تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805820048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير‌عامل مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران تشريح كرد: نقش محوري ايران‌كد در طرح تحول اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مدير‌عامل مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران تشريح كرد: نقش محوري ايران‌كد در طرح تحول اقتصادي
تهران- خبرگزاري كار ايران
در‌روزهاي اخير و همزمان با تقديم لايحه طرح تحول اقتصادي دولت نهم به مجلس،اين طرح به‌موضوع اصلي محافل اقتصادي و افكار عمومي تبديل شده‌است. در اين ميان، فوايد اين طرح اميدواري‌هاي زيادي را درباره آن ايجاد كرده است.
به گزارش ايلنا، ارزيابي مقدماتي نشان مي‌دهد كه ايران كد در بحث اصلاح نظام توزيع به عنوان يكي از محورهاي كليدي در اين طرح جايگاه ويژه‌اي دارد. مهندس احمد غلامزاده مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران در‌گفت‌وگوي پيش رو درباره نقش ايران كد درمهمترين طرح اصلاحي دولت نهم دراقتصادبيشتر توضيح مي دهد:
طرح تحول اقتصادي مشتمل بر چه بخش‌هايي است؟
طرح تحول اقتصادي بنا بر موادي كه منتشر شده و رئيس جمهور محترم محورهاي كلي طرح تحول را به اطلاع‌عموم رسانده است عمدتاً شامل هفت محور است كه شامل اصلاح و هدفمند كردن يارانه‌ها، تقويت پول ملي، اصلاح شبكه توزيع، افزايش بهره‌وري، اصلاح و هدفمند كردن يارانه‌ها، تقويت پول ملي، اصلاح شبكه توزيع، افزايش بهروري، اصلاح نظام گمركي، اصلاح نظام بانكي است و دولت بنا دارد كه در اين هفت محور طرح تحول اقتصادي را انجام دهد.
آنچه در طرح كه مرتبط به نظام ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات است اصلاح شبكه توزيع در كشور است، كه براي اين موضوع كارگروه تخصصي طرح تحول اصلاح شبكه توزيع در كشور شكل گرفته و مصوبات اين كارگروه مبناي طرح تحول در اصلاح شبكه توزيع است. اگر به مصوبه‌اي دولت در اين باره نگاه كنيمدر مي‌يابيم كه اين مصوبه به محور‌هايي اشاره مي‌كند كه مي‌توانيم ابعاد طرح تحول در نظام توزيع را از خود اين مصوبه استنباط كنيم.
نكاتي كه در اين مصوبه به آن پرداخته شده است يك ساماندهي صنوف يا به تعبيري ساماندهي در سطح خرده فروشي است كه صنوف مي‌بايست در اين طرح تحول كد‌شناسايي بگيرند و براساس آن كد‌شناسه، كارت‌هايي تحت عنوان كارت ملت بانك و يا كارت‌هاي اعتباري براي آنها صارد مي‌شود.
اين‌كارت‌ها بر اساس گزارشاتي كه دوستان ما در معاونت بازرگاني داخلي منتشر مي‌كنند صادر مي‌شود و تا به حال براي بيش از 400 هزار صنف كارت اصناف صادر شده‌است. يكي ديگر از مواردي كه براساس اين طرح به آن پرداخته شده است، شبكه زنجيره خرده فروشي است كه در اين مورد شبكه جديدي شكل مي‌گيرد كه با شبكه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي فعلي ماهيتاً و به لحاظ شكلي تفاوت دارد و براساس سازماندهي و ساماندهي كه توسط وزارت بازرگاني شكل مي‌گيرد فروشگاه‌هاي خرده فروشي فعلي در اين شبكه زنجيره‌خورده فروشي قرار مي‌گيرند و از طريق اين سازماندهي و ساماندهي جديد، كالاها در آينده توسط اين شبكه توزيع مي‌شوند.
بخش ديگر مورد نظر اين طرح واحدها و يا شركت‌هاي پخش هستند. كالاها زماني كه از مبادي توزيع، توزيع مي‌شوند معلوم نيست كه اين توزيع توسط چه كساني و با چه ماهيتي و موقعيتي حقيقي يا حقوقي پخش و توزيع مي‌شود و وزارت بازرگاني در اينجا از طريق ساماندهي به اين شركت‌هاي پخش در صدد است تا هويت آنها را مشخص كند.
به‌اين منظور اين شركت‌ها بايد كد‌گذاري شوند كه اين كد گذاري در نظام ملي طبقه‌بندي و شماره‌گذاري خدمات صورت مي‌گيرد.
نكته ديگر مد نظر اين طرح بحث كالا است. كالاها در ايران‌كد بايد كد شناسايي يا كد ملي دريافت كنند كه براي اين منظور ما مصوباتي را نيز داريم.
بحث شبكه نرم افزاري نيز در تمام موجوديت‌هايي كه به آن اشاره كرديم مورد توجه است. از يك طرف توليد كننده و شبكه‌هاي توزيع و پخش و يك طرف ديگر صنوف و فروشگاه‌هاي خرده فروشي در يك شبكه نرم افزاري با هم مرتبط مي‌‌شوند و در واقع از اين طريق اين شبكه نرم‌افزاري، سفارش كالا به شبكه داده مي‌شود و واحدهاي پخش موظفند كه اين نيازها و سفارشات را از طريق شركت‌هاي پخش تأمين كنند و كليه توليد‌كنندگان موظف‌اند كه كالاهاي خود را از طريق اين شبكه به فروشگاه‌هايي كه تحت پوشش اين شبكه هستند واگذار كنند.
براساس مصوبه پيش‌بيني شده كالاهاي خارج از شبكه مشمول تعزيرات حكومتي مي‌شوند، همچنين كالاهايي كه در اين شبكه فاقد كد ملي هستند مشمول تعزيرات حكومتي خواهند شد.
در مجموع اين مصوبه‌اي كه پيش‌بيني شده است ساز و كار و روابط لازم در اين رابطه را پيش‌بيني مي‌كند و الزامات قانوني موضوع را از اين طريق تأمين كرده‌است.
همانگونه كه اشاره كرديد ظاهراً ايران‌كد در بين محورهاي هفتگانه طرح تحول اقتصادي در بخش نظام توزيع فعال‌است اين جايگاه را بيشتر تبيين نماييد.
از نظر جايگاهي درست است كه الزامات قانوني ايران كد در اصلاح شبكه توزيع گنجانده شده است اما به اين مفهوم نيست كه صرفاً فقط مي‌تواند به شبكه توزيع مرتبط باشد. ايران‌كد يك بستر اطلاعاتي است كه اطلاعات آن مي‌تواند كاركردهاي خودش را در بخش‌هاي مختلف اقتصادي خصوصاً وزارت صنايع، گمرك، مؤسسه استاندارد و يا به تعبيري كليه دستگاه‌هايي كه به نوعي با كالا يا اطلاعات كالا سرو كار دارند، داشته‌باشد و مورد استفاده و نياز آنان واقع شود. دولت در نظر دارد كه شبكه توزيع كالا در كشور را IT BASE كند و استفاده از تكنولوژي‌هاي جدي و ايده‌هاي نوع را داشته باشد كه اين نوع فعاليت‌ها (توزيع كالا) را از طريق آن انجام دهد. قطعاً چنين هدفي بدون استفاده از چنين پيش‌نيازي يعني ايران‌كد تحقق پيدا نمي‌كند و به همين دليل ايران‌كد به‌عنوان يك محور در طرح اصلاح شبكه توزيع مطرح شده و مصوباتي هم براي اين موضوع پيش‌بيني شده‌است.
در همايش تجارت الكترونيك شاهد بوديم كه محمد‌صادق مفتح معاون وزير بازرگاني نظام بازرگاني كشور را به‌نظامي روستايي تشبيه كرد. نظر شما چيست در حال حاضر وضعيت نظام توزيع كالا در كشور چگونه است و چه معايبي دارد؟
اگر تعبير روستايي را با سنتي متعارف بگيريم و به تعبيري آن را روشي كه ما اكنون در كشور با آن مواجه هستيم بدانيم، به‌نظر مي‌رسد كه اولين ويژگي كه در روش سنتي با آن مواجه هستيم، نبود اطلاعات و آمار صحيح از ميزان توليد، ميزان كالاي در گردش و ميزان نياز واقعي بازار است كه معمولاً امروزه هيچ مديري و سازماني بدون دسترسي به اين اطلاعات اساساً نمي‌تواند مديريت لجستيكي يا به تعبيري مديريت كالا در بازار را انجام دهد.
به‌عنوان مثال در كشور به روش‌سنتي يكسال پياز و سيب‌زميني در كشور زياد داريم و يكسال كم داريم و اين روند به‌صورت متناوب و هميشگي تكرار مي‌شود. اگر به دليل علمي اين موضوع برگرديم و نگاه كنيم عمدتاً اشكال به آنجا بر مي‌گردد كه ما اطلاعات لازم را براي تصميم‌گيري جهت سطوح مختلف نداريم. اين سطوح از يك طرف دهقان است و بايد يكجايي ما بتوانيم اطلاعات لازم را به‌وي دهيم تا او با استفاده از اين اطلاعات بداند مثلاً چقدر بايد در زمينه زراعي خود سيب زميني كشت كند. آيا اصلاً اين كشت را بايد انجام دهد يا خير؟ اگر بخواهيم اين اطلاعات را به دهقان بدهيم نياز داريم كه بدانيم زمين زير كشت چقدر است و بر اساس آن بايد بدانيم چه‌كساني قصد كاشتن اين محصول را دارند. اين اطلاعات را در بانكي جمع‌آوري كرده و ميزان زمين زير كشت را محاسبه نماييم و بتوانيم دهقان را بر اساس يك اطلاعات جامع هدايت كنيم ولي طبيعتاً چون اين اطلاعات وجود ندارد اين اتفاق نمي‌افتد و ما هر ساله با يك عدم تعادل در كشت نه تنها اين محصول بلكه ساير محصولات كشاورزي مواجه هستيم. لذات اطلاعات اساسي و ابزار هر مديريتي در هر بخش و در هر سطحي است و چنانچه مديريت توليد نشود طبيعي است كه منابع ملي ما هدر مي‌رود و طبيعتاً ما با چالش‌هايي در طرح در سزح مديريت كلان و مياني روبه رو خواهيم شد. از سوي ديگر نبود اطلاعات باعث مي‌شود كه ما با كاهش بهره‌وري در سطح ملي و بنگاه مواجه شويم و طبيعتاً در اينجا نقش ايران‌كد اين است كه كمك كنند تا اطلاعات به درستي توليد شود. البته اين به آن معنا نيست كه ايران كد اين اطلاعات را توليد كند بلكه به‌عنوان يك ابزار كمك مي‌كند به‌اين كه مديران به اين اطلاعات دسترسي پيدا كنند. بنابراين نقش ايران كد در شبكه توزيع از يك طرف كمك به توليد اطلاعات صحيح و از طرف ديگر ايجاد انسجام و يكپارچگي در ميان همه فعالان اقتصادي شبكه‌هاي توزيع است و اين مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي محسوب شود.
مكانيسم استفاده از ايران‌كد در اصلاح نظام توزيع چگونه خواهد بود و آيا زير ساختهاي لازم براي استفاده از يك چنين نظام علمي و مكانيسمي در سطح كشور موجود است يا خير؟
ما در نظام ايران‌كد به‌دنبال اين هستيم كه اطلاعات محصولات را در يك بانك ملي ثبت كنيم و اطلاعات ساختار يافته را در اختيار ذي‌نفعان قرار دهيم. به‌نظر مي‌رسد سؤال شما اين‌جاست كه اين جريان اين اطلاعات كه در اين بانك ملي ثبت شده است چگونه به سازمان‌ها و سيستم‌هايي كه به آن نياز دارند هدايت مي‌شود و آيا آنها توانمندي استفاده از اين اطلاعات را دارند يا خير؟ و آيا تطبيق لازم را در سيستم خود انجام داده‌اند كه بتوانند اين اطلاعات را هضم كنند و از آنها استفاده نمايند. در بخش اول ما نحوه اشارعه اطلاعات يا توزيع اطلاعات را از دو طريق ديده‌ايم. روش اول اطلاع‌رساني عمومي است كه از طريق پرتال اطلاع‌رساني ملي كالا صورت مي‌گيرد. معمولاً ذي‌نفعان عمومي اين بانك به پرتال متصل مي‌شوند و بر اساس ابزارهايي كه در اين سايت پيش‌بيني شده به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي پيدا مي‌كنند. اما قطعاً كساني كه حجم اطلاعات درخواستي زياد دارند و يا اساساً ممكن‌است اطلاعات را با ساختار خاصي احتياج داشته باشند و يا خود آنها داراي يكسري بانك‌هاي محلي باشند كه محدوديت‌هاي كاري در سطح ملي داشته باشد دو خواسته را مطرح مي‌كنند. اول اين‌كه ما بتوانيم اطلاعات را متناسب با نياز آنها در اختيار آنها قرار بدهيم يعني ساختار اطلاعاتي متناسب با حجم اطلاعات مورد نياز و متناسب با نوع مأموريت انها را در اختيارشان قرار دهيم و نكته ديگر كه ما بتوانيم اين اطلاعات مورد نياز آنها را به هنگام در اختيارشان قرار دهيم. نياز ديگري كه اين بخش دارد اين است كه ما مي‌بايست بتوانيم تغييرات اطلاعاتي را كه در بانك‌مرجع اتفاق مي‌افتد در بانك‌هاي محلي و مربوط به خود آنها اعلام كنيم كه طبيعتاً اين كار از طريق شبكه همزمان سازي داده‌هاي ملي صورت مي‌گيرد كه اين شبكه همزمان سازي داده‌هاي ملي با هدف همسان سازي و همزمان سازي اطلاعات توزيع شده در كشور يا سيستم‌ها و مراجع مرتبط با ايران‌كد صورت مي‌گيرد براي اين‌كه ما بتوانيم اين كار را انجام دهيم از يك زير سيستمي تحت عنوان زير سيستم مشتركين اطلاعاتي استفاده مي‌كنيم كه وظيفه اشاعه اطلاعات براي اشخاص حقيقي و حقوقي خاص را دارد مثل شبكه‌هاي B2B و شبكه‌هاي B2C. همچنين سيستم ثبت سفارش مثال خوبي در اين باره است كه بازرگاناني كه وارد اين سيستم مي‌شوند و كد دريافت مي‌كنند در واقع بايد اطلاعاتشان به‌هنگام در سيستم ثبت و سفارش‌ها قابل رويت باشد يا فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كه مي‌بايستي كساني كه عضو ايران كد مي‌شوند بتوانند به فراخور نيازشان از اين فروشگاه‌ها اطلاعات در دست داشته باشند و يا گمرك كه خارج از وزارت بازرگاني بتواند اطلاعات پايه‌كالا را به صورت آنلاين دريافت نمايد.
به‌نظر مي‌رسد با وجود همه اين برنامه‌هاي پيشرفته، يكي از ضعف‌هاي موجود در سيستم مخابراتي و استفاده از خطوط شبكه اطلاع‌رساني و اينترنت است. بنا داريد چگونه اين ضعف‌ها را مرتفع كنيد؟
البته در اين كه شبكه‌هاي مخابراتي كشور با كشورهاي توسعه يافته در سطح سرويس دهي متفاوت است شكي نيست اما اين‌كه امروز ما براي سرويس دهي اين ضعف را به‌عنوان يك مانع بدانيم جاي بحث و گفت‌وگو دارد. ما فكر مي‌كنيم كه مبتني بر شبكه‌هاي موجود كار خود را انجام داده‌ايم و اين‌طور هم برنامه‌هايمان را تنظيم كرده‌ايم. البته اگر كيفيت شبكه‌هاي موجود در جهت سطح پاسخ دهي خصوصاً سرعت در انتقال اطلاعات بيشتر باشد ما هم در عمل مشكلات كمتري داريم اما ما ساختار مخابراتي كشور را به‌عنوان يك محدوديت فرض كرديم و براساس اين محدوديت برنامه‌هايمان را انجام داده‌ايم.
در راستاي طرح تحول اقتصادي، وزارت بازرگاني اقدام به ساماندهي شركت‌هاي پخش كالا در كشور نموده، آيا ايران‌كد در اين بخش نيز ايفاي نقش مي‌كند؟
همانطور كه در ابتداي صحبتم اشاره كردم يكي از بخش‌هايي كه در اين طرح بايد ساماندهي شود شركت‌ها و واحدهاي پخش هستند كه واحدهاي پخش به لحاظ آن‌كه كار خدماتي در سطح ملي انجام مي‌دهند بايد در نظام ملي طبقه بندي و كد‌گذاري خدمات كد شناسه را دريافت كنند كه طبعاً با ايران‌كد مرتبط هستند و ايران‌كد از اين جهت به آنها سرويس مي‌دهد.
تاكنون چه اقدامات و تدابيري در درون ايران‌كد براي اجرايي كردن نقش جديد آن طرح تحول اقتصادي به اجرا درآمده است؟
به‌نظر مي‌رسد كه در اين محور بايد ببينيم كه چه آمادگي‌هايي براي سرويس‌دهي به مردم با فرض اين‌كه كالا‌ها بايد كد ملي داشته‌باشند احراز كرده‌ايم. ما براي اين موضوع، مسئله را از چند بعد مطرح مي‌كنيم. ابتدا، بعد فني كه ما اقداماتي را از گذشته انجام داده‌ايم و اين مادگي فني وجود دارد كه كساني‌كه در حوزه كالاهاي بهداشتي مصرفي فعاليت دارند اوليوت نخست عضويت باشند و الآن كد ملي كه دريافت نمايد و هيچگونه محدوديتي از جهت فني و سرويس‌دهي به اين گروه نداريم و آمادگي كامل داريم. نكته ديگري كه بايستي پيش‌بيني مي‌شود بحث الزامات قانوني است كه اقدامات قانوني كه به هر حال براي پيوستن مراجع توليدي و توزيعي به نظام ايران‌كد كه پيش‌بيني شده است و براساس اين الزامات يك جدول زمان بندي نيز ايجاد شده و اين مراجع موظف هستند براي اساس آن جدول زمان بندي به سيستم بپيوندند.
يكي ديگر از محورهايي كه ما بايد بر روي آن كار مي‌كرديم بحث هماهنگي و تعامل با ساير دستگاه‌هاست كه اين هماهنگي و تعامل با دستگاه‌هاي دولتي انجام شده و در بخش نظام ماليات بر ارزش افزوده امور هماهنگي كامل بين سيستم ماليات بر ارزش افزوده و ايران‌كد وجود دارد. بحث ديگر تعامل با سيستم ثبت سفارش است كه باز هماهنگي و انسجام با سيستم ثبت سفارش وجد دارد و امروز وقتي بازرگاني وارد سيستم ما مي‌شود و كد ملي دريافت مي‌كند اطلاعاتش به صورت آنلاين در سيستم ثبت مي‌شود و قابل رويت و استفاده است. نكته ديگر كه مي‌تواند به آن اشاره كرد موضوع همكاري با ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است كه تمهيدات لازم توسط اين ستاد پيش‌بيني شده است و با استفاده از ابزار ايران كد پيش‌بيني‌هاي لازم براي مبارزه با قاچاق كالا صورت گرفته است. ما امروز بحث‌هاي زيادي را با ستاد مربوط داريم كه بتوانيم ابزار‌هاي مكمل و اطلاعات مورد نياز براي اين بخش را فراهم كنيم همانطور كه با ساير دستگاه‌ها برقرار نموديم. ما با وزارت صنايع، بهداشت، بيمه مركزي تعاملات مؤثر و خوبي را داريم كه اين اطلاعاتي كه در اين سيستم ذخيره مي‌شود مورد استفاده قرار گيرد.
با اجرايي شدن طرح تحول اقتصادي ايران‌كد چه كمكي به اصلاح نظام توزيع مي‌كند؟
به‌نظر مي‌رسد ما حداقل به اين سؤالات مي‌توانيم پاسخ دهيم و بگوييم چه كالايي، توسط چه كسي، از كجا و با چه مشخصاتي و با چه استاندارد كمي به بازار عرصه مي‌شود و چنانچه بتوانيم به اين سؤالات پاسخ ديهم در حوزه توزيع كالا در سطحكشور قدم بزرگي را برداشته‌ايم امروزه كالاهاي وارد كشور مي‌شوند معمولاً از مبادي غير رسمي و به صورت غير رسمي و خلاف قوانين و مقررات وارد كشور شده ولي به صورت رسمي در فروشگاه‌هاي كشور به فروش مي‌رسند و اين به هر حال مشكلي استكه امروز شما مي‌بينيد كه برخورد با آن پيچيده و سخت شده و شما ممكن است كالاهاي قاچاق را در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم پيدا كنيد. پس مفهوم اين است كه كالا از كانال غير رسمي وارد كشور مي‌شود و كانال رسمي توزيع مي‌شود و ما چنانچه بتوانيم به سؤالاتي كه در بالا به آن اشاره شده پاسخ دهيم در آينده اين اتفاق نمي‌افتد كه ما كالايي را به‌صورت غير رسمي وارد كشور كنيم و به‌صورت رسمي در اختيار مردم قرار دهيم پس يك تفكيكي حداقل در شبكه توزيع كالا صورت مي‌گيرد كه ما مي‌توانيم كالاهاي رسمي را در يك شبكه تعريف شده توزيع كنيم و طبيعتاً در اين شبكه از كساني كه به‌صورت رسمي و براساس ضوابط اجرايي و قانون و مقررات فعاليت‌هاي اقتصادي خود را انجام مي‌دهند را مورد سياست‌هاي حمايتي قراردهيم. طبيعتاً كساني كه خارج از مقررات غير رسمي شفافيت در شبكه توزيع ايران كد ايجاد مي‌كنند به سهولت شناسايي و بديهي است كه مي‌بايست در باره اين‌ها سياست‌هاي تنبيهي پيش بيني شود.
معمولاً طرح‌ها در سياست‌گذاري‌ها خيلي موفق پيش مي‌رود اما در عمل مشكلات و مسائل پيش روي آن بسيار است. بزرگترين مسكلي كه ايران كد در همراهي با طرح تحول اقتصادي دارد چيست؟
فكر مي‌كنم اين دغدغه و جود دارد كه ايران‌كد مثل خيلي از طرح‌ها در عمل با موفقيت روبه‌رو نبوده‌اند، موفق نباشد اما بايد توجه داشته‌باشيم كه ما كشوري هستيم با ويژگي‌هاي خاص خود و با مشكلات خاصي كه در اين مقطع با آن روبه‌رو هستيم. امروز در هدف دشمن قرار داريم. دشمني كه سعي مي‌كند اخلال در اقتصاد كشور ايجاد كند. ما كشوري هستيم با مرزهاي جغرافيايي گسترده كه كنترل مرزها به‌صورت فيزيكي براي حاكميت پر هزينه و مقرون به صرفه نيست. از طرفي بايد توجه داشته باشيم كه تحولات اقتصادي در سطح دنيا و بازار‌هاي جهاني شكل گرفته است بر اقتصاد ما مؤثر است. امروزه بنگاه‌هاي اقتصادي به بازراها نگاه ملي ندارند بلكه بين‌المللي نگاه مي‌كنند و بحث توليد انبوه مطرح است. افزايش بهره‌وري براي كاهش هزينه‌هاي تمام شده در حالي مطرح است كه محصولات چيني با قيمتارزان را انجام مي‌دهند را مورد سياست‌هاي حمايتي قراردهيم. طبيعتاً كساني كه خارج از مقررات غير رسمي شفافيت در شبكه توزيع ايران كد ايجاد مي‌كنند به سهولت شناسايي و بديهي است كه مي‌بايست در باره اين‌ها سياست‌هاي تنبيهي پيش بيني شود.
معمولاً طرح‌ها در سياست‌گذاري‌ها خيلي موفق پيش مي‌رود اما در عمل مشكلات و مسائل پيش روي آن بسيار است. بزرگترين مسكلي كه ايران كد در همراهي با طرح تحول اقتصادي دارد چيست؟
فكر مي‌كنم اين دغدغه و جود دارد كه ايران‌كد مثل خيلي از طرح‌ها در عمل با موفقيت روبه‌رو نبوده‌اند، موفق نباشد اما بايد توجه داشته‌باشيم كه ما كشوري هستيم با ويژگي‌هاي خاص خود و با مشكلات خاصي كه در اين مقطع با آن روبه‌رو هستيم. امروز در هدف دشمن قرار داريم. دشمني كه سعي مي‌كند اخلال در اقتصاد كشور ايجاد كند. ما كشوري هستيم با مرزهاي جغرافيايي گسترده كه كنترل مرزها به‌صورت فيزيكي براي حاكميت پر هزينه و مقرون به صرفه نيست. از طرفي بايد توجه داشته باشيم كه تحولات اقتصادي در سطح دنيا و بازار‌هاي جهاني شكل گرفته است بر اقتصاد ما مؤثر است. امروزه بنگاه‌هاي اقتصادي به بازراها نگاه ملي ندارند بلكه بين‌المللي نگاه مي‌كنند و بحث توليد انبوه مطرح است. افزايش بهره‌وري براي كاهش هزينه‌هاي تمام شده در حالي مطرح است كه محصولات چيني با قيمتارزان در بازار‌هاي كشور وجود دارد و اين‌ها واقعيت‌هايي است كه ما در اجراي ايران‌كد با آنها روبه‌رو هستيم. از طرفي وقتي مي‌خواهيم طرحي را در كشور پياده سازي‌كنيم بايد متوجه باشيم كه پياده سازي اين نوع طرح‌ها خصوصاً طرح‌هايي كه مايع اطلاعاتي دارند در كوتاه‌مدت محقق نمي‌شود و اين طرح‌ها با مقاومت‌هاي سازماني و بسياري از مسائل شكل مي‌گيرد. اقتصاد ما دولتي است و سازوكار خاص خودش را دارد و ما هميشه با يك اقتصاد پنهان مواجه هستيم كه بشدت با شفاف سازي مخالفت مي‌كند و لذا با وجود اين جميع شرايط به نظر مي‌رسد كه چنانچه خواسته باشيم در بنگاه‌هاي خود بهره‌وري را افزايش دهيم و از يك طرف با ورود كالاي قاچاق به كشور مقابله كنيم و هزينه‌هايمان را در اين باره كاهش دهيم راهي جز استفاده از تكنولوژي‌هاي نو و سيستم‌هاي نرم افزاري را نداريم و با وجود اين سيستم‌ها علاوه بر اين‌كه مي‌توانيم بر مرز‌هايمان كنترل داشته باشيم مي‌توانيم اين امكان را فراهم كنيم كه با قاچاق كالا نيز مبارزه نماييم.
همچنين با بهره‌گيري از اين سيستم‌ها مي‌توانيم از طرفي بهره‌وري در بنگاه‌ها را افزايش دهيم و از يك طرف ديگر انسجام و يكپارچگي در سطح ملي ايجاد كنيم بنابراين اينها عواملي هستند كه موجب مي‌شود تا بر اين موضوع پافشاري كنيم.
موقعيت ايران‌كد به چند عامل بستگي دارد اول آن‌كه ايران كد حرف نويني دارد و با توجه به شرايطي كه گفته شده ناگزير هستيم از تكنولوژي آن استفاده كنيم. يكي از عوامل موفقيت اين سيستم مي‌تواند الزامات قانوني باشد كه پيش‌بيني شده الزامات خوبي است و مي‌تواند كليه نيازهاي ما را پوشش دهد به شرطي كه ما نيز بتوانيم بخوبي از اين الزامات بهره‌ببريم. نكته ديگر كه مي‌تواند ازعوامل موفقيت‌سيستم ايران‌كد باشد اقبال به اين سيستم در دو بخش خصوصي و حاكميتي است. به جد مي‌گويم در بخش حاكميت در استفاده از ايران‌كد به يك همگرايي رسيده است و در بخش خصوصي نيز ما هنزو به موعد الزامات قانوني نرسيده‌ايم اما اعضاي قابل قبولي را امروز در سيستم داريم.
اين مجموعه اين عوامل موجب مي‌شود كه ايران كد در آينده هم به عنوان يك سيستم اثر گذار در سطح ملي نقش آفريني كند و از آينده خوبي برخوردار شود.
پايان پيام

كد خبر: 469072
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن