تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819596748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

3 هزار و 150 واحد آلاينده صوتي به خارج از محدوده شهري منتقل مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: 3 هزار و 150 واحد آلاينده صوتي به خارج از محدوده شهري منتقل مي شود
فعاليت مغازه هاي آهنگري در جوار ساير مغازه ها مشكلات عديده اي را براي شهروندان ايجاد كرده است. اصناف مختلف بدون در نظر گرفتن موقعيت شهر در كنار هم حتي در مركز شهر و مناطق پر رفت و آمد مستقر شده اند و براي رهايي از اين وضعيت بايد شهركي به منظور استقرار صنايع آلاينده در خارج از شهر احداث شود.

مراحل احداث شهرك:

بارها مسئولان نسبت به انتقال صنايع آلاينده به خارج از شهر اظهار نظرهايي كرده اند اما به نظر مي رسد به علت كمبود اعتبار و آماده نبودن زيرساخت ها هنوز اين امر محقق نشده است.

ارجمند مدير پروژه كمپوست در شهرداري بجنورد در پاسخ به اين سؤال كه چرا تاكنون آلاينده هاي صوتي به خارج از شهر منتقل نشده اند، مي گويد: براي شروع هر پروژه اي نياز به اعتبارات ويژه اي است تا بتوانيم فضايي را به عنوان شهرك صنوف آلاينده در خارج از شهر در نظر بگيريم.

وي با بيان اين كه براي آماده سازي زيرساخت هاي اين شهرك 20 ميليارد ريال اعتبار نياز است مي گويد: با توجه به ضرورت پاك سازي شهر، 44 هكتار زمين از محل مطالبات سازمان مسكن و شهرسازي براي احداث شهرك در جاده تهران بعد از بيدك در نظر گرفته شده و شهرك شماره 2 نيز در دست مطالعه است.

وقتي از وي درباره علت ازدياد صنايع آلاينده در داخل شهر سؤال مي كنم، مي گويد: با توجه به اين كه بجنورد شهري مهاجرپذير است و اغلب مهاجران به اين گونه مشاغل روي آورده اند، اگر بخواهيم اعمال قانون كنيم بايد تمامي شغل هاي داخل شهر تعطيل شود.

وي خاطر نشان مي كند: طبق ماده 5 كميسيون بند 20 قانون شهرداري، تمام اصنافي كه ايجاد آلودگي صوتي و بهداشتي مي كنند بايد از شهر خارج شوند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر 3 هزار و 150 واحد آلاينده و مزاحم در داخل محدوده شهري وجود دارند مي گويد: شهرداري بجنورد به منظور انتقال اصناف آلاينده به خارج از شهر، سايتي را پيش بيني كرده كه در حال حاضر با وجود جذب نشدن اعتبار عمليات آماده سازي، آن سايت فعال است.

وي اظهار مي كند: اگر از سوي نهادهاي مختلف حمايت شويم و اعتباراتي براي اجراي اين پروژه اختصاص يابد به طور حتم عمليات احداث شهرك در نيمه اول سال آينده به انجام خواهد رسيد كه در آن زمان مي توان براساس اولويت ها اصناف مختلف را به اين شهرك انتقال داد.

اغلب شهروندان از هم جواري صافكاري، جوشكاري، موتورسازي و ساير مشاغل مزاحم با اصنافي مانند پوشاك، خواروبار اظهار نارضايتي مي كنند آنان مي گويند: وقتي يك واحد جوشكاري در محدوده شهر فعاليت دارد صداي آزار دهنده آن موجب به هم ريختن اعصاب و روان شهروندان مي شود.

يكي از شهروندان در اين خصوص مي گويد: متأسفانه فعاليت صنوف آلاينده در داخل شهر مشكلات صوتي فراواني ايجاد مي كند و شهروندان حتي در منازل خود نيز آسايش ندارند. وي كه منزل مسكوني اش در خياباني است كه صنوف آلاينده زيادي در آن مستقرند مي گويد: سروصداي ناشي از فعاليت صنوف آلاينده در اين منطقه آسايش شهروندان را سلب كرده است.

وي اظهار مي كند: با توجه به اين كه فعاليت اين صنوف صبح و بعدازظهر انجام مي شود حتي براي استراحت نيم روزي نيز با مشكل مواجهيم.

وي اضافه مي كند: با وجود اين كه شهرداري براي جدول گذاري و ايجاد جوي آب در اين منطقه اقدام كرده است، به دليل وجود زباله هاي اين گونه اصناف در داخل جوي آب، با آب گرفتگي مواجه مي شويم.

يكي ديگر از شهروندان نيز مي گويد: وجود اصناف آلاينده در مركز شهر در شأن مركز استان نيست و نياز است متوليان امر نسبت به احداث شهرك صنوف آلاينده سريع تر اقدام كنند.

وي اضافه مي كند: صنوف آلاينده علاوه بر آلودگي صوتي موجب مسدود شدن معابر نيز مي شوند كه به افزايش ترافيك دامن مي زند.

وي از شهرداري تقاضا مي كند كه تا زمان احداث شهرك صنوف آلاينده، شهرداري نسبت به سامان دهي آنها در داخل شهر اقدام كند زيرا اغلب اين صنوف وسايل كار خود را در معابر قرار مي دهند.

وي مي افزايد: در اغلب مواقع مشاهده مي شود كه اين صنوف در حاشيه خيابان نيز سد معبر مي كنند به طوري كه مسير باريكي براي عبور يك خودرو باقي مي ماند.

وي مي افزايد: در حال حاضر اگرچه خيابان مدرس عريض شده، از بار ترافيكي آن كم نشده است، زيرا صنوف آلاينده همچنان سد معبر مي كنند.

وي كاهش شنوايي، به هم خوردن بهداشت رواني، ايجاد سر و صدا و سلب آرامش و آسايش شهروندان را به خصوص بيماران از جمله مزاحمت هاي اصناف آلاينده ذكر مي كند.

همچنين انتقال هوا به دليل اين كه اطراف بجنورد را كوه فرا گرفته است، با مشكل انجام مي شود و اغلب هواي آلوده در داخل محدوده شهر باقي مي ماند به همين دليل بايد مشاغل آلاينده به بيرون از شهر انتقال يابند.

به نظر مي رسد براي حفظ سلامت و محيط زيست بايد مجلس و هيئت وزيران، قوانيني را كه در زمينه هاي زيست محيطي مصوب شده است اجرا كنند.

با اين اوصاف به نظر مي رسد اعمال قانون درخصوص صنايع آلاينده براي پرداخت يك درصد عوارض اضافه به شهرداري هم نتوانسته است گرهي را از مشكلات شهروندان باز كند و آن ها همچنان از فعاليت اين اصناف در داخل شهر ناراضي اند.

به گفته مدير كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي براي انتقال اصناف به خارج از شهر نياز به مكان نمايي است دكتر شهرياري اظهار مي كند: براساس قانون، صنايع مزاحمي كه ايجاد صداي ناهنجار مي كنند بايد از محدوده شهري خارج شوند و به همين دليل در حال حاضر شهرداري مكاني را به منظور انتقال اين گونه صنوف پيش بيني كرده كه با آماده سازي آن، انتقال اصناف نيز انجام مي شود.وي معتقد است وجود صنايع آلاينده صوتي و مزاحم در كنار محل هاي مسكوني، بهداشتي و درماني و بيمارستاني موجب اختلال در بهداشت رواني افراد مي شود.

شهرياري از وجود صنايع آلاينده بزرگ در استان مي گويد و مي افزايد: ما براساس قانون موظف به برخورد با اين گونه اصناف مي باشيم زيرا توجه به اجراي قوانين باعث مي شود كه صنعت و مردم بتوانند توسعه اي پايدار داشته باشند.

وي اضافه مي كند: در استان صنايع آلاينده بزرگي وجود دارد كه به منظور رعايت شرايط زيست محيطي يا هدايت آن ها به خارج از محدوده شهري تمهيداتي از قبيل پرداخت يك درصد عوارض بيشتر به شهروندان انديشيده شده است.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 794]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن