تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819244666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيستم مهر، روز ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي آثار بلاياي طبيعي را با افزايش آگاهي‌ها كاهش دهيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بيستم مهر، روز ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي آثار بلاياي طبيعي را با افزايش آگاهي‌ها كاهش دهيم
اجتماعي. بلاياي طبيعي. مناسبت . روز جهاني
تهران - زمين را از بلايا و سوانح طبيعي گريزي نيست اما مي‌توان با مديريت صحيح، اقدامات پيشگيرانه و آگاه‌سازي جامعه، از اثرات اين بلايا هر چه بيشتر كاست.

به گزارش ايرنا، بر اساس آمارهاي بين‌المللي در ‪ ۲۷‬سال گذشته ‪ ۳/۶‬ميليون نفر بر اثر بلاياي طبيعي در جهان جان باخته‌اند ، بيش از سه ميليارد نفر آسيب ديده‌اند و افزون بر‪ ۲۴۰‬ميليارد دلار خسارت مالي بر ساكنان زمين وارد شده است.

اين آمارها نشان مي‌دهد كه بلاياي طبيعي در دنيا رو به افزايش است. بين سالهاي ‪ ۱۹۹۰‬تا ‪ ۲۰۰۲‬شدت بلايا ‪ ۴/۱‬برابر شده است. نسبت جان باختگان ‪ ۶/۹‬و آسيب ديدگان ‪ ۵/۲‬و خسارت مالي ‪ ۳۸‬برابر شده و بطور متوسط در هر سال از هر ‪ ۳۱‬نفر، يك تن از بلايا آسيب ديده و از هر ‪ ۳۱‬هزار نفر يكي در اثر بليه طبيعي جان خود را از دست داده است.

سرزمين ايران نيز با توجه به موقعيت جغرافيايي و زمين شناسي خود از جمله ده كشور سانحه خيز جهان به شمار مي‌آيد و همواره بر اثر بروز سوانحي چون سيل، زلزله، خشكسالي، توفان و غيره، خسارات جاني و مالي قابل توجهي به كشور وارد آمده است.

دست كم ‪ ۸۶‬درصد خاك ايران در منطقه زلزله خيز قرار دارد و در چنين شرايطي و با توجه به آنكه مقدار زيادي از توليد ناخالص ملي‌اش صرف جبران بلاياي طبيعي مي‌شود، مديريت بحران و كاهش بلاياي طبيعي در آن اهميت ويژه اي يافته است.

ابعاد وسيع خسارات و تلفات ناشي از بلاياي طبيعي در شهرهاي گوناگون جهان سبب شده است پژوهش‌هاي كاربردي گسترده‌اي در زمينه بهينه كردن ايمن‌سازي شهرها انجام گيرد.

از سوي ديگر، روش‌هاي مقابله با بلاياي طبيعي و ايمن‌سازي شهرها، افزايش كارايي روش‌هاي مقابله با بلاياي طبيعي و ايمن‌سازي شهري را ضرورت بخشيده است.

در سالهاي اخير گنجاندن برنامه‌هاي كاهش آسيب پذيري شهروندان و جامعه كه در معرض مخاطرات و بلاياي طبيعي هستند در طرح‌هاي توسعه شهري ضرورت حياتي يافته و در ايران هم موضوع ايمن‌سازي شهرهاي كشور در برابر حوادث و سوانح غير مترقبه مورد توجه قرار گرفته است.

مديريت شهري در سرتاسر كشور براي كاهش اثرات بلاياي طبيعي در شهرها، نيازمند افزايش كارايي بوده تا به همراه بهبود روش‌هاي مديريت و فناوري هاي موجود، ايمن‌سازي خدمات تاسيسات و ساختمانهاي شهررا بهنگام نمايد.

ترس از ناشناخته‌ها در انسان فطري است، ترس از تاريكي نيز معلول همين علت است آنچه ناشناخته‌ها را به آگاهي تبديل مي‌كند دانش است. ارتقاي روز افزون توان علمي و فناوري انسان در دنياي معاصر هر چند معضلاتي را كه ناشي از بعضي راهكارهاي نادرست است در عرصه زندگي و محيط پيرامون او در پي داشته، اما موفقيتهاي ناشي از اين پيشرفت‌ها قابل كتمان نيست و اين توانايي در پيكار با حوادث ناگوار و زيانبار طبيعي هر روز چشمگيرتر مي شود.

بنابراين، درك درست وقايع و پديده‌هاي طبيعي منجربه پيش بيني، پيشگيري و تقابل منطقي و درست با آنها خواهد شد. به عبارت ديگر، به حداقل رسانيدن خطرات ناشي از رخدادهاي طبيعي و غيرطبيعي كه گاه ساخته خود انسان و تحميل او بر طبيعت و محيط پيرامون خويش است با انتخاب راهكارهاي موثر ممكن مي باشد.

در جهان معاصر دو گونه معضل طبيعي صدمات جاني و مالي شديدي را بر جوامع انساني وارد مي‌سازند كه هر چند هر دو ناشي از طبيعتند اما منشا ايجاد يكي از آنها طبيعت و ديگري ناشي از تحميل آگاهانه وناخودآگاه انسان بر طبيعت مي‌باشد.

سالها پيش، اولين اقدام متمركز و جامع نهادهاي بين‌المللي در معرفي و آموزش انساني در تمامي ابعاد پژوهشي، برنامه ريزي و اجرايي در راستاي كاهش اثرات بليه‌هاي طبيعي بود. در اين چارچوب ، آموزش امداد و كمك رساني پس از وقوع حادثه همچون موضوع پيشگيري قبل از وقوع بلايا، از طريق مديريت خاص و آموزش و تشريك مساعي همگاني ميسر دانسته شده است .

بنابراين در استراتژي كاهش اثرات بلاياي طبيعي، تاكتيك يا راهكارها به سوي آگاه‌سازي عمومي و تاكيد بر امر اطلاع رساني به مردم در راستاي اقدامات پيشگيرانه قبل از وقوع حوادث نابهنجار تغيير كرده و اين تغيير روش خود از اهداف اساسي برنامه كاهش اثرات بلاياي طبيعي در دودهه اخير بوده است.

به عقيده كارشناسان، براي توسعه پايدار، نخست شهرها بايد در جهت بقاي سالم خود بكوشند. با همين ديدگاه است كه بايد شهرها و شهروندان را با شيوه‌هاي ارتقاي آمادگي از جمله مانورهاي مقابله با بحران در مقابل بلاياي طبيعي و حوادث توانمند و استوار نمود تا بتوانند به حيات و رشد ادامه دهند.

انسان به تعبيري موجودي گيرنده، فرستنده و حساب‌كننده قلمداد شده و با هوشمندي خود قادر است بسياري از وقايع را كه گاه بليه به نظر مي‌رسند به رحمت مبدل كند يا حداقل از ميزان خسارات وارده بكاهد.

بلاياي طبيعي اصولا ماهيتي پيچيده دارند و در شرايط كنوني بسياري از آنها خارج از كنترل انسان به نظر مي‌رسند اما ميزان آسيب پذيري نتيجه عملكرد عوامل انساني است و همانطور كه واقفيم پيشگيري از حادثه بهتر از واكنش پس از وقوع آن است، لذا ارتقاي دانش و آگاهيهاي عمومي خود عامل مهمي در كاهش اثرات بلاياي طبيعي به شمار مي‌رود.

لزوم آموزش كودكان به عنوان آسيب پذيرترين قشر به هنگام رخداد بلاياي طبيعي و آشنايي و هشدار به آنان براي رويارويي با خطرات بلايا امري ضروري به شمار مي‌آيد. حتي، به نظر مي‌رسد آموزش به كودكان و نوجوانان به عنوان آينده سازان فردا بهترين و اصولي‌ترين روش براي كاهش اثرات رخدادهاي طبيعي است.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن