تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812703373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شکلات تکه تکه!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شکلات تکه تکه!
شکلات تکه تکه!
مطلب زیر به منظور بررسی در یک جلسه ی پایه ی اول راهنمایی و با هدف کسب مهارت در حل مسأله تنظیم شده است.  با معرفی بازی چوب کبریت کلاس خود را آغاز کنید.  از دانش آموزان بخواهید در گروه های دو نفره بازی را انجام دهند. آیا آن ها می توانند حدس بزنند که در این بازی در هر دور کدام بازیکن برنده می شود؟ نفر اول یا نفر دوم؟   آن ها باید تعداد چوب کبریت ها در هر دور را تغییر دهند و با ثبت تعداد چوب کبریت ها و برنده ی بازی، راهی برای برنده شدن پیدا کنند.  دانش آموزان پس از چند دور بازی نتیجه خواهند گرفت که اگر تعداد چوب کبریت ها فرد باشد، نفردوم و اگر تعداد چوب کبریت ها زوج باشد، نفر اول برنده خواهد شد. از آن ها بخواهید دلیلی برای نتیجه ی به دست آمده، بیان کنند.  شکل زیر یک اثبات بدون کلام برای این نتیجه است.  پس از آن که دانش آموزان دلایل خود را در کلاس به بحث گذاشتند، از آن ها بپرسید در بازی سه نفره کدام بازیکن برنده می شود.
شکلات تکه تکه!
 حال بازی کاغذ شطرنجی را معرفی کنید و از دانش آموزان بخواهید در گروه های دو نفره به بازی بپردازند.  در این بازی نیز اگر تعداد خانه ها زوج باشد، نفر اول و اگر تعداد خانه ها فرد باشد، نفر دوم برنده است. دانش آموزان با ساده تر کردن مسأله این الگو را کشف کنند.  یک اثبات ساده: در ابتدای بازی فقط یک کاغذ داریم. با اولین برش، کاغذ به دو قسمت تقسیم می شود و با هر برش بعدی باز هم یک عدد به تعداد تکه کاغذها اضافه می شود. بنابراین برای تقسیم کاغذ به n قسمت باید n-1 برش انجام شود. پس اگر n زوج باشد، تعداد برش ها فرد و اگر n فرد باشد، تعداد برش ها زوج است.  دانش آموزان پس از انجام چند دور بازی باید بتوانند با توجه به اندازه ی کاغذ شطرنجی در هر دور بازی، برنده ی بازی دو نفره یا سه نفره را پیش بینی کنند و دلیلی برای برد ارائه نمایند. حال بازی زیر را در کلاس معرفی کنید و از دانش آموزان بخواهید در گروه های دو نفره به انجام بازی مشغول شوند. بازی مثبت، منفی: این بازی، یک بازی دو نفره است و با نوشتن یک ردیف عدد روی کاغذ آغاز می شود.  

 بازیکنان به نوبت بازی می کنند و هر یک در نوبت خود باید یک علامت + یا - بین دو تا از عددهای نوشته شده روی کاغذ قرار دهند. این کار تا جایی ادامه می یابد که در فاصله ی میان همه ی اعداد، علامتی وجود داشته باشد.   اگر حاصل عبارت به وجود آمده فرد باشد، نفر اول و اگر حاصل عبارت، زوج باشد، نفر دوم برنده ی بازی است! در بازی بالا کدام بازیکن برنده خواهد شد؟ دانش آموزان پس از چند دور بازی در می یابند که برنده یا بازنده شدن آن ها به نوع حرکتی که انجام می دهند، مربوط نیست. بلکه اگر تعداد اعداد فرد در میان عددهای نوشته شده، فرد باشد، حاصل عبارت نیز عددی فرد است و اگر تعداد اعداد فرد، زوج باشد، حاصل عبارت هم زوج خواهد شد. چرا؟  دانش آموزان را در به دست آوردن این ارتباطات راهنمایی کنید. برای این منظور می توانید از آن ها بخواهید بازی را با تعداد کمی عدد (مثلاً فقط 3 عدد) آغاز کنند و در هر دور بازی مشخص کنند که کدام بازیکن برنده می شود، نفر اول یا نفر دوم! با استفاده از Applet بازی شکلات سمی می توانید بازی مثبت منفی را با کامپیوتر انجام دهید.  فرق این بازی با بازی معرفی شده این است که در این Applet، اعداد طبیعی به صورت پشت سرهم در یک ردیف قرار می گیرند و بنابراین با داشتن آخرین عدد و بدون شمردن تعداد اعداد فرد در ردیف هم می توان برنده را پیش از بازی تعیین کرد! چگونه؟  دانش آموزان می توانند با انتخاب عددهای کوچک تر، ابتدا با تعداد کم تری عدد بازی کنند و سپس مرحله به مرحله تعداد عددها را افزایش دهند تا بتوانند به صورت منظم به حل مسأله بپردازند. با انتخاب Random sige در هر دور بازی تعداد عددها به صورت تصادفی معین خواهد شد.  می توانید، با بحث درباره ی روش برد در این بازی و ارتباط آن با دو بازی قبل، کلاس را به پایان ببرید.شکلات سمی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 490]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن