تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815172840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آگاهي بخشي اجتماعي درباره جايگاه رهبري سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آگاهي بخشي اجتماعي درباره جايگاه رهبري سياسي
جامعه به « مزرعه » مي ماند و براي رشد نيازمند به « بذر » مي باشد. اگر بر بذرهاي آماده براي بالندگي آفتاب نتابد و با آب و مواد غني نهفته در خاك ارتزاق نكنند و با مراقبت همراه نگردند رشد نمي كنند و سر برنمي آورند و مزرعه سرسبز و انباشته از درختان را تشكيل نمي دهند و نيز گياهان نمي رويند و بوستان هاي معطر رخ نمي نمايانند و طبيعي است كه آنچه در چنين وضعيتي باقي مي ماند خس و خاشاك و بي ثمري است .
جامعه اي زنده و پوياست و داراي ثمر و حاصل كه بذرها پي درپي در آن به رشد و نمو درآيند و سر از خاك برآرند و به درخت هاي تنومند تبديل شوند و ميوه هاي معرفت به بار آورند.
اگرچه در چنين جامعه اي بذرهاي مختلف به رشد درمي آيند و به شكوفايي مي رسند و ميوه و ثمر مي دهند لكن بذر « آگاهي و بينش » از مهم ترين و ثمردهنده ترين آنهاست چرا كه در پرتو آگاهي و بينش است كه بسياري از تحول ها و پيشرفت ها در جامعه و كشور به وجود مي آيد.
در نگاه فرهنگ غني و پوياي اسلامي آن « مسلمان » داراي ارزش و اعتبار و سرچشمه تحول و تحرك است كه با آگاهي و بينش رشد كند و استوار گردد و براي فرد و جامعه پيشرفت به ارمغان آورد.
ائمه دين (ع ) با رهنمودهاي رهايي بخش خويش بسترها و زمينه هاي لازم را براي تحقق اين آگاهي در ابعاد و موضوعات گوناگون مهيا نموده اند تا هر فرد مسلمان از پشتوانه هاي لازم براي حركت صحيح و مقصد رسان در امور مختلف برخوردار شود.
يكي از موضوعات مهم و محوري و مرتبط با حيات اجتماعي و سياسي هر مسلمان اصل امامت و رهبري سياسي مي باشد. اين موضوع از اهميتي خاص برخوردار است و با سرنوشت جامعه و كشور اسلامي پيوند مي خورد و به همين دليل هر فرد از آحاد جامعه اسلامي بايد به عالي ترين مراتب بينش و آگاهي در اين باره دست يابد. اين آگاهي و بينش باعث مي شود كه افراد جامعه بدانند كه امام و رهبر سياسي جامعه و سرزمين اسلامي چه كسي بايد باشد و چه مشخصه و خصوصياتي لازم است در او جمع آيد. همچنين تحقق اين بينش و آگاهي باعث مي شود كه هر فرد مسلمان مدعيان دروغين رهبري و خلافت اسلامي را از مدعيان راستين آن بازشناسد و به وظايف و مسئوليت هايي كه در برابر امام و رهبر اجتماعي و سياسي برعهده دارد عامل گردد و به اين طريق زمينه هاي مساعدي به وجود آيد تا برنامه ها و راهكارها و شيوه هاي زعيم و رهبر براي تحقق عزت و استقلال و پيشرفت جامعه و كشور به ظهور و عينيت درآيد.
از ميان نمونه ها و مصداق هاي تاريخي درباره آگاهي بخشي و بينش آفريني ائمه اطهار(ع ) درباره اصل امامت و رهبري و از اين طريق راه نمودن به مردم جامعه به جلوه اي از تعاليم سياسي حضرت امام حسن مجتبي (ع ) توجه مي كنيم .
حضرت امام حسن (ع ) پس از صلح با معاويه كه در اثر شرايط خاص و بر مبناي صلاحديدهاي آن پيشواي الهي صورت گرفت سعي وافر داشت تا مردم جامعه را به اين بينش و شناخت برساند كه اگرچه در اثر وضعيت سخت و نفس گير به وجود آمده مجبور شده است كه خلافت و رهبري سياسي جامعه را به معاويه واگذارد تا به اين وسيله اصل دين و موجوديت امت محفوظ بماند و شرايطي در آينده براي متحول شدن جامعه و بازگشت حق مسلم و الهي خلافت به ائمه اطهار آماده گردد لكن لازم است مردم مسلمان بدانند كه اولا جايگاه اصلي امامت و زعامت سياسي امت اسلامي امامان معصوم (ع ) مي باشند. ثانيا معاويه غاصب مقام زعامت و خلافت است و همچنان فاقد صلاحيت هاي لازم براي اين جايگاه و مقام الهي مي باشد.
امام حسن مجتبي (ع ) پس از صلح با معاويه و آن هنگام كه معاويه به كوفه آمد در حضور مردم اينگونه به آگاه سازي آنان درباره اصل امامت و رهبري سياسي و جايگاه اصلي آن مي پردازد :
« اي مردم معاويه چنين پنداشته كه من او را شايسته خلافت مي دانم و خود را شايسته و سزاوار خلافت اسلامي نمي دانم . ولي معاويه به طور قطع دروغ پنداشته است و من از هر كس نسبت به رهبري مردم جامعه شايسته تر مي باشم و اين موضوع هم در قرآن كتاب خدا و هم از زبان پيامبر اكرم (ص ) مورد تاكيد و تصريح قرار گرفته است .
به خدا سوگند اگر مردم با من بيعت مي كردند و از من اطاعت مي نمودند و به ياري و مساعدت من اهتمام مي ورزيدند آسمان باران خود را بر آنان فرو مي فرستاد و زمين بركت خود را ظاهر مي كرد. »

از متن سخنان آگاهي بخش امام حسن مجتبي (ع ) بايد به نكات ذيل توجه دقيق شود :
كساني كه مخاطب اصلي امام (ع ) براي بيان اين رهنمودها مي باشند مردم جامعه هستند.
امام (ع ) لازم و واجب مي داند كه مردم را به شناخت و آگاهي هاي لازم نسبت به اصل امامت و خلافت اسلامي نائل گرداند.
امام (ع ) در حضور معاويه اين رهنمودها را مطرح مي كند و اين نشان مي دهد كه اولا آن پيشواي الهي از اوج ايمان و صلابت و شجاعت براي بيان حق برخوردار مي باشد و از هيچ كس و در هيچ شرايطي بيم و هراس به دل راه نمي دهد. ثانيا امام (ع ) لازم مي داند كه در حضور معاويه كه خود را زعيم و خليفه اسلامي و جانشين پيامبر(ص ) مي پندارد اين حقايق را به مردم منتقل نمايد و به اين وسيله باورهاي خيالي و پوچ اين عنصر ناسالم را فروريزد و به همين منظور او را در ادعاي زعامت و خلافت اسلامي كاذب و دروغگو معرفي مي كند.
امام (ع ) به مردم آگاهي مي دهد كه آنچه در مساله صلح به وقوع پيوسته در اثر شرايط حاد و خطراتي است كه موجوديت اسلام و جامعه اسلامي را تهديد مي كند و هيچ راه و چاره اي را براي گريز از اين خطر مهلك باقي نمي گذارد.
امام حسن مجتبي (ع ) خطاب به مردم حق مسلم خود در زعامت و رهبري سياسي جامعه را به قرآن كريم و كلام پيامبر خدا(ص ) مستند مي نمايد. اين استناد مربوط به آياتي از كتاب خدا مي باشد كه تصريح به عصمت ائمه اطهار دارند و آنان را به اين وسيله شايسته امامت و رهبري مي دانند. همچنين اين استناد به آياتي اشارت دارد كه محتواي آن نزول فرمان الهي براي انتصاب اميرمومنان حضرت علي (ع ) به امامت امت است .
استناد به كلام پيامبر(ص ) نيز مربوط به سخنان مكرر رسول خدا(ص ) به شايستگي حضرت علي (ع ) و يازده امام معصوم پس از او براي زعامت و ولايت سياسي امت اسلامي مي باشد. اين سخنان هم پيش از واقعه تاريخي غديرخم به طور مكرر بيان گرديده و هم در واقعه غدير به صورت عيني و در حضور جمعيت كثير مسلمانان و با انتصاب اميرمومنان (ع ) به ولايت و خلافت اسلامي به ثبت و ضبط تاريخي درآمده است .
امام حسن مجتبي (ع ) به خداوند متعال سوگند ياد مي كند كه اگر مردم جامعه با او بيعت مي كردند و به درستي از فرامين و دستورالعمل هايش تبعيت مي نمودند و براي مقابله با معاويه او را تنها نمي گذاشتند و با ياري و مساعدت همه جانبه امام و پيشواي معصوم راه را بر سيطره غاصبانه معاويه بر ولايت و خلافت اسلامي مسدود مي كردند آسمان درهاي فيض و رحمتش را بر امت مي گشود و زمين بركاتش را ظاهر مي كرد و اين نشان مي دهد كه بين اطاعت مردم از امامان (ع ) و تلاش و مجاهدت هاي خالصانه و وقفه ناپذيرشان در مسير صيانت و پاسداري از امامت و رهبري ائمه (ع ) و نزول فيض و رحمت هاي الهي بر جامعه و كشور اسلامي رابطه اي مستقيم و مستحكم وجود دارد و امور ديني و معنوي اينگونه با بهبود امور دنيايي و مادي پيوند مي يابند و رابطه متقابل پيدا مي كنند.
تحقق نقش محوري و زيربنايي امامت و رهبري اجتماعي و سياسي در دوره غيبت با تشكيل حكومت اسلامي و زعامت امت توسط فقهاي فكور و سائس و زمان شناس ضرورت دارد و بايد تداوم يابد. زيرا اولا متون فرهنگي اسلام و كلام صريح امامان معصوم (ع ) اين ضرورت و نياز حياتي را تثبيت مي كنند و راه هرگونه شبهه و ترديد را مسدود مي نمايند. ثانيا در كنار استناد شرعي و استدلال نقلي از ائمه اطهار(ع ) بر اين نياز ضروري در همه اعصار استدلال صريح و حكم قطعي عقل و خرد سالم نيز تداوم امامت و رهبري اسلامي در همه اعصار را به اثبات مي رساند و امت اسلامي فاقد رهبري سياسي و حكومت اسلامي را به انهزام و شكست و ذلت در برابر دشمنان متعدي خارجي و تباهي ناشي از هرج ومرج و بي نظمي و ناامني داخلي محكوم مي نمايد.
جامعه اي زنده و پوياست و داراي ثمر و حاصل كه بذرها پي در پي در آن به رشد و نمو در آيند و سر از خاك برآرند و به درخت هاي تنومند تبديل شوند و ميوه هاي معرفت به بار آورند. اگر چه در چنين جامعه اي بذرهاي مختلف به رشد در مي آيند و به شكوفايي مي رسند و ميوه و ثمر مي دهند لكن بذر « آگاهي و بينش » از مهمترين و ثمردهنده ترين آنهاست چرا كه در پرتو آگاهي و بينش است كه بسياري از تحول ها و پيشرفت ها در جامعه و كشور به بار مي آيد
بين اطاعت مردم از امامان (ع ) و تلاش و مجاهدت هاي خالصانه و وقفه ناپذيرشان در مسير صيانت و پاسداري از اصل امامت و رهبري و نزول فيض و رحمت الهي بر جامعه و كشور اسلامي رابطه اي مستقيم و مستحكم وجود دارد و امورديني و معنوي اين گونه با بهبود امور دنيايي و مادي پيوند مي يابند و رابطه متقابل پيدا مي كنند
در كنار استناد شرعي و استدلال نقلي از ائمه اطهار(ع ) مبني بر ضرورت امامت و رهبري اجتماعي و سياسي مردم در تمام اعصار استدلال صريح و حكم قطعي عقل و خرد سالم نيز تداوم امامت و رهبري اسلامي در همه زمان ها را به اثبات مي رساند و امت اسلامي فاقد رهبري سياسي و حكومت اسلامي را به انهزام و شكست و ذلت در برابر دشمنان متعدي خارجي و تباهي ناشي از هرج و مرج و بي نظمي و ناامني داخلي محكوم مي نمايد
در نگاه فرهنگ غني و پوياي اسلامي آن « مسلمان » داراي ارزش و اعتبار و سرچشمه تحول و تحرك است كه با آگاهي و بينش رشد كند و استوار گردد و از پشتوانه هاي لازم براي حركت صحيح و مقصد رسان در امور مختلف برخوردار شود و براي جامعه پيشرفت به ارمغان آورد
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن