تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 31 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807367100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه كابوس پائيزى اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: نگاه كابوس پائيزى اروپا
گروه بين الملل- جيران عزيزى: ذخيره مهمات پليس يونان پس از شليك ۴ هزار و ۶۰۰ گاز اشك آور در طول يك هفته رو به اتمام است. آنها از آلمان كمك فورى براى تأمين تجهيزات ضدشورش را كرده اند اما همچنان باران بمب هاى آتش زا و سنگ ها است كه در محوطه پارلمان يونان از سوى معترضان جوان آتنى بر سر پليس و پارلمان مى بارد.
موتور محرك شورش اخير يونان كه اكنون به پايتخت هاى مهم اروپا كشيده شده۲، گروه هستند؛ نخست، جوانانى كه در سنين بيست و چند سالگى به سر مى برند و براى نجات يافتن از بند بيكارى و بحران اقتصادى برخاسته اند، دوم دانش آموزان و دانشجويانى كه در صف طولانى پذيرش دانشگاه ها و مراكز علمى قرار دارند. آتن اكنون ويروس شديد خود را به نقاط ديگر اروپا نيز سرايت داده و اكنون از خطرى به نام پديده آتن نيزه شدن اروپا سخن مى گويد.
جامعه شناسان و اقتصاددانان مى گويند كشورهايى كه از وضعيت بيكارى مشابهى رنج مى برند، مثل ايتاليا و يا اسپانيا، بايد بيش از همه هشيار باشند زيرا آنها قربانى بعدى خشم لشكر جوانان بيكار هستند. آنچه در يونان رخ داد، ظاهراً به خاطر تيراندازى احمقانه پليس به آلكسيس گريگورو پولوس، نوجوان ۱۵ ساله آتنى بود كه طبق گزارش دادگاه آتن به خاطر شليك مستقيم يك گلوله به قتل رسيد و تنها ۹۰ دقيقه بعد از قتل آلكسيس بود كه جوانان آتنى به خيابان ريختند و بزرگ ترين اغتشاش را پس از گذشت چند دهه رقم زدند. اما همه چيز گوياى اين است كه قتل آن جوان يك بهانه يا جرقه بود و جوانان ناراضى مترصد اين فرصت بودند. ابعاد تخريبى كه آنها با حمله به فروشگاه ها و مراكز دولتى به وجود آورده اند، يك شاهد مثال روشن در اين باره است. برپايه گزارش رسانه هاى آتن، در اين چند روز ۱‎/۷۹ ميليارد پوند (۲ ميليارد يورو) به دولت خسارت وارد شده است. گويى شعله هاى اين آتش قصد فروكش كردن ندارند. جوانان جاده ها را بسته اند و حتى يك راديوى خصوصى را نيز به تسخير خود درآورده اند. والدين نوجوانان و جوانان خشمگين مى گويند آنچه روى داده، فقط ناشى از اراده ،۲۰ ۳۰ جوان نيست. همه جوانان مى خواهند با اين اعتراض ها به جامعه بگويند كه چه رنجى را متحمل مى شوند. مرگ آلكسيس ناگهان به ياد آنها آورد كه از چه مشكلات اجتماعى رنج مى برند و اين كه آنها روزهاى خود را بدون اين كه راه حلى براى مشكلات شان وجود داشته باشد، پشت سر مى گذارند.
هر چند يونان خود مدعى است ميزان بيكارى در اين كشور ۷‎/۴ دصد است اما طبق برآوردهاى سازمان همكارى و توسعه اقتصادى (OECD)، ميزان بيكارى در بين جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله به ۲۲ درصد مى رسد و البته اقتصاددانان معتقدند رقم واقعى به ۳۰ درصد هم مى رسد. پتروس ديلمان، اقتصاددان و از مديران مجمع كارگرى اتحاديه هاى حمل و نقل يونان مى گويد: به خاطر بيكارى، يك چهارم از جمعيت كمتر از ۲۵ سال يونان زير خط فقر به سر مى برند. اين رقمى است كه در ۱۰ سال اخير روز به روز افزايش داشته و حال اين احساس در بين جوانان رسوخ كرده است كه هيچ چشم اندازى وجود ندارد. وى تأكيد مى كند روحيه نابردبارى يك مسئله طبيعى خاص دوران بحران اقتصادى است كه فرد براى آينده خود نگران و مضطرب مى شود لذا اين حس عمومى نه فقط در يونان كه در كل اروپا جارى است و قشر جوان قاره سبز همه چيز را رو به فاجعه و بدتر شدن مى بيند و معتقدند هيچ اقدام مثبتى نيز از سوى دولت براى رفع آن صورت نمى گيرد.
جوانان يونانى جامعه خود را همانند آب راكد مى دانند كه هيچ حركتى ندارد و اندك اندك در حال تبديل شدن به مرداب است زيرا مشكلات اجتماعى اين كشور كهنسال اروپا سال ها است كه لاينحل باقى مانده است. آنها با مرگ آلكسيس به اين نتيجه رسيده اند كه ديگر هيچ اميدى وجود ندارد. اروپا اكنون به طور جدى نگران حوادث آتن است زيرا جوانان يونانى موفق شده اند موج بيدارى جوانان اروپا را در مورد سرنوشت شان و وضعيت اقتصادى پيش رو تحريك كنند. تنها يك روز پس از قتل آلكسيس بود كه سرتاسر اروپا پر شد از پيامك هايى كه براى اعلام همبستگى با جوانان يونانى براى هم ارسال مى كردند. در تركيه جوانان با پرچم هايى به رنگ سرخ از جوانان يونانى حمايت كردند. در اسپانيا شورش ها در حمايت از جوانان يونانى تا حدى بالا گرفت كه پليس مجبور شد ۱۱ نفر را دستگير كند. شهرهاى مختلف فرانسه هم شاهد پارچه نوشته هايى درباره همين موضوع بود. اسپانيا و روسيه نيز با صحنه هايى مشابه مواجه هستند.
گسترش دامنه اين اعتراض ها باعث شد رهبران اتحاديه اروپا طرحى را بنيان نهند كه برمبناى آن ۲۰۰ ميليارد يورو براى رفع معضل بيكارى جوانان اروپايى هزينه شود. آنها به خوبى اين را دريافته اند كه با توجه به رشد روزافزون آمار بيكارى در سراسر اروپا، جوانان هر يك از كشورهاى اروپايى كه امروز از هم سن و سالان يونانى خود حمايت مى كنند، مى توانند تبديل به شعله خشمى جديد عليه دولت شوند. ساركوزى فرانسه كه هنوز از دغدغه شورش و اعتصاب هاى پاريس خلاص نشده، به سران اروپايى هشدار داده است: «به آنچه كه در يونان مى گذرد، توجه كنيد.» اين هشدار رهبر اليزه مورد تأييد همه رهبران قاره سبز است كه از اوضاع اجتماعى نسل جوان خويش غفلت داشتند و اكنون بر آن هستند تا وقايع امروز يونان را به منزله كلاس درسى براى خود دنبال كنند.
 يکشنبه 24 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن