تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814790281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مبارزه با استرس در محل كار و زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: استرس، در جاي خود خطرناك نيست، هركس در زندگي اهداف، فعاليتها و فراز و نشيبهايي دارد. اما وقتي اينها از حد بگذرند، خطرآفرين ميشوند. شما ميتوانيد استرس غيرقابل كنترل را تشخيص دهيد و از راههاي رفع آن آگاه شويد.
استرس، نقطه شروع ابتلا به افسردگي است كه ميتواند بر سلامت جسم و روح آدمي تأثير بگذارد. از اين رو شناخت عوامل استرسزا و آنچه را كه براي كاهش اين عوامل ميتوان انجام داد، داراي اهميت است.
هرگونه واقعهاي نظير مرگ يك عزيز، طلاق، يا جدايي، بيرون رفتن فرزند از خانه، درست مانند داشتن بيماريهاي طولاني مدت يا نقص عضو موجب استرس ميشود. اما وقايعي هم نظير ازدواج، خانه عوض كردن، پيدا كردن شغل جديد و رفتن به تعطيلات تقريباً استرس زيادي ايجاد ميكنند. نگراني درباره سررسيدها، موفق نبودن در رقابت در انجام يك كار خاص نيز ممكن است موجب بروز علائم استرس، مثل كمطاقتي، تنش، احساس خستگي و اشكال در خوابيدن شوند.
نشانههاي استرس

برخي از نشانههاي استرس عبارتند از:
بيحوصلگي شديد، حساسيت شديد نسبت به انتقاد، بروز اختلال در خواب، جويدن ناخن، افزايش مصرف سيگار و الكل، سوء هاضمه و نداشتن تمركز اقدام در كاستن استرسهاي زيانبار قبل از آن كه بر سلامت شما تأثير بگذارند، بسيار مهم است.
اگر احساس ميكنيد كارهايتان زياد است و داريد كلافه ميشويد، دست از كار بكشيد و چند نفس آرام بكشيد تا آرامش خود را بازيابيد. به مدت يك روز از كارهاي روزانه و امور خانه و خانوادگي و هرچه كه بر شما فشار وارد ميكند، دست بكشيد. اين روز را فقط به انجام كارهايي اختصاص دهيد كه موجب آرامش شما ميشود و احساس خوبي را برايتان فراهم ميآورد. اين كار ميتواند موجب كاهش خطري شود كه سلامت شما را تهديد ميكند.
رفع استرس

معني و مفهوم پوشيده استرس، همان پيامي است كه به شما ميگويد كه بايد مواظب خود باشيد و تا حد ممكن عوامل استرسزا را از زندگي خود دور كنيد. برخي از راههاي غلبه بر استرس به قرار زير است:
در يك زمان فقط يك كار انجام دهيد، پيشنهادهاي ديگران در كمك به خود را بپذيريد، تواناييهاي خود را بشناسيد و بيش از حد از خود انتظار نداشته باشيد.
كارهايي را انجام دهيد كه برايتان لذتبخش و شادي آفرينند، نيروي خشم خود را خالي كنيد، مثلاً با فرياد زدن، جيغ كشيدن يا مشت زدن بر بالش، از موقعيتهاي پراسترس دوري كنيد، سعي كنيد اوقات خود را با كساني بگذرانيد كه مصاحبت با آنها برايتان لذتبخش باشد و نه با كساني كه انتقادكننده و خردهگيرنده.
آرام نفس بكشيد، به طوري كه قسمت پاييني ششهاي خود را به تحريك وا داريد، تكنيكهاي آرامش بخش را به كار بريد.
استرس در محيط كار

استرسي كه در محيط كار به شما دست ميدهد، دومين و بزرگترين مشكل شغلي است كه سلامت شما را تهديد ميكند. در يك تحقيق انجام شده، نيمميليون نفر از افراد شاغل در انگلستان اظهار داشتند كه دچار مسائلي از قبيل اضطراب و افسردگي هستند. از آنجا كه هنوز هم بر چنين مسائلي برچسب مشكلات روحي – رواني ميزنند، اغلب افراد شاغل از درخواست كمك از ديگران روي گردانند، زيرا غالباً آنها را افرادي ناتوان تلقي ميكنند. در محيط كاري، موقعيتهاي زيادي هستند كه موجب استرس فرد ميشوند، نظير:
خويشاوند بودن با برخي از همكاران، حمايت نكردن مسئولان از كاركنان خود، نبود مشاوره و ارتباطات، حجم زياد كارها يا بيش از اندازه كم بودن كار، انجام كارهايي كه بسيار مشكلاند و يا لزوم چنداني به انجام آنها نيست، نداشتن مهارت كافي در نحوه انجام كار، نداشتن امنيت شغلي و ترس از بيكار شدن.
افراد وقتي در محيط كاري خود در فشار غيرقابل تحمل قرار گيرند، تمايل به سخت كار كردن در آنها ايجاد ميشود تا بدين وسيله فاصله آنچه را كه به دست ميآورند با آنچه كه تصور ميكنند بايد به دست بياورند، كم كنند. آنان استفاده از اوقات استراحت خود صرفنظر ميكنند و در نتيجه از نيازهاي شخصي خود غافل ميشوند.
روشهاي زير ميتواند در حل اين مشكلات به شما كمك كند:
1- با كسي كه امين شما است، چه در محيط كار و چه در بيرون از آن، درباره آنچه كه موجب استرس شما ميشود صحبت كنيد.
2- نتايج مشاوره يا حمايتهايي را كه از شما ميشود، به كار بنديد.
3- ساعات مقرر كاري را به كار پردازيد و از اوقات استراحت و روزهاي تعطيل كه حق شما است، استفاده كنيد.
4- اگر مشغله كاري شما زياد است، يك روز يا تعطيلات پايان هفته را به استراحت بپردازيد.
5- براي پرهيز از گرفتاريهاي ساعات پررفت و آمد يا براي اين كه اوقات بيشتري را با خانواده و فرزندان خود باشيد، از ساعات مناسب براي اين كارها استفاده كنيد.
6- با ورزش و رژيم غذايي مناسب، از خود مراقبت كنيد.
7- تكنيكهاي آرامشبخش را به كار بنديد.
8- مصرف سيگار و ساير داروهاي مخدر را ترك كنيد.
9- درباره مشكلات كاري خود با سرپرست بخش يا رئيس خود صحبت كنيد. اگر مشكلات شما حل نشد، با قسمت كارگزيني، نماينده صنفي خود يا ديگر مسئولاني كه به نوعي با مسائل كاركنان مربوط هستند، صحبت كنيد. با همكاران خود محترمانه رفتار كنيد، همانگونه كه انتظار داريد ديگران با شما رفتار كنند.
منبع: نشريه بازار كار






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن