تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 9 اسفند 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید پرینتر سه بعدی

سایبان ماشین

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

مهاجرت به استرالیا

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

قفسه فروشگاهی

چراغ خطی

ابزارهای هوش مصنوعی

آموزش مکالمه عربی

اینتیتر

استابلایزر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1862427908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سال های دور از سینما


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سال های دور از سینما 
حمید جبلی
در فیلم پسر مریم ساخته حمید جبلی نوجوان نابینایی در کنار دیگر شخصیت های فیلم حضور دارد که گهگاه در اثنای فیلم ظاهر شده و نقش اندک خود را در پیشبرد داستان ایفا می کند. همراه همیشگی این نوجوان نابینا رادیویی جیبی و کوچک است که در آن روستای دورافتاده شمال غرب کشور در حکم دریچه ای است برای پسر نوجوان تا به وسیله آن به طریقی با جهان خارج مرتبط شود. در میان برنامه هایی که پسر هر روز از رادیو می شنود اخبار ترافیک بیش از باقی برنامه ها توجه او را به خود جلب کرده و کنجکاوی وی را برانگیخته است. اخبار ترافیک برای آن پسر نابینا در محل سکونتش اخباری هستند نامانوس که درک شان دشوار است و تصورشان دشوارتر. پسرک در عمر کوتاه خود هیچ گاه بزرگراه و اتوبانی ندیده است و تصور ترافیک و تصادفات پی در پی ای که مجری همیشه خندان و شاداب رادیو به اطلاع می رساند از توان فکری وی خارج است. اوج حضور این پسر در فیلم جایی است که از شخصیت «شهری» موجود در فیلم سراغ یکی از اتوبان های تهران را می گیرد که همواره «ترافیک سنگینی» دارد و رانندگان بسیاری هر روز و شب در آن معطل می شوند. حکایت مخاطبان شهرستانی سینمای ایران و مواجهه شان با سینما نیز شبیه حکایت پسر نابینای فیلم پسر مریم و کنجکاوی و اشتیاق مستمر وی برای شناخت جهان پیرامونش است. مخاطبانی که تصور شان از سینما و فیلم های سینمایی، یا سالن های متروک و از کار افتاده است یا فیلم های از رده خارجی که می توان نسخه ای از آنها را ماه ها پس از اکران با هزار اما و اگر از ویدئوکلوب محل کرایه کرد. چنین مخاطبانی عاشق و دلبسته سینمایند، اخبارش را با دقت دنبال می کنند و فیلم هایش را بارها و بارها به تماشا می نشینند اما در مقابل سینمای ایران و به عبارتی معشوق این حکایت همواره با بی توجهی و کم توجهی از کنار این عشاق سینه چاک گذر کرده و عموماً به اشتیاق، میل و نیاز آنان توجهی نکرده است. سینمای ایران همواره از کمبود مخاطبی نالیده که با بی مهری اش قدم به سالن های سینما نمی گذارد و چرخه اقتصاد سینما را نمی گرداند، اما کیست که نداند در عموم شهرستان های ایران انبوه مخاطبان مشتاقی وجود دارد که هیچ گاه فرصت نمی یابند به صورتی اصولی و استاندارد با سینمای کشور شان تعامل داشته باشند. مخاطبان شهرستانی اما برخلاف تصور رایج مخاطبانی نیستند که خارج از پایتخت و توابعش زندگی می کنند بلکه در تعریفی دقیق تر مخاطبانی اند که به هر طریقی از اکران هم زمان فیلم های سینمایی کشورشان محرومند و اگر سالن های سینمایی هم در محل سکونت شان وجود داشته باشد نمایش دهنده فیلم هایی اند که به نوعی از رده خارج شده و از گردونه اکران حذف شده اند. چراکه با توجه به اصول مخاطب شناسی در ارتباط رسانه ای به خصوص در رسانه فوق العاده جذابی مانند سینما، نفس اکران هم زمان در محدوده جغرافیایی مشخص، از اصلی ترین عوامل جلب و جذب مخاطب دانسته می شود. عرضه هم زمان محصول رسانه ای که در بحث ما به اکران هم زمان تعبیر می شود امری است که فارغ از کیفیت محصول یا اثر هنری خود باعث جذب مخاطب است به همین دلیل در جهان رسانه ای کنونی نیز تمامی این محصولات از فیلم و موسیقی گرفته تا حتی کتاب در چنین چارچوبی عرضه می شوند. از منظر فوق مخاطبان شهرستانی ایران در سالیان اخیر، مخاطبانی اند تحقیر شده که سهم شان از سینما تنها تیزرهای محدود تلویزیونی و مطبوعات کم شمار سینمایی است که آنها هم عموماً با تاخیر به دست شان می رسد. با خوش بینی مطلق و با توجه به حدود 280 سالن سینمای موجود در کشور که دوسوم آنها نیز فرسوده و مستهلک شده اند می توان گفت تنها سی تا چهل درصد جمعیت فعلی ایرانیان این امکان را دارند که مخاطب فعال سینما باشند و هر زمان اراده کنند بتوانند به سینمای محله یا شهر خود رفته و فیلمی از فیلم های اکران روز را به تماشا بنشینند. مخاطب به سینمایی احتیاج دارد که همان فیلمی را نمایش دهد که تیزرش هر شب از تلویزیون پخش می شود. همان فیلمی را که در صفحات سینمایی روزنامه ها نقدش نوشته می شود و همان فیلمی که فلان مجله سینمایی برایش پرونده تشکیل می دهد. این مخاطب حتی حاضر است در فضاهایی که هیچ شباهتی به سالن سینما ندارند نیز از پارک ها گرفته تا دیگر اماکن عمومی فیلمی را تماشا کند. مخاطبان شهرستانی اما در مواجهه با چنین عدم تعادل و توازنی شیوه های خاص خود را دارند که اصلی ترین آنها استقبال افزون شان از پدیده قاچاق فیلم های سینمایی است. به عبارت دیگر اگر در شهری مانند تهران استقبال مردم از فیلم های شبکه قاچاق با شرایط زیستی خاص کلان شهرها و زندگی پرهیاهو و تنبلی ساکنان آن توجیه شود در شهرستان ها این علاقه کاملاً برعکس، به دلیل اشتیاق مخاطبان برای تماشای فیلم هایی است که خوب یا بد و متاثر از تبلیغات، آنان را شیفته خود کرده است. اینجاست که علاقه مخاطبان شهرستانی به تماشای فیلم های اکران روز که فی حد نفسه کاملاً پسندیده بوده و نیاز و میل طبیعی آنان است به علت بی درایتی سینماورزان کشور تبدیل به عاملی برای تخریب ماهیت سینما می شود. در این میان تنها این مخاطبان شهرستانی اند که سرشان بی کلاه مانده و کماکان مجبورند به هر طریقی فیلم های محبوب شان را به دست آورده و با اشتیاق همراه خانواده به تماشا بنشینند. طبیعی است سینمایی که برای بخش اعظمی از مخاطبان خود هویتی خلق نکرده است نمی تواند انتظار داشته باشد تا ماهیت خویش از سوی آنان پاس داشته شود . منبع : شرق مطالب مرتبط :فیلم سینمایی پسر مریم





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 478]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن