تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803279387




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملاصدرا و ابن سینا درباره نفس و بدن چه می گویند؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - نشست علمی رابطه نفس و بدن از دیدگاه حکمت مشاء(بوعلی سینا) و حکمت متعالیه(ملاصدرا) با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. به گزارش خبرآنلاین، آیت الله سید حسن مصطفوی در اولین پیش همایش رابطه نفس و بدن از دیدگاه حکمت مشاء و حکمت متعالیه، با بیان اینکه یکی از معضلات مهم مسائل عقلی اصل نفس انسان است، اظهار داشت: ما باید بررسی کنیم که آیا انسان نفس دارد و بعد از اثبات آن کیفیت تعلق آن به بدن چگونه است. وی ادامه داد: حکیم ابن‌سینا از عقلا و حکمای عقلی صرف است، یعنی اینکه هر مطلبی که عقل نتواند اثبات کند متوقف می‌شود یعنی آنچه که باعث متکلم بین ما و دیگران می‌شود عقل است و شهود و عرفان جنبه‌های شخصی دارد. استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیخ‌الرئیس مصّر است که نفس مجرد است، یادآور شد: این امر یعنی اینکه عقول همه قدیمی هستند و زمانی که قدیمی شدند به بدن احتیاجی نخواهد داشت چون موجود قدیم کمبودی ندارد. وی اضافه کرد: البته اینکه شیخ می‌گوید وقتی بدن درست شد نفس بوجود خواهد آمد درست نیست، بلکه در همان مقاربت اولیه مزاجی درست می‌شود و آن نفس است و تمام مراحل ایجاد بدن را نفس انجام می‌دهد، شیخ در کتاب شفا می‌گوید وقتی مزاج می‌خواهد درست شود خداوند متناسب با آن یک نفس را ارائه می‌کند. مصطفوی با بیان اینکه علم به خودی خود قابل انتقال نیست ادامه داد: تمام علوم از ناحیه خداوند است و اگر خدا به انسان‌ها و موجودات الهام نکند هیچ چیزی نخواهیم داشت و حتی انسانی همچون شیخ الرئیس نیز برای رفع مشکلاتش به خدا مراجعه می‌کرد و دو رکعت نماز می‌خواند و صدقه نیز می‌داد حتی برای رفع یک مشکل تا 30 دینار صدقه پرداخت کرده است. استاد حوزه در خصوص چگونگی بوجود آمدن نفس اظهار داشت: نفس از‌‌ همان زمان شکل گیری نطفه، استعداد و قابلیت مزاج خاص در او پدیدار می‌شود. وی با اشاره به اینکه قوای نفس به اسپرم و سلول‌ها، نفس حیات می‌بخشد اضافه کرد: نفس یک موجود حادث است یعنی در قبل نبوده و در حال حاضر پدیدار شده بنابراین باید قبل از نفس یک ماده حادثی باشد و ماده هم نمی‌تواند باشد مگر با زمان پیوند بخورد که ماده با زمان و زمان با ماده گره خورده است. عبدالرسول عبودیت استاد موسسه آموزش و پژوهش امام خمینی‌(ره‌) نیز در این پیش همایش در خصوص رابطه نفس و بدن گفت: نفس و بدن جای بحث بسیاری دارد که این همایش یکی از کلیدهای شروع آن می‌باشد که اثرات بسیار مفید و موثر خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه بدن، مرجع وجود نفس است و زمینه، قابلیت و استعداد را بیان می‌کند و مرجع وجود نمی‌باشد بلکه مرجع حدوث است اظهار داشت: نفس می‌تواند باقی بماند ولی صورت بدون وجود ماده نمی‌تواند وجود داشته باشد و باقی بماند. وی با بیان اینکه فیلسوفان نفس را حادث می‌دانند و ادله‌ بسیاری در این زمینه آورده‌اند، خاطرنشان کرد: آنها فاعل نفس را یک موجود مجرد فعلی یعنی موجودی که با تمام آلات و ادوات زمان نسبت یکسان دارند می‌دانند. عبودیت با بیان اینکه برخی فیلسوفان می‌گویند نفس مجرد است، اظهار داشت: نفس اینگونه نیست که مثل عقول باشد بلکه هر نفسی در مقام فعل محتاج بدن است و در مقام ذاتی مستقل است. این استاد دانشگاه اضافه کرد: نفس در مقام کسب کمال محتاج بدن است یعنی نفس باید با بدن مرتبط باشد و نفس خود بدن را بکار می‌گیرد تا کامل شود، ابن سینا نیز آنجایی که تشخص ذات را مطرح می‌کند می‌گوید آن باید عوارضی بدهد که متشخص شود. وی در پاسخ به این سئوال که چرا نفس به بدن تعلق دارد، اضافه کرد: نفس هر انسان برآمده از خود بدن و جسم فرد است و هر بدنی ویژگی‌های خاص دارد و نفس برخلاف عقل به بدن تعلق می‌گیرد و همچنین نفس در ابتدا کامل مطلق نیست و هنوز جنبه‌هایی وجود دارد که بتواند رشد کند. استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره‌) با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی در خصوص هوش مصنوعی و مرز بین عالم و غیر عالم صورت گرفته است بیان داشت: فلسفه ذهن‌های دیگر تا کنون در اسلام مطرح نشده و به سئوال‌های آن نیز پاسخ داده نشده است. منبع : مهر/ 62




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن