تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815428717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ایران، پرنشاط ترین جامعه در حوزه فلسفه و علوم انسانی را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امروزه در هیچ یک از جوامع بشری جامعه ای پرنشاط تر از ایران در حوزه مطالعات فلسفی، معرفت شناسی و علوم انسانی وجود ندارد به گونه ای که برخی رقبای ما نیز بر این مساله اعتراف دارند. به گزارش خبر آنلاین حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد در مراسم رونمایی از کتاب نظریه ابتناء گفت: پرسش های بسیاری درباره معرفت شناسی به طور عام و معرفت دینی به طور خاص امروزه در جهان مطرح می شود بویژه در دو دهه اخیر در کشور ما به طور وسیع به این موضوع پرداخته شده است. وی افزود: گویی از دهه 20 و طرح نظریه هایی در علم و معرفت که از ناحیه مارکسیست ها مطرح شد برانگیختگی فکری در کشور ما ایجاد شد. چالش ها و پرسش هایی در این زمینه منشا تحولی عظیم در ایران شد و مرحوم علامه طباطبایی به یک نقطه عطف در تاریخ فلسفه اسلامی تبدیل شد و کمابیش این فرآیند رو به رکود می رفت تا اینکه با وقوع انقلاب اسلامی بار دیگر نشاط علمی به جامعه ما بازگشت. رشاد ادامه داد: امروزه در هیچ یک از جوامع بشری جامعه ای پرنشاط تر از ایران در حوزه مطالعات فلسفی، معرفت شناسی و علوم انسانی وجود ندارد به گونه ای که برخی رقبای ما نیز بر این مساله اعتراف دارند. البته کشور ما در زمینه مباحث مربوط به علوم انسانی هنوز در آغاز راه است و در سه دهه آینده باید منتظر تحول عظیم در این علوم باشیم. رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره نظریه ابتناء نیز اظهار داشت: ضرورت سامان بخشی به مبانی منطق فهم دین از سویی و مطالعه و تحلیل فرانگر و عقلانی احکام کلی مقوله معرفت دینی از سوی دیگر من را بر آن داشت تا در پی طراحی دستگاه روشگانی کشف دین و تدوین فلسفه منطق فهم دین و فلسفه معرفت دینی باشم. وی افزود: حاصل مطالعات 10 ساله بنده درباره این نظریه در قالب چهار دانشواره با عناوینی چون فلسفه دین (اسلامی)، فلسفه منطق فهم دین، منطق فهم دین (روشگان های تخصصی) و فلسفه معرفت دینی ساماندهی شد. رشاد تاکید کرد: در این نظریه مسایلی از جمله ماهیت معرفت دینی، عوامل معرفتی و غیرمعرفتی تاثیرگذار در پیدایش آن، فرایند تکون معرفت دینی، سازکار و فرایند تحول و تکامل معرفت دینی و ارزش معرفت شناختی آن مورد بررسی قرار گرفت. نظریه ابتناء از سویی چونان چارچوب نظری برای منطق فهم دین پیشنهادی قلمداد می شود و از سوی دیگر نظریه ایی در تبیین فرایند تکون و تطور معرفت دینی است.مقوله معرفت دینی از آنجا که با دانش های زیادی دست و پنجه نرم می کند یکی از دشوارترین مقولات است. منبع:ایرنا / 62




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن