تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815709101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هراكليت، افلاطون و ارسطو


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هراكليت، افلاطون و ارسطو
حميد جعفري: نظريات فلاسفه در باب اقتصاد از ديرباز موردتوجه صاحبان و متوليان اين شاخه از علم (اقتصاد) قرار گرفته است. آنچه در اين مقال به آن پرداخته مي شود، نگاهي است اجمالي به ظهور تفكر فلسفه اقتصادي در ديدگاه انديشمندان و فلاسفه صاحب سبك از آغاز تاكنون. يونان به عنوان مهد فلسفه باستان با حضور هراكليت در سال 535 تا 475 قبل از ميلاد مسيح با نخستين نظريه هاي اقتصادي در پوشش فلسفه مواجه شد. از هراكليت به عنوان قديمي ترين نظريه پرداز در ارتباط با نظام هاي اقتصادي ياد مي شود. او عالم را مانند رودي مي داند كه هميشه در حال جريان است و هيچ ثانيه اي مانند ثانيه ديگر نيست چون همه چيز در حال شدن است. هراكليت همه چيز را در حال تغيير و به اصطلاح شدن مي داند به همين علت او معتقد است امكان ندارد بتوانيم در يك رودخانه دوبار شنا كنيم چرا كه نه آب آن رودخانه همان آب قبلي است و نه ما همان نفر قبلي هستيم. وي در اصل تغييرات لحظه اي مواد را نتيجه جدال اضداد و تضاد سازش دهنده را اجزاي عالم مي داند.

وي اضداد را براي تمام اجزاي عالم لازم مي داند. اين نظريه از اصول پذيرفته شده و تاثيرگذار در مكتب سوسياليسم است. در اواخر عمر هراكليت با ظهور سقراط (399 تا 469 قبل از ميلاد مسيح) يونانيان باستان با هدف زندگي كه سقراط آن را همانا رفاه و سعادت معرفي مي كند، مواجه شدند. سقراط متذكر شد تمركز و تجمع ثروت هرگز راه نيل به هدف زندگي كه همان رفاه و سعادت است، نيست. سقراط اينگونه ثروت را تعريف مي كند كه مفيد بودن آن شرط وجودي آن است. اين نگرش تا به اينجا منتهي مي شود كه امروزه شاهد تمايزاتي در ميان نظام هاي اقتصادي در باب نگرش آنها نسبت به مساله تمركز ثروت هستيم.
در حوزه انديشه هاي اقتصادي مي توان از افلاطون به عنوان شهيرترين فيلسوف يونان باستان در جهت تاثيرگذاري در انديشه هاي اقتصادي از عصر خود تا امروز نام برد. از آن جهت تا امروز كه بسياري از فلاسفه در دوران معاصر تحت تاثير افكار وي به نظريه پردازي در اين حوزه مي پردازند در افكار افلاطون مي توان تصوير يك نظام اشتراكي و سوسياليستي به تمام معنا را مشاهده كرد.
افلاطون در كتاب «جمهوري خود» مدينه فاضله را جامعه اي اشتراكي معرفي مي كند كه مركز ثقل زندگي اجتماعي در آن عدالت اجتماعي است و ثروت به صورت برابر در طبقات اجتماعي(طلايي- نقره اي و مسي) تقسيم مي شود.
بعد از بيان عدالت اجتماعي در نظريات افلاطون، وي به بيان اصالت جمع مي پردازد كه همين اصل به عنوان يكي از اصول پذيرفته شده در نظام هاي سوسياليستي است. نظريه هاي افلاطون در زمينه اقتصاد كه بسيار مورد توجه نظام هاي كمونيستي در قرن 20 قرار گرفته بود، دو فرق اساسي در مبحث اصالت جمع يا جامعه اشتراكي با اين نظام ها دارد؛ اول اينكه نظريه هاي افلاطون بر پايه اصالت معنا (ايده آليسم) استوار است در حالي كه نظام هاي كمونيستي مبتني بر اصالت ماده (ماترياليسم) هستند،دوم اينكه در نظام هاي كمونيستي هدف ايجاد جامعه اي بدون طبقه است و حكومت طبقه كارگر در سوسياليسم زمينه را براي ايجاد جامعه اي بدون طبقه در نظام كمونيستي آماده مي كند.
همين تفاوت در نظام اشتراكي به آنجا منتهي مي شود كه افلاطون بر طبق اريستوكراسي (به معني حكومت اشراف و فرمانروايي برگزيدگان و نخبگان) تشكيل مي شود كه در آن سه طبقه در نظر گرفته شده است؛طبقه اول شامل حكام و دادرسان و فيلسوفان مي شود كه در واقع افلاطون خود را در طبقه اول و برتر از افراد دو طبقه ديگر قرار داده است.
طبقه دوم را سپاهيان و جنگاوران تشكيل مي دهند و در طبقه سوم مولدان كه شامل صنعتگران و بازرگانان و صاحبان شغل هاي يدي حضور دارند كه در عين حال با ديده تحقير نگريسته مي شوند. تقريباً در زماني كه افلاطون نظريه اشتراكي خود را مطرح مي كرد نظريه هاي مخالف وي توسط شاگرد او ارسطو (322 تا 384 قبل از ميلاد مسيح) مطرح شد.
ارسطو برخلاف استادش افلاطون نظريه اصالت فرد را مطرح كرد. وي در كتاب «سياست» اداره منزل و شهرها و ثروت را بررسي مي كند و فرد را اصل مي داند. به نظر او جامعه وجود مستقل از افراد ندارد و بدون به سعادت رسيدن افراد نمي تواند به خودي خود سعادتمند باشد. در واقع يكي از اصول پذيرفته شده نظام هاي اقتصادي سرمايه داري به نام اصالت فرد ريشه در افكار اين فيلسوف يوناني دارد. با توجه به اينكه اصالت فرد و آزادي هاي فردي دو اصل ليبراليسم را تشكيل مي دهند، مالكيت فردي نيز به عنوان يكي از لوازم آزادي هاي فردي و اصالت فرد مطرح مي شود.
تاكيد و توجه ارسطو به مالكيت شخصي نشانگر ارتباط نزديك تر نظريات او و اصول اقتصاد سرمايه داري است. از ديگر نظريه هاي اقتصادي ارسطو تمايز قائل شدن وي ميان ارزش مصرفي و ارزش مبادله اي كالاست. ارزش مصرفي كالا از نظر مفيد بودن آن كالا مشخص مي شود و ارزش مبادله اي كالا ناشي از مقبوليت عام آن كالا در بازار است كه توسط عرضه و تقاضا تعيين مي شود. همچنين ارسطو ميان اقتصاد طبيعي و اقتصاد پولي تمايز قائل مي شود كه در اولي هدف از فعاليت هاي اقتصادي رفع نياز و در دومي هدف، كسب پول است.
منابع:- تاريخ فلسفه غرب برتراند راسل،ترجمه نجف دريابندري، انتشارات اميركبير.
- تاريخ عقايد اقتصادي،تاليف دكتر محمد تفضلي،نشر ني
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن