تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819245168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امنيت شهرهاى دشمن در جنگ از ديدگاه قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آسيب ناپذيرى غير نظاميان جنگى از مسائلى است كه بايد رعايت شود، ما در طول جنگ تحميلى عراق عليه ايران به مواردى برخورده ايم كه به خاطر اينكه مردم غير نظامى آسيبى نبينند، خاطره هاى زيبا و فراموش نشدنى از خود به يادگار گذاشته ايم، چه بسا، يك خلبان خودى كه مأموريت انهدام پلى را داشت، به خاطر آنكه عابر غير نظامى از پل بگذرد، به طور موقّت از انهدام آن صرف نظر كرده است، و به خاطر رعايت اين مسأله در عملياتهاى نظامى ما تغييراتى چشمگير حاصل شده است، در مقابل دشمن بعثى صهيونيستى روز به روز جرى تر شده، چه بسيار شهرهاى قهرمان دزفول، انديمشك، آبادان، اهواز، پل دختر، باختران، ايلام، اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، خرم آباد، بهبهان و مسجد سليمان را به موشك بست و يا بمباران كرد و هزاران تن از عزيزان ما، زن و مرد، پير و جوان را به خاك و خون كشيد، و ما حدود چهار سال صبر كرديم، با اينكه شهرهاى زيادى از عراق، در تيررس ما بود و درصد آسيب پذيرى آنها به مراتب از ما بيشتر بود، ولى ما آنها را نزديم...
ولى رعايت كردن و صبر نمودن هم حدّى دارد، تا حمل بر ضعف و ناتوانى ما نگردد و دشمن جرى تر و پرروتر نشود، اينجا است، كه اسلام اجازه مقابله به مثل مى دهد.
آنچه كه بايد همواره مد نظر قرار گيرد، مطالعه راههاى غلبه و پيروزى لشكر اسلام است، و در اين مورد دست آنان بسيار باز است، و همانطور كه در رويارويى با دشمن بايد با تمام قوا روبرو شد، و از تمامى امكانات تسليحاتى، از قبيل اسلحه هاى سبك و سنگين مانند انواع خمپاره ها، توپها، موشكها، تانكها، و... و نيز قطع راههاى تداركاتى و مواصلاتى، اختلال در وسائل الكترونيكى، (امروزه از مهمترين نوع جنگها «جنگهاى الكترونيكى» به شمار مى آيد، چه بسا با ايجاد اختلال در سيستم الكترونيكى دشمن، بتوان ضربه سهمگينى بر او وارد كرد، چون وسائل ارتباطى كه عبارت از بى سيمها و باسيمها هستند، نقش عمده را در ارتباط و تشكيلات يك ارگان نظامى ايفا مى نمايند كه به منزله سلسله اعصاب و نخاع آنها شمرده مى شوند، كه با ايجاد اختلال در آنها مى توان دشمن را فلج نمود.) محاصره افراد و شهرها، انهدام دژها و ديوارهاى استحفاظى دشمن، بايد استفاده نمود، اگر غلبه بر دشمن منوط به زدن شهرهاى دشمن، خراب كردن خانه ها، به آب بستن ايشان، ريختن آتش بر سر آنها، منع كردن ورود آب به طرف دشمن باشد، استفاده و بهره گيرى از تمامى آنها، بدون اشكال و جائز خواهد بود، و مرحوم صاحب مى فرمايد: «من در اين مورد خلافى را نيافته ام» (كه اگر غلبه لشكر اسلام منوط به استفاده و به كارگيرى اين راهها باشد هيچ فقيهى را سراغ ندارم كه با به كارگيرى آنها مخالفت كرده باشد)، و نقل مى فرمايد: «كه پيامبر اكرم خود از منجنيق بهره جست، و خود دژهاى بنى نضير و خيبر را خراب نمود و خانه هاى آنان را ويران ساخت». ( الكلام، ج 21,ص 65)
بلى، اگر ضرورتى در ميان نباشد، و امكان غلبه بر دشمن از راههاى ديگر ميسر باشد، در اين صورت قطع كردن درختان، به آتش كشانيدن دشمن، به آب بستن آنها، كراهت خواهد داشت و رواياتى كه در اين مورد وارد شده است، از قبيل اينكه درختان را قطع نكنيد و... مربوط به زمانى است كه ضرورتى در كار نباشد، وگرنه در صورت ضرورت، تمامى آنها جائز خواهد بود. (كه در برخى از روايات به اين موضوع تصريح شده است. براى نمونه به مبحث آداب جنگ و جهاد، در فصل اول همين كتاب آداب جهاد و جنگ حديث نهم مراجعه شود.) به كتاب شريف الكلام، جلد 21 صفحه 65 مراجعه شود.
1-عَنْ حَفْصِ بْنِ غِياث قالَ: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ عَلَيْهِ السَّلامُ عَنْ مَدِيْنَة مِنْ مَدَائِنِ أَهْلِ الْحَرْبِ، هَلْ يَجُوزُ أَنْ يُرْسَلَ عَلَيْهَا الْماءُ اَوْ يُحْرَقَ بِالنَّارِ، أَوْ تُرْمَى بِالْمَجانِيقِ حَتَّى يُقْتَلُوا وَفيهِمُ النِّساءُ وَالصِّبْيانُ وَالشَّيْخُ الْكَبيرُ وَالاُْسارى مِنَ الْمُسْلِمينَ وَالتُّجّارُ؟ فَقالَ: يُفْعَلُ ذلِكَ بِهِمْ وَلا يُمْسَكُ عَنْهُمْ لِهَؤُلاءِ، وَلا دِيَةَ عَلَيْهِمْ لِلْمُسْلِمينَ وَلا كَفّارَةَ». (وافى، ج 2,جزء 9, ص 18 ـ فروع كافى، ج 5, ص 28 با كمى فرق ـ تهذيب، ج 6, ص 142, با همين مضمون)

از حفص بن غياث منقول است، كه مى گويد: «از امام صادق (عليه السلام) راجع به شهرى از شهرهاى دشمن در جنگ پرسيدم، آيا جائز است به آب بسته شود، يا به آتش سوزانده شود، يا به وسيله مجانيق (مجانيق جمع منجنيق، نام آلتى جنگى است كه به واسطه آن سنگ پرتاب مى كردند، المنجد، ص 105 ) زده شود تا كشته شوند، در حالى كه در ميان آنها زنان و كودكان و پيران و اسيران از مسلمانان و بازرگانان وجود دارند؟
حضرت فرمود: اين كار با آنها انجام شود، وجود اينان (زنان و كودكان...) مانع از اين اقدام نشود و بر عهده مسلمين، ديه (خونبها) و كفاره آنان نخواهد بود».






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 314]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن