تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819227920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عيد قربان عيد تجلي و شكوفايي روح ايثار و قرباني شدن هواهاي نفساني است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: عيد قربان عيد تجلي و شكوفايي روح ايثار و قرباني شدن هواهاي نفساني است
واژه عيد از ريشه "عود" به معني بازگشت است و عيد بازگشت پيروزي هاي نخستين و رفع مشكلات يك قوم است.


در اين ميان، عيد قربان به عنوان يكي از اعياد مهم اسلامي از جايگاه و عظمت خاصي بين مسلمانان برخوردار است و مسلمين درطول تاريخ اسلام طي مراسم خاص از جمله با قرباني كردن و ذبح حيوانات آن را گرامي داشته اند.
عيد سعيد قربان كه از آن در روايات اسلامي به عنوان"عيد اضحي " ياد شده ، سمبل و نمادي بس عظيم از امتحان الهي است.
عيد قربان عيد پيروزي وظيفه بر غريزه و اوج تجلي و شكوفايي روح ايثار و روز شكوفايي جان آدمي پس از محرم شدن درحريم يار و طواف در كعبه عشق است.
عيد قربان عيد عروج و تعالي انسان است و مومنان بارديگر،يكي از بزرگترين آزمون هاي طول تاريخ را كه پرودگار متعال از ابراهيم خليل الله" پيامبر بت ـ شكن" به عمل آورد در اذهان خود مرور كرده و در مقابل ايثار آن پيامبر بزرگوار، سر تعظيم فرود مي آورند.
عيد قربان يادآور تجلي اوج ايمان و عشق در وجود پيامبري است كه در پرتو انوار انديشه هاي بلند و الهي خويش، از سوي معشوق در بوته آزمايشي بس عظيم و دشوار قرار گرفت.
در روايات مختلف ديني آمده است كه ابراهيم خليل الله در سن بالا داراي فرزندي شد كه او را اسماعيل نام نهاد و برايش بسيار عزيز و گرامي بود اما هنگامي كه اسماعيل به سن نوجواني رسيد، فرمان الهي چندين بار در خواب به ابراهيم نازل و به او دستور داده شد تا اسماعيل را قرباني كند.
غريزه فرزند دوستي به ابراهيم (ع) مي گفت كه اسماعيل (ع) را ذبح نكند اما وظيفه او را به ذبح فرزندش فرامي خواند.
حضرت ابراهيم (ع) در اين دو راهي،رضاي خدا و وظيفه را بر تمايلات شخصي خود و غريزه پيروز كرد.
"ابراهيم"خليل (ع) با گذر از مرزهاي ترديد و شكستن بت هاي شرك و جاهليت، به وادي يقين و ايمان گام نهاد و در زلال زمزم عشق،تطهيري دوباره پيدا كرد.
وي، مسحور و سرشار از جاذبه هاي خالق به دنبال اغناي عطشي سيري ناپذير در شناخت و ديدار يار در تكاپو بود كه ناگاه رويايي بس شگفت، او را به محك تجربه اي تاريخي و بزرگ سپرد.
رگه هاي زلال ايمان درسراسر وجودش جاري گشت و وي را راسخ تر از هميشه راهي انجام ماموريتي الهي نمود، مبهوت و پريشان حال برخاست، حس غريبي داشت و مدهوش از معناي پيام معشوق، سخت در انديشه فرو رفت.
ابراهيم، مفتون و شيدا، پس از گشودن راز دل نزد اسماعيل، وي را به قصد قرباني كردن،به مسلخ عشق برد و برغم فوران مهر و عاطفه پدري و جاذبه نگاه فرزند دلبندش، لحظه اي در تحقق ماموريت خويش ترديد به خود راه نداد.
حادثه اي عظيم در شرف وقوع بود كه ناگاه از سوي خداوند رحمان گوسفندي براي قرباني شدن فرستاده شد و بدين گونه ابراهيم، سربلند از بوته آزمايش بيرون آمد و پاداش "تسليم"، "صبر" و "يقين" و باور خويش را دريافت كرد.
مسلمانان از جمله آناني كه به حج تمتع مشرف شدند همه ساله در اين روز با قرباني كردن گوسفند به نوعي تمايلات نفساني و هواو هوس خود را به قربانگاه اراده و پايمردي مي برند.
يكي از اسرار قرباني سيركردن گرسنه ها است و قرآن در اين باره مي فرمايد: "فكلوا منها واطعمواالقانع والمعتر"( از گوشت هايي كه قرباني مي كنيد هم خودتان ميل نمائيد، هم به قانع و معتر بدهيد) قانع، فقيري است كه به آنچه مي گيرد،قانع است و معتر، فقيري است كه علاوه بر تقاضاي كمك اعتراض هم مي كند.
عمل قرباني كردن نه تنها براي حاجيان بلكه بين مردم ايران از ديرباز (مبدا اسلام ) رواج داشته و آنان در طول تاريخ خوردن گوشت قرباني را مايه سلامت مي دانستند و معمولا بين فقرا تقسيم مي كردند و آنرا مايه بركت خانه قلمداد مي كردند.
از جمله اعمالي كه حجاج در روز دهم ذيحجه در سرزمين منا انجام مي دهند كشتن شتر ، گاو و يا گوسفند و انفاق آن به مستحقين است تا به وسيله اين عمل نيك به رحمت پروردگار نزديك شوند كه آنرا قرباني گويند.
به همين مناسبت، استان خراسان رضوي از جمله مشهد مقدس امروز در روز عيد سعيد قربان سراسر نور، شادي و شعف است.
به همين مناسبت نيز سردر ادارات، مدارس و كارخانجات بخصوص رواقها و صحن و سراهاي حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) چراغاني شده و مملو از خيل عظيم زائران و مجاوران آن امام همام و ارادتمندان اهل بيت (ع) است.
حرم مطهر رضوي شاهد حضور گسترده زائران و مجاوراني است كه آمده اند تا پنجره دلشان را با پنجره فولاد حرم مطهر گره زده و اين عيد سعيد را به ولي نعمتشان امام رضا (ع) تبريك و تهنيت گويند.
به همين مناسبت مراسمي كه از روز گذشته در نقاط استان خراسان رضوي از جمله بارگاه منور امام رضا (ع) آغاز شده بوده همچنان با شركت باشكوه ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) با معنويت خاصي ادامه دارد.
ك/4 7490/589/543 شماره 166 ساعت 13:01 تمام
 سه شنبه 19 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن