تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816733934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«ايرج» اولين شخصيت مظلوم شاهنامه است


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: «ايرج» اولين شخصيت مظلوم شاهنامه است خبرگزاري فارس: سيروس همتي در جلسه پرسش و پاسخ نمايش «مجلس برادركشي» گفت: فاصله‌گذاري‌ها در اين نمايش يك تكنيك است كه ما در نمايش‌هاي آئيني از آن استفاده مي‌كنيم و به نظرم «ايرج» اولين شخصيت مظلوم شاهنامه است. به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر، جلسه پرسش و پاسخ نمايش «مجلس برادركشي» به كارگرداني سيروس همتي را با حضور كارگردان نمايش و عباس عبدالعلي‌زاده برگزار كرد. در ابتداي اين نشست علي عبدالعلي‌زاده با اشاره به اينكه معدود نمايشي وجود دارد كه همه موضوعات و عناصرش قابل بحث و بررسي باشد، گفت: اين نمايش در تمام فاكتورها قوي بوده و هركدام از آنها جاي گفتگو و نقد دارند. وي سپس از سيروس همتي خواست تا در خصوص محتوا و نيز حركات نمايشي تعزيه مانند زره‌پوشي صحبت كند و اينكه چقدر علاقه داشت تا اين نمايش را به سمت‌و‌سويي ببرد كه از سوي تماشاگران يك نمايش ايراني تلقي شود. عبدالعلي در ادامه گفت: ساختارشكني باعث علاقه بيشتر مخاطب به نمايش مي‌شود، در اين نمايش بازي زنان در نقش مردان نوعي ساختارشكني است چرا كه تا قبل از اين برعكس بوده اما اينكه زن‌ها نتوانند در توانايي‌هاي مرد ظاهر شوند، ضعف است كه اين ضعف را من در اين نمايش نديدم. وي نتيجه‌گيري در پايان نمايش را از ويژگي‌هاي نمايش‌هاي ايراني دانست و افزود: اكثر ما فكر مي‌كنيم كه ادبيات نمايشي ما خيلي نمايشي نيست و به همين دليل به سراغ ادبيات غرب مي‌رويم در حالي كه ادبيات ما با اين شيوه بسيار همساز است، نقالي سه زن توانايي و جرأت مي‌خواهد و در كل برآيند كار بسيار خوب و مثبت بوده است. سيروس همتي نيز در ادامه اين جلسه و در پاسخ به اين پرسش كه چرا از خانم‌ها در نقش مردان استفاده كرده، بيان داشت: به دو دليل اين كار را انجام دادم، اول اينكه شاهنامه جنسيت نمي‌شناسد و دوم به دليل زيبايي بصري آن و اينكه يك علامت سوال بزرگ در ذهن بيننده به وجود بيايد اما اگر جايي از نمايش بازيگران زنانه بازي مي‌كردند، اشتباه كرده‌اند اما اگر جنس بازي آنها مردانه بود اشتباه نكرده‌اند، ما نبايد هيچ‌گونه زنانگي در كار آنها ببينيم. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا سطح درام آنقدر پائين است كه با بعضي از حركات خنده‌آور آن را ضايع كنيم گفت: اولا معتقدم كه به هر قيمتي نبايد تماشاگر را خنداند و همچنين برايم مهم است كه هر ده دقيقه لبخندي بر لبان تماشاگر بيايد، فاصله‌گذاري‌ها در اين نمايش يك تكنيك است كه ما در نمايش‌هاي آئيني از آن استفاده مي‌كنيم و به نظرم «ايرج» اولين مظلوم شاهنامه است. در ادامه اين نمايش مخاطبان در خصوص شيوه اجرايي كار و نيز استفاده از نمادهاي كشوري مانند چين «اژدها» در اين نمايش از همتي سوالاتي پرسيدند كه همتي در پاسخ گفت: در مورد استفاده از نماد بايد بگوييم ديو و نه اژدها. همتي در پايان افزود: نمايشنامه «مجلس برادركشي» به زودي به چاپ مي‌رسد و من براي هر كلمه اين نمايشنامه يك يا دو كتاب خوانده‌ام، ما در ابتدا مي‌خواستيم «هفت خان اسفنديار» را كار كنيم اما به اين نتيجه رسيديم كه اين داستان بهتر است. نمايش «مجلس برادر كشي» كه برگرفته از انواع نمايش‌هاي ايراني از جمله تعزيه و نقالي است، نوشته تقي همتي‌نيا و سيروس همتي است كه بهزاد صديقي و علي يعقوب زاده نيز به عنوان مشاور متن در پرداخت يكي از تراژيك‌ترين داستان‌هاي شاهنامه كه داستان فريدون و سه پسرش سلم، تور و ايرج است با گروه همراه بوده‌اند. اين نمايش به كارگرداني سيروس همتي و با همراهي داوودفتحعلي بيگي به عنوان استاد مشاور كارگردان و طراحي صحنه شهرام كرمي و ليلا نوري و دستياري و برنامه ريزي مونا گلپايگاني است. در اين نمايش بازيگراني چون سيروس همتي، فاطمه حيدري‌فر، محمد بخشي زاده، مجيد رحمتي، ساقي عقيلي، شيرين امامي، مرجان صادقي و محسن ميرزاعلي حضور دارند. محسن ميرزاعلي، مجيد رحمتي موسيقي، مرتضي اتابك طراحي پوستر، ر ضا موسوي عكس، مريم نوري منشي صحنه، محمد بخش زاده مدير صحنه ، مسعود انعامي و مهتا پناهي ساخت و اجراي صحنه ديگر اعضاي اين نمايش هستند. انتهاي پيام/پ




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن