تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819244596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛ناوگان حمل و نقل جاده اي استان فرسوده تر مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛ناوگان حمل و نقل جاده اي استان فرسوده تر مي شود
؛استان خراسان رضوي به دليل دارا بودن ٦/٧ درصد از وسعت كشور و زيرساخت هاي مناسب در بخش حمل و نقل، يكي از استان هاي مطرح كشور است با اين حال توسعه ناوگان حمل و نقل جاده اي در آن متناسب با نيازها نيست.

در حالي كه اين استان ٧/٧ درصد راه هاي كشور را به خود اختصاص داده است، به دليل وجود بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) در مشهد هر ساله پذيراي ميليون ها زائر و مسافر است كه از طريق جاده هاي ارتباطي به مشهد سفر مي كنند.

وجود مراكز صنعتي، توليدي و معدني در كنار كشاورزي استان سبب شده است خراسان رضوي در جابه جايي كالاي داخلي نيز رتبه ششم كشور را احراز كند. گرچه سالانه ٢٥ ميليون زائر و مسافر از طريق ناوگان جاده اي فقط از مشهد سرويس دهي مي شوند، ولي هنوز كاهش سن ناوگان حمل و نقل جاده اي و اتوبوس ها در استان محقق نشده است.

كارشناسان بخش حمل و نقل كالا و مسافر در اين استان مي گويند: گرچه در سال هاي گذشته با حمايت دولت شاهد توسعه ناوگان و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بخش حمل و نقل جاده اي بوديم ولي در سال هاي اخير هيچ حمايتي از تقويت و نوسازي ناوگان اتوبوس و كاميون در جاده هاي استان صورت نگرفته است.

به گفته آنان بخش خصوصي به دليل نبود حمايت هاي قانوني از سرمايه گذاري در اين بخش استقبال نمي كنند و با ادامه اين روند شاهد افزايش سن ناوگان حمل و نقل عمومي كشور خواهيم بود.

يك راننده متقاضي خريد اتوبوس بين شهري به خراسان گفت: در حال حاضر قيمت يك دستگاه اتوبوس از نوع ولوو B9 يا اسكانيا بالاي ٢٠٠ ميليون تومان است و به دليل بالا بودن حجم سرمايه و بازده نبودن خريد اتوبوس در شرايط فعلي اين امكان وجود ندارد.

«رجب نيا» افزود: متاسفانه دولت هيچ حمايتي از متقاضيان سرمايه گذاري در بحث تامين ناوگان حمل و نقل برون شهري ندارد و بانك ها نيز يك ريال وام در اين سرفصل به متقاضيان پرداخت نمي كنند.

وي تصريح كرد: حجم بسيار بالايي از تردد زائران و مسافران به مشهد از طريق جاده ها و با اتوبوس مي باشد ولي به جرأت مي توان گفت در كنار افزايش مسافران در سال جاري اتوبوس جديدي به اين ناوگان اضافه نشده است.

يك متقاضي خريد كاميون نيز به خراسان گفت: در سال هاي اخير سهميه استان براي تحويل خودروهاي سنگين از جمله كاميون و تريلي حذف شده و بانك ها نيز براي اعطاي وام، وثيقه هاي سنگيني طلب مي كنند كه در توان ما نيست.

وي افزود: گراني خودروهاي سنگين از يك سو و نبود حمايت دستگاه هاي متولي سبب شده نارسايي هايي را در ناوگان حمل و نقل كالا شاهد باشيم. به گفته وي در سال ٦٩ يا ٧٠ دولت در راستاي تقويت ناوگان حمل و نقل جاده اي كمك كرد و با وارد ميدان شدن بانك صادرات ٢ هزار و ٥٠٠ دستگاه كاميون جذب شد كه كمك خوبي به نوسازي ناوگان بود.

؛اهداف برنامه چهارم محقق نشد
؛مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان خراسان رضوي در اين باره به خراسان گفت: استان خراسان رضوي در بخش حمل و نقل كالا و مسافر در جاده ها ٤٤ هزار نفر راننده و ٢٤ هزار دستگاه وسيله نقليه شامل كاميون، اتوبوس، ميني بوس و سواري كرايه دارد كه در قالب ٥٠٠ شركت حمل و نقل كالا و مسافر، ٢٣ پايانه مسافري و ٣ پايانه بار فعاليت دارند.

مهندس «سيدمهدي حسيني» افزود: در برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده بود كه بايد با اقدام در راستاي نوسازي ناوگان، سن ناوگان اتوبوس و كاميون به ١٠ سال برسد ولي هنوز اين طرح محقق نشده است، در حال حاضر ميانگين عمر ناوگان حمل بار در استان ٧/١٩ سال است كه اين رقم در سطح كشور ٦/١٩ درصد مي باشد.

در ناوگان مسافري نيز ميانگين عمر اتوبوس ها ١/١٤ سال، ميني بوس ها ٩/٢١ سال و سواري كرايه ٣ سال است در حالي كه ميانگين كشوري اين عمر در كشور به ترتيب ٤/١٣ و ٣/٢٣ و ٧/٥ است. به گفته وي در سال هاي اخير نگاه دولت به ناوگان درون شهري خيلي خوب بوده و يارانه خوبي در ٢ سال اخير به اين بخش تزريق شده است. او در عين حال تاكيد كرد: استقبال نكردن سرمايه گذاران بخش خصوصي از سرمايه گذاري براي توسعه و تجهيز ناوگان حمل و نقل جاده اي نگران كننده است.

به گفته وي در مقايسه با ساير بخش هاي اقتصادي، از سرمايه گذاري در خريد اتوبوس به دليل بازگشت نكردن سريع سرمايه و اقتصادي نبودن آن استقبال نشده است. وي خواستار تزريق يارانه به بخش حمل و نقل برون شهري و كمك به نوسازي ناوگان فعال در اين بخش شد.

مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان افزود: حمل و نقل ريلي، هوايي و جاده اي در خراسان رضوي فعال و داراي ظرفيت هاي خوبي است كه از ويژگي هاي ممتاز استان مي باشد. به گفته وي در بخش مسافر ٨٦ درصد مسافران استان از طريق ناوگان جاده اي، ٩ درصد از طريق ناوگان ريلي و ٥ درصد از طريق ناوگان هوايي جابه جا شده اند و در ٨ ماه سال جاري ١٦ ميليون نفر با ناوگان عمومي جاده اي جابه جا شده اند كه نسبت به سال قبل ٩ درصد رشد داشته است.

حسيني با اشاره به اين كه ٩ درصد جابه جايي مسافر كشور به خراسان رضوي تعلق دارد، افزود: سالانه ٢٢ ميليون مسافر در اين استان جابه جا مي شوند.

به گفته وي ٨٣ درصد كالاي داخلي استان از طريق جاده ها جابه جا مي شود كه اين حجم در سال ١٧ ميليون تن است و استان ٦ درصد كل جابه جايي كالاي داخلي كشور را به خود اختصاص داده است.

وي افزود: در بخش كالاي داخلي در ٨ ماه سال جاري ١٢ ميليون و ٥٠٠ هزار تن كالا از استان جابه جا شده كه نسبت به سال قبل در مدت مشابه ٦ درصد افزايش دارد.

اين مسئول با اعلام اين كه در بخش حمل و نقل بين المللي استان خراسان رضوي با حمل و جابه جايي ٥/٢ ميليون تن كالا در سال ٣٣ درصد ترانزيت كل كشور را به خود اختصاص داده است، افزود: در بخش حمل و نقل بين المللي و ترانزيت در سال جاري يك ميليون و ٨٠٠ هزار تن كالا از مرزهاي استان جابه جا شده كه رشدي ٥ درصدي در مقايسه با سال قبل داشته است.

وي استفاده از ناوگان فرسوده و مستهلك را سبب افزايش هزينه ها، مصرف بالاي سوخت و وقوع حوادث دانست و افزود: نوسازي ناوگان حمل و نقل به ويژه ناوگان جاده اي مي تواند در افزايش ظرفيت حمل و نقل، كاهش مصرف سوخت و كاهش ترافيك جاده ها موثر باشد. حسيني با انتقاد از عملكرد وزارت صنايع در بحث تقويت ناوگان حمل و نقل جاده اي اظهار داشت: متاسفانه به نيازهاي واقعي بخش حمل و نقل و ساخت ناوگان براي حمل و نقل جاده اي كشور توجه نشده است و وزارت صنايع نيازسنجي نمي كند.

به گفته وي اگر استراتژي مناسبي در بخش نوسازي ناوگان تعريف كنيم با ساده ترين روش ها مي توان ناوگان با ظرفيت بالا و استاندارد را جايگزين ناوگان با ظرفيت پايين كرد.

مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان با اشاره به موقعيت استان خراسان رضوي به عنوان دروازه ورود به كشورهاي آسياي ميانه افزود: ٨٤١ كيلومتر مرز مشترك با افغانستان و تركمنستان و ٤ پايانه مرزي دوغارون، سرخس، لطف آباد، باجگيران و وجود مسير ابريشم در استان، حمل و نقل جاده اي و بين المللي را افزايش داده است و اين استان بهترين راه دسترسي كشورهاي آسياي ميانه به آب هاي گرم درياي عمان و خليج فارس محسوب مي شود.

به گفته وي مرز لطف آباد فعال ترين مرز ترانزيتي استان است كه حدود ٣٥ درصد كل جابه جايي استان و ١٥ درصد از كل جابه جايي كالاي ترانزيتي كشور را به خود اختصاص داده است.

وي با ابراز نگراني از افزايش سن ناوگان حمل و نقل جاده اي در استان خواستار توجه ويژه دولت و مسئولان استان در اختصاص يارانه ها و عملياتي شدن اهداف برنامه چهارم توسعه در راستاي نوسازي و تقويت ناوگان جاده اي اين استان شد.
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 433]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن