تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802551547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جرائم در فضاى سايبر


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: جرائم در فضاى سايبر
[حميده احمديان راد ]

«من يك سرمايه دار گينه اى هستم. در كشور من به خاطر جنگ هايى كه در جريان است سرمايه گذارى ممكن نيست. به همين خاطر دنبال كسى مى گردم كه سرمايه ام را كه 20 ميليون دلار است به دست او بسپارم تا در كشورش سرمايه گذارى كند. در صورتى كه مايليد اين پول را دريافت كنيد با من تماس بگيريد».
اين متن به طور خلاصه محتواى ايميلى است كه يك شهروند دريافت كرد. او به شدت تحت تأثير اين ايميل قرار گرفت. به ويژه اين كه نامه و سرگذشت «مرد گينه اى»كاملاً واقعى به نظر مى رسيد. او فكر مى كرد كه با ۲۰ ميليون دلار قادر است سرمايه گذارى هاى بزرگى انجام دهد. اما از طرفى به صحت اين ادعا شك داشت. بنابراين از طريق ايميل با كسى كه نامه الكترونيكى را فرستاده بود تماس گرفت و از او خواست اطلاعات بيشترى در اختيارش قرار دهد. جواب تقريباً تكرار همان حرف ها بود. تنها چيزى كه اضافه شده بود درباره نحوه انتقال پول بود. مردى كه ادعا مى كرد يك سرمايه دار گينه اى است مى خواست كه اين شهروند مشخصات و شماره حسابى در اختيارش قرار دهد و خودش نيز شماره تلفنى در اختيارش قرار داده بود. به نظر اين شهروند، دادن شماره حساب اندكى بى احتياطى بود، ضمن اين كه چند نفر به او گفتند كه اين قبيل افراد كلاهبردارند. وقتى اين شهروند بيشتر تحقيق كرد متوجه شد كه اين يك روش كلاهبردارى است كه اينك شهروندان غربى كه دسترسى زيادى به اينترنت دارند كاملاً با آن آشنا هستند و در نتيجه كلاهبرداران پيكان خود را به سوى كشورهاى جهان سوم برگردانده اند.
يك شهروند ديگر از يك بانك نامه اى دريافت كرده بود به اين مضمون كه «بيمه عمر يك فرد ثروتمند در دست ما است و از آن جايى كه او مرده و ورثه اى هم ندارد شما مى توانيد با ما همكارى كنيد تا در استفاده از اين پول با ما شريك شويد». وقتى اين شهروند با اين بانك تماس گرفت، از او خواسته شد كه ۲۵ دلار را همراه با اطلاعاتش براى بانك بفرستد تا براى ايجاد پرونده مورد استفاده قرار گيرد.
براى شهروند ديگرى نيز ايميلى ارسال شد كه از او مى خواست كه با پرداخت مبلغى در يك كار خير شريك شود و بعداً در ازايش مبالغى را دريافت كند.
بعضى از افراد كلاهبردار به همين وسيله شماره تلفن افراد را مى گيرند و سپس با گرفتن شماره تلفن آنها براى رسيدن به هدفشان بارها با آنها تماس مى گيرند و با سماجت و با دروغ هاى زياد مى كوشند توجه ايشان را به خود جلب كنند.
فناورى جديد، جرائم جديد به همراه مى آورد
رايانه و اينترنت يك فناورى جديد است. مانند هر فناورى ديگرى تا زمانى كه استفاده از رايانه و اينترنت عموميت پيدا نكرده بود، هيچ پيش فرضى درباره مزايا و مخاطرات احتمالى آن وجود نداشت. اما حالا به تدريج زواياى بسيارى از آن آشكار مى شود. در كشورهاى پيشرفته كه اين فناورى گسترش زيادى پيدا كرده است، مردم بيشتر با مزايا و جرائمى كه اين فناورى با خود آورده آشنا شده اند و به تدريج قوانينى مناسب در حال ايجاد شدن است و اين قوانين هر روز نيز در حال تكميل شدن هستند. اما در كشور ما زواياى مختلف اين فناورى و تبعات مثبت و جرائم مربوط به آن به تدريج آشكار مى شود.
چندى پيش رئيس پليس جرائم اينترنتى اداره آگاهى نيروى انتظامى نيز به شهروندان درباره كلاهبردارى هاى مختلف از طريق اينترنت و پست الكترونيك هشدار داد.
سرهنگ اميدى گفت كه در پيام هايى كه به قصد كلاهبردارى فرستاده مى شوند، به مخاطبان خبر برنده شدن در يك قرعه كشى داده مى شود و يا از افراد براى شركت در قرعه كشى و يا شركت در جابه جايى پولى كه منجر به كسب درآمد خواهد شد، دعوت مى شود. در اين پيام ها به كاربران اعلام مى شود كه مبالغ بسيار زيادى برنده شده اند و كاربران با درخواست هايى مبنى بر اعلام مشخصات مواجه مى شوند. در قدم هاى بعدى، كاربر با اين تصور كه ثبت اطلاعات مشكلى را متوجه وى نخواهد كرد، اقدام به ارسال اطلاعات مى كند و فرستندگان پيام نيز به محض دريافت پاسخ مثبت از سوى كاربر با ارسال مداركى جعلى در پى القاى اين موضوع برمى آيند كه گيرنده پيام دريكى از بانك هاى معتبر بين المللى برنده شده است. در مرحله بعدى از كاربران درخواست افتتاح حساب و واريز مبالغى به آن حساب ها به عنوان هزينه جابه جايى مبالغ برنده شده مى شود و از سوى ارسال كنندگان پيام اعلام مى شود كه هزينه جابه جايى پول برعهده فرد برنده شده بوده و شركت در اين مورد هزينه اى را متقبل نمى شود.
وى به عنوان نمونه از كلاهبردارى هايى گفت كه برخى از كلاهبرداران از طريق ارتباط با افراد ابراز مى كنند وارث پدرى هستند كه پول زيادى در حساب وى وجود دارد و از فرد مى خواهند با ادعاى شراكت با پدر فوت شده، اقدام به دريافت پول از بانك كرده و بخشى از اين پول را به عنوان حق الزحمه دريافت نمايد. در نوع ديگرى از اين كلاهبردارى ها، افراد ازكاربران درخواست حمل پول به كشورى ثالث به قصد پولشويى و دريافت حق الزحمه مى كنند.
«اميدى»گفت كه اكثر فريب خوردگان از قشر تحصيلكرده هستند كه با رايانه سروكار دارند و مبدأ بيشتر اين پيام ها، كشورهاى آفريقايى است.
وى افزود:«پس از پيگيرى هاى پليس به دليل جعلى بودن آدرس ها و مدارك و همچنين اجاره اى بودن خطوط تلفن امكان رديابى بسيار سخت مى شود».
البته جرائم اينترنتى تنها محدود به كلاهبردارى نمى شوند. انتشار اخبار كذب، افترا، آزار و اذيت، سوء استفاده از پست الكترونيك، ارسال مطالب و تصاوير و فيلم هاى مستهجن، هتك حرمت افراد با پخش مطلب يا تصاوير آنها، تلاش براى به انحراف كشاندن و سوء استفاده از كودكان، نقض حق مالكيت مادى و معنوى افراد، هك كردن و ويروسى كردن سايت ها از جمله جرائم ديگر اينترنتى محسوب مى شوند.
ظاهراً هنوز آمار دقيقى در زمينه ميزان جرائم اينترنتى در كشور وجود ندارد. اما گفته مى شود كه خلافكاران علاقه زيادى به پيدا كردن اطلاعات شخصى افراد به ويژه براى خالى كردن حساب بانكى آنها و نفوذ به سيستم بانكى دارند.
آشنايى با جرائم اينترنتى
رايانه و اينترنت فناورى هاى نوينى هستند كه عصر جديد بدون آنها قابل تصور نيست. اينترنت نيز مانند بيشتر فناورى ها مزاياى زيادى دارد. ولى در عين حال افرادى نيز وجود دارند كه به سوء استفاده از آن مى پردازند.
نسرين مشايخى جامعه شناس مى گويد:«اينترنت مزاياى زيادى دارد و يكى از فناورى هايى است كه جهان امروز بدون آن قابل تصور نيست. از جمله مزاياى اينترنت گسترش تجارت و در دسترس همگان بودن اطلاعات است. بنابراين برخلاف نظر برخى كه فكر مى كنند براى كنترل برخى از عواقب سوء اينترنت بايد از گسترش آن جلوگيرى كرد، اما لازم است كه به هر وسيله ممكن در صدد گسترش آن به همه نقاط كشور و در بين همه افراد اعم از شهرى و روستايى باشيم. بعد هم مانند هر فناورى ديگرى لازم است درباره جرائم اينترنتى اطلاع رسانى كنيم و بويژه در اين زمينه قوانين محكمى تدوين كنيم. طبيعى است كه كلاهبردارى اينترنتى با كلاهبردارى سنتى متفاوت است و قوانين مناسب خود را مى خواهد و يا جرائمى مثل هك كردن وجود دارد كه اصولاً مربوط به رايانه و اينترنت است. در بسيارى از كشورهاى پيشرفته هم تصحيح يا تغيير قوانين در اين زمينه و ساير جرائم اينترنتى فرايندى مداوم است».
وى مى افزايد:«قوانينى كه در حوزه اينترنت و جرائم اينترنتى تدوين مى شود، لازم است حفظ احترام افراد و اعاده حيثيت آنها و مجازات مجرمان را دنبال كند. طبيعى است كه هرقدر فناورى توسعه مى يابد هم امكان به وجود آمدن جرائم بيشتر مى شود و هم امكان كنترل همان جرائم به وجودمى آيد. مانند تلفن كه عده اى براى مزاحمت و تهديد ديگران نيز از آن استفاده مى كردند ولى بعداً هم امكان رديابى مزاحمان به وجود آمد و حتى حالا با وجود تلفن هايى كه شماره بر روى آن مى افتد هر كسى شخصاً نيز قادر به پيدا كردن مزاحم است».
محيط اينترنت محيطى جذاب، سرشار از اطلاعات و امكان ارتباط و تجارت با ديگران است. منتها همه ما بايد با خطراتى كه سوء استفاده كنندگان از اينترنت از ناحيه آن، خود ما و اعضاى خانواده مان را با آن مواجه مى كنند آشنا باشيم و از سويى با تدوين قوانين مناسب در پى كنترل جرائم اينترنتى باشيم.‎/
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن