تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814864592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شركت‌هاي محصول محور و محصولات شركت محور


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: شركت‌هاي محصول محور و محصولات شركت محور


با توجه به حرفه‌اي شدن خريداران محصولات سخت‌افزاري، عرضه‌كنندگان نيز مجبور شده‌اند فاكتورهايي مانند خدمات پشتيباني محصول را بيشتر مدنظر قرار داده و حتي با هم در اين حوزه به رقابت بپردازند. هم اكنون محصولاتي كه توسط شركت‌هاي كهنه كار بازار سخت افزار به بازار عرضه مي شوند از ثبوت قيمت نسبي برخوردار هستند. البته پرواضح است كه وضعيت موجود با وضعيت ايده آل هنوز فاصله زيادي دارد. اما هدف از اين نوشتار بررسي وضعيت خدمات پشتيباني و مشتري‌مداري عرضه‌كنندگان كالاهاي سخت‌افزاري نيست كه اين امر خود فرصت ديگري مي‌طلبد.

شركت هاي محصول محور و محصولات شركت محور
محمد امين ناهيد- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
همه ما روزگاري را به ياد داريم كه بازار سخت‌افزار ما مملو از كالاهاي قاچاق بود. در آن زمان صحبت از گارانتي محصولات سخت‌افزاري جوابش پوزخند فروشنده بود! حتي قيمت‌ها هم سامان خاصي نداشت و شما مي‌توانستيد يك مادربرد را با اختلاف قيمت بعضا 10 هزار توماني در دو فروشگاه كنار هم مشاهده كنيد. اكنون اين وضعيت بيشتر در بازار گوشي‌هاي تلفن و لوازم خانگي ديجيتال آن هم در بعضي بازارهاي خاص به چشم مي‌خورد، ولي به حق قوانين فروش سخت‌افزارهاي كامپيوتر نزد خريداران و عرضه‌كنندگان اين كالاها تغيير كرده است.

با توجه به حرفه‌اي شدن خريداران محصولات سخت‌افزاري، عرضه‌كنندگان نيز مجبور شده‌اند فاكتورهايي مانند خدمات پشتيباني محصول را بيشتر مدنظر قرار داده و حتي با هم در اين حوزه به رقابت بپردازند. هم اكنون محصولاتي كه توسط شركت‌هاي كهنه كار بازار سخت افزار به بازار عرضه مي شوند از ثبوت قيمت نسبي برخوردار هستند. البته پرواضح است كه وضعيت موجود با وضعيت ايده آل هنوز فاصله زيادي دارد. اما هدف از اين نوشتار بررسي وضعيت خدمات پشتيباني و مشتري‌مداري عرضه‌كنندگان كالاهاي سخت‌افزاري نيست كه اين امر خود فرصت ديگري مي‌طلبد.

اكنون در وضعيت فعلي بازار، ما شاهد دو پديده نه چندان نو ولي موثر در خريد كاربران هستيم، شركت‌هاي محصول محور و محصولات شركت محور. منظور از شركت‌هاي محصول محور شركت‌هايي هستند كه موجوديت آنها به محصولاتي وابسته است كه عرضه مي‌كنند و ارزش افزوده برند خود شركت نزد كاربران ايراني در حدي نيست كه بتوان آن را با محصولات عرضه شده توسط آنها مقايسه كرد. به عنوان نمونه مي‌توان به شركت‌هاي تازه كاري كه به تازگي پردازنده‌هاي AMD و يا شركت‌هاي جديدي كه همه لپ‌تاپ‌ها با هر برندي را با گارانتي خود به بازار عرضه مي‌كنند اشاره كرد. بديهي است كه براي كاربران نه چندان حرفه‌اي نام AMD و سوني از نام اين شركت‌ها بسيار شناخته شده‌تر است!

چنين شركت‌هايي نوعا پايبند به محصول خاصي نيستند و بيشتر به عنوان يك تاجر وارد بازار مي‌شوند و با توجه به سود يك محصول آن را براي عرضه انتخاب مي‌كنند. براي اين شركت‌ها محصول ارائه شده توسط آنها، از نام خودشان مهم‌تر است. شايد اين شركت‌ها مثلا ماردبورد asus و لپ‌تاپ توشيبا را هم گارانتي كند ولي هدف از عرضه آن اين است كه asus و توشيبا در بازار خوب خريداري مي‌شوند فارغ از اينكه توسط كدام شركت پشتيباني شوند. البته حضور اين شركت‌ها تاحدي براي بازار لازم است چرا كه سرعت عمل آنها در معدود موارد از شركت‌هاي كهنه‌كار بيشتر است و ما شاهد هستيم كه آخرين محصولات جهاني ابتدا توسط آنها به بازار عرضه و سپس توسط نمايندگان اصلي به ايران وارد مي‌شوند.

اما منظور از محصولات شركت محور محصولاتي هستند كه تنها با نام شركت ارائه دهنده آن نزد خريدار شناخته مي‌شوند. نمونه بارز اين محصولات بردهاي گيگابايت است كه نزد اكثر خريداران با نام آواژنگ شناخته مي‌شوند. همچنين به عنوان نمونه ديگر مي‌توان به محصولات LG اشاره كرد كه بدون نام ماديران در كنار آنها نزد خريدار اعتباري ندارند. ارزش برند محصولات ارائه شده توسط اين شركت‌ها در بازار با ارزش برند نام خود آن شركت‌ها نزد خريداران برابري مي‌كنند. اكنون به جرات مي‌توان گفت كه ماديران به دليل اعتبار خوبي كه نزد خريداران دارد اگر يك محصول گمنام را هم به بازار عرضه كند كاربران به آن اطمينان كرده و آن را خريداري مي‌كنند. اين قانون البته خوشبختانه درباره بسياري از شركت‌ها مانند آواژنگ، سازگار، الماس (ويستا پخش رايانه)، سام سرويس و بسياري ديگر هم صدق مي‌كند. خصوصيت بارز اين شركت‌ها اين است كه گارانتي خوب آنها به خريدار جرات خريد محصولات ارائه شده توسط آنها را مي‌دهد.

مشتريان محصولاتي كه توسط شركت‌هاي محصول محور به بازار عرضه مي‌شوند يا كاربران خيلي مبتدي هستند كه اصلا مفهوم گارانتي را نمي‌دانند و يا مشتريان خيلي حرفه‌اي هستند كه محصول موردنظر خود را كه بسيار هم جديد است نزد شركت‌هاي مطرح پيدا نكرده و به سراغ اين شركت‌ها مي‌روند. اما اكثر خريداران بازار از محصولات شركت محور استفاده مي‌كنند و سعي مي‌كنند كه گارانتي و خدمات پس از فروش را به عنوان يكي از اولويت‌هاي خريد خود مدنظر قرار دهند.

اين مشتريان حاضر هستند كه قيمت بيشتري را پرداخت كنند ولي محصولي را كه به خانه مي‌برند، محصول با اصالتي باشد. خوشبختانه هر چه كه به جلو مي‌رويم حضور محصولات شركت محور نسبت به محصولات ارائه شده توسط شركت‌هاي محصول محور در بازار مي‌چربد و اين همان مفهوم حرفه‌اي‌تر شدن بازار سخت‌افزار ايران است. اين روند مي‌تواند براي شركت‌هايي كه تنها به عنوان يك تاجر به بازار نگاه مي‌كنند و بازار لوازم يدكي خودرو با بازار عرضه محصولات IT براي آنها تفاوتي ندارد زنگ خطري باشد. با اميد به روزي كه در بازار شاهد هيچ كالاي قاچاق و بي‌اصالتي نباشيم.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن