واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نشست علمی وپژوهشی زیباییشناسی قرآن و زیباییشناسی هنرها در قمبرگزار شدنشست یكروزه علمی و پژوهشی زیباشناسی قرآن و زیباشناسی هنرها روزیكشنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.در این همایش علما، فضلا و اساتید در خصوص جنبهها و اعجاز قرآن به بررسی و نقد وجوه زیباشناختی قرآن پرداختند.این همایش در دو بخش صبح و بعدازظهر ادامه مییابد كه آیات و اساتیدی ازجمله آیتالله "محمدهادی معرفت"، آیتالله "حسن ممدوحی"، آیتالله "حائری شیرازی"، دكتر"فاطمه طباطبایی" و دكتر "محمود عبادیان" به ایراد سخن می پردازند.دراین همایش امام جمعه شیراز گفت: بخشهای مختلف قرآن چون جنبههایمحتوایی وفرمی آن باید با نگاهی كارشناسانه و متفاوت مورد بررسی قرار گیرد.آیتالله "محیالدین حائری شیرازی" افزود: فرم و اجزای ساختاری قرآن بیش از جنبه محتوایی آن مورد توجه و تاكید میباشد.وی بیان داشت: وجوه هنری قرآن در جنبه ساختاری و فرمی ملموس تر بوده و دیگر مدعیان را از این جنبه به مبارزه و رقابت فرامی خواند.وی برای اثبات زیبایی و اعجاز ساختار آیات قرآن به این نكته تاكید كرد كه مستمعین تنها با شنیدن آیات و مواجه با ظاهر آیات تحت تاثیر قرار میگیرند.حائری خاطرنشان كرد: حافظ به عنوان شاعری شهیر و گرانمایه با در نظر گرفتن و توجه كامل به جنبههای مختلف هنری قرآن ، اشعار خود را به بهترین شیوه بیان كرده است.وی ادامه داد: بسیاری از آیات و احادیث در اشعار حافظ بیان شدهاست كه گویای توجهات این شاعر به قرآن و دستورهای الهی است.یكی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هنر و ایمان واقعیتی است كه خداوند انسان را به آن در میان سایر مخلوقات بارز كرده است.آیتالله "حسن ممدوحی" افزود: ذوق موهبتی بهشتی است كه از سوی پروردگار به انسان عطا شده است كه به گونههای مختلف تجلی و بروز میكند.وی بیان داشت: هنر جاذبهای موثر برای انتقال مقصود بدون نیاز به تفسیر و لفظ میباشد كه در نهاد انسان نهادینه شده است.وی قرآن را نیز هنر محض و مطلق ذكر كرد و یادآور شد: قصص قرآن از لحاظ انسجام و چینش واژهها اوج زیبایی و وجوه زیباشناختی قرآن است.رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم گفت: میان دین وهنر شباهتهایزیادی وجود دارد كه این دو عرصه را به یكدیگر مربوط میسازد.حجتالاسلام "محمدتقی سبحانی" افزود: مطالعات دینی و هنری و مباحث میان این دو مقوله از مهمترین نیازهای پژوهشی دینی میباشد.وی بیان داشت: بیتاریخ بودن این دو حوزه از وجوه مشترك دین و هنر است كه نمیتوان زمان مشخصی را برای دینداری و دینورزی و هنر و هنرورزی قائل شد.وی یادآور شد: هنر مسالهای انسانی است كه در ذات و گوهرانسان نهفتهاست وانسان آن را به شیوههای مختلف از خود بروز میدهد.سبحانی خاطرنشان كرد: عرصههای دینی و به ویژه قرآن به عنوان مجموعهای الهی در بردارنده وجوه مختلف هنری است.وی ادامه داد: محققین و پژوهشگران باید باتوجه به این مشابهتها عرصههای مختلف دین پژوهی را جستجو كنیم.یكی از اساتید حوزه و دانشگاه به بررسی وجوه زیباشناختی قرآن در منظر متفكران اسلامی پرداخت و گفت: زیبایی در قرآن به دو بخش زیبایی درونی و بیرونی تقسیم میشود.حجتالاسلام "محمدعلی مهدوی راد" افزود: فصاحت، بلاغت، نظام ارگانیك آیات، وزن و آهنگ و نحوه بیان از جمله وجوه زیبایی قرآن و اعجاز آن میباشد.وی بیان داشت: هیچ گاه نمیتوان آیات قرآن را به زبان دیگری برگرداند و هر چه مترجم آن به دو زبان آشنایی داشته باشد این امر غیرممكنتر میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 514]