تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850482074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صدایشان را می‌شنوید؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - محسن آزرم  فرزاد مؤتمن فیلم‌سازیِ حرفه‌ای را دیر شروع کرد؛ دیرتر از باقی هم‌سن‌وسال‌هایش و پیش از آن‌که اولین فیلم سینمایی‌اش را بسازد، شماری از سینمادوستان او را به‌واسطه علاقه بی‌حدش به سینمای ژان ‌لوک گدار فرانسوی و هال هارتلی آمریکایی می‌شناختند؛ فیلم‌سازانی از دو قاره که اساساً میانه‌ای با سینمای معمول و متداول نداشتند [ندارند] و «هفت پرده»‌ای که فرزاد مؤتمن به‌عنوان اولین فیلمش ساخت، بیش از هرچیز، خبر از همین علاقه می‌داد. «هفت پرده» البته نمایش عمومی نداشت و شمار آنها که فیلم‌ را دیده‌اند ظاهراً اندک است. پیش از آن‌که تکلیف «هفت پرده» بالأخره روشن شود، «شب‌های روشن» را ساخت که کم‌کم، به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های منتقدان ایرانی تبدیل شد. تجربه‌های بعدی فرزاد مؤتمن البته موفقیت «شب‌های روشن» را به‌دست نیاوردند و خوب که نگاه کنیم، می‌بینیم غیر از کارگردان، چیزی ‌که این دو فیلم را به ‌هم پیوند می‌دهد فیلم‌نامه‌نویس آن است: سعید عقیقی. و ظاهراً برای جبران آن فیلم‌های ناکام است که مؤتمن، فیلم «صداها» را براساس فیلم‌نامه‌ای از عقیقی ساخته؛ یک فیلم داستان‌گو که از تجربه‌گری و بازیگوشی هم غافل نبوده است. دوست‌داشتن، یا دوست‌نداشتن فیلم را بگذاریم برای بعد؛ چیزی‌که فعلاً مهم است همین تجربه‌گری و بازیگوشی ا‌ست. در سینمایی که الگوبرداری از یک ژانر مشهور و محبوب مایه تحسین و خروارخروار ستایش بی‌حد است، تجربه‌گری، قاعدتاً به مذاق هر تماشاگری خوش نمی‌آید و سرراست‌نبودن فیلم مانع بزرگی ا‌ست که کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس عمداً آن‌را ساخته‌اند تا نتیجه کارشان شباهتی به کار دیگران نداشته باشد. در نتیجه این تجربه‌گری ا‌ست که «صداها» کامل‌ترین فیلم‌ این سال‌های مؤتمن ‌شده است. «صداها» از همان ابتدا، البته هشدار می‌دهد که فیلم متعارفی نیست. عنوان‌بندی فیلم به نوشته‌ها محدود نیست و صدایی یکنواخت، طوری نام عوامل فیلم را می‌خواند، که انگار سرگرم خواندن متنی به‌شدت معمولی‌ست. فیلم از میانه داستان و چاقوخوردن شروع می‌شود و کم‌کم با آدم‌هایی که در آن مجتمع هستند، یا در لحظه‌ اوج دعوا و چاقوخوردن آن‌جا بوده‌اند، به عقب می‌رویم و گذشته‌ هریک را تا پیش از رسیدن به اوج ماجرا می‌بینیم. درواقع، با دو دعوا در یک خانه طرفیم: یکی دعوای رضا کیانیان و آتیلا پسیانی و کمی بعدتر، دعوای رؤیا نونهالی و آتیلا پسیانی، و البته که در باقی خانه‌ها هم دعواهای دیگری جریان دارد. مسئله اصلی همین است که اهالی باقی خانه‌ها فقط «صداها» را می‌شوند؛ صدای یک جدال مرگ‌بار را. «صداها» البته چندان در قید‌وبند جنایتی‌ نیست که رخ می‌دهد؛ قتل‌هایی اتفاق می‌افتند و قاعدتاً عمده‌ صداهایی که به ‌گوش اهالی باقی خانه‌ها می‌رسد به قتل دوم و جدال زن و شوهر سابق مربوط است همین صداها بیشتر کنجکاوی آنها را تحریک می‌کنند و آدم‌ها سعی می‌کنند از آنچه رخ داده است باخبر شوند. داستان جنایی قاعدتاً، درصدد گمراه‌کردن مخاطبش هم هست؛ این است که از میانه‌ ماجرا شروع می‌کند و اطلاعات را طوری تحویل می‌دهد که در وهله اول نمی‌فهمیم اصل ماجرا از چه قرار است. درعین‌حال، «صداها» اصلاً نمی‌خواهد یک داستان جنایی را به‌شیوه‌ معمول و متداول روایت کند؛ اگر می‌خواست با چنان عنوان‌بندی اولیه‌ای شروع نمی‌کرد، یا دست‌کم هویت قاتل را از همان ابتدا روشن نمی‌کرد اما برای روایت چنین داستانی، برای روایت ماجرایی که آدم‌ها آن‌را «نمی‌بینند» و فقط به‌واسطه‌ کنجکاوی آن‌را «می‌شنوند»، این اسلوب درستی‌ است. و البته که پیش از «صداها» هم فیلم‌های دیگری همین اسلوب را انتخاب کرده‌اند؛ هرچند من نمونه‌ای را در سینمای ایران سراغ ندارم. این ساختار موزائیکی اتفاقاً، ساختار آسانی نیست؛ چون به دقتی ریاضی‌وار نیاز دارد. باورم این نیست که صداها اسلوب ساختاری‌اش را مدیون یادآوری کریستوفر نولان است و خیال می‌کنم به‌همان‌اندازه تحت‌تأثیر برگشت‌ناپذیر (گاسپار نوئه)، با او حرف بزن پدرو آلمودوبار و نه زندگی (رودریگو گارسیا) است. درواقع، نکته‌ این‌ است که عقیقی فیلم‌نامه‌نویس و مؤتمن کارگردان، اسلوب بخصوصی را الگوی کارشان قرار نداده‌اند و بسته به داستان و موقعیت آدم‌ها، ترکیبی از این اسلوب‌ها را استفاده کرده‌اند. بااین‌همه، در مواجهه با چنین فیلمی، می‌شود آن ‌را نپذیرفت و دل به همان فیلم‌های معمول و متداولی خوش کرد که درنهایت، براساس الگوهای کلاسیک ساخته می‌شوند و البته به‌ گرد پای اصل آن فیلم‌ها نمی‌رسند و می‌شود همه ستایش‌ها را نثار فیلم(ها)یی کرد که حتی به قواعد خود وفادار نیستند و در نهایت محافظه‌کاری ساخته شده‌اند. دوست‌داشتن، یا دوست‌نداشتن «صداها» بحث دیگری‌ است؛ هرچند به‌نظر می‌رسد که مؤتمن حق دارد این تازه‌ترین فیلمش را بهترین فیلم کارنامه‌اش بداند. 




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 553]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن