تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819596564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشف فوايد جديد براي دارت‌بازي


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: كشف فوايد جديد براي دارت‌بازي


جامعه > آموزش - محققان مي‌گويند بازيكنان دارت مهارت‌هايي مي‌آموزند كه در آينده شانس بيشتري در بازار كار به آن‌ها مي‌دهد.

شما دارت را يك ورزش به حساب مي‌آوريد؟ علاوه بر آن، فكر مي‌كنيد اين بازي سرگرم‌كننده هيچ ارزش فكري‌اي داشته باشد؟ مي‌توانيد قبول كنيد دارت‌بازي به كودكان كمك مي‌كند در بزرگسالي مشاغل بهتري را تصاحب مي كنند؟

دارت يك ورزش است يا نه؟ سال‌هاست كه اين بحث ناتمام ادامه دارد، اما تعدادي از مغزهاي متفكر يا حداقل محققان رياضيات كاربردي يقين دارند كه دارت يك ورزش است.

انگلستان به عنوان ميزبان دو دوره مسابقات جهاني دارت، از فرصت برگزاري اين دوره از مسابقات در كلوب ليك سايد براي تشويق انگليسي ها به ورزش دارت استفاده مي كند.

در خلال اين مسابقات كه همين هفته در فريم‌لي‌گرين برگزار مي شوند، مسئولان محلي تلاش مي كنند تا مردم را براي حفظ و تجديد معلومات رياضي شان به پاي تخته هاي دارت دعوت كنند.

البته مردم دوستداران اين ورزش را بيشتر به خاطر دور كمر بزرگشان مي شناسد تا مهارتهاي رياضي اين افراد!

اما واقعيت اين است كه هيچ كس بدون مهارتهاي رياضي نمي تواند به خوبي از پس اين بازي بر آيد. هنگامي كه بازيگران براي پرتاب آماده مي شوند، بايد مثلا اين را هم محاسبه كنند كه 73 امتياز يعني پرتاب 19 تريبل و 8 دوبل تا بتوانند اين راند از بازي را با موفقيت به پايان ببرند.

شون سيمون كه در امور تحصيلات تكميلي مشاوره مي‌دهد، در اين باره به خبرنگار تايمز مي‌گويد: «شما نمي‌توانيد بدون رياضيات دارت بازي كنيد. ما هر وقت مي‌خواهيم نشان بدهيم مهارت‌هاي رياضي فرد در موفقيت او نقش به‌سزايي دارند، دارت را مثال مي زنيم و اميدواريم بتوانيم با اين بازي مهارتهاي رياضي بزرگسالان را بهبود بخشيم. 8/6 ميليون نفر از بزرگسالان ما در درك مفاهيم اساسي رياضي مشكل دارند و ما اميدواريم علاقه به ورزش‌هايي مثل دارت باعث شود تا در كلاس‌هاي رايگان شمارش و آموزش رياضي كه توسط دولت برگزار مي شود، شركت كنند. بروشور‌ها و آموزش‌هاي مربوط به اين ورزش نيز بين محل‌هاي آموزش بزرگسالان توزيع شده است. ديروز هم همزمان با برگزاري راند دوم مسابقات مقدماتي فدراسيون دارت، اطلاعات اين بازي در اختيار 6.000 نفر از علاقه‌مندان به اين ورزش قرار گرفته است.»

بابي جرج قهرمان سابق اين ورزش كه گاهي يادداشت‌هايي هم در مورد آن براي بي‌بي‌سي مي نويسد، با اين ايده موافق است. او مي گويد: « 33% موفقيت در دارت مربوط به صحت عمليات رياضي است، اگر شما نتوانيد جمع و تفريق كنيد، برنده نخواهيد شد. در اغلب مسابقات قهرماني دارت، ورزشكاران با 501 امتياز آغاز مي كنند تا آن را به صفر برسانند. آنها بايد اين بازي را با يك پرتاب دوبل كه امتياز نهايي را به صفر مي‌رساند، به پايان ببرند. بهترين ورزشكاران اين رشته پايان مورد علاقه‌شان را به خاطر مي سپارند. مثلا براي امتياز 59 يك پرتاب 19 و پرتاب دوبل 20 را انتخاب مي كنند تا بازي را تمام كنند. اگر اشتباه كنيد، اينجاست كه مهارت به كمكتان مي آيد. فرض كنيم شما يك پرتاب دوبل 7 داشته‌ايد، تنها چيزي كه نجاتتان مي دهد، پرتاب 13 و دوبل 16 است كه هر كسي از پس انجامش بر‌نمي‌آيد. من عقيده دارم اين بازي براي تمرين ضمني رياضيات فوق‌العاده است. خودم بيست سال براي آموزش دارت به مدارس مي رفتم و مي ديدم دانش‌آموزان خيلي سريع به جواب مي رسند، محاسباتشان روي تخته سياه هيچ وقت اينقدر دقيق و سريع نبود.»

او زمان كودكي، استعداد خاصي در رياضيات از خودش نشان نداده است. خودش به‌شوخي مي‌گويد چون «ما در مدرسه تخته دارت نداشتيم»! اما در حال حاضر مدعي روش‌هاي متعددي است كه به وسيله آن‌ها مي تواند 501 را با پرتاب دوبل نهايي دقيقا با صفر به پايان ببرد.

طبق تحقيقاتي كه كن بري از دانشگاه بت به خواست دولت انگلستان انجام داده، ظاهرا 3994 توالي متفاوت براي حداقل 9 بار پرتاب دارت وجود دارد! اين‌كه ورزشكار توان محاسباتي خوبي داشته باشد، كافي نيست. او بايد در هندسه، فيزيك و جبر هم قابليت‌هاي خوبي داشته باشد.

دكتر بري مي‌گويد: «تعداد محاسبات يك بازي و پيچيدگي آن‌ها، موضوع بسيار جالب توجهي است، بازيكن خواسته يا ناخواسته براي انتخاب از ميان صد‌ها توالي مختلف، قوانين پيچيده فيزيك و هندسه را به‌كار مي‌گيرد تا يك شات بازي را با موفقيت به پايان ببرد. بازيكنان بايد هنگام كنترل سرعت، تخمين زاويه پرتاب و چرخش دارت كاملا آرام باشند، اشتباهي در حد يك دهم درجه مي‌تواند شانس پرتاب در حلقه سه برابر را از بازيكن بگيرد.»

آقاي جرج با اين‌كه مي‌گويد بازيگران ناچارند تمام اين فاكتورها را در نظر بگيرند، ولي با استفاده از قوانين فيزيك براي يك پرتاب موفق موافق است. او مي‌گويد: «زمان پرتاب دارت، شما داريد خلاف نيروي جاذبه عمل كنيد، پس اگر ياد بگيريد همه پرتاب‌ها را با قدرت مشخصي انجام دهيد، هميشه پرتاب موفقي خواهيد داشت.

تحقيقات نشان مي دهند، افرادي كه مهارت‌هاي محاسباتي پايين‌تر از سطح پايه (معادل پايان دبيرستان) دارند، در طول زندگي سالانه 50 هزار پوند كمتر از ديگران درآمد دارند.

البته وقتي مهارت‌هاي محاسباتي با چشم‌هايي تيز‌بين و دست‌هايي قوي همراه مي‌شوند، شانس بيشتري را به صاحب‌شان هديه مي‌كنند. همين يكشنبه، برنده بازي‌ها 95 هزار پوند جايزه را با خودش به خانه خواهد برد.

اگر مي‌خواهيد ببينيد يك دارت‌باز چه‌طور بايد محاسبه كند، با اين سوال‌ها مي‌توانيد خودتان را جاي يك دارت‌باز حرفه‌اي قرار دهيد!

فرض كنيد راند آخر است و...

80 امتياز تا پايان مانده:
- مي‌خواهيد يك پرتاب 20 امتيازي در حلقه سه برابر داشته باشيد و با پرتاب دوبل 10 بازي را تمام كنيد، اما دارت شما به 5 تريبل مي‌خورد، چطور مي‌توانيد با دو پرتاب باقي‌مانده، بازي را تمام كنيد؟
(پاسخ: پرتاب 15تا سه برابر و 10تا دوبل)

54 امتياز تا پايان مانده:
- مي‌خواهيد يك پرتاب 14 امتيازي داشته باشيد و با پرتاب دوبل 20 بازي را تمام كنيد، اما دارت شما به 11 مي‌خورد. چطور مي‌توانيد با دو پرتاب باقي‌مانده بازي را تمام كنيد؟
(پاسخ: 3 پرتاب و 20 دوبل)

96 امتياز تا پايان مانده:
- مي‌خواهيد يك پرتاب 20 امتيازي تريپل داشته باشيد و با پرتاب دوبل 18 بازي را تمام كنيد، اما دارت شما به 1 مي‌خورد. چطور مي‌توانيد با دو پرتاب باقي‌مانده بازي را تمام كنيد؟
(پاسخ: 19 پرتاب تريپل و 19 دوبل)

66 امتياز تا پايان مانده:
- مي‌خواهيد يك پرتاب 10 امتيازي تريپل داشته باشيد و با پرتاب دوبل 18 بازي را تمام كنيد، اما دارت شما به 15 مي‌خورد. چطور مي‌توانيد با دو پرتاب باقي‌مانده بازي را تمام كنيد؟
(پاسخ: 11 پرتاب و 20 دوبل)

13 امتياز تا پايان مانده:
- مي‌خواهيد يك پرتاب 11 امتيازي داشته باشيد و با پرتاب دوبل 1 بازي را تمام كنيد، اما دارت شما به 8 مي خورد. چطور مي‌توانيد با دو پرتاب باقي‌مانده بازي را تمام كنيد؟
(پاسخ: يك پرتاب و 2 دوبل)

49 امتياز تا پايان مانده:
- مي‌خواهيد يك پرتاب 9 امتيازي داشته باشيد و با پرتاب دوبل 20 بازي را تمام كنيد، اما دارت شما به 12 دوبل مي‌خورد. چطور مي‌توانيد با دو پرتاب باقي‌مانده بازي را تمام كنيد؟
(پاسخ: 17 پرتاب و 4 دوبل)

تايمز آنلاين، 8 ژانويه 2009 - مترجم: محبوبه عميدي نائيني

Print چاپ مطلب
 چهارشنبه 2 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن