تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819580013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش 98درصدي حجم معاملات بورس


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: كاهش 98درصدي حجم معاملات بورس


سرمايه، آرزو تركتاز: كاهش چشمگير حجم و ارزش معاملات و اختصاص يافتن اين حجم كم به چند نماد كوچك، نشانگر ركود در بازار سرمايه است. جا خوش كردن شاخص در رقم 9 هزار واحد و افت هر روزه آن نيز دليلي بر اين ادعاست. در حالي كه حجم معاملات سهام در روز گذشته 30 ميليون سهم بود اما حجم معاملات در پررونق ترين روز امسال بورس يعني 4تيرماه از يك ميليارد و 828 ميليون سهم فراتر رفت كه نشان دهنده كاهش 98 درصدي حجم معاملات نسبت به 4 تير است و جالب اينكه سهامي كه در شرايط فعلي در ركود بازار نقش داشتند،پيش از اين در رونق بازار موثر بودند.

عده اي از كارشناسان معتقدند: علت اين بي رونقي تاثير شركت هاي بزرگ بورس از بحران جهاني است اما برخي ديگر علت را جو مصنوعي شركت هاي دولتي پس از عرضه و رشد قيمتي موقت آنها دانسته و بر اين باورند كه بازار سرمايه قبل از ورود شركت هاي مشمول اصل 44 در ركود به سر مي برد و اكنون به دليل افت قيمت سهام اين شركت ها شاهد ركود قبلي هستيم.
به هر رو، ديروز بازارسرمايه به مراتب شرايط بدتري را در مقايسه با روزهاي گذشته داشت. تقريباً تمامي نمادهاي بزرگ بازار راكد بودند و به ندرت معامله مي شدند.
توقف نماد مخابرات، صف سنگين فروش براي سهام سنگ آهني و اين اواخر بخت برگشتگي فولاد مباركه و كاهش 50 درصدي قيمت محصولاتش، همه و همه موجب ركود جدي در بازار شده است.
سهامي كه امروز در صف فروش قرار دارند، همان سهامي هستند كه تا چند ماه گذشته سهامداران روزها و حتي ماه ها براي خريد آن در صف خريد مي ايستادند. شركت هايي چون سرمايه گذاري اميد، چادرملو، گل گهر، پتروشيمي خارك، توسعه معادن و فلزات، پالايش نفت اصفهان، ملي مس و فولاد مباركه...
دانش كاظمي يكي از كارشناسان بازار سرمايه در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: «شركت هاي بزرگ بورسي به قيمت هاي جهاني وابسته هستند و اين نشان دهنده زنده بودن اين شركت ها و بورس است.چرا كه اگر قرار باشد در سطح جهان تمام بورس ها دچار بحران شوند و لطمه اي به بورس وارد نشود، غيرعادي است.»
وي افزود: «شرايط كنوني بازار و فضاي سرمايه گذاري آلوده است و همه و همه به خاطر اوضاع جهاني است.»
اين كارشناس بازار سرمايه، دليل رشد و رونق بازار در چند ماه گذشته را نيز حضور شركت هاي دولتي و مشمول اصل 44 دانست و گفت: «در آن دوره كه شركت هاي دولتي در بورس عرضه شدند اين شركت ها با اقبال جهاني روبه رو شدند و قيمت محصولات آنها رو به رشد بود. همين مساله سهامداران را ترغيب كرد تا با فروش سهام قبلي خود اقدام به خريد اين سهام كنند.»دانش كاظمي خاطرنشان كرد: «در آن دوره نه تنها قيمت سهام اين شركت ها رشد داشت بلكه ورود پشت سر هم شركت هاي بزرگ دولتي نيز به رونق بازار كمك كرد.» وي معتقد است: «اكنون نيز اگر حجم و ارزش معاملات در بازار سهام كاهش يافته در نتيجه تاثير اين شركت ها از قيمت هاي جهاني و كاهش آنهاست كه نشان دهنده موجوديت بورس و پويا بودن آن است.»
وي درخصوص بازگشايي نماد شركت مخابرات پس از برگزاري مجمع و تاثير آن بر بازار سرمايه نيز گفت: «بازگشايي نماد اين شركت موجب افت مجدد شاخص قيمت خواهد شد ضمن اينكه با توجه به سود ناچيزي كه در مجمع تقسيم شد شاخص بازده نقدي افزايش نخواهد يافت.»
اميريان از ديگر كارشناسان بازار سرمايه نيز در اين باره معتقد است: «قبل از ورود شركت هاي دولتي به بورس بازار سرمايه ركود جدي را تجربه مي كرد و عرضه هاي دولتي جو مصنوعي را در بورس ايجاد كرد و معاملات شركت هاي بزرگ دولتي بر افزايش حجم و ارزش معاملات تاثير زيادي داشت اما خروج نقدينگي توسط دولت و كاهش قيمت محصولات اين شركت ها دو عامل مهم در بازگشت ركود به بورس هستند.»
اين كارشناس بازار سرمايه معتقد است: پس از واگذاري چند درصدي سهام شركت هاي دولتي اين شركت ها ديگر از حمايت هاي قبلي برخوردار نبودند و چطور مي توان انتظار داشت كه سهامداران به اين سهام اعتماد كنند.»
وي با ذكر مثالي ادامه داد: «شركت پالايش نفت اصفهان در زماني كه قيمت نفت به مرز 140 دلار نيز صعود كرد، اعلام داشت: افزايش قيمت نفت تاثيري بر سودآوري اين شركت نخواهد داشت و حالا كه قيمت نفت به كمتر از 55 دلار رسيده خبري از تاثير آن در صورت هاي مالي شركت وجود ندارد.»
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن