تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819187102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله دستغيب مهذب نفوس


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: آيت الله دستغيب مهذب نفوس
در روز بيستم آذر 1360 ه" . ش معلم اخلاق و مهذب نفوس آيت الله سيدعبدالحسين دستغيب توسط منافقين به شهادت رسيد .
شهيد آيت الله سيدعبدالحسين دستغيب فرزند مرحوم مجتهد سيدحكيم دستغيب مي باشد و در يك خانواده روحاني كه 800 سال سابقه علم و فضيلت دارند متولد شده است .
ولادت اين شخصيت ارزنده وعالم الهي به سال 1292 در شهر شيراز بوقوع پيوست .
وي پس از گذراندن دروس سطح جهت ادامه تحصيلات به نجف اشرف مشرف گرديد و پس از طي درجات عاليه در تحصيل علوم ديني و نائل آمدن به درجه اجتهاد به شيراز مراجعت نمود. شهيد دستغيب درس سيوطي را نزد ملااسمعيل در مسجد نصيرالملك فلسفه و حكمت را نزد استاد ملااحمد دارابي و آيت الله شيخ علي اكبرآخوند كه از مجتهدين بنام فارس بود فقه را نزد استاد شيخ عبدالكريم و درس خارج را نزد استاد محمدكاظم خواندند. ايشان حدود هشت جواز اجتهاد داشتند ازجمله از طرف سيدابوالحسن اصفهاني شيخ محمدكاظم قاضياني عراقي و آميرزا آقا استهباناتي . شهيد دستغيب از همان بدو مراجعت به شيراز خدمت مذهبي سياسي خود را آغاز مي كند و با دميدن روح مذهب و ترويج و تبليغ مسائل ديني حيات تازه اي در اهالي فارس ايجاد نمايد. ابتدا در مسجد الباقر اقامه جماعت مي كند و بعد از آن بعلت استقبال زيادمردم به مسجد ديگري كه وسيعتر از مسجد قبلي بود و بعد از تعمير مسجد جامع به آن مكان رفتند. در همين موقع به گوششان رسيد كه شخصي فاضل وعارف بنام شيخ محمدانصاري در همدان مي باشد و براي درك محضر او به آن ديار سفر مي كند و از محضر او فايده شاياني مي برد.
شهيد آيت الله دستغيب در سال 1341 فعاليت ضد رژيم را در راستاي مبارزات حضرت امام خميني (ره ) آغازكرد و ازآن تاريخ مستقيما با امام در تماس بود و از جانب ايشان در امور مختلف راهنمائي مي شد . پس از جريانات 15 خرداد سال 42 توسط عوامل رژيم آمريكايي شاه دستگير و پس از مدت كوتاهي بطرز معجزه آسائي آزاد گرديد . در سال 1343 مجددا دستگير و زنداني شد .
شهيد آيت الله دستغيب از اين تاريخ به بعد كه موج خفقان برجامعه ايران سايه شوم خود را گسترده بود بازيركي و پايمردي هرچه تمامتر مبارزات ضد رژيمي مسلمانان بخصوص اهالي محترم فارس را رهبري مي كرد. مبارزات پنهاني و سازش ناپذير ايشان در طول حيات رژيم طاغوت به هيچكس پوشيده نيست و در زمان تبعيد امام خميني (ره ) ايشان به كرات در سخنراني ها رژيم شاه را زير سئوال قرار مي دادند.
مسجد جامع عتيق كه به همت ايشان پس از سالهاي طولاني مرمت و تجديد بنا گرديد مركزي براي هدايت و ارشاد اقشار مختلف مردم خصوصا جوانان مشتاق و تشنه معارف اسلامي بود و شهيد دستغيب در حدود 40 سال از اين سنگر بذر اعتقاد و ايمان و جهاد و مبارزه و آگاهي و اخلاق اسلامي در دل هاي مستعد و جانهاي باطراوت مي كاشت و چه بسيار نهال هاي بارآور و پرثمر كه در سايه تربيت و مراقبت اين عارف والامقام ريشه گرفته و به بار نشستند.
رژيم كه متوجه شده بود جوانان مسلمان و دانشگاهي و بازاري و ديگر اصناف و اقشار گردايشان جمع شده و از اين مركز ارشاد و هدايت مي شوند شهيد دستغيب را در سال 56 ممنوع الملاقات كرد و منزل وي را تحت محاصره خود درآورد اما بلافاصله با عكس العمل شديد مردم روبرو شد و مفتضحانه عقب نشست .
شهيد آيت الله دستغيب همواره در سالهاي اوجگيري انقلاب اسلامي منشا و محرك خروش انقلابي مردم فارس بود و با مجاهدات و روشنگري هاي خود نقش مهمي در سرنگوني رژيم سفاك و غاصب شاه معدوم ايفا نمود.
شهيدآيت الله دستغيب پس از پيروزي انقلاب به نمايندگي از مردم استان فارس در مجلس خبرگان شركت كرد و در همين ايام بنا به درخواست كتبي اهالي و بفرمان امام به سمت امام جمعه شيراز منصوب گرديد.
از ديگر خدمات شهيد دستغيب كه امام او را بحق معلم اخلاق ومهذب نفوس ناميد و احيا و توسعه مدارس ديني است . مدارس متعددي كه بواسطه سياست هاي رژيم پهلوي از طلاب خالي شده بود و بصورت مخروبه درآمده بود توسط ايشان براي تدريس آماده گشت . از جمله اين مدارس مي توان مدرسه خان مدرسه قوام مدرسه حكيم مدرسه آقاباباخان را نام برد كه مستقيما زير نظر ايشان اداره مي گشت و خود شخصا بعضي دروس را در آنها تدريس مي نمود. همچنين مدرسه علميه جديدي توسط وي در شيراز احداث گرديد كه حدود 80 حجره دارد .
مراتب علم اخلاق تقوي مجاهده و پرهيزگاري شهيدآيت الله دستغيب زبانزد مردم و شيراز و فارس بوده و هست كتابهاي متعدد از ايشان تاكنون به طبع رسيده كه هر كدام چراغ پرفروغي براي انسان سازي و رستگاري است .
سرانجام شهيد آيت الله دستغيب پس از عمري خدمت به اسلام و مسلمين در روز 20 آذر 1360 هنگامي كه رهسپار ميعادگاه نماز جمعه بود توسط منافقين كوردل به شهادت رسيد در جوار خداوند ماوي گرفت .
امام خميني قدس سره الشريف در بخشي از پيام خويش كه به اين مناسبت فرستادند بيان فرمودند :
امروز دست جنايتكار آمريكائيان يك شخصيت ارزشمند كه مربي بزرگ و عالمي عامل كه گناهش فقط تعهد به اسلام بود از دست ملت ايران و اهالي محترم فارس گرفت و حوزه هاي علميه و اهالي ايران را به سوگ نشاند. حضرت حجت الاسلام والمسلمين شهيد حاج سيدعبدالحسين دستغيب را كه معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوري اسلامي بود با جمعي از همراهانشان به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و جنايتكار زمان ايفا كردند به گمان آنكه به ملت رزمنده ايران آسيب رسانند و آنان را در راه هدف به سستي بكشند. اين كوردلان نمي بينند كه در هر شهادتي و در هر جنايتي ملت متعهد به اسلام و كشور مصمم تر و در صحنه حاضرترند.....
 سه شنبه 19 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن