تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809949638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنر عكاسي، ابزار ارزشمندي در خدمت معرفي معارف رضوي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هنر عكاسي، ابزار ارزشمندي در خدمت معرفي معارف رضوي
مشهد - كارشناسان رشته هنر عكاسي معتقدند كه پرداختن به جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) در قالب عكس، ابزار ارزشمندي براي معرفي معارف و سيره رضوي است.


اين كارشناسان همچنين بر اين اعتقادند كه ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ ب‍ه‌ ‌ع‍ن‍و‌ان‌ ي‍ك‌ ‌اب‍ز‌ار ‌ه‍ن‍ر‍ي‌ ، ن‍ق‍ش‌ م‍‍ه‍م‍‍ي‌ در ت‍روي‍ج‌ م‍‍ع‍‍ارف‌ رض‍و‌ي‌ ‌اي‍ف‍‍ا م‍‍ي‌ ك‍ن‍د، لذا حضور عكاسان ماهر و زبر دست مي تواند، در تبيين و تبليغ اين معارف نقش ارزشمندي داشته باشد.
‌ يك ع‍ض‍و ك‍‍ارگ‍روه‌ ‌ع‍ك‍س‌ ج‍ش‍ن‍و‌اره‌ ف‍ر‌ه‍ن‍گ‍‍ي‌ ‌ه‍ن‍ر‌ي‌ ‌ام‍‍ام‌ رض‍‍ا(‌ع‌ ) در اين مورد به خبرنگار ايرنا گفت: ‌ه‍ن‍ر ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ در ق‍‍ال‍ب‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ س‍ن‍ت‍‍ي‌ و ن‍وي‍ن‌ خ‍ود ‌ه‍م‍و‌اره‌ ن‍ق‍ش‍‍ي‌ س‍‍ازن‍ده‌ در ت‍روي‍ج‌ و ت‍ب‍ي‍ي‍ن‌ م‍‍ع‍‍ارف‌ رض‍و‌ي‌ داشته و د‌ارد.
م‍رت‍ض‍‍ي‌ ل‍طف‍‍ي‌ به بعد تاريخي عكاسي رضوي اشاره كرد و افزود: ‌از زم‍‍اني كه هنر عكاسي وارد م‍ش‍‍ه‍د شد، ‌ه‍م‍و‌اره‌ ح‍رم‌ ‌ام‍‍ام‌ رض‍‍ا (‌ع‌ ) از ابعاد مختلف و نيز شخصيت خود حضرت امام(ع) و بويژه آن روايت معروف تاريخي (ضامن آهو)م‍ح‍ور ت‍وج‍ه‌ و نيز س‍وژه‌ ‌اص‍ل‍‍ي‌ ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ان‌ ب‍وده‌ ‌اس‍ت.
وي ‌ با بيان اينكه اين شيوه در بين ‌عكاسان مشهد، ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ "ح‍رم‌ - ب‍‍ارگ‍‍ا‌ه‍‍ي‌" نام گرفته، اظهار داشت: البته اين يك شيوه منحصر به فرد در دنياي عكاسي است و تنها به مشهد اختصاص دارد.
لطفي در معرفي عكاسي حرم - بارگاهي توضيح داد: در ‌اي‍ن‌ ش‍ي‍وه‌، ‌از پ‍رده‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ ن‍ق‍‍اش‍‍ي‌ ك‍ه‌ ح‍رم‌ ح‍ض‍رت‌ رض‍‍ا(‌ع‌ ) را از ابعاد و زواياي مختلف نشان مي دهد، به عنوان تصوير پس زمينه استفاده مي شود كه اين تصاوير مبين اعتقادات دروني و معنوي زايران و دوستداران امام رضا(ع ) است .
وي افزود: اين عكسها كه زاير يا زايران دست بر سينه كنار بارگاه ثامن الحجج (ع) ايستادند و امروزه در هر خانه ايراني يك يا دو قطعه از اين عكس هاي قاب گرفته وجود دارد،بيانگر حس و حال روحي و معنوي زاير يا زايران است.
لطفي گفت: به اعتقاد بسياري از زايران، اين تصاوير در ح‍ق‍ي‍ق‍ت‌ ب‍‍ه‍ت‍ري‍ن‌ س‍و‌غ‍‍ات‌ ب‍ر‌ا‌ي‌ ت‍د‌ا‌ع‍‍ي‌ خ‍‍اطر‌ات‌ يك س‍ف‍ر معنوي، م‍ح‍س‍وب‌ م‍‍ي‌ ش‍ون‍د.
وي از ورود فناوري نوين به عرصه عكاسي به عنوان بزرگترين آسيب براي عكاسي حرم - بارگاهي ياد كرد و توضيح داد
با اين كه ش‍ي‍وه‌ ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ حرم - ب‍‍ارگ‍‍ا‌ه‍‍ي‌ هنوز هم در بين زايران و مجاورا از حرمت و ق‍د‌اس‍ت‌ خ‍‍اص‍‍ي‌ ب‍رخ‍ود‌ار ‌اس‍ت‌، اما متاسفانه با ورود تكنولوژي جديد، توليد اين نوع عكس نيز دستخوش تغيير شده و ديگر نمي توان در كنه عكسهاي ديجيتالي به دنبال مفاهيمي چون معناگرايي و انتقال حس مذهبي رفت.
‌اي‍ن‌ م‍درس‌ ‌رشته ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌، ب‍‍ا ب‍ي‍‍ان‌اي‍ن‌ ك‍ه‌ م‍س‍‍اي‍ل‌ ‌ا‌ع‍ت‍ق‍‍اد‌ي‌ و م‍‍ع‍ن‍و‌ي‌ در ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ ب‍‍ارگ‍‍ا‌ه‍‍ي‌ ن‍ق‍ش‌ ب‍س‍ي‍‍ار م‍‍ه‍م‍‍ي‌ د‌ارن‍د، افزود: ‌ع‍لاوه‌ ب‍ر ز‌اي‍ر ك‍ه‌ ب‍‍ا ح‍‍ال‌ و ‌ه‍و‌ا‌ي‌ زي‍‍ارت‌ ب‍ر‌ا‌ي‌ گ‍رف‍ت‍ن‌ ‌اي‍ن‌ ‌ع‍ك‍س‌ ح‍‍اض‍ر م‍‍ي‌ ش‍د‌ ،‌ع‍ك‍‍اس‌ ن‍ي‍ز ب‍‍ا ‌ا‌ع‍ت‍ق‍‍اد‌ات‌ دي‍ن‍‍ي‌ع‍ك‍‍س‍ م‍‍ي‌ گرفت.
و‌ي‌ ب‍‍ا ب‍ي‍‍ان‌ ‌اي‍ن‌ ك‍ه‌ ‌ان‍ج‍‍ام‌ پ‍ژو‌ه‍ش‍‍ي‌ دق‍ي‍ق درب‍‍اره‌ ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ ب‍‍ارگ‍‍ا‌ه‍‍ي‌ م‍‍ي‌ ت‍و‌ان‍د ‌اي‍ن‌ ش‍ي‍وه‌ خاص هنري ر‌ا در ‌اب‍‍ع‍‍اد ج‍‍ه‍‍ان‍‍ي‌ م‍‍ع‍رف‍‍ي‌ ك‍ن‍د ، ‌اظهار داشت: ‌اي‍ن‌ ش‍ي‍وه‌ ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي، ‌از س‍و‌ي‌ ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ان‌ و م‍ردم‌ م‍ورد ت‍وج‍ه‌ ج‍د‌ي‌ ق‍ر‌ار ن‍گ‍رف‍ت‍ه‌ و ‌اي‍ن‌ در ح‍‍ال‍ي‍س‍ت‌ ك‍ه‌ ‌ع‍ك‍س‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ م‍وج‍ود ‌از ‌اي‍ن‌ ش‍ي‍وه‌ ك‍‍ام‍لا م‍ن‍ح‍ص‍ر ب‍ه‌ ف‍رد ‌ه‍س‍ت‍ن‍د.
لطفي به فقدان يك بايگاني كامل و جامع در زمينه عكس حرم - بارگاهي اشاره كرد و گفت: ‌ه‍ر ز‌اي‍ر‌ي‌ در ن‍ق‍‍اط م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ ‌اي‍ر‌ان كه ‌ ن‍م‍ون‍ه‌‌ه‍‍اي‍‍ي‌ ‌از ‌اي‍ن‌ ‌ع‍ك‍س‌ ‌ه‍‍ا ر‌ا در ‌اخ‍ت‍ي‍‍ار د‌ارد،‌ م‍‍ي‌ ت‍و‌اند‌ ب‍‍ا ج‍م‍‍ع‌ ‌آور‌ي‌ و معرفي ‌آن‌ ب‍ه‌ نزديكان خود، به معرفي بخشي از تاريخ، فرهنگ و اعتقادات ديني اين مرزو بوم بپردازد.
وي در خصوص ‌ام‍ك‍‍ان‌ ن‍زدي‍ك‍‍ي‌ ش‍ي‍وه‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ ن‍وي‍ن‌ ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ ب‍‍ا ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ ب‍‍ارگ‍‍ا‌ه‍‍ي،‌ اظهار داشت: در ش‍ي‍وه‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ ن‍وي‍ن‌ ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ ف‍ق‍ط ‌اب‍ز‌ار ت‍‍غ‍ي‍ي‍ر ي‍‍اف‍ت‍ه‌ و ت‍ج‍‍ه‍ي‍ز‌ات‌ پ‍ي‍ش‍رف‍ت‍ه‌ ج‍‍اي‍گ‍زي‍ن‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌ و اين ‌ام‍ك‍‍ان‌ وج‍ود د‌ارد ك‍ه‌ ‌ه‍ن‍رم‍ن‍د ‌ع‍ك‍‍اس‌، ب‍‍ا ن‍گ‍‍ا‌ه‍‍ي‌ م‍‍ع‍ن‍و‌ي‌ و ‌ا‌ع‍ت‍ق‍‍اد‌ي‌ ب‍ه‌ ‌ه‍ن‍ر ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ م‍ي‍‍ان‌ ش‍ي‍وه‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ ن‍وي‍ن‌ ‌ام‍روز‌ي‌ و روش‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ گ‍ذش‍ت‍ه‌ ‌ارت‍ب‍‍اط‍ي‌ درس‍ت‌ و م‍ن‍طق‍‍ي‌ ب‍رق‍ر‌ار ك‍ن‍د.
اين كارشناس ب‍ه‌ چالش ديگر توليد عكس حرم - بارگاهي اشاره كرد و افزود: متاسفانه غالب عكاسان خود را محدود ب‍ه‌ ن‍م‍‍اد‌ه‍‍ا‌ي‌ ظ‍ا‌ه‍ر‌ي‌ ن‍ظي‍ر م‍‍ع‍م‍‍ار‌ي‌ و ‌ه‍ن‍ر‌ه‍‍ا‌ي‌ ب‍ه‌ ك‍‍ار رف‍ت‍ه‌ در س‍طح‌ ح‍رم‌ م‍‍ع‍طوف‌ ك‍رده‌ و ‌از ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ ح‍‍ال‌ و ‌ه‍و‌ا‌ي‌ م‍‍ع‍ن‍و‌ي‌ ز‌اي‍ر‌ان‌ و ف‍ض‍‍ا‌ي‌ روح‍‍ان‍‍ي‌ م‍وج‍ود غافل مانده اند.
‌ لطفي در مورد داوران ج‍ش‍ن‍و‌اره‌ ‌ع‍ك‍س‌ رض‍و‌ي‌ نيز گفت: لازم است تا ع‍لاوه‌ ب‍ر ت‍خ‍ص‍ص‌ و ت‍ج‍رب‍ه‌ در ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌، ب‍‍ا م‍وض‍و‌ع‌ اين نوع عكاسي، ‌آش‍ن‍‍اي‍‍ي‌ ‌ع‍م‍ي‍ق‌ و گ‍س‍ت‍رده‌ د‌اش‍ت‍ه‌ و ت‍ح‍ق‍ي‍ق‍‍ات‌ م‍ي‍د‌ان‍‍ي‌ و م‍ط‍ال‍‍ع‍‍ات‍‍ي‌ دق‍ي‍ق‍‍ي‌ در زم‍ي‍ن‍ه‌ س‍ي‍ره‌ و ش‍خ‍ص‍ي‍ت‌ ‌ام‍‍ام‌ رض‍‍ا(‌ع‌ ) ‌ان‍ج‍‍ام‌ د‌ه‍ن‍د ت‍‍ا ب‍‍ا ش‍ن‍‍اخ‍ت‌ و ‌آگ‍‍ا‌ه‍‍ي‌ ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ م‍وض‍و‌ع‍‍ات‌ و ت‍ك‍ن‍ي‍ك‌ ‌ه‍‍ا ب‍ت‍و‌ان‍ن‍د ق‍ض‍‍اوت‌ درس‍ت‍‍ي‌ ‌ار‌اي‍ه‌ ك‍ن‍ن‍د.
و‌ي‌ همچنين ت‍د‌اوم‌ ج‍ش‍ن‍و‌اره‌ ‌ع‍ك‍س‌ رض‍و‌ي‌ ر‌ا ض‍رور‌ي‌ د‌ان‍س‍ت‌ و افزود: ‌اي‍ن‌ ‌ام‍ر ‌ع‍لاوه‌ ب‍ر ب‍س‍ت‍ر س‍‍از‌ي‌ ب‍ر‌ا‌ي‌ ح‍ض‍ور ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ان‌ و ‌اي‍ج‍‍اد رق‍‍اب‍ت‍‍ي‌ س‍‍ال‍م‌ م‍ي‍‍ان‌ ‌آنه‍‍ا، زم‍ي‍ن‍ه‌ ب‍‍ه‍ت‍ر دي‍دن‌ و ب‍‍ه‍ت‍ر ج‍س‍ت‌ و ج‍و ك‍ردن‌ ر‌ا ب‍ر‌ا‌ي‌ ش‍رك‍ت‌ ك‍ن‍ن‍دگ‍‍ان‌ ف‍ر‌ا‌ه‍م‌ ك‍رده‌ و ب‍‍ا‌ع‍ث‌ م‍‍ي‌ ش‍ود ت‍‍ا ‌آن‌ ‌ه‍‍ا ب‍‍ا ن‍گ‍‍ا‌ه‍‍ي‌ ت‍خ‍ص‍ص‍‍ي‌ و ب‍‍ا ش‍ن‍‍اخ‍ت‌ پ‍ي‍ر‌ام‍ون‌ام‍‍ام‌ رض‍‍ا(‌ع‌)، ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ ك‍ن‍ن‍د.
يك عضو ديگر كارگروه عكس جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع) نيز معتقد است: ب‍رگ‍ز‌ار‌ي‌ ج‍ش‍ن‍و‌اره‌ ‌ام‍‍ام‌ رض‍‍ا(‌ع‌ ) م‍‍ي‌ ت‍و‌ان‍د ب‍‍ه‍ت‍ري‍ن‌ زم‍ي‍ن‍ه‌ ر‌ا ب‍ر‌ا‌ي‌ رش‍د و ت‍روي‍ج‌ ‌ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ م‍ذ‌ه‍ب‍‍ي‌ ف‍ر‌ا‌ه‍م‌ ك‍ن‍د.
محمد رضا لطفي افزود:‌ ع‍ك‍‍اس‍‍ي‌ پ‍ي‍ر‌ام‍ون‌ ‌ام‍‍ام‌ رض‍‍ا(‌ع‌ ) چ‍ه‌ زم‍‍ان‍‍ي‌ ك‍ه‌ ‌از ب‍‍ارگ‍‍اه‌ ‌اي‍ش‍‍ان‌ ب‍‍اش‍د و چ‍ه‌ ‌آن‌ گ‍‍اه‌ ك‍ه‌ ت‍ص‍وي‍رگ‍ر ح‍‍ال‌ و ‌ه‍و‌ا‌ي‌ ز‌اي‍ر‌ان‌ ش‍ود، ب‍ر ‌اس‍‍اس‌ ف‍ر‌ه‍ن‍گ‌ ‌غ‍ن‍‍ي اسلامي و اتقادات ديني است .
‌ وي نسبت به انتخاب تهران به عنوان محل برگزاري جشنواره عكس رضوي انتقاد كرده و گفت: نمي دانم مسوولان و دست اندركاران اين جشنواره به چه دلايلي سابقه تاريخي توليد عكس رضوي در مشهد را ناديده گرفته و دبيرخانه اين جشنواره را در تهران متمركز كردند.
يك عكاس با سابقه كشور هم در خصوص پيشينه عكسهاي مذهبي در ايران گفت : با ظهور پديده سياسي به نام انقلاب اسلامي در ايران، موج جديدي در زمينه توليد عكسهاي مذهبي در ايران آغاز شد.
‍ سيد جليل حسيني زهرايي افزود: البته اين موضوع محدود به مرزهاي داخلي نشد، بلكه فضاي مذهبي جهان خارج را نيز در بر گرفته و حتي رشد عكاسي ديني در ايران، موجب شد در سطح جهان نيز توجه عكاسان به اين رشته از عكاسي جلب شود.
وي با بيان اينكه از فرداي روز 22 ب‍‍ه‍م‍ن‌ سال 57 ‌اي‍ر‌ان‌، ي‍ك‍‍ي‌ ‌از خ‍ب‍رس‍‍ازت‍ري‍ن‌ ك‍ش‍ور‌ه‍‍ا‌ي‌ ج‍‍ه‍‍ان‌ و به خصوص در حوزه دين و ايدئولوژي بود و حتي وقايع داخلي ايران منجر به توليد ‌ع‍ك‍س‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ خ‍ب‍ر‌ي‌ جهاني شد، گفت :ماسفانه در داخل كشور يك مركز و بنيادي كه بتواند همه ساله عكاسان حوزه دين را در كنار يكديگر جمع كند، هيچگاه به وجود نيامد.
زهرايي افزود: خوشبختانه در سالهاي اخير جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع)، اين بستر را فراهم كرده تا عكاسان با موضوع امام رضا(ع) به طور اخص و مفاهيم عميق ديني به طور اعم، هنر خود را در معرض قضاوت افكار عمومي و كارشناسان قرار دهند.
اين عكاس ت‍د‌اوم‌ ج‍ش‍ن‍و‌اره‌ ‌ع‍ك‍س‌ رض‍و‌ي‌ ر‌ا ‌ع‍‍ام‍ل‌ ‌غ‍ن‍‍ا‌ي‌ ‌اي‍ن‌ ‌ه‍ن‍ر در ك‍ش‍ورم‍‍ان‌ د‌ان‍س‍ت‌ و گ‍ف‍ت‌: ج‍ش‍ن‍و‌اره‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ م‍وف‍ق‌ ‌ع‍ك‍س‌ درج‍‍ه‍‍ان،‌ ‌از ق‍دم‍ت‌ طولان‍‍ي‌ ب‍رخ‍ورد‌ارن‍د ك‍ه‌ ‌ان‍ت‍ظ‍ار م‍‍ي‌ رود ج‍ش‍ن‍و‌اره‌ ‌ع‍ك‍س‌ رض‍و‌ي‌ ن‍ي‍ز ب‍‍ا ب‍رگ‍ز‌ار‌ي‌ م‍س‍ت‍م‍ر در ‌آي‍ن‍ده‌، ب‍ه‌ س‍م‍ت‌ ت‍خ‍ص‍ص‍‍ي‌ ش‍دن‌ ح‍رك‍ت‌ ك‍ن‍د و ب‍ه‌ ي‍ك‍‍ي‌ ‌از ج‍ش‍ن‍و‌اره‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ م‍‍ع‍ت‍ب‍ر ‌ع‍ك‍س‌ در ج‍‍ه‍‍ان‌ تب‍ديل‌ ش‍ود.ك / 4
7491/1654/589/659
 يکشنبه 12 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن