تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801632053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرطان پوست، شايع‌ترين سرطان در تهران نيست


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: سرطان پوست، شايع‌ترين سرطان در تهران نيست
تفريحاتي نظير اسكي، استفاده از استخرهاي روباز و حمام آفتاب گرفتن و كوهنوردي از مواردي است كه نزد ساكنان پايتخت بسيار مطلوب بوده، اما اگر رعايت اصولي نظير استفاده از ضد‌آفتاب، كلاه لبه دار يا پوشش مناسب در آن صورت نگيرد، از مهم‌ترين عوامل خطر ساز براي ابتلا به سرطان پوست خواهد شد.
يكي از خبرگزاري‌ها سرطان پوست را شايع‌ترين سرطان در تهران اعلام كرد. در استان تهران، سرطان پوست با 2/15 درصد موارد، شايعترين سرطان است و پس از آن سرطان معده با 3/7 درصد موارد ثبت شده در رتبه بعدي قرار دارد.
با اين‌حال متخصصان مي‌گويند با استناد به اين آمار نمي‌توان گفت اين سرطان از بقيه سرطان‌ها شايع‌تر است و فقط موارد ثبت‌شده بيشتر بوده است. دكترعليرضا زاليپزشكي مي‌گويد: اين نكته هم بايد در نظر گرفته شود كه قسمتي از بيماران مراجعه كننده به بيمارستان‌هاي ما، بيماران ارجاعي از شهرستان‌ها و نقاط ديگري به جز تهران هستند، بنابراين با استناد به اين آمار نمي‌توان گفت كه تهراني‌ها بيشترين بيماران مبتلا به سرطان پوست را تشكيل مي‌دهند.
مهم‌ترين عامل ايجاد سرطان پوست، قرارگرفتن در معرض تابش اشعه آفتاب است و در تهران نمي‌شود گفت كه اين عامل خطر بيشتر از ساير مناطق كشور است، چون سرطان پوست با آفتاب در ارتباط است، انتظار مي‌رود كه قسمت بيشتري از اين آمارها مربوط به روستائيان وكشاورزاني باشد كه بيشتر روز را بدون پوشش مناسب، زير آفتاب كار مي‌كنند.
البته اينكه سرطان پوست، بالاترين سرطان در اين رتبه بندي‌ها قرارگرفته است، دلايل ديگري دارد. دكتر زالي به نمونه‌هايي از اين موارد اشاره كرده و مي‌گويد: چون تظاهرات اوليه اين بيماري روي پوست بيماران نمود پيدا مي‌كند و سطحي است، بنابراين زودتر هم تشخيص داده مي‌شود، علاوه بر آن، سرطان پوست به‌دليل دارا بودن ضايعات پيش سرطاني، روش‌هاي تشخيصي سريع‌تر و زودهنگام تري دارد.
تفريحات سالم، هواي ناسالم
با اين‌حال، برخي از متخصصان پوست معتقدند كه همه اين موارد باعث نمي‌شود تا ازهشدارهاي لازم جهت پيشگيري از گرفتاري تهراني‌ها به سرطان پوست بكاهيم چرا كه برخي از رفتارهاي ساكنان شهرهاي بزرگ، بيش از پيش آنها را در معرض ابتلا به اين سرطان قرار مي‌دهد. هرجا كه سفيد پوست‌ها بيشتر هستند، سرطان پوست هم شيوع بيشتري دارد و تفريحات آفتابي در شهرهاي بزرگ و عدم‌رعايت اصول بهداشتي هم سبب مي‌شود كه ابتلا به اين بيماري افزايش يابد.
تفريحاتي نظير اسكي، استفاده از استخرهاي روباز و حمام آفتاب گرفتن و كوهنوردي از مواردي است كه نزد ساكنان پايتخت بسيار مطلوب بوده، اما اگر رعايت اصولي نظير استفاده از ضد‌آفتاب، كلاه لبه دار يا پوشش مناسب در آن صورت نگيرد، از مهم‌ترين عوامل خطر ساز براي ابتلا به سرطان پوست خواهد شد.
نكته ديگري كه وجود دارد، ميزان بيشتر آلودگي هوا در تهران، نسبت به ساير شهرهاي ايران است. آلودگي هوا مي‌تواند اثرات مخرب آفتاب براي پوست را بيشتركرده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزايش دهد.
ضد آفتاب فراموش نشود
دراين ميان، تمامي متخصصان پوست، سرطان پوست را بيماري قابل پيشگيري اي مي‌دانند كه تنها نياز به آموزش و آگاه‌سازي‌ افراد دارد. استفاده از كرم‌ها و محصولات ضد‌آفتاب قادراست تا 92 درصد از اثرات زيان بار نورخورشيد بكاهد اما نكته مهمي كه دراين زمينه وجود دارد، مقدارو دفعات مصرف از اين محصولات است. ميزان استفاده از اين كرم‌ها در هر بار مصرف بايد يك ربع تا نيم ساعت قبل از ورود به فضاي بازو به اندازه يك بند انگشت و چيزي حدود 2 گرم باشد كه اغلب مردم كمتر از اين مقدار را استفاده مي‌كنند،
يعني از نظر مقدار بايد بدانيم كه مثلا يك قوطي 30گرمي كرم ضدآفتاب اگر فقط براي صورت مورد استفاده قرار گيرد، جمعا بايد طي 15بار استفاده، تمام شود كه اگر به ميزان استاندارد يعني 3 يا 4 باردر روز مورد استفاده قرار گيرد اين زمان به نصف تقليل مي‌يابد اما متأسفانه چيزي كه ما شاهد آن هستيم، اين است كه افراد گاهي تا 6 ماه از يك كرم ضد‌آفتاب استفاده مي‌كنند.
به خاطر صرفه جويي اقتصادي و يا آگاهي نداشتن نسبت به ميزان استفاده از كرم‌هاي ضد‌آفتاب معمولا افراد اين كرم‌ها را به‌صورت لايه‌اي نازك و به‌صورت يكبار در روز استفاده مي‌كنند كه از نظر علمي قابل‌قبول نيست و تاثيرات پيشگيرانه مناسبي نخواهد داشت.البته متخصصان هشدار مي‌دهند كه اگر ناچاريد بين ساعت 10 صبح تا 4بعدازظهرو در شديدترين تابش‌هاي خورشيد به خارج از منزل برويد علاوه بر استفاده از محصولات ضد‌آفتاب، كلاه لبه‌دار هم بر سر بگذاريد.
به گفته متخصصان، كساني هم كه مايلند دراين ايام، حمام آفتاب بگيرند نبايد به اشتباه، فقط كرم ضد‌آفتاب بمالند و با خيال راحت مدتي بسيار طولاني در مقابل اشعه خورشيد بمانند. استفاده از پارچه‌هايي با بافت فشرده و در حالت خشك، بهتر از پارچه‌هاي با بافت شل و يا كشي و خيس، جلوي پرتوهاي فرابنفش را مي‌گيرند. بهترين روش محافظت از پوست در برابر آفتاب، علاوه بر استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب، استفاده از پوششهاي طبيعي مانند كلاه لبه دار، عينك، سايه‌بان و لباس روشن است و با توجه به جذب انرژي گرما توسط رنگ‌هاي سياه و تيره بهتر است در فصل تابستان از پوششهاي روشن و ترجيحا از رنگ سفيد استفاده شود.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن