تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819300703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي رفسنجاني: نيازمند قانون مبارزه با انحرافات موجود در مقوله مهدويت هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: هاشمي رفسنجاني: نيازمند قانون مبارزه با انحرافات موجود در مقوله مهدويت هستيم
رئيس مجلس خبرگان گفت: عدم وجود قانون براي مبارزه با انحرافات موجود در مقوله مهدويت، يك خلا» در تبيين معارف ما به حساب مي آيد و اكنون به قانوني كه مربوط به چنين آفاتي باشد، احتياج داريم تا تخلفات و مجازات را مشخص كند. مجمع تشخيص مصلحت نظام نمي تواند، قانونگذاري كند اما اگر حوزه ها در اين خصوص اقدام كنند و طرحي را به مجلس ارائه دهند، مجلس شوراي اسلامي حتما آن را پيگيري خواهد كرد.
به گزارش ايلنا، آيت الله هاشمي رفسنجاني كه در برنامه تلويزيوني «به سوي ظهور» با موضوع «مهدويت; كاربردها و چالش ها» سخن مي گفت، در خصوص نقش مجلس خبرگان در مقوله انتظار و تاثير آن بر تصميم گيري ها، اظهار داشت: مجلس خبرگان از اجزاي نظام اسلامي از ديد مكتب شيعه است.
وي مقوله امامت را محوريت جامعه در زمان غيبت توصيف و عنوان كرد: در زمان غيبت كه مردم به امام معصوم دسترسي ندارند، علمايي كه از لحاظ دانش، تقوي و بينش در رتبه عالي قرار دارند با استفاده از اسناد معتبر،جايگاه ولايت فقيه را در قانون مشخص كرده و اين اصل را به عنوان محور حركت انقلاب در مكتب اهل بيت مطرح كرده اند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين تشخيص و انتخاب ولي فقيه را از وظايف مجلس خبرگان دانست و خاطر نشان كرد: عامه مردم نمي توانند ولي فقيه و فرد اصلح را تشخيص دهند و اين وظيفه بر عهده گروهي از نخبگان و علمايي است كه مردم آنان را انتخاب كرده اند.
وي افزود: وظيفه محوري خبرگان، بحث ولايت فقيه محسوب مي شود كه البته اصالت ولايت از آن امام معصوم است، اما در زمان غيبت، ولي فقيه را به عنوان نايب امام زمان مي شناسيم.
هاشمي رفسنجاني محور زندگي اسلامي در مكتب تشيع را ولايت فقيه عنوان و تاكيد كرد: كار عمده مجلس خبرگان مشخص كردن ولي فقيه در زمان غيبت، شناختن احكام و شرايط ولي فقيه، چگونگي انتخاب و نظارت بر صلاحيت او و انتخاب جانشين است.
وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تفاوت ماهوي برخي ادعاهاي ارتباط با امام زمان (عج) با ولايت فقيه منتخب خبرگان در چيست؟ گفت: آن ادعاها حجتي ندارند در صورتي كه فقهاي شوراي نگهبان و علماي خبرگان با استناد به ادله و اسناد شرعي سخن مي گويند و عمل مي كنند. ما با استفاده از قرآن، اجماع علما و يا دليل عقلي به مسايل ولايت فقيه رسيده ايم اما مدعياني كه ادعاي ارتباط با امام زمان را دارند در دستشان هيچ سندي نيست اما ما براي مباني خود دليل شرعي داريم، دنباله روي از مدعيان ارتباط با امام زمان (عج) رفتن به سوي تاريكي است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در ارتباط با عملكرد قطب هاي مبلغ فرهنگي مانند حوزه و دانشگاه در هدايت فرهنگ جامعه، اظهار داشت: مساله مهدويت، ادله و مباني خاصي دارد. بايد نكات ذكر شده در قرآن، بيانات پيامبر اسلام و ائمه، واقعيات زندگي علني حضرت حجت و دوران غيبت صغري ايشان را جمع آوري و استخراج كرد و مطالب صحيح را شناخت.
وي ادامه داد: متاسفانه مطالب نادرست زيادي به دليل برخي آسيب ها وارد اعتقادات برخي مردم شده و اكنون روايات مجعول بسياري داريم. وظيفه صاحب نظران است كه مطالب صحيح را از ناصحيح تشخيص دهند و مراجع و علماي حوزه نيز وظيفه سنگيني بر دوش دارند. رسانه ها نيز بايد دستاوردهاي مطالعات مراجع را ترويج كنند و به اطلاع مردم برسانند.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا حوزه ها و دانشگاه توانسته اند نقش خود را در نهادينه كردن فرهنگ مهدويت به خوبي ايفا كنند، گفت: اين نهادها بخشي از وظايف خود را به خوبي انجام داده اند، براي مثال آنان اسناد مربوط به حضرت حجت را به صورت كتاب منتشر كرد ه اند اما هنوز مطالب ناصحيح زياد است صاحب نظران بايد مطالب نادرست را به صورت ليست در اختيار مردم قرار دهند.
رئيس مجلس خبرگان در خصوص متوليان اين امر خاطرنشان كرد: نمي توان از متولي خاصي در اين زمينه نام برد، ميدان براي متفكرين صاحب صلاحيت باز است، اما براي مثال مراجع و محققان مورد تاييد حوزه ها مي توانند متولي اين امر باشند.
هاشمي رفسنجاني همچنين در خصوص لزوم وجود قانون درباره مبارزه با انحرافات،تصريح كرد: عدم وجود قانون در مبارزه با انحرافات يك خلا» در تبيين معارف ما به حساب مي آيد. ما درخصوص نشر كتاب ها قانون داريم اما اظهارنظرها تنها به كتاب ختم نمي شود.اكنون به قانوني كه مربوط به چنين آفاتي باشد، احتياج داريم تا تخلفات و مجازات را مشخص كند. مجمع تشخيص مصلحت نظام نمي تواند قانونگذاري كند اما اگر حوزه در اين خصوص اقدام كند و طرحي را به مجلس ارائه دهد، مجلس شوراي اسلامي حتما آن را پيگيري خواهد كرد.
وي در ادامه اين برنامه تلويزيوني در خصوص نقش مقوله مهدويت در سياست هاي راهبردي نظام، توضيح داد: يكي از كارهاي مهمي كه در نظام اسلامي مكتب شيعه وجود دارد، تبيين سياست هاي كلي نظام است كه به مجمع تشخيص مصلحت نظام محول شده، به اين معنا كه ولي فقيه به نيابت از حضرت حجت با مشورت با اعضاي مجمع تشخيص، سياست ها را تبيين و ابلاغ مي كند و اكنون ما براي تمام امور، سياست كلي داريم. از سوي ديگر مجمع تشخيص بايد بر رعايت اين سياست ها، نظارت كند. بايد سياست مكتب اهل بيت را كاربردي كنيم تا به قانون تبديل شود.
هاشمي رفسنجاني در ارتباط با تدوين سياست هاي عرصه تبليغات و مسايل فرهنگي كشور، بيان كرد: ما بايد در تمام زمينه ها سياست هاي كلي را تدوين كنيم و مقام معظم رهبري هم آن را ابلاغ فرمايند. اكنون سياست هاي كلي در زمينه مسايل فرهنگي از كميسيون ها آمده و در نوبت طرح در صحن شوراي مجمع است.
رئيس مجلس خبرگان در مورد جهاني شدن نيز اظهار داشت: بحث جهاني سازي كاملا مرتبط با مهدويت است و شايد يكي از شرايط ظهور حضرت حجت باشد. البته «جهاني شدن» با «جهاني كردن» متفاوت است. برخي با ابزار و امكاناتي كه دارند مي خواهند جهان را تحت كنترل خود درآورند.
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن