تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805750167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اگر كسي غير از احمدي نژاد بود جرأت اتخاذ اين تصميمات را نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: اگر كسي غير از احمدي نژاد بود جرأت اتخاذ اين تصميمات را نداشت
سه سال از عمر دولت اصول گراي احمدي نژاد رياست جمهوري اسلامي ايران با شعار محوري خدمت بر پايه عدالت مي گذرد، دولتي كه با رويكردهاي نوين و بديع تأثيرگذار و پرحاشيه شد اما حاشيه هاي زياد نتوانست راه را بر خدمت رساني اين دولت ببندد اگر چه اين خدمات در لابلاي حاشيه هاي رسانه ها جا ماند و تيتير اندك روزنامه هايي حاوي اطلاعي از اين خدمات داشت. ما به نوبه خود خواستيم تا در اين حاشيه ها جا نمانيم و به سراغ يكي از صاحب نظران رسانه اي رفتيم تا از حال و هواي سه سال خدمت رساني با ايشان به گفتگو بنشينيم
مصاحبه پيش رو حاصل تلاشي است از يك گفتگوي بي پرده با حميد رضا مقدم فر مدير عامل خبرگزاري فارس:

- رويكرد احمدي نژاد قبل از انتخابات نهم رياست جمهوري چه ويژگي هايي داشت. الان اين رويكرد چگونه است؟

عملكرد دولت نهم را مي توانيم از چند زاويه و چند نگاه مختلف مورد بررسي قرار بدهيم، دو زاويه كلان؛ يكي از نگاه منتقدين و ديگر از نگاه و منظر حاميان، اين يك بحث است. از طرف ديگر نگاه به دولت از حيث رويكرد ها و كاركردها مي باشد.

دولت نهم يك دولتي است كه با گفتمان خاصي كه آقاي احمدي نژاد داشت شروع به حضور در عرصه سياسي و فعاليت هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي كرد، تقريباً به يك تحول در مسير منجر شد و روند رشد انقلاب را تسريع كرد. شرايطي كه ما در 8 سال دوم خرداد داشتيم، احساس مي شد كه موفقيت هايي در دل دوم خرداد وجود داشت كه توانست ذائقه مردم را عوض كند و آن را تغيير بدهد و در گفتمان اصلي و مهندسي اصلي نظام كه امام ترويج كرده بود فاصله ايجاد كند، آن گفتمان عدالت بود و احساس شد در آن زمان ما پسرفت داشتيم. در طول 8 سال تلاش اين دسته از اصلاح طلبان و عناصر دوم خرداد كه در درون حاكميت بودند، چه در قوه مجريه و چه در قوه مقننه، نظام را بعد از بيست و چند سال به نقطه اي رساند كه ما عرصه هايي را از دست داديم بطوري كه بازگشت به آنها غير ممكن و يا خيلي سخت شد، در چنين شرايطي در بين همه كانديداها، خصوصاً از بين نامزدهايي كه از دل اصولگراها مطرح بودند كسي مثل آقاي احمدي نژاد بود كه گفتمان ايشان به عنوان يك نامزد رياست جمهوري در بين حتي نامزدهاي اصولگرايان شباهت زيادي به گفتمان اصلي نظام و انقلاب پيدا كرد، البته با آن شرايط و فضايي كه از 8 سال پيش آغاز شد ابتدا احساس شد كه اين گفتمان و اين مسير قطعاً موفقيت كمي خواهد داشت چون 8 سال تلاش آن عناصر در حاكميت باعث شد كه ذائقه ها عوض بشود، فاصله زيادي با گفتمان انقلاب بگيرند و ما ديديم بعضي از كانديداها براي اينكه مردم را به سوي خود جذب كنند با اينكه كانديدهاي اصولگرا بودند و روش و منششان اصيل بود ولي به خاطر جمع آوري رأي- به قول خودشان رأي هاي خاكستري- رفتارهاي ديگري را دنبال كردند، مثلاً در تبليغاتشان نوار موسيقي توزيع كردند، يا در گرفتن عكس يا مصاحبه به نوعي عمل كردند كه براي جذب آن قشر خاكستري، يك مقدار فاصله داشت با شخصيت اصلي خودشان، چونكه حس مي كردند مردم ذائقه هاي جديدي پيدا كرده اند و در واقع ذائقه مردم عوض شده است ولي آقاي احمدي نژاد در آن زمان همانگونه كه بود، آمده بود، به قول آن زمان مي گفتند احمدي نژادِ پنجاه و هفتي، خوب در آن زمان حس مي شد كه مردم تغيير ذائقه داده اند واحتمالا اقبال كمتري به ايشان وجود داشته باشد ولي درست بر عكس شد و اقبال ها به سمت ايشان آمد و ايشان نيز رأي آورد.

پس آمدن آقاي احمدي نژاد چه در تبليغات و چه در روي صحنه به همين رويكرد بستگي داشت، گفتمان انقلاب و ارزش ها وارد شد، بعد هم كه ادامه داد به همان شكل اول ادامه داد و همانطور كه بارها مقام معظم رهبري تأكيد كردند و يك امتياز و يك شاخص و يك ويژگي براي دولت نهم بر شمردند و اشاره كردند: من از همه دولت ها حمايت كردم ولي حمايتم از اين دولت خاص و ويژه بود، دليل آن هم اين بود كه رويكرد دولت نهم با گفتمان ارزشي و انقلاب محوري همراه شده بود، آقاي احمدي نژاد از زمان تبليغات اين رويكرد را داشت و گفتمان را تا به امروز نيز حفظ كرده و يكي از امتيازات بزرگ دولت اين بود و بر اين مدار هم ايستاده و تا به امروز هم چيزي تغيير نكرده است.

-چرا اين رويكرد اينگونه باقي مانده و اثراتش چه بوده است؟

البته برخي از آن رويكردها بر مي گردد به شخصيت فردي ايشان و بخش ديگر هم به مجموعه دولت.
در بحث شخصيت، خودِ رئيس جمهور يك سري امتيازاتي دارد كه ايشان را ويژه و ممتاز قرار داده، مهمترين مولفه شخصيتي ايشان مي توان به ساده زيستي اشاره كرد، اينكه از جنس مردم است و مردمي زندگي مي كند يعني با مردم زياد در تماس است. يكي از مشكلاتمان در بيست و چند ساله بعد از انقلاب اين بود كه منافقان شروع كردند به ترور شخصيت ها و اين مسئله بحث حفاظت شخصيت ها را ايجاد كرد كه خود اين مسئله باعث به وجود آمدن فاصله بين مردم و دولت شد ولي بعدها كه منافقين از ايران رفتند و امنيت برقرار و بحث ترور در ايران خاموش شد اين فاصله در ايران بجا ماند. آقاي احمدي نژاد آمد و اين روند را شكست.

مسئله ديگري كه باعث زنده شدن ارزش ها شد گفتماني بود كه ايشان مطرح كرد و آن بحث ارزش محوري بود، يكي از چالش هايي كه ما از دوره هاي قبل داشتيم اين بود كه معمولاً اطراف مسئولين و مديران در جمهوري اسلامي كساني قرار گرفته بودند و وضعيتي درست كرده بودند كه باعث نارضايتي مي شد، يعني افرادي منتسب بودند به يك رئيس جمهور و يا به يك وزير يا نسبت فاميلي داشتند و يا به اشكال مختلف و يا به صورت حزبي كه اينها رانت ايجاد مي كردند. احمدي نژاد اين موارد را حل كرد، رانت ها را از بين برد، آقاي احمدي نژاد از دل حزبي بيرون نيامده بود كه حزب حامي بخواهد برايش جولان دهد يا مواردي تحميل كند لذا وامدار حزب خاصي نبود و به راحتي توانست بايستد. از طرفي نسبت به اطرافيانش بسيار حساس بود چونكه اين آسيب ها را خوب مي شناخت.

از نظر فردي هم مي توان به پركاري، پر تلاشي و نشاط در كارها از طرف ايشان اشاره كرد. آقاي احمدي نژاد زمانيكه به سفرهاي استاني مي روند گاهي چند سرم به ايشان وصل مي كنند گاهي تلاششان به قدري زياد است كه در برخي مواقع باعث ضعف بدني مي شود، گاهي هم غش مي كنند، اينها بوده و ديده شده اگر چه گفته نمي شود.
حتي در فرودگاه هم شده كه در پايان سفر و در زمانيكه مي خواستند سوار هواپيما شوند غش كردند و در همان جا سرم وصل كردند.

از نظر دشمن ستيزي آنچه كه بسيار براي انقلاب ارزش دارد روحيه استكبار ستيزي ايشان است همان چيزي كه در قرآن و معارف ديني ما هست و امير المؤمنين (ع) در نهج البلاغه تعريف مي كنند كه مدير و حاكم اسلامي بايد چه خصوصيتي داشته باشد. اين خصوصيت را ايشان رعايت كرده و دنيا هم به اين نتيجه رسيده كه احمدي نژاد كوتاه نمي آيد.

جرأت در ايجاد تحول، از ديگر خصوصيات ايشان است، اگر كسي غير از شخص آقاي احمدي نژاد بود جرأت اتخاذ اين تصميمات را نداشت، جرأت و جسارت يكي از خصوصيت مدير است، امروز در دنيا مي گويند مدير بايد ريسك پذير باشد بايد جرأت و شهامت داشته باشد كه آقاي احمدي نژاد همگي اين خصوصيت ها را دارد. مثلاً در بحث سوخت كه در دولت هاي قبلي هم مطرح بود ايشان آمد و سهميه بندي را انجام و اجرايي كرد، قبل از وي كسي جرأت انجام آن را نداشت. و شما ملاحظه مي كنيد كه امروز هم خيلي عادي شده و ذخيره هاي خوبي هم از اين برداشت ها داشته ايم و مشكلي هم براي مردم بوجود نيامد.

يكي ديگر از نكات شخصي آقاي احمدي نژاد روحيه مبارزه با فساد است، به قول نظامي ها كه مي گويند «آفندي»، آقاي احمدي نژاد اين روحيه را داشت خصوصاً در عرصه بين الملل، شما ببينيد ما در سالهاي بعد از انقلاب معمولاً در عرصه بين الملل حالت انفعالي داريم حالت پدافند داشتيم در واقع حالت آفندي و تهاجمي نداشتيم يعني دائماً دشمن در عرصه بين الملل حمله مي كرد، در بحث حقوق بشر، در بحث تحريم ها، مباحث اقتصادي، تهمت زدن ها و عمليات هاي رواني، كه ما فقط بايد پاسخ مي داديم، ايشان از اين باب شروع كرد، حالا از موضوع هولوكاست بگيرد كه متوجه صهيونيست بود تا موضوعات ديگر مثل بحث هسته اي، كه خيلي به نفع نظام شد، اين روحيه به شخص آقاي رئيس جمهور بر مي گردد. از مجموعه اين خصوصيات آقاي احمدي نژاد يك مجموعه اي به نام دولت را تشكيل داد، باز خود دولت هم برخي از اين خصوصيت ها را دارد، عموماً اعضاي دولت گفتمان عدالت و گفتمان امام را دارند، شخصيت هاي ارزشي زيادي در دولت هست كه وامدار كسي هم نيستند.

در دولت هاي قبلي هم افرادي بودند كه رئيس جمهور رسماً در مجلس اعلام مي كرد و مي گفت: كه من از وزير معرفي شده كار مي خواهم، در صورتي كه امام راحل فرمودند: وزير بايد يك شخصيت سياسي، انقلابي و جهادي باشد، اما رئيس جمهور مي گفت: من خودم انقلابي و ارزشي ام و فقط از وزير كار مي خواهم و به مجلس اصرار مي كرد كه به اين رأي بدهيد، به وزيري كه نه سابقه جهاد دارد، نه سابقه فعاليت انقلابي دارد و مي خواهد بيايد به بالاترين پست سياسي جمهوري اسلامي برسد، بعد از شهيد رجائي ما اين فراز و نشيب را در دولت ها داشتيم ولي آقاي احمدي نژاد آمد و وزراي خود را از جنس متفاوت انتخاب كرد، افرادي كه هم تخصص داشتند و هم تعهد به گفتمان انقلاب و امام، در واقع افراد انتخاب شده از جنس خود آقاي احمدي نژاد بودند، البته بعضي وزرا داريم كه با ايشان تفاوت دارند، مثلاً از نظر شهامت كمتر از رئيس جمهور هستند براي همين مي بينيم كه در وزارت خانه آن وزير مشكلات زيادي به چشم مي خورد. لذا اين طور نيست كه همه با هم حركت كنند بلكه مشكلات اينگونه هم هست. ولي پركاري و نشاط از خصوصيات كل دولت است و در بحث تغيير و تحولات هم اين نشان داده شده كه دولت مي خواهد حركت داشته باشد و اگر كسي نتوانست بايد جايش را به ديگري بدهد.

- طبق گفته هاي شما در انتخاب وزراء دولت ها بايد از دو فاكتور تخصصي و روحيه انقلابي بهره ببرند، به نظر شما در انتخاب وزرا در دولتهاي آينده چگونه بايد باشد؟ آيا داراي يك فاكتور مشخص و از پيش تعيين شده است و يا نه بر اساس زمان كه پيش مي رويم؟

ببينيد اين كه گفتم رويكردها، اين گونه نيست كه يك فرد حتماً آن شرايط قبل از انقلاب را درك كند و يا اينكه آن مجاهدي زمان جنگ باشد، نه در واقع نگاه اعتقادات و باورها را بايد دارا باشد، ما در دولت وزيري داريم كه قبل از انقلاب چهارده ساله بود ولي الآن نگاهش صد در صد با امام است و ولايتي است يعني آن چيزي كه من عرض كردم يك عقيده است، يك باور است، اينگونه نيست كه حتماً بايد جنگ را درك كرده بادش و يا حتماً بايد مهره اثر بخش در آن زمان باشد، اينگونه نيست، مثلاً: فرض كنيد بسيجي بودن يك آيتم است و براي انقلابي بودن بايد عضو بسيج بوده باشيد، در زمان جنگ جوان ها با چه چيزي به جنگ مي رفتند؟ چون به ولايت فقيه اعتقاد داشتند و امام تشخيص داد كه جوانان بايد بروند جبهه و مي رفتند خب جوان امروز يا حتي ده نسل ديگر به ولايت فقيه پايبند باشند آن وقت مي شود يك باور يك اعتقاد، حالا در آن زمان جنگ باشد يا عرصه علمي باشد ولي فقيه نظر داشته باشد كه از راه جهاد علمي وارد شوداين جوان در واقع مجاهدت مي كند، اين بحث مختص به زمان خاصي نيست بلكه اعتقاد و باور مهم است، آقاي احمدي نژاد در جنگ بوده و قبل از انقلاب هم درك كرده است ولي آن چرا كه مهم است باور اعتقاد است بايد به ولايت فقيه كه مهندسي اين نظام است اعتقاد داشته باشد به قانون اساسي اعتقاد داشته باشد، امام بيست سال پيش از ميان ما رفت ولي امام يك آرمان و عقيده است، مثل پيامبر 1400 سال با ما فاصله دارد ولي آرمان هاي پيامبر هنوز موجود است چون عدالت در آن زمان و الآن فرق نمي كند. عدالت يعني هر چيزي را سر جاي خود قرارا دادن اين يك اصل است و هيچ گاه كهنه نمي شود.

- در قسمت كاركردي دولت نهم در زمان انتخابات يك سري برنامه هايي را معرفي كرد و اعلام كردند اين برنامه ها طبق اولويت اجرا خواهد شد، بفرمائيد كه چه ميزان در اجراي اين برنامه ها كه در زمان انتخابات اعلام كرده بودند موفق بودند و انجام شده است؟

يك دولت را نمي توان در طول مدت سه سال ارزيابي كرد، چرا بعضي از موارد را مي توان ارزيابي كرد ولي در مجموع بخواهيد به يك دولت بگوئيد كه يك دولت موفق يا نا موفق يا نيمه موفق گفت بايد در نظر داشت در طول مدت سه سال نمي شود. ايشان با يك آرمان هايي آمده و يك سري مسائلي را در زمان انتخابات براي مردم مطرح كرده است و مردم هم با توجه به كاركرد دو سه ساله ايشان در شهرداري يك نگاهي به ايشان داشتند و با توجه به حرف هايي كه داشتند و به مردم گفتند مردم هم رأي دادند خوب اين نگاه يم فرصت زماني هم مي خواهد مثلاً: آقاي احمدي نژاد اگر گفته است كه من اقتصاد را درست مي كنم، اقتصاد ما فرض بفرمائيد كه الآن دهكهاي بالاي جامعه دارند بيشتر از رانت ها از مزاياي ملي برخوردار مي شوند چه از يارانه ها و غيره و دهك هاي پائين كه همان مستضعفيني كه امام مي گفت: جامعه مال آنهاست و قرآن هم بيان دارد كه آينده هم مال آنهاست اين پا برهنه ها كمتر برخوردارند، كه آقاي احمدي نژاد آمد و اين مسئله را مطرح كرد و گفت: بايد يك بالانس به وجود بيايد.

اگر بناست كه يك قشري بيشتر از مزاياي ملي برخوردار باشند دهكهاي پائين جامعه هستند طبقه بالا با وجود اينكه از وضع اقتصادي خوبي برخوردار هستند اما بيشتر هم از مزاياي ملي استفاده مي كنند مثلاً: پول دارند و سه تا ماشين دارند خوب بيشتر بنزين مصرف مي كنند، اين بنزين را دولت از جيب ملي يارانه سوخت پرداخت ميك ند ولي يك مستضعف ندارد و با مترو و اتوبوس سر كار مي آيد يا اصلاً ماشين ندارد لذا از اين سرمايه ملي برخوردار نمي شود، يكي از مسائلي كه در طرح تحول دولت دنبال مي شود همين قضيه است. خوب آقاي احمدي نژاد وعده داد به مردم كه ما اين كار را انجام خواهيم داد و تكه كلامي كه در اين زمينه دارند اين است كه اين كار شدنيست. اين نيست كه ما بيست و چند سال نتوانستيم بلكه شدنيست و من مي توانم، حرف اين بود كه من مي توانم ما مي توانيم الآن نسبت به كاركرد دولت محسنات و معايبي را بر شمرديم اما اينگونه بگوئيم: آقاي احمدي نژاد شما قرار بود اقتصاد كشور را عوض كنيد! خوب اين سه سال مدت كافي هست براي اطلاح اقتصاد كشور؟ قاعدتاً خير.

برنامه هايي كه در كشور در حال اجراست بيست ساله است و دور برنامه هاي پنج ساله را داريم كه الآن برنامه چهرم به اتمام رسيده است و وارد برنماه پنجم شده ايم. اينها با تعويض دولت ها بسته نمي شود، برنامه كلان نظام است و دولت مري اين برنامه ها مي شود اما در بحث اقتصاد كه يك بخش عمده اي از حرف هاي آقاي احمدي نژاد بحث اقتصاد بود سه سال كافي نيست مثلاً در بحث اقتصادي چند سال است كه فقط نظامات حساب كردند و آسيب شناسي كردند تازه رسيديم به الآن كه همگي مي گويند كه اين طرح چيست، خوب يك مقدار يك ريز شديم ديديم كه طرح جامعيت ندارد كه حالا بناست مجلس بررسي كند، انتظار هم نمي شود داشت كه اينقدر جامعيت داشته باشد ولي مقدمات كافي و لازم براي ورود به اينكه به راه كارها برسد را دارد يعني اول آسيب شناسي كرده، نظامات را تعريف كرده و گفته كه آسيب ها چيست، چالش ها چيست و بايد در چه مداري باشيم،؛ اما از چه راه نزديكي، كه خود اين خيلي كار بزرگيست، اما اينكه از چه راهي زودتر برسيم در اين موضوع بحث است. طرح تحول امكان دارد در اين دولت به نتيجه برسد يا اينكه در دولت هاي بعدي به ثمر بنشيند و مجلس بايد بيايد و يك برنامه دقيق و بدون شتابزدگي را مشخص كند. اگر شتابزدگي بشود، يك فشار زيادي به مردم خواهد آمد مثل اشتباهي كه در دوران دولت آقاي هاشمي شد، دولت سازندگي مي خواست سازندگي داشته باشد حالا غير از اينكه مدل ها غلط بود ولي يك شتابزدگي هم بود كه همه چيز بايد درست شود و خيلي زود هم بايد درست بشود و اصلاً فرصتي هم نيست كه در آن وقت دولت سازنده دارند نابود مي شوند كه همين هم اتفاق افتاد اين شتابي كه ايجاد شد فشار زيادي به قشر پائين جامعه آورد در اين دولت نهم هم در بحث تغيير و تحول آفت اين مورد شتابزدگي است، يعني اگر آقاي احمدي نژاد احساس كند كه من چهار سال وقت دارم و يا يك سال وقت دارم و بايد در طي اين يك سال اين طرح را به جايي برسانم، اين كار باعث فشار بر مردم مي شود و اين كار غلط است، اين كار بايد با آرامش انجام بشود كه البته يك انقلاب در اقتصاد كشور است ما يك اقتصاد بيمار داريم اين بيماري هم حال امروز و ديروز نيست كه براي رفع آن بايد خيلي مشكلات حل شود و عرصه طولاني بايد طي شود آن شعارهايي كه در بين مردم مطالبه ايجاد كرد برخي از آنها اجرا شده، برخي نشده، برخي ناموفق بوده، آن چرا كه مهم است زمان است و اين كار ها احتياج به زمان دارد، چهار سال است براي آن آرمان هايي كه براي مردم مطرح كرد كافي نيست.

- لطفاً در مورد پروژه هايي كه توسط دولت نهم راه اندازي مي شود كمي توضيح دهيد كه آيا اين پروژه ها از دولت هاي قبلي باقي مانده و اين دولت تكنيل كرده است و يا نه اين پروژه ها در همين دولت نهم طراحي شده و اجرا مي شود؟

ببينيد پروژه هايي كه الآن به اتمام مي رسد سه حالت دارد، بخشي از آن در زمان آقاي هاشمي شروع شده ، بخش ديگر آن در زمان آقاي خاتمي كلنگ زده شده است و الآن به اتمام مي رسد. بخش ديگر اين پروژه ها خود دولت شروع كرده و بخش ديگر هم شروع كرده و به اتمام رسانده است. اخيراً آماري كه آقاي احمدي نژاد ارائه دادند، در هفته دولت به حضور مقام معظم رهبري اين بود كه سرعت و اتمام پروژه ها در اين دولت چند برابر دولت هاي قبلي است، اين نكته مهم است اينكه كدام پروژه كي شروع شده و كي تمام شده، مال اين دولت بوده يا دولت قبل يك بحث است، يك نسبت به دولت هاي قبل است كه سرعت انجام پروژه ها خيلي زياد است، يك بحث ديگر اين است كه سرعت انجام پروژه ها خيلي زياد است نسبت به دولت هاي قبل و اين يك امتياز است و آن هم چون يك دولت اجرايي و عمبكرد است مثلاً: دولت آقاي خاتمي بيشتر شعار و حرف بود يعني در گفتمان خلاصه مي شد و كمتر عرصه اجرايي داشت و بيشتر هم سياسي بود اما اين دولت هم گفتمان دارد و هم خيلي عملياتي است، نمونه بارز آن سفرهايي استاني است، سفرهاي استاني خيلي كار سنگيني است، شما نگاه كنيد در انگليس دارند الگو مي گيرند، در فرانسه عيناً با همين مدل سفرهاي استاني ايران دارند اجرا مي كنند، اين نشان از اجرايي بودن دولت است.

ما در حاليكه نقد و چالش هائيكه در مورد اين دولت داريم كه بايد اين نقد ها و جالش ها درست باشد، نمي توانيم خدماتي كه اين دولت انجام داده نبينيم، گاهي در بررسي ها افراد به افراط و تفريط مي روند. همينكه حضرت آقا مكرر مي فرمايند: كه نقد خوب است در همين ديدار يك آقا با هيأت دولت داشتند، هم نقد كردند و هم تعريف كردند و بعداً فرمودند: اگر نقد مي خواهيد انجام دهيد مثل من انجام دهيد، منصفانفه هم خوبي ها را بگوئيد و اشكالات را بازگو كنيد.

*آقاي احمدي نژاد در آن زمان همانگونه كه بود، آمده بود، به قول آن زمان مي گفتند احمدي نژادِ پنجاه و هفتي

* گاهي تلاششان به قدري زياد است كه در برخي مواقع باعث ضعف بدني مي شود، گاهي هم غش مي كنند

* جرأت در ايجاد تحول، از ديگر خصوصيات ايشان است، اگر كسي غير از شخص آقاي احمدي نژاد بود جرأت اتخاذ اين تصميمات را نداشت

* تكه كلامي كه در اين زمينه دارند اين است كه اين كار شدنيست. اين نيست كه ما بيست و چند سال نتوانستيم بلكه شدنيست و من مي توانم، حرف اين بود كه من مي توانم ما مي توانيم

* سفرهاي استاني خيلي كار سنگيني است، شما نگاه كنيد در انگليس دارند الگو مي گيرند، در فرانسه عيناً با همين مدل سفرهاي استاني ايران دارند اجرا مي كنند

* ما 9000 پروژه داشتيم كه فقط در طول ده سال يا پانزده سال فقط 10% يا 15% پيش روي داشته و تمامي اين 9000 پروژه نيمه تمام در طول اين سه سال تمام شد و به بهره برداري رسيد

* در شرايطي كه خبرگزاري هاي دنيا عليه دولت فعاليت مي كنند متأسفانه دولت در داخل از اطلاع رساني خوبي در زمينه هايي كه فعاليت كرده است برخوردار نيست

*يكي از موفقيت هاي دولت نهم بحث سياست خارجي و عرصه بين الملل بوده با سياست ديپلماسي تهاجمي، الآن ايران تبديل به يك قدرت منطقه اي شده است، قدرت منطقه اي كه اصلاً قابل انكار نيست

ما در عرصه اقتصاد يكي از كارهايي كه دولت انجام داد كاهش بي كاري بود كه براي اولين بار در دولت نهم اين نرخ را تك رقمي كرد و به زير 10% آورد كه در دولت هاي قبلي نداشتيم بحث دوم طرح بنگاه هاي زود باز ده است كه بسيار طرح خوبي بود كه تقريباً بيش از يك ميليون نفر را اشتتغال زايي كرد و يك مقدار سهم زيادي در كاهش نرخ بي كاري داشت، در اين طرح گفتند كه به جائيكه بيائيم سرمايه گذاري ملي به صورت زياد داشته باشيم، بيائيم به بنگاه هايي كه زود نتيجه مي دهند كمك بكنيم، همين طرح باعث شد كه يك ميليون نفر بي كار به كار مشغول شوند و اين طرح هر چه قدر جلوتر برود در نرخ بي كاري كاهش ايجاد خواهد مرد، بحث سوم همان پروژه هاي نيمه تمام است كه بيامن كردم سرعت پروژه ها كه بسيار مهم است ما از دولت آقاي هاشمي و بعد از آن دولت آقاي خاتمي پروژه نيمه تمام زياد داشتيم. پرورژه هايي كه كلنگ خورده بود اما تمام نشده بود و حتي برخي از پروژه ها افتتاح توسط رئيس جمهور يا وزرا قبل شده بود، ولي چندين سال بود كه اين پروژه روي زمين بود و هيچ استفاده اي نداشت، پروژه هايي كه در طي 15 سال 10% پيش رفته است در طول اين سه سال 90% پيش رفته است ما 9000 پروژه داشتيم كه فقط در طول ده سال يا پانزده سال فقط 10% يا 15% پيش روي داشته و تمامي اين 9000 پروژه نيمه تمام در طول اين سه سال تمام شد و به بهره برداري رسيد، بحث ديگري كه داريم بحث صرفه جويي است كه مشكلات هزينه هاي سنگين دولتي است، يعني دولت نسبت به بنگاه هاي خصوصي خيلي پر هزينه است، چه نظام اداري و چه نظام اجرائي، دولت نهم يكي از كارهاي خوبي كه داشت كه از هزينه هاي دولتي كاست. از سفرهاي بيهوده خارجي كم كرد تا هزينه هاي بسيار بيهوده اي كه كسي جرأت كاستن آن را نداشت ولي آقاي احمدي نژاد قطع كرد.

بحث بعدي افزايش قابل توجه بودجه عمراني بود در دستگاه هاي دولتي و خصوصاً اين افزايش در مناطق محروم زياد بود، سفرهاي استاني يك انقلاب به حساب مي آيد، چرا كه يك كار بسيار سنگيني است كه توسط اين دولت انجام شد بحث ديگر بحث اصل 44 و سرمايه گذاري بخش خصوصي بود كه شما در طي 16 سال گذشته را جمع كنيد اين سه سال برابر آن 16 سال كار انجام شده است 10 برابر 16 سال گذشته واگذاري كار بخ بخش خصوصي و سهام داري دولتي واگذاري شده است.

- آيا واگذاري سهام به اقشار مردم در طول اين چهار سال به اتمام مي رسد و يا اينكه ادامه خواهد داشت؟
بعيد است كه به اتمام برسد، ادامه خواهد داشت. اصل 44 مي گويد غير از صنايع اصلي كه جنبه صنايع ملي و امنيتي ما است بقيه موارد ديگر را دولت بايد واگذار كند. من زمان واگذاري را در خاطر ندارم كه دقيقاً چه زماني است ولي يك سياست كلان است كه دولت بايد دنبال كند. خود كليد خوردن اصل 44 براي دولت نهم افتخار بود و واگذاري بيش از 1345000 زمين براي مسكن مهر كه اين بسيار طرح كارسازي بود، چرا كه مشكل مسكن را در يك فرآيند كوتاهي حل خواهد كرد. نكته اي كه بايد توجه داشت اين است كه شما مشاهده كرديد كه قيمت مسكن به صورت جهشي افزايش پيدا كرد كه دولت با تدابيري كه انجام داد توانست هم كنترل كند و هم قيمت مسكن را پائين بياورد.
اما در بحث سهام عدالت؛ بايد اشاره كرد كه به بيش از 25 ميليون نفر سهام عدالت واگذار شده است و تا 42 ميليون نفر بايد در پايان سال جاري برسد.

- اگر بخواهيد نقاط ضعف دولت را برشمريد كدام نكات است كه در طول اين سه سال دولت موفق به برطرف كردن آن نشده است؟

در اين بحث، اگر بخواهم وارد شوم بايد به مهمترين نكته آن اشاره كنم و آن هم در اطلاع رساني است به تعبير بهتر بگويم اينكه دولت در عرصه اطلاع رساني مظلوم واقع شده است، عموماً فكر مي كنند كه در عرصه اقتصادي دولت كار نكرده است و يك دولت ناكارآمد و ناموفق است و البته آثاري كه از دل رسانه هاي بيگانه بيرون مي آيد اين است كه آنها مي خواهند دولت را در عرصه اقتصادي ناكارآمد نشان دهند و متأسفانه يك عده اي از دوستان انقلاب و دوستان نظام هم بدون توجه به اين نكته از اين حركت رسانه اي بيروني حمايت مي كنند و متأسفانه خود دولت هم نتوانسته خدماتي كه در عرصه اقتصادي داشته را به موقع و صريح و كامل اطلاع رساني كند، اين اقدامات خيلي بزرگ بوده چرا كه برخي از اين اقدامات بزرگ در طي 16 سال رخ نداد ولي در طي سه سال ديديم.

بله چالش هاي اقتصادي و تورم هست و مردم بسيار در فشارند ولي بايد واقع بين باشيم يعني بايد هر دو را منصفانه ببينيم اما يكي از اشكالات دولت همين است كه اطلاع رساني ندارد. در شرايطي كه خبرگزاري هاي دنيا عليه دولت فعاليت مي كنند متأسفانه دولت در داخل از اطلاع رساني خوبي در زمينه هايي كه فعاليت كرده است برخوردار نيست.

- آيا يكي از عواملي كه دولت نتوانسته اطلاع رساني خوب كند اين است كه در هر وزارت خانه اي تعويض و يا جا به جايي مديران باعث كمبود وقت در زمينه اطلاع رساني براي وزير و يا مدير كل در يك وزارتخانه اي به وجود آورد؟

متأسفانه وزيري كه اصلاً عوض نشده و يا در طول سه سال كلاً فعاليت كرده است نتوانسته اطلاع رساني داشته باشد.
حتي بعضي از رسانه ها كه متعلق به دولت است مثل خبرگزاري ايرنا كه كه حدود 60 تا 70 سال از تأسيس آن مي گذرد و به نوعي خبرگزاري دولت در جمهوري اسلامي به شمار مي آيد خدمات گسترده اي در زمينه اطلاع رساني اقدامات دولت نداشته است. مقام معظم رهبري هم به اين نكته اشاره كردند كه يكي از اشكالات دولت عدم اطلاع رساني است، اما اينكه به كجا ربط دارد و دليل آن چيست يك بحث جدايي است كه بايد ريشه يابي شود. حتي دولت بر روي خبرگزاري هاي خصوصي داخلي هم توجهي ندارد زمانيكه خبرگزاري هاي بزرگ دنيا در ايران نماينده و خبرگزار دارند ولي متأسفانه ما نماينده در آن كشورها نداريم. حرف ما با دولت اين است كه شما به خبرگزاري هاي داخلي كمك كنيد تا ما هم در آمريكا و كشورهاي اروپايي و ديگر كشورها دفتر داشته باشيم و براي دولت هاي آنها چالش ايجاد كنيم.

- درباره جا به جايي مديران چطور؟ آيا از حسن دولت است و يا اينكه از اشكال دولت؟
درباره جابجايي مديران دو بحث مطرح است، يك نگاه به عنوان يك حسن تلقي مي شود و يك نگاه ديگر به عنوان عيب و نقد است. نگاه حسن اين است كه ما در گذشته و بعد از انقلاب به افراط و تفريط مي رفتيم. فرض كنيد يك آقايي كه وزير مي شد اين آقا بايد حداقل چهار سالش را طي مي كرد. اگر منسوب مي شد و رأي اعتماد مي گرفت، حتي اگر در طول شش ماه و يا يك سال نشان مي داد اين كاره نيست و درست انتخاب نشده چون رأي اعتماد مجلس را گرفته بايد اين آقا در چهار سال حفظ مي شد. آقاي احمدي نژاد آمد اين روش را از بين برد و گفت چه اشكالي دارد كه وزير ناكارآمد پس از شش ماه و يا يك سال عوض شود. در واقع تعويض وزراي ناكارآمد يك نوع چرخش نخبگان و مسئولين به وجود مي آيد و شخصي كه لايق وزير شدن را دارد سركار مي آيد، اين كار باعث مي شود كه كارها اثر گذار شود. اما نگاه عيب و نقد اين است كه بالاخره يك آقايي كه اين فرآيند را طي كرده و وزير شده، قبل از اينكه معرفي شود اين فرد بايد خوب و دقيق بررسي و شناخته شود، بايد فرد انتخاب شده با تجربه و امتحان پس داده شده باشد كه اگر آمد ديگر در طول شش ماه به دنبال آزمون و خطا نباشيم.

متأسفانه در ايران زمانيكه يك وزير عوض مي شود به دنبال آن در وزارتخانه تعويض زيادي پيش مي آيد كه يك ضربه بزرگ به حساب مي آيد نگاه انتقاد آميز اين است كه اگر قرار است وزرا يك ساله، شش ماهه عوض شوند پس نتيجه مي گيريم كه خوب انتخاب نشده اند. اما همانطور كه آقا فرمودند: نقد و تخريب دو حوزه است، نقد آن جايي است كه حسن ها در نظر گرفته شود و بعد مي آيد در عرصه اشكالات.

ديديم كه آقا در ديدار با هيأت دولت ابتدا به حسن ها پرداخت و بعداً فرمود: شما نسبت به قانون بايد پايبنديتان را بيشتر كنيد، اگر قانون اشكال دارد بايد قانون را عوض كرد نه اينكه به قانون بي اعتنا باشيد. اگر ما فقط انتقادها را بازگو كنيم و حسن ها را نبينيم و انتقادها به بدترين شكل بازگو شود، ديگر نمي توانيم بگوئيم نقد بلكه اين كار را تخريب مي گويند.

ما در حال حاضر در زمينه نقد به دولت چند حوزه داريم؛ 1- نقد عمومي كه توسط عوام صورت مي پذيرد 2- نقد خواص 3- نقد كارشناسان 4- نگاه تطبيقي- مقايسه اي با دولت هاي قبلي و 5- نگاه آسيب شناسانه. بر اين اساس سه حوزه نقادي داريم و دو نگاه نقد.
عوام مردم به قيمت هاي اجناس نگاه مي كنند، مثلاً زمانيكه گوشت و يا برنج و ... گران مي شود مي گويند كه اين دولت هم خراب كرد و نالايق است، كه اين نگاه شناور است.
يك نگاه خواص داريم كه داراي دو بخش است، يك بخش خواص داريم كه مطلع از امورند و بر اساس اطلاعي كه دارند منصفانه نقد مي كنند ولي زمانيكه اطلاعات كامل ندارند متأسفانه نقد خوبي ندارند، بخش ديگري از خواص داريم كه مشكلات فني دارند، يعني اينكه يك غرض از قبل با دولت دارند، مثلاً در اين دولت پست نگرفتند و يا اينكه با بي مهري از جانب دولت مواجه شده اند.

نگاه كارشناسانه اي هم داريم كه همانند خواص است، كارشناسانِ بدون غرض نقدهاي خوبي دارند اما بعضي ها عينك بد بيني به چشم زدند و قسمت خالي ليوان را مي بينند.
نقد سوم به دولت نهم مربوط به سعه صدر است، ببينيد بيشترين تهاجمي كه از سوي بيگانگان در زمينه انتقاد به دولت ايران بعد از انقلاب شده است به همين دولت نهم مي باشد، به همين خاطر بايد مسئولين در دولت نهم داراي سعه صدر بالايي باشند كه متأسفانه اينگونه نيست. بالاخره ما در حديث داريم كه وسيله و ابزار و لازمه رياست و مديريت سعه صدر است بعضي وقت ها مي بينيم كه انتقاد پذير نيستند.
نكته چهارم در نقد كه به دولت هست اين است كه بهانه به دست منتقدان مي دهند كه خود آقا فرمودند: بهانه به دست منتقدان ندهيد. اين بهانه ندادن اشكال بود كه آقا فرمودند، يعني بهانه را خودتان مي دهيد. مثل سخنان مشائي.
نيروي خودي و غير خودي روي مسئله آقاي مشائي تأكيد مي كردند. ولي متأسفانه آقاي مشائي به اين مسئله پايان نمي داد و متأسفانه تأييد هم مي كرد.

- با توجه به اينكه شما به عنوان مسئول يك خبرگزاري بزرگ در ايران هستيد و با توجه به اين كه تمامي حسن ها و اشكالات دولت را هم بيان كرديد، انتخابات آينده رياست جمهوري كه در سال آينده برگزار خواهد شد را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

در مورد انتخابات صحبت كردن بسيار زود است الآن اصولگرايان بلاتكليفند. چهار جريان در درون اصولگرا ها هستند؛ رايحه خوش و حاميان دولت، جريان خط امام و رهبري، جريان تحول خواه ها و يك جرياني كه شكل گرفته است بحث آقاي محسن رضايي و آقاي قاليباف كه تبديل به چهار جريان شده است.
اين چهار جريان هنوز تكليفشان را با انتخابات روشن نكرده اند كه نگاه واحدي دارند يا خير، الآن حرف هاي پراكنده اي گفته مي شود.
ولي واقعيت اين است كه آقاي احمدي نژاد پايگاه هاي اجتماعي زيادي در بين مردم دارند علي رغم چالش هاي اقتصادي كه وجود دارد اما پايگاه اجتماعي ايشان قوي تر از سايرين است.

در مورد اصلاح طلبان هم مي دانيد كه بسيار اصرار دارند كه آقاي خاتمي حلال مشكلاتشان است و اصرار دارند كه آقاي خاتمي بيايد. اين جريان نيز به سه شاخه تقسيم مي شود، يك طيف كه اصرار بر آمدن آقاي خاتمي دارند علي رغم اينكه آقاي خاتمي اعلام كرده است نمي آيد. گروه ديگر طيف آقاي كروبي (حزب اعتماد ملي) كه به طور مشخص آقاي كروبي گزينه نهايي است و اعلام كردند مي آيند و آمدند. و يك طيف سوم مثل كارگزاران و بخش ديگري از ساير گروه هاي اصلاح طلب كه اينها دنبال يك دولت وحدت ملي هستند يعني مي گويند الآن طيف دوم خرداد و اصلاح طلب پايگاه اجتماعي ندارد و نمي توانند با آقاي احمدي نژاد مقابله كند اما مي تواند برود در كنار اصولگرايانيكه منتقد آقاي احمدي نژاد هستند و يك گزينه اي از جنس آنها كه بيايد با آقاي احمدي نژاد مقابله كند و آن دولتي كه تشكيل مي شود از بين اصولگرها و اصلاح طلب ها از جنس كارگزاران باشد. اما وجه مشتركي كه بين هر سه طيف اصلاح طلب هست اين است كه مي دانند پايگاه اجتماعي ندارند و مي دانند كه محكوم به شكست هستند. اگر آقاي خاتمي نمي آيد دليلش اين است كه ترس اين را دارد سرنوشت ايشان مثل آقاي هاشمي بشود، آقاي هاشمي هم خيلي از خير خواه ها اعلام مي كردند نيائيد ولي آمد و لطمه ديد.

- در مورد طرح امنيت اخلاقي در داخل كشور كه به نحوي طرح تحول فرهنگي هم مي توان گفت توضيحي داريد؟

متأسفانه در طرح تحول امنيتي بنده بيشتر ضعف مي بينم، در دولت نهم يكي از مسائلي كه بسيار ضعيف عمل شد و به عنوان انتقاد پنجم بنده به حساب بياوريد تحول فرهنگي است در عين حال كه آقاي احمدي نژاد گفتمان ارزشي و عدالت محوري را دنبال مي كند، ولي انتظار در عرصه فرهنگي دولت بيشتر است يعني ما علي رغم اينكه مي بينيم دستگاه فرهنگي دولت وزارت ارشاد است و در رأس اين دستگاه آقاي صفار هرندي است ولي متأسفانه ما در عرصه فرهنگي تحولي را مشاهده نمي كنيم. وزارت ارشاد كه به عنوان بازوي اين دولت محسوب مي شود هيچگونه تحولي در زمينه فرهنگي ايجاد نكرده است و بسيار ضعيف عمل كرده است.

- در سياست خارجه دولت نهم مي بينيم كه به آمريكاي لاتين توجه بسيار زيادي شده است، در مورد اين موضوع بفرمائيد كه چرا بيشتر به آمريكاي لاتين گرايش پيدا شده است؟

يكي از موفقيت هاي دولت نهم بحث سياست خارجي و عرصه بين الملل بوده با سياست ديپلماسي تهاجمي، الآن ايران تبديل به يك قدرت منطقه اي شده است، قدرت منطقه اي كه اصلاً قابل انكار نيست. زمانيكه آمريكائيها 150 هزار نيرو در عراق دارد و هزينه زيادي هم در نظر گرفته است اما هنگام تصميم گيري حتماً ايران هم بايد نظر بدهد نفوذ معنوي ايران در كشورهاي همسايه باعث شده تا به عنوان قدرت منطقه اي شناخته شود، قدرتي كه تثبيت شده است اين موضوع در زمان دولت نهم اتفاق افتاد و نمي توان گفت در منطقه خبري نيست يا دولت از منطقه غافل شده است، رابطه با آمريكاي لاتين نيز محصول ديپلماسي دولت نهم است كه براي ما به عنوان يك فرصت است. در كنار كشور آمريكا ما كشورهايي را داريم كه مخالف آمريكا هستند و با ما روابط در همه زمينه برقرار مي كنند كه اين يك فرصت اقتصادي، امنيتي و سياسي براي ما محسوب مي شود، اين هنر دولت نهم بود كه از اين موقعيت استفاده كرد و البته نتيجه اين روابط هر چقدر پيش برويم بيشتر مشخص خواهد شد.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن