تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819339555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقالهچرا دولت از بازار سرمايه حمايت نمي كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:موج: مقالهچرا دولت از بازار سرمايه حمايت نمي كند؟
خبرگزاري موج - گروه بورس .


به گزارش موج، حجم معاملات روزانه بازار سرمايه اين روزها به اعداد باور نكردني 3 تا 5 ميليارد تومان رسيده است كه بعضا شامل معاملات بلوكي هم ميباشدو ادامه اين وضعيت به زيان اعتماد عمومي و بازار سرمايه كه بازاري ملي ميباشد بوده و ميبايست براي خروج از ركود حاكم بر بازار تدبيري انديشيد ه شود .
براي خروج از وضعيت ركود فعلي ، بجز راهكار هاي موجود در بازار سرمايه مانند ارائه اطلاعات جديد و تعديلات پيش بيني هاي آتي توسط شركت ها و آئين نامه گره معاملاتي و بازار گرداني و امثالهم ، مسوليت اصلي دولت در اين بين مورد توجه ميباشد .
دولت و وزارت اقتصاد ميبايست در اين هنگام وارد بازار شوند و با تزريق نقديگي بازار را از ركود خارج نمايند .
بحران فعلي در بازار سهام اكثر كشورها به نحوي تمام سهامداران را در اكثر نقاط جهان به خود درگير نموده است، هر چند علل و ماهيت ركود بازار ها ممكن است با يكديگر متفاوت باشد ولي عكس العمل دولت ها در اين زمينه يكسان ميباشد.
دولت ها با دخالت خود در بازار هاي سرمايه و با ارائه طرحهاي نجات و تزريق نقديگي سعي در كنترل وضعيت دارند و سعي دارند از ورود آسيب بيشتر به اعتماد عمومي جلوگيري نمايند، اما در كشور ما، شاخص بورس از حدود 12800 واحد به 9600 واحد رسيده است و هنوز هيچ دخالتي از سوي دولت و وزارت اقتصاد به عنوان متولي بازار سرمايه ديده نشده است !!! دولت چه وقت ميخواهد از بازار بورس حمايت كند ؟
دولت بواسطه سهام اصل 44 و خصوصي سازي طي 2 سال گذشته نقدينگي بالايي را از بازار خارج نموده است و چند هزار ميليارد تومان فروش سهام داشته است ، بخشي از آن را به بازار سرمايه براي رونق مجدد باز گرداند.
دولت طي 2 سال گذشته كه بازار رونق داشت و شاخص بورس رشد داشت ، تبليغات زيادي را از آن خود نمود و رشد شاخص ها را بعنوان موفقيت عملكرد خود اعلام مينمود و حال كه بازار ركود دارد نبايد از اين بازار حمايت نمايد ؟!
ادامه وضعيت جاري ، امكان فروش سهام بيشتر را نيز از سازمان خصوصي سازي سلب نموده است . اگر دولت و مسولين اقتصادي كشور به فكر سهامداران جزء بازار نيستند ، اگر آسيب و خدشه به اعتماد عمومي مردم به بازار سرمايه براي آنان مهم نيست ، حداقل براي فروش سهام خصوصي سازي هم شده است ، تنور بازار بورس گرم و پر رونق كنند.
با ادامه اين وضعيت كدام سهام اصل 44 توسط دولت امكان فروش دارد ؟؟ .شاخص بورس بايد به كدام عدد برسد كه مسولين اقتصاد كشور به حركت بيايند ؟ سهامداران جزء بورس چقدر بايد زيان و هزينه بدهند تا مديران اقتصادي كشور به بازار سرمايه توجه كنند و از آن حمايت نمايند ؟ مديران اقتصادي كشور توجه داشته باشند كه شاخص بورس به سال 1384 بر گشته است !!
مسولين اقتصادي كشور ميدانند كه بازار سرمايه متعلق به چند نهاد مالي دولتي و شبه دولتي نيست كه كاهش ارزش پرتفوي دارائي ها ، براي مديران ارشد حائز اهميت نباشد ، در اين بازار آحاد ملت از كليه اقشار سر مايه گذاري نموده اند و با ورود سهام اصل 44 و سهام عدالت ، اقشار وسيع تري از مردم بطور مستقيم و غير مستقيم در اين حوزه وارد شده اند كه ارزش دارايي آنان روز به روز در حال كاهش است و بعضا اشتغال آنان در گرو معاملات روزانه بورس ميباشد كه با تشكيل صف هاي فروش و حجم معاملات 3 ميليارد توماني كه امكان معامله وجود ندارد .
دولت ها در مواقع ضروري در بازار سهام دخالت و بعنوان حاكيت از بورس حمايت مينمايند چرا كه بورس نبض و شاخص اقتصادميباشد و ميبايست دولت با تزريق نقديگي و ايجاد راهكار هاي كارشناسي ، سريعتر بازار را به حالت تعادل نزديك نمايد تا بيش از اين اعتماد و اطمينان عمومي از بازار سرمايه سلب نشود .
(ابوالفضل متين . دبير كانون سهامداران حقيقي)
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن