تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802690891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارنامه نه ماهه رسيدافت و خيز توليد خودروهاي‌داخلي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: كارنامه نه ماهه رسيدافت و خيز توليد خودروهاي‌داخلي
تازه‌ترين قيمت‌ها در بازار خودرودنياي اقتصاد- سه خودروساز بزرگ كشور با توليد 745هزار و 501دستگاه خودروي سواري طي 9 ماه امسال، رشد 5/8 درصدي را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كردند. البته اين رشد تنها به خودروسازان نيمه‌دولتي ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو اختصاص دارد و آمار توليد خودروسازان بخش خصوصي در آن لحاظ نشده است.
كارنامه 9 ماهه توليد خودرو
حميدرضا بهداد
سه خودروساز بزرگ كشور با توليد 745هزار و 501دستگاه خودرو سواري طي 9 ماه امسال، رشد 5/8درصدي را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كردند.
اين رشد كه با توجه به آمار رسمي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به دست آمده، تنها به خودروسازان نيمه‌دولتي ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو، اختصاص دارد و آمار توليد خودروسازان بخش خصوصي در آن لحاظ نشده است.
اين در شرايطي است كه شركت پارس خودرو زيرمجموعه سايپا، طي 9 ماه امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، بيشترين رشد يعني 3/21درصد را كسب كرده و سايپا و ايران خودرو نيز به ترتيب رشدي 4/7 و 6/3درصدي را طي بازه زماني مذكور به دست آوردند. طبق آمار سازمان گسترش بيشترين تيراژ توليد خودرو سواري طي 9 ماه امسال به پرايد اختصاص دارد و مرسدس بنز مونتاژي ايران خودرو نيز كمترين ‌تيراژ را طي بازه زماني مذكور داشته است. همچنين با فاكتور گرفتن از دو محصول مگان و تندر-90 كه سال گذشته شرايط توليد مناسبي نداشتند، ريو محصول مونتاژي سايپا بيشترين درصد رشد را طي 9 ماه امسال و در مقايسه مدت مشابه سال پيش از آن خود كرده و بالاترين رشد منفي خودروهاي سواري در بازه زماني مذكور را نيز پژو روآ در اختيار دارد.
رشد 20درصدي پژو پارس
ايران خودرو در حالي طي 9 ماه امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 6/3درصدي توليد را تجربه كرد، كه تا پايان تابستان و در مقايسه با بازه زماني سال پيش داراي رشد منفي بود. اين شركت بايد رشد توليد فعلي خود را به نوعي مديون پژو پارس باشد. چرا كه آمار توليد اين محصول طي 9 ماه سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، از رشد 6/19درصدي آن حكايت دارد و شايد يكي از دلايل كاهش قيمت پارس طي يك ماه اخير به همين موضوع ربط پيدا كند زيرا به هر حال رشد توليد، عرضه بالاتر محصول به بازار و در نتيجه كاهش قيمت را در پي دارد. گذشته از پارس، پژو 405 محصول وفادار ايران خودرو را نيز بايد از اركان رشد توليد بزرگترين خودروساز خاورميانه دانست. 405 طي 9 ماه امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 9/8درصدي را تجربه كرد اين محصول نيز طي يكي دو ماه گذشته در سراشيبي افتاده و با افت قيمت روبه‌رو است. از سوي ديگر پژو 206 كه محصولي پرتيراژ و محبوب در كشور به حساب مي‌آيد طي 9ماه امسال و در مقايسه مدت مشابه سال پيش كاهش توليد 1/2درصدي را تجربه كرد. اين در شرايطي كه ايران خودرو قصد دارد تا پايان سال جاري بيش از 88هزار دستگاه 206 را به توليد برساند.
افت توليد «روآ»
با وجود آن كه ايران خودرو، پژو روآ را محصولي مناسب در بازار داخل دانسته و معتقد است، برخورد بد جامعه با اين خودرو، سبب استقبال اندك از آن در بازار شده، اما آمار از كم رغبتي ايران‌‌‌‌خودرو نسبت به توليد روآ حكايت دارد. به نحوي كه اين محصول طي 9ماه امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال 86 افت توليدي 1/18درصد را به خود مي‌بيند اين در شرايطي است كه ايران‌خودرو در برنامه اوليه خود قصد داشت طي سال‌جاري، بيش از 100هزار دستگاه روآ توليد كند، اما در ادامه با توجه به عدم استقبال مشتريان و ضررده بودن توليد اين محصول، آمار توليد روآ را به حدود 77هزار دستگاه كاهش داد. اين خودرو هم‌اكنون بازار بسيار راكدي داشته و با قيمتي كمتر از كارخانه به فروش مي‌رسد. از روآ كه گذشته و به سمند برسيم، با كاهش توليد اين محصول نيز روبه‌رو خواهيم بود. محصول ملي ايران‌‌خودرو كه در چهار مدل معمولي، LX، سورن و سرير به توليد مي‌رسد طي 9 ماه امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 1/10درصد افت توليد را تجربه كرد.اين در شرايطي است كه ايران خودرو برنامه توليد بيش از 100هزار دستگاه سمند را طي سال جاري در سردارد.
رشد توليد گرندويتارا
دو محصول كاملا مونتاژي ايران خودرو يعني سوزوكي گرند ويتارا و مرسدس بنز طي 9 ماه گذشته از سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال پيش، آمار توليد نسبتا مناسبي را از خود به جا گذاشته‌اند. به نحوي كه توليد ويتارا در بازه زماني مذكور 3 برابر و بنز نيز تقريبا يك و نيم برابر شده است. ويتارا تحت برند شركت سوزوكي ژاپن در سايت ايران خودرو خراسان به مونتاژ مي‌رسد و اين سايت تا پايان آذر ماه امسال دو هزار و 865 دستگاه از اين محصول را مونتاژ كرد. آمار توليد مرسدس‌بنز هم طي 9 ماه امسال به 108 دستگاه رسيد. اين دو محصول همواره رده‌هاي بالاي جدول كيفي خودروهاي توليد داخل را در اختيار دارند.
پرايد، پرتيراژترين خودرو
سايپا و پارس‌خودرو در مجموع قصد دارند طي سال جاري بيش از 405هزار دستگاه پرايد توليد كنند، بنابراين بايد تا پايان آذرماه، لقب پرتيراژترين خودروي توليد داخل به اين محصول اختصاص يابد. دو شركت مذكور طي 9 ماه امسال حدود 359هزار دستگاه پرايد را به توليد رسانده‌اند كه اين آمار از رشد 9/8درصدي توليد اين محصول در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حكايت دارد. اگر بخواهيم رشد توليد پرايد را در سايپا و پارس‌خودرو تفكيك كنيم، سايپا طي 9 ماه امسال و در مقاسيه با بازه زماني مشابه سال گذشته، به رشد توليد 4/6درصد رسيد و پارس‌خودرو نيز رشدي 6/12درصدي را در اين زمينه تجربه كرد. اين در شرايطي است كه شنيده‌ها از توقف توليد پرايد در سال 90 حكايت دارد.
رشد 40درصدي ريو
اگر رشد توليد مگان و تندر-90 را به دلايل شرايط خاص توليد آنها طي سال گذشته به حساب نياوريم، بايد ريو را صاحب بيشترين درصد رشد ميان خودروهاي توليد داخل طي 9 ماه امسال و در مقايسه با سال گذشته بدانيم. اين كره‌اي مونتاژي سايپا در حالي آمار توليد 15هزار و 201 دستگاهي را تا پايان پاييز از خود به جاي گذاشته و رشد 3/40 درصدي را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كرده است كه دومين خودروساز بزرگ كشور قصد دارد طي سال جاري 16هزار دستگاه از اين خودرو را مونتاژ كند بنابراين با توجه به آمار فعلي، احتمالا در پايان سال، بيش از برنامه مذكور، ريو مونتاژ خواهد شد. ريو در حال حاضر با استقبال نسبتا مناسبي از سوي مشتريان داخلي روبه‌رو و خودرويي جا افتاده در بازار داخل به حساب مي‌آيد.
چراغ سبز سايپا به حذف زانتيا
گويا سايپايي‌ها از همين حالا خود را براي وداع با محصول مونتاژي و محبوب خود، زانتيا آماده كرده‌اند چرا كه نگاهي به آمار توليد اين خودرو فرانسوي الاصل طي 9 ماه امسال از كاهش 7/13درصدي توليد آن در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حكايت مي‌كند. سايپا برنامه مونتاژ 12هزار دستگاه زانتيا را طي سال جاري در نظر گرفته و اين در حالي است كه تا پايان آذر ماه آمار از مونتاژ 8هزار و 368 دستگاه زانتيا حكايت دارد. آن طور كه از شنيده‌ها بر مي‌آيد، زانتيا طي سال 89 از خط توليد سايپا، حذف مي‌شود.
سه برابر شدن توليد تندر
در شرايطي كه مرحله جديد پيش فروش تندر 90 از دو هفته پيش آغاز شد، آمارها از توليد 42هزار و 247 دستگاه تندر طي 9 ماه امسال حكايت مي‌كند. اين در حالي است كه طي مدت مشابه سال گذشته، تنها 14هزار و 135 دستگاه از اين محصول به توليد رسيده بود. از آمار 9 ماه امسال توليد تندر، 23هزار و 4 دستگاه متعلق به ايران خودرو و 19هزار و 243 دستگاه باقيمانده نيز به پارس خودرو اختصاص دارد. پارس خودرو كه زير مجموعه سايپا است، طي 9 ماه امسال يك هزار و 702 دستگاه مگان را نيز مونتاژ كرد. همچنين يك‌هزار و 845 دستگاه ماكسيما نيز در اين شركت مونتاژ شده كه نشان دهنده رشد 8/16درصدي آن در مقايسه با 9 ماه سال گذشته است.
 شنبه 21 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن