تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805775589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اساتيد دانشگاه و حوزه درباره مطالبات مقام معظم رهبري درخصوص زنان و خانواده: برنامه‌هاي شاخص حوزه زنان و خانواده در سطح ملي اجرايي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: اساتيد دانشگاه و حوزه درباره مطالبات مقام معظم رهبري درخصوص زنان و خانواده: برنامه‌هاي شاخص حوزه زنان و خانواده در سطح ملي اجرايي شود
در پي ديدار جمعي از انديشمندان، نخبگان و پژوهشگران با مقام معظم رهبري در سومين نشست انديشه‌هاي راهبردي، ايشان به جايگاه ويژه زن و خانواده به عنوان مسئله درجه يك كشور اشاره داشتند و در اين زمينه موضوع گفتمان‌سازي، اشتغال زنان، نقش‌آفريني برجسته آنها در عرصه‌هاي مختلف، تحكيم بنيان خانواده، توجه به قداست ازدواج و قدرشناسي از نقش و زحمات زنان را مورد تأكيد قرار دادند. همچنين به رسانه‌ها بويژه رسانه ملي نيز توصيه كردند كه در اين زمينه علاوه بر فرهنگ‌سازي، موضوعات مذكور را با صاحبنظران به بحث و گفت‌وگو بگذارند. در اين زمينه با شماري از اساتيد دانشگاه و حوزه به گفت‌وگو پرداختيم كه در زير مي‌خوانيد.
دوركاري گامي مؤثر براي حفظ خانواده
مريم معين‌الاسلام، استاد حوزه و دانشگاه با تأكيد بر اينكه مقام معظم رهبري با نگاه ژرف و عميق همه مسائل را رصد مي‌كنند، به مي‌گويد: «رهبر معظم انقلاب با بررسي عميق و دقيق مسائل روز و رصد كردن عالمانه و محققانه آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه زن و خانواده از موضوعات درجه يك كشور است، اين مسئله براي همه متوليان فرهنگي و اجتماعي هم مسئوليت‌آور و هم هشدار‌دهنده است، در حقيقت مقام معظم رهبري تكليف را مشخص و تأكيد كرده‌اند كه زن و خانواده اولويت نخست در همه مسائل علمي، فرهنگي، آموزشي و اجتماعي است كه البته اگر هر كس به جايگاه زن و خانواده واقف باشد، به اين نتيجه خواهد رسيد.
اين مدرس حوزه و دانشگاه تأكيد مي‌كند كه وقتي نهاد مقدس خانواده در جامعه‌اي از بين برود، تحقق بسياري از اهداف شوم نيز آسان مي‌شود، چرا كه افراد سالم و با‌اخلاق در خانواده سالم تربيت مي‌شوند، متأسفانه دشمنان ما درصددند تا عين همان برنامه را در كشور ما نيز پياده كنند.
معين‌الاسلام با اشاره به اينكه همه برنامه‌هاي كشور بايد حول محور خانواده باشد، مي‌گويد: براين اساس مي‌توان از طرح دوركاري كه از سوي دولت مطرح شد، به عنوان يك طرح خانواده‌محور ياد كرد، چرا كه اين طرح گام مؤثري براي حفظ خانواده محسوب مي‌شود، اما سؤال اينجاست كه چند درصد ادارات كشور اين طرح را اجرا كردند.
اين محقق حوزه زنان با تأكيد بر اينكه در همه ادارات بايد بر‌اساس حفظ نهاد خانواده تصميم‌گيري شود، مي‌گويد: بر اين اساس اجراي هر طرح از ساخت مسكن گرفته تا ايجاد يك شغل بايد با اولويت زن و خانواده باشد. متأسفانه هم‌اكنون بعضي مصوبات و قوانين خلاف خانواده‌محوري است. وي مي‌افزايد: رهبر معظم انقلاب در بيانات خود از خانواده به عنوان سلول ياد مي‌كنند، يعني اينكه قوام جامعه به خانواده بستگي دارد و اگر خانواده نباشد، سلول بنيادي و اساسي از جامعه حذف شده است.
به گفته معين‌الاسلام، صرف ميلياردها تومان هزينه بدون توجه به محوريت خانواده كاري عبث و بيهوده است و بر اين اساس هيچ اقدام فرهنگي پاسخ نخواهد داد.
ضرورت گفتمان‌سازي و ارائه الگوهاي مترقي از زن
پروين دادانديش عضو هيأت علمي دانشگاه و محقق زنان در گفت‌و‌گو با با اشاره به بيانات رهبري در نشست انديشه‌هاي راهبردي مي‌گويد: «ايشان در بخش اول بيانات خود چند دليل مطرح كردند مبني بر اينكه چرا موضوع زن و خانواده يك موضوع استراتژيك و راهبردي براي نظام جمهوري اسلامي است كه البته اين اهميت به نقش بي‌بديل زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس، اهميت نهاد خانواده و تمركز دشمنان بر مقوله زنان و خانواده باز مي‌گردد.»
وي با بيان اينكه «زن و خانواده» از ديدگاه مقام معظم رهبري نقش محوري دارد، مي‌افزايد: رهبري به نقش مهم خانواده تأكيد فراوان داشته و با طرح اين موضوع در نشست اخير در حقيقت اعلام مي‌كنند كه بايد به اين حوزه پرداخته شود. البته معظم‌له مي‌فرمايند كه يكسري كارهاي مهم در اين حوزه روي زمين مانده است، در حقيقت هنوز بسياري از كارها باقي‌مانده تا مسئله استراتژيك بودن زن و خانواده تبيين شود. دادانديش ادامه مي‌دهد: بر اين اساس بايد در‌خصوص مسائل زنان و خانواده نظريه‌پردازي و الگوهاي مترقي از آنها ارائه شود ما از اوايل انقلاب بحث الگوي زن و خانواده نمونه اسلامي را مطرح كرده‌ايم، اما مقام معظم رهبري مي‌فرمايند كه بايد به الگوهاي متفاوت و مترقي از زن و خانواده با توجه به منابع اسلامي در جمهوري اسلامي پرداخته شود.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري مبني بر گفتمان‌سازي در حوزه زن و خانواده مي‌گويد: بر اين اساس بايد موضوع زن و خانواده از سوي اساتيد حوزه و دانشگاه و رسانه‌ها گفتمان‌سازي شود. البته در حوزه قانونگذاري و كارهاي اجرايي همچنان در اين حوزه مشكلاتي وجود دارد كه البته رهبري نيز به اين موارد اشاره داشتند.
وي درباره بيانات رهبري در‌خصوص اشتغال زنان مي‌گويد: رهبري فرمودند «از نظر ما اشتغال زنان در جمهوري اسلامي بدون مشكل است و ما با آنها موافقيم» ايشان البته براي اشتغال زنان سه شرط اساسي را مطرح كرده و از دولت خواستند تا موانع را در اين حوزه مرتفع كند. دادانديش با اشاره به شرط اول رهبري مبني بر اينكه اشتغال زنان نبايد به خانواده و تربيت فرزندان خدشه وارد كند، مي‌افزايد: به همين منظور بايد قوانين در جهتي وضع شود كه فعاليت‌هاي اجتماعي زنان به كانون خانواده لطمه وارد نكند.
وي شرط دوم از ديدگاه مقام معظم رهبري را حفظ حريم خانواده اعلام كرده و مي‌گويد: اشتغال زنان بايد با حفظ حريم خانواده توأم باشد. اين مدرس دانشگاه ادامه مي‌دهد: در حقيقت همه اين شروط مي‌طلبد كه دولت در اين زمينه سياستگذاري و برنامه‌ريزي كند. وي همچنين با انتقاد از اينكه اغلب برنامه‌ها و سياستگذاري در حوزه زنان به اجرا درنيامده يا ضعيف اجرا شده است، مي‌گويد: نقص اصلي ما در اين حوزه عدم نظارت بر اجراي اين برنامه‌ها است.
تدوين منشور زنان الزامي است
زينب طالبي، مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در سومين نشست انديشه‌هاي راهبردي مي‌گويد: وقتي موضوع زن و خانواده از سوي مقام معظم رهبري مطرح مي‌شود اهميت مسئله را مي‌رساند. اين كه ايشان اين موضوع را جزو اولويت‌ها مي‌دانند در حقيقت پرداختن به آن را مدنظر دارند. به اين ترتيب به مراكز پژوهشي، مطالعاتي و آموزشي جهت مي‌دهند تا با نگاه پژوهش محوري وارد اين حوزه شوند.
وي ادامه مي‌دهد: برهمين اساس اگر ما موضوع زن و خانواده را در دينمان به صورت پژوهشي بررسي كرده و مبنا را مشخص كنيم مي‌توانيم براساس آن مسائل مختلف زنان از اشتغال گرفته تا ازدواج آن ها را تبيين كنيم. رهبري نيز بر مشخص شدن اين مبنا تأييد داشتند تا طبق آن برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري انجام شود. طالبي معتقد است كه مراكز پژوهشي بايد مبناها را در حوزه زنان و خانواده مشخص كرده و مراكز علمي و آموزشي نيز براساس آنها برنامه‌ريزي كنند. به گفته اين مدرس دانشگاه، هم‌اكنون در حوزه علميه اين نگاه مبنايي به مسائل زنان وجود دارد و طبق آن نيز برنامه‌ريزي‌ها انجام مي‌شود، بنابراين لازم است كه اين نگاه در سطح كلان جامعه توسعه يابد.
طالبي تأكيد مي‌كند كه مخاطبان اصلي رهبري در نشست اخير، فعالان حوزه زنان در زمينه كارهاي پژوهشي و علمي هستند و اين بدان معناست كه بايد اين افراد مبناها را در اين حوزه مشخص كرده، تحليل كنند و توسعه دهند. به دنبال آن راهكارهاي اجرايي كلام رهبري را ارائه داده و براساس منويات ايشان منشور زنان را تدوين كنند.

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن