تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826104751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مداحان جوان استاد نمي‌بينند


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: مداحان جوان استاد نمي‌بينند خبرگزاري فارس: آموزش مداحي در ايران از جمله فعاليت‌هايي است كه تابستان هرسال مانند كلاس‌هاي فرهنگي ـ هنري رونق مي‌گيرد، اما كارشناسان و پيشكسوتان مداحي معتقدند كه در اين كلاس‌ها معمولاً از استادان جامع‌الاطراف خبري نيست. به گزارش خبرنگار آئين و انديشه فارس، سرودن اشعار و گفتن مدح اولياي دين، راهي در جهت حفظ و زنده نگه داشتن مقدسات شيعيان است. عالمان تشيع در طول تاريخ با نگارش كتاب‌هايي كه در آن به سيره زندگي امامان معصوم (ع) پرداخته‌اند، اولين مداحان اهل بيت عصمت و طهارت بوده‌اند و همزمان با اين عالمان، شاعران شيعه در مجامع و مجالس مختلف به سرودن اشعاري در ارتباط به خصلت‌‌ها، تولد، امامت و شهادت امامان شيعه (ع) پرداختند و مردم عادي كه عموما از سواد دور بوده‌اند و نمي‌توانستند به خواندن كتاب‌هاي تاليف شده درباره امامان بپردازند، حفظ كردن اين اشعار را راهي مطمئن براي انتقال چگونگي سيره امامان برگزيدند. بدين ترتيب شاعران مذهبي نقش مهمي در تبليغ به عهده گرفتند و پس از عبور از دوره اختناق كه به دليل حكومت بني‌عباس در ايران رخ داده بود، همچنين انحلال سلسله‌هاي پادشاهي كه پادشاهان مخالف تشيع را در راس خود مي‌ديد و همزمان با تاسيس صفويه و اعلام مذهب شيعه به عنوان مذهب رسمي كشور، چگونگي انتقال اشعار مذهبي و احاديث به مردم عادي بين هنرمندان مطرح شد. معماران، كاشي‌كاران، نقاشان، هنرمندان تجسمي و ... هريك با درج نمادهاي تشيع در كارهاي هنري خود، گامي در جهت تبليغ مذهب تشيع برداشتند تا اينكه گروهي از ‌خوانندگان با حمايت عالمان و مدارس علميه با استفاده از الحان خوش و تكنيك‌هاي مبتني بر نغمات آوازي به مداحي اهل بيت (ع) پرداختند. امروز نيز ذاكران اهل بيت (ع) تلاش بسياري براي انتقال حقايق مصيبت‌ها و مظلوميت‌هاي اهل بيت (ع) مي‌كنند و البته از جايگاه قابل احترامي ميان عموم مردم برخوردارند. اما چگونه مي‌توان گام به عرصه مداحي گذاشت و به ستايش اهل بيت عصمت و طهارت پرداخت؟ مراد ما در اين گزارش، مداحي است كه قدر و منزلت و موقعيت خودش را بداند و مبلغ خوبي براي مذهب تشيع باشد. سالاري: كلاس‌هاي مداحي بايد به روايت‌شناسي بپردازند ---------------------------------------------------- جابر سالاري از مداحان جامعه آذري كشور است. وي از سال 68 و از نوجواني شروع به مداحي كرده و با تجربه 20 سال ستايشگري خاندان عصمت و طهارت (ع) همچنان به دنبال آموزش تكنيك‌هاي نوحه‌خواني است. اين آموزش‌ها البته به صورت سنتي و با حضور در هيأت‌هاي هفتگي نوحه‌خواني در غرب و جنوب غرب تهران است. از نظر وي، مداح كسي است كه به دنبال ترويج اسلام و آرمان‌هاي معصومين (ع) باشد و البته در رفتار و گفتار خود صداقت داشته باشد. وي مي‌گويد: ظاهر و باطن مداح بايد باهم همخواني داشته باشد. مداح در ظاهر و باطن بسيار مودب است، تبليغ دين مي‌كند، اهل نماز و روزه و مستحبات است و از گناه و منكرات دوري مي‌گزيند. اين شخص در باطن و افكارش هم بايد اينگونه باشد و در غير اين صورت اعتماد جوانان نسبت به آنان سلب مي‌شود. سالاري ادامه مي‌دهد: كسي كه مي‌خواهد مداح و ذاكر باشد، اول بايد ببيند در وجودش علاقه دارد يا نه؟ و آيا اين علاقه به خاطر عشق به اهل بيت (ع) به وجود آمده و يا به خاطر كسب مال و شهرت. اگر به خاطر معصومين (ع) باشد، ماديات در زندگي آنها جايي نخواهد داشت و اين شخص بايد با حضور در مجامع مداحي و شاگردي اساتيد، به ذكر مصيبت يا مدح اهل بيت (ع) بپردازد، اما اگر به خاطر ماديات كسي مي‌آيد و مداح مي‌شود به دنبال مطرح شدن است، راه را اشتباه آمده و او براي اينكه مجالس بيشتري را اداره كند، براي غلبه بر ناتواني جسمي حضورهاي چند روزه در مجالس عزاداري ممكن است سراغ مسائل ديگر رود و حتي براي گرم شدن مجالسش از عبارات و رواياتي كه به مجالس امام حسين (ع) و ساير امامان ضربه مي‌زند، استفاده كند. اين مداح آذري‌زبان اضافه مي‌كند: البته اين گروه دوام نمي‌آورند. هر چند شايد چند سالي طرفداراني هم داشته باشند، اما خيلي زود از دايره رحمت خداوندي دور مي‌شوند. وي ادامه مي‌دهد: داشتن خلوص نيت و دوري جستن از حاشيه‌ها و رفتارهاي غيرعقلاني در كنار حضور در مجالس اساتيدي كه به خوشنامي معروفند و بهره جستن از كلاس‌هاي تخصصي آنها و استفاده از اشعار داراي سند، مسيري است كه مي‌تواند ما را به سمت مداح شدن رهنمون كند. سالاري حضور در كلاس‌هاي مداحي براي عموم مردم را عاملي براي شنيدن چندباره روايات و سيره زندگي امامان معصوم و اولياي الهي مي‌داند و مي‌ گويد: ما نبايد منفي‌گرا باشيم. در كلاس‌هاي مداحي و مجالسي از اين دست كه ذكر مصيبت اهل بيت (ع) بيان مي‌شود، به زنده نگه داشتن خون امام حسين (ع) و ترويج دين كمك مي‌كند. او معتقد است كه در كل، مجالس مداحي به سود جامعه است، چرا كه تبليغ دين، معرفي اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، قرائت قرآن و بيان احاديث از كاركردهاي اين مجالس است. اين مداح آذربايجاني البته از وضعيت جامعه مداحي چندان راضي نيست. او مي‌گويد: اكثر مداحان از نظر مطالعه تاريخ ضعيف‌اند. شعرهايي كه مي‌خوانند از روي اسناد معتبر نيست و به نظر من در كلاس‌هاي آموزش مداحي ابتدا بايد تاريخ چهارده معصوم (ع) با سندهاي معتبر خوانده شود، بعد روي تكنيك‌هاي صدا و نغمات كار كنند. وي در ادامه با اشاره به اين موضوع كه متاسفانه بسياري از مداحان اشعاري مي‌خوانند كه داراي سند معتبر نيستند، مي‌گويد: متاسفانه بسياري از اشعاري كه به مداحان پيشنهاد مي‌شود يا توسط بسياري از مداحان خوانده مي‌شود، با اين سندها منطبق نيست. ما بايد در كلاس‌هاي خود روايت شناسي و سندشناسي انجام دهيم و اشعاري كه طبق اسناد و روايات معتبر گفته شده‌اند را براي مداحي انتخاب كنيم نه اشعاري كه صرفا زاده شور و هيجان شاعر هستند. نيكدل: آموزش مداحي بايد زير نظر سازمان تبليغات باشد ----------------------------------------------------- علي‌اصغر نيكدل از جمله پيشكسوتان مداحي كشور است. وي از سال 74 اقدام به راه‌اندازي كلاس‌هاي تربيت مداح كرد كه مورد تاييد بسياري از اساتيد اين حوزه قرار گرفت و در حال حاضر نيز با همكاري برخي ديگر از پيشكسوتان در كانون مداحان سازمان تبليغات اسلامي شمال شرق تهران، به دنبال راه‌اندازي كلاس‌هايي براي آموزش مداحان جوان است تا با شيوه‌اي اصولي‌تر جوانان شايسته را وارد اين عرصه كند. نيكدل كلاس‌هاي پرشمار مداحي تهران را به اين دليل كه مديران و مدرسان برخي از آنها از يك استاد تمام عيار مداحي بي‌بهره‌اند، كلاس‌هاي بي‌ارزش مي‌نامد و مي‌گويد: با داير شدن اين كلاس‌ها مخالف هستم. هم من مخالفم و هم بسياري از پيشكسوتان كه از اين وضعيت خون دل مي‌خورند و هر روز شاهد ورود مداحان نوپا و تازه‌كاري هستند كه علم روز ندارند، مقتل نمي‌شناسند و گاهي حتي صداي مناسبي براي مداحي ندارند. اين مداح باسابقه اضافه مي‌كند: هركس كه با حضور در مجالس مداحي، چند شعر و تكنيك ياد مي‌گيرد، مي‌رود كلاس مداحي راه‌اندازي مي‌كند. اين افراد خودشان بايد سال‌ها در محضر اساتيد آموزش ببينند چگونه است كه به چند جوان علاقه‌مند مي‌خواهند آموزش دهند؟ به يقين، محصول اين كلاس‌ها كه براساس اصول راه‌اندازي نشده و آموزش نمي‌دهند، كيفيت مطلوب و تاثيرگذار را نخواهند داشت. وي از موافقان برگزاري كلاس‌هاي مداحي به شيوه سنتي است كه در آن، همه آموخته‌هاي خود را مطرح مي‌كنند و در عين حال آموزش نيز مي‌بينند. نيكدل ادامه مي‌دهد: در كلاس‌ها علاقمندان را با 124 اصل و روش، آموزش مي‌دهم و آنها را از نظر ادبي، گفتار، رفتار، پوشش و هر آنچه زيبنده يك مداح اهل بيت (ع) است، آشنا مي‌كنم. متاسفانه اساتيد بسياري از كلاس‌هاي جديد آموزش مداحي با اصول كامل مداحي آشنا نيستند و مشخص است كه مداحان آموزش ديده آنها چه شرايطي خواهند داشت. وي از برنامه‌ريزي برگزاري كلاس‌هاي مداحي مبتني بر روش‌هاي علمي در سازمان تبليغات اسلامي خبر مي‌دهد و مي‌گويد: طبق برنامه‌اي كه در حال تدوين آن هستيم، تحصيلات، نوع رفتار و چرايي مداح شدن براي داوطلبين حضور در اين كلاس‌ها از شروط اصلي است. كلاس‌هايي با بازه زماني مشخص براي رده‌هاي مختلف مداحي داير خواهيم كرد و داوطلب تا نتواند نمره قبولي يك كلاس را بگيرد، نمي‌تواند در كلاس بالاتر شركت كند. نيكدل همچنين از نبود متولي مشخصي براي مديريت و مراقبت بر عرصه مداحي كشور طي سال‌هاي گذشته انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: مشكل اصلي مداحي در كشور ما نبود متولي مشخص براي آن است. ما در كانون مداحان سازمان تبليغات اسلامي آن را بارها مطرح كرده‌ايم و به نظر من سازمان تبليغات بهترين گزينه براي تولي‌گري اين امر است و اين سازمان بايد تمام مراحل مربوط به اين حوزه را تحت نظارت و بررسي خود قرار دهد و مسئوليت اين كار را تماماً به عهده گيرد. اين مدرس كلاس‌هاي مداحي معتقد است: نبود شرايط مناسب در مديريت مداحي كشور باعث شد تا خيلي از تازه‌كارها كه به رتبه استادي هم نرسيده‌اند، اقدام به داير كردن كلاس كنند. حتي كارهاي مداحي خودشان را كه يا از نظر محتوا و يا از نظر تكنيك قابل عرضه نيستند را منتشر كنند. آشنايي با قرآن و حديث و برخي علوم انساني موضوعي است كه نيك دل آنها را لازم پيشرفت مادحين مي‌داند. او مي‌گويد: مداح بايد به شعر و محتواي آن، قرآن، احاديث و سندهاي مربوط به اشعار و احاديث مسلط باشد. نبايد به خواندن هر شعر و قصيده‌اي روي آورد و تنها در صورت اثبات محتويات آن و مفيد بودن آن اقدام به خواندنش كند. البته بايد موقعيت شناس، روانشناس و حتي جامعه‌شناس باشد تا بتواند به خوبي ذكر مصيبت بگويد و به ترويج سيره اهل بيت (ع) بپردازد. وي در پايان سخنان خود صداقت و تقوا را دو عامل مهم شخصيتي مداحان عنوان مي‌كند و مي‌گويد: مداحي كه صادق است، هيچگاه در بيان مصيبت يا سيره اهل بيت (ع) كوتاهي نمي‌كند و منحرف نمي‌شود و با بيان واقعيت به ترويج و تبليغ آنها مي‌پردازد. چرا كه تقوا عامل مهمي براي دوري جستن از گناه در لباس مداحي است. آصفي: جوانان براي فراگيري دانش كامل مداحي كم اشتياقند --------------------------------------------------------- مهدي آصفي، از جمله ديگر پيشكسوتان جامعه مداحي كشور است. وي در كنار نوكري اباعبدالله الحسين (ع)، 11 جلد كتاب مذهبي گردآوري كرده است كه عنوان برخي از آنها عبارتند از عرفان در آينه غزل، ديوان كامل عبرت نائيني، ديوان نوا در شمشيري، ديوان جودي، ديوان وفاي شوشتري و ديوان چاوشي اصفهان. وي شكل اصلي مداحي در كشور را در يك جمله خلاصه مي‌كند و مي‌گويد: مداحان ما استاد نمي‌بينند. اشاره آصفي به مداحاني است كه بدون حضور در كلاس‌ها و مجالس معتبر آموزش مداحي و تنها بر اساس اتكا بر استعدادهاي فردي و بهره جستن از صداي خوش و تاثيرگذار اقدام به مداحي مي‌كنند. اين مؤلف كتب آئيني مي‌گويد: استاد بسياري از مداحان ما تنها تلويزيون است. يعني همان برنامه‌هايي كه تنها چند دقيقه از مجالس مداحي را پخش مي‌كند. متاسفانه مردم فكر مي‌كنند كه برنامه‌هاي تلويزيون به معناي چارچوب مداحي است، در حالي كه تلويزيون نقش مفيد و مثبتي را در اين باره به عهده ندارد و علاقه‌مندان به مداحي بايد از طريق حضور در كلاس‌هاي اساتيد برجسته اقدام كنند. وي در ادامه مي‌افزايد: پيش از اين، اساتيد كامل نقش مهمي براي تربيت مداح داشتند. به عنوان مثال استاد بنده، قاري قرآن بود، مسئله مي‌گفت، پيشنماز بود و از روي شعر و قصيده مداحي هم مي‌كرد. در حقيقت، اساتيد قديم جامع و كامل بودند، اما امروزه اساتيد جامع‌الاطراف كم شده‌اند و پيشكسوتان وقت نمي‌گذارند. البته جوانان هم براي آموزش اصولي اشتياق كافي نشان نمي‌دهند. آصفي در ادامه با تاكيد بر اين نكته كه مداحي بايد متولي دولتي به خود ببيند، مي‌گويد: بايد تشكيلاتي راه‌اندازي شود و تمام مراحل مداحي، اعم از آموزش، انتشار و برگزاري مجالس زير نظر آن برگزار شود تا انحرافي پيش نيايد. به تازگي موسسه «دعبل خزاعي» فعاليت خود را آغاز كرده كه البته فعلا در خصوص بيمه مداحان و اموري مانند ثبت آنها مشغول است. بايد اين موسسه را تقويت كرد تا بتواند آشفتگي‌هاي موجود را جمع كند و براي مداحي ضوابط و چارچوب جدي بنويسد. اين پيشكسوت مداحي در پايان سخنان خود ويژگي‌هاي مداح نمونه را برمي‌شمارد و مي‌گويد: مداح خوب، زيبنده نام كسي است كه علاوه بر داشتن استعدادهاي موسيقايي و صدايي در محضر اساتيد تكنيك‌هاي آواز و مداحي را آموخته باشد و با اتكا به نفس و ايمان خويش از پرداختن به مسايل دنيوي بپرهيزد. آهي: گاهي همه متولي مداحي مي‌شوند --------------------------------------- علي آهي از شاعران سرشناس و پيشكسوتان مداحي كشور است كه ذاكران زيادي در شرق تهران در كلاس‌هاي دهه‌هاي 30 و 40 او لباس مداحي به تن كرده‌اند. او نزديك به 70 سال به مدح اهل بيت (ع) مي‌پردازد و يكي از بنيانگذاران موسسه دعبل و پيگير مسائل اجتماعي و رفاهي مداحان در نهادهاي گوناگون است. آهي مي‌گويد كه سه سال پيش با مشاهده اوضاع آشفته مداحي و اجحافي كه نسبت به آنها در مقايسه با خوانندگان غيرمذهبي مي‌شد، درخواستي مبني بر تشكيل سازماني براي ساماندهي مداحان در قالب بيمه تامين اجتماعي و حمايت‌هاي مالي محدود به مقام معظم رهبري تقديم كرده است كه با عنايت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، سازمان تبليغات اسلامي بنياد دعبل خزاعي را با همين هدف راه‌اندازي كرد. به گفته اين مداح و مربي مداحان تهران، بنياد دعبل خزايي تا امروز بيش از 2 هزار و 300 مداح را در سراسر كشور بيمه كرده است. اين شاگرد آقاشيخ جواد خراساني مي‌گويد: بايد از ابعاد گوناگون به مسأله آموزش مداحي پرداخت، اما شخصاً بيشترين انتقاد را به محتواي معنايي اشعار مورد استفاده مداحان دارم. متاسفانه به دليل ناآگاهي و حتي كم سوادي برخي مداحان و شاعران گه‌گاه اشعاري خوانده مي‌شود كه نه تنها ارزش خاندان عصمت و طهارت (ع) را حفظ نمي‌‌كند، بلكه در مواقعي كفرآميز نيز هستند و بهانه به دست دشمنان تشيع مي‌دهد. وي مي‌گويد: ما دو دسته مداح داريم؛ مداحاني كه با سبك‌هاي نوين فعاليت مي‌كنند كه من موافق آنها نيستم و مداحان سنتي. اين مداحان يا براي كسب مال و يا براي عبادت، مجلس برگزار مي‌كنند. استاد آهي همچنين به برگزاري گسترده كلاس‌هاي مداحي در اقصي نقاط كشور اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: درباره سبك و سياق و تكنيك‌هاي آموزشي اين كلاس‌ها نظري ندارم، اما روي سخن من بيشتر در خصوص مسايل عقيدتي اشعار مورد استفاده مداحان است. بايد به علاقمندان مداحي اصطلاحات صوفيه تفهيم شود تا آنها از اين اصطلاحات در مداحي خود استفاده نكنند. بزرگ‌ترين مشكل ما در اين كلاس‌ها ناكافي بودن توجهات به مسايل عقيدتي در اشعار است. بايد روي اين مسايل كار شده و نتايج مثبت آن به مادحين منتقل شود. وي در ادامه به بيان خاطره‌اي از حدود 50 سال پيش مي‌پردازد و مي‌گويد: در آن سال‌ها به مناسبت نيمه شعبان، شعري را از روي كتاب «مخزن‌الاشعار» مي‌خواندم، اما پس از مدتي وقتي شعر را به برخي از علماي عظام از جمله حضرات آيات ميلاني، وحيد خراساني و گلپايگاني نشان دادم آنها نكته كفرآميز شعر را به من تفهيم كردند. من خود پيش از آن متوجه نبودم و مردم هم متوجه نمي‌شدند تا گوشزد كنند، اما عالمان ديني آنها را فهميدند. آهي در ادامه مي‌گويد: ما بايد بياييم و اين نكات انحرافي را از ديوان‌ها و اشعار خارج كنيم. البته مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه سنگين است. اين وزارتخانه براي تاييد ديوان‌هاي مذهبي از افراد و كارشناساني كه به جنبه ادبياتي كتاب توجه دارند و آشنايي دارند، استفاده مي‌كند در حالي كه بايد از كارشناسان مذهبي كه آشنايي كامل با محتوا و معنا دارند، استفاده كنند. وي در پايان مي‌گويد: البته انتقاد من به سازمان‌هاي صدا و سيما و امور فرهنگي وزارتخانه‌ها و شهرداري‌ها نيز هست. اين سازمان‌ها تا به حال چه خروجي فرهنگي ـ مذهبي‌اي داشته‌اند كه در اين زمينه فعالند؟ شهرداري چه ارتباطي با مداحي دارد كه آنها را جمع مي‌كند و برايشان برنامه مي‌گذارد؟ به نظر من، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد تمام اين مراكز فرهنگي را در خود ادغام كند و تولي‌گري تمام امور فرهنگي را عهده‌دار باشد. اين تولي گري در خصوص مداحي و جامعه مداحي نيز بايد باشد تا بتوان هم نظارت مفيد بر عملكرد مادحين داشت و هم بتوان آن را از سخنان كفرآميز و انحرافي تميز داد. دشتي‌فرد: تكرار مطالب قديمي از مشكلات امروز مداحان است ------------------------------------------------------- عبدالحميد دشتي‌فرد، مداح ساكن بوشهر است. او مي‌گويد: در زمانه‌اي كه هر روزِ شاهد مطالب ناروايي اعم از مقاله، كاريكاتور و فيلم نسبت به ساحت مقدس حضرات معصومين (ع) خصوصاً حضرت خاتم‌الأنبياء (ص) هستيم، مداحان اهل بيت در دفاع از حريم رسالت و ولايت، بار بسيار بزرگي روي دوش دارند كه ديگر با بيان مطالب و نقل قول‌هاي تكراري و بعضاً غيرمعتبر نمي‌توان آن بار را به مقصد رساند. زيرك‌كار: كلاس‌هاي مداحي بايد روي شعر هنرآموزان توجه كنند ---------------------------------------------------------- فيروز زيرك‌كار، مداح اهل تبريز نيز بيشتر درباره مواد شعري مداحي سخن مي‌گويد. او اظهار مي‌دارد: شعر بايد در قامت سيد الشهداء باشد. يعني اگر در شعري كه حاوي نام سيدالشهداء (ع) است، در صورتي كه نام حضرت را برداشته و نام فردي معمولي گذاشته شود و تغييري در معناي شعر به وجود نيايد، معلوم مي‌شود كه آن شعر براي حضرت سيد الشهداء (ع) نبوده و در شأن آن حضرت نيست. شعر معصومين (ع) بايد تنها بيانگر اوصاف و ويژگي‌هاي خاص ايشان بوده و با شعرهاي ديگر تفاوتي آشكار داشته باشد و اين امر نيازمند معرفتي جامع به شأن والاي آن حضرات است كه بايد كلاس‌هاي مداحي در اين باب توجه بيشتري از خود نشان دهند. يكي از ميان اين سه ---------------------- برگزاري مجالس مداحي با حضور اساتيد خوشنام و معتبر، نظارت بر رفتار مداحان، دوري جستن از جنبه‌هاي مادي و دنيايي و مشخص كردن متولي خاص براي جامعه مداحي، خواسته مشترك بسياري از اساتيد و فعالان خوشنام اين عرصه است. به نظر مي‌رسد، نهادهايي مانند سازمان تبليغات اسلامي، سازمان اوقاف و امور خيريه و همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه متوليان اصلي مسايل مذهبي از جمله آموزش و ترويج قرآن كريم هستند، بهترين گزينه‌ها براي سرپرستي جامعه مداحي در كشورند. ------------------------ گزارش از جواد شمس ------------------------ انتهاي پيام/ح




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 752]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن