تعیین میکند. امسال بخشی که اسامی برگزیدگان را تایپ کرده بود به درستی فیلمها و سینماگران را نمیشناخت و از سوی دیگر چون اسامی مشترک را کپی، پیست میکنند، اشکالی در بخش عنوان برگزیده بخش صدا به وجود آمد. تایپست اسم برگزیده بخش صدا را علیرضا علیدی نوشته بود و عنوان فیلم «آل» را در میان نامزدها در کنار آن نوشته بودند و از آنجا که همین نام را به عنوان برگزیده بخش صدا نوشته بودند، اشکالی در جریان خواندن به وجود آمد. اشکال هم از اینجا ناشی شد که به دلیل فیلم داشتن علی معلم در جشنواره و حضور اثر او در بخش مسابقه دقایقی قبل از برگزاری مراسم اسامی برگزیدهها در اختیار معلم که مجری برنامه بود قرار گرفت و او هم به دستاندکاران کارگردانی برنامه گفت نام صداگذار «آل» حسین ابوالصدق است و به این ترتیب روی نام علیدی خط کشید و ابوالصدق نوشت و به این ترتیب یک اشکال تایپی موجب خواندن نادرست برگزیده شد. البته در مورد این جایزه، مطبوعاتیها و به طور خاص خود سایت خبرآنلاین اقداماتی کرد که موجب بزرگنمایی ماجرا شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]