واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - عضو هیئت داوران جشنواره فیلم فجر از کیفیت فیلمهای حاضر در دوره بیست و هشتم جشنواره انتقاد کرد. سمیه علیپور: داوریهای این دوره از جشنواره فیلم فجر با اهدای سیمرغی نادرست در مراسم اختتامیه و اهدای دیپلمهای متعدد در بخشهای مختلف پرسشهایی را به وجود آورد که در گفتوگویی با اسفندیار شهیدی مورد بررسی قرار میگیرد. در نگاهی کلی فیلمهایی را که در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر داوری کردید، چطور ارزیابی میکنید؟امسال برای سومین سال در جشنواره فیلم فجر داور بودم و از آنجا که معمولاً در طول سال فرصت چندانی برای دیدن فیلم ندارم، در جریان جشنواره فیلم فجر 27 فیلم دیدم و تصور میکنم براساس این فیلمها میتوان چنین اظهار کرد که سینمای ایران به سمت سطحیگرایی حرکت کرده است. از چه نظر معتقدید فیلمها به سمت سطحیگرایی رفتهاند؟محتوا، بیان و نگاه اغلب این فیلمها در مسیری که اشاره کردم قرار دارد. یعنی این فیلمها با آثاری که در دو دوره قبلی داوریتان در جشنواره فیلم فجر دیده بودید، تفاوتی جدی داشتند؟به طور کلی انتظاری که داشتیم تامین نشد. البته در زمینه صدا، فیلمبرداری، تدوین و جلوههای ویژه پیشرفتهایی دیده شد. طیف جوانان حاضر در سینما به لحاظ تکنیکی پیشرفتهایی را موجب شدهاند اما ماهیت خود فیلمها از نظر من بیشتر شبیه تلهفلیمهای 90 دقیقهای بود که در این مدت شاهد تولید آن در تلویزیون بودهایم. این کارها اگر از تلویزیون پخش شوند کارهای مقبولی هستند اما نمیتوان انتظار داشت تماشاگران برای دیدن این فیلمها هزینه کنند و راهی سالن سینما شوند. هیئت داوران برای قضاوت در مورد کارها آزادی نظر کافی داشت؟شرط حضور من به عنوان داور در جشنواره فیلم فجر آزادی اظهار نظر در مورد کارها بود، زیرا من به عنوان داور علاقهای ندارم که براساس توصیههای فردی خارج از مجموعه داوران کارم را انجام دهم. البته در میان داوران نظرات مختلفی بود و هرکس به راحتی نظر خود را اعلام میکرد اما نظری از بیرون بر کار ما اعمال نمیشد. گاه چنین عنوان شد که هیئت داوران خیلی یکدست هستند و این به عنوان یک انتقاد مطرح شد. با این اظهار نظر موافقید؟به هیچ عنوان ترکیب هیئت داوران جشنواره یکدست نبودند که اگر اینطور بود، شاهد نتایج بسیار بدی بودیم. به وضوح تفاوت نظر و دیدگاه در میان داوران وجود داشت و این صحت داوریها را تایید میکند. نبود هشت فیلم در میان نامزدهای بخشهای مختلف جشنواره و تاکید روی چند فیلم خاص و اهدای جایزه به آنها این شبهه را به وجود آورد که گویا از ابتدا قرار بوده این فیلمها بیشتر مورد توجه باشند.اتفاقاً برخلاف همیشه که در داوریها از ابتدا چهار پنج فیلم خاص مورد توجه قرار میگیرند و تمامی جوایز بین این آثار بدون توجه به دیگر فیلمها تقسیم میشود، ما تلاش کردیم تا تمامی فیلمها را با دقت بالایی در نظر بگیریم و حتی چند فیلم را دو بار دیدیم تا با دقت نظر بالایی کار داوری را انجام دهیم. در جشنواره امسال هفده، هجده فیلم جایزه گرفتند و این نشان میدهد ما به عنوان هیئت داوران سراغ چهار پنج فیلم گلدرشت نرفتهایم. همین هفده هجده فیلمی که اشاره کردید جایزه دریافت کردند، اغلب دیپلم افتخار گرفتند، دلیل اهدای این تعداد از دیپلمهای افتخار چه بوده است؟واقعاً تعداد دیپلمهایی که در جشنواره امسال اهدا شد چندان بالا نبود. ما در مورد صدا با فیلمی به نام «ملک سلیمان» مواجه بودیم که کارهای مربوط به صدای آن در خارج از کشور انجام شده بود. شاید این کار ویژگیهای بالایی داشت اما از سوی دیگر لازم بود تا به کارهایی که در ایران ساخته شده بود هم توجه کنیم. در نتیجه هم دیپلم افتخار اهدا شد هم سیمرغ. در مورد بازیگری چطور؟اتفاقاً این بخش یکی از بخشهایی که در جریان داوری آن بحثها و گفتوگوهای بسیاری انجام دادیم. تعداد بازیهای خوب به خصوص در میان بازیگران زن بسیار زیاد بود و ما تلاش کردیم برای اینکه کاری را نادیده نگیریم، دیپلمهایی را در این بخش اهدا کنیم. چرا بازی حمید فرخنژاد آنچنان که انتظار میرفت در جشنواره مورد توجه قرار نگرفت؟ او تعداد نسبتاً زیادی فیلم در جشنواره داشت، هیچ یک از اینها نظر شما را به عنوان اعضای هیئت داوران به خود جلب نکرد؟تعداد زیاد بازیها ملاکی برای اهدای جایزه نیست. فردین هم سالانه 16 فیلم بازی میکرد. داوران به این نتیجه رسیدند که محسن تنابنده باید سیمرغ بلورین این بخش را دریافت کند. و اما اتفاق شبههبرانگیزی که در جشنواره امسال رخ داد، اهدای سه سیمرغ نادرست بود. اعضای هیئت داوران چه کسی را به عنوان صاحب سیمرغ بخش صدا معرفی کردند؟همانطور که گفتم در مورد بخش صدا «ملک سیلمان» وجود داشت که نمیتوانستیم صدای آن را نادیده بگیریم اما در میان فیلمهای ایرانی هم باید کاری را که صدای مناسبی داشت انتخاب میکردیم. به همین دلیل در این مورد هم دیپلم دادیم هم سیمرغ. پرسش من این است که کدام فیلم به عنوان صاحب سیمرغ شناخته شد؟دقیقاً به خاطر ندارم که در جلسه نهایی چه اتفاقی افتاد اما تا جایی که یادم هست، علیرضا علویان برای فیلم «آناهیتا» به عنوان برگزیده شناخته شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]