تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833252044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معمار مهندس فرهنگی جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: معمار مهندس فرهنگی جامعه است تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: هم اندیشی تخصصی معماری با موضوع " اعتلای معماری و هویت فرهنگی "، شنبه پنجم اردیبهشت ماه، همزمان با هفته معماری برگزار شد. به گزارش روز سه شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، به نقل از روابط عمومی مرکز هنر پژوهی نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر، در این هم اندیشی که به همت فرهنگستان هنر و با حمایت انجمن مفاخر معماری ایران و نقش جهان برگزار شد، علی رضا قهاری؛ رییس هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران به عنوان اولین سخنران، ضمن تقدیر از حضور صاحب نظران و دانشجویان و اصحاب جراید، اضهار امیدواری کرد که تلاش دوستانش در انجمن مفاخر معماری ایران باعث حرکتی نهادین در آسیب شناسی معماری و هویت فرهنگی شود تا شاید عقب مانده گی معماری امروز ایران اندکی جبران شود. قهاری در ادامه صحبت های خود گفت: ما وارث دهها سال معماری نامی و صاحب نام و صاحب سبک در جهان هستیم. اما متأسفانه امروز متولی خاصی در زمینه معماری در کشور نداریم. ما در مورد هویت شهری صحبت می کنیم، اما متولی اصلی این مسئله مشخص نیست. جایگاه معمار به عنوان مهندس فرهنگی در تصمیم گیری های کلان سازندگی خالی است. مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، حضور دانشگاهها را در اعتلای معماری کمرنگ دانسته، گفت: حضور دانشگاهها در اعتلای معماری امروز کمرنگ است. معماری دغدغه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما نیست و در هویت بخشی به شهرسازی و معماری بی توجهی می‌شود. مردم هم تصور درست و دقیقی از معماری ندارنند. و حضور معمار در بطن ساخت و سازهای بی رویه امروز کم رننگ و بی رنگ است. بابد توجه داشت که افتخار ما فرهنگ ما است، نه نفت ما. سخنران بعدی این نشست دکترمحمد منصور فلامکی، ضمن نقد بر عدم وجود یک تعریف مشخص از معماری امروز ایران، گفت: ما نیازمند یک تعریف دقیق از معنای معماری هستیم. و عموما درک ما از معماری و معنای هویت در معماری سطحی و ظاهری است. معماری باید معنای جدید برای خود پیدا کند. در زمینه ادراک و دریافت و تسلط یافتن به تمام مفاهیم و معنایی که در معماری وجود دارد ما دارای نقص هستیم. در زمینه پژوهشی نیز این نقص مشخص و واضح است. مستندات مشخصی وجود ندارد. استاد دانشکده های معماری ایران در ادامه سخنان خود ضمن انتقاد از فضای آکادمیک کشور در زمینه معماری گفت: در هیچکدام از دانشکده های معماری مکانی برای تبادل مباحث اساسی و پایه معماری نداریم. ما بحث جامعی در دانشکده ها نداریم. باید بدانیم که در زمینه تعریف، معماری با مهندسی ساختمان فرق دارد. این چیزی است که در دانشگاه های ما معمولا به آن توجهی نمی شود. مهندس ساختمان به تعداد بسیار از عامل ها و پدیده ها توجه نمی کند که معمار دقیقا به آن مسائل توجه خاص و اکید دارد. دکتر فلامکی معماری را رکن اصلی مباهات فرهنگی گذشته و امروز ایران دانسته گفت: معماری امری تحمیل شدنی نیست. بین صورتی که از معماری دیده می شود و بین معنای معماری و ماده ای که به آن معماری حقیقت می بخشد رابطه ای وجود دارد. و باعث ارتقای یک معماری تغزل، زیبایی و آفرینش است. پدیده هایی که ذات فرهنگی دارند، ذات اقتصادی هم دارند، ذات مدنی دارند و فی نفسه گسترش فرهنگی را هم با خود می آورند. عضو هیئت امنای انجمن مفاخر معماری ایران، در پایان سخنان خود گفت : خوشحالیم که فرهگستان هنر و مرکز نقش جهان محلی را برای بحث های جامع معماری بنیان گذاشته، که مطمئنا می توان در آن با بحث و تبادل نظر با اهل فن نهایتا به معنا و هویت اصلی معماری امروز پی برد. دکتر هاشم نژاد به عنوان سخنران بعدی این نشست تخصصی، از سیمای ناهنجار معماری شهرها سخن به میان آورده، گفت: سالها است که از هویت معماری و فرهنگی صحبت می کنیم. اما نهایتا آن چیزی که از منظره شهرها می بینیم هیچ ربطی به بحث های گفته شده ما ندارد. معماری امروز ما را مهندسان، معماران و اصحاب فن هدایت نمی کنند. بلکه این تاجران و سازندگان متمول هستند که جهت معماری امروز ما را هدایت و رهبری می کنند. سازمان های مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما هیچ کدام هیچ کار اساسی و پایه ای را انجام نداده اند. شهر های ما بزرگ شده است اما سیمای ناهنجار آن هویت فرهنگی معماری را زیر سوال برده است و این نشان دهنده این است که زمان زیادی از دست رفته و زمان زیادی لازم است تا ما به ایده ال ها برسیم و بتوایم هویت را در معماری امروز معنا کنیم. دکتر ایرج شهروز نیز سخنان خود را با ارزیابی معماری امروز و مقایسه با معماری ایرانی درگذشته آغاز کرد و گفت : در گذشته روابط شهری، عمومی، غیر عمومی، خصوصی و... دارای تعاریف خاص خود بود و دارای کارکرد تعریف شده ای که امروز به هیچ وجه رعایت نمی شود. می توان از آن معماری به عنوان معماری ارگانیک، خودرو یا فکر شده نام برد، چون بر اساس زندگی دوره خود تعریف شده بود. معماری قدیم ما شامل هویت فرهنگی خاصی بوده است. معماران بزرگ دنیا توانسته اند این هویت را درک کرده و آن را در معماری خود به کار ببندند. متأسفانه یک انقطاع در فرهنگ ما به وجود آمده که رابطه بین مفهوم فرهنگ و فضای معماری ما قطع شده است. فضای معماری امروز ما به دلایل مختلف بر اساس فضای فرهنگی ما ساخته نمی شود. شهروز مسئله هویت فرهنگی را منوط به فضایی دانست که انسان در آن زندگی می کند و گفت : معماری باید در رابطه مستقیم با مفهوم فرهنگ آن جامعه قرار بگیرد. رابطه مستقیم فضای معماری با فرهنگ است که باعث ساختار هویت فرهنگی می شود و در رابطه ای تنگاتنگ با فضاهایی است که انسان در آن زندگی می کند. از سوی دیگر فرهنگ باید در یک جامعه شکل بگیرد تا بر اساس آن معماری هم شکل خاص خود را بگیرد. فضاهای معماری امروز ما به هیچ وجه به فرهنگ و روش زندگی ایرانی ما ارتباطی ندارد. داشتن فرهنگ معماری یکی از حلقه های مفقوده فرهنگ ما است. در صورت ادامه چنین شرایطی ما نمی توانیم به هویت فرهنگی معماری در عصر خود برسیم. محمود گلابچی در ادامه این نشست با اشاره به پیشینه طولانی ما در هنر معماری گفت: ما در ایران هفت هزار سال تاریخ معماری داریم. تخت‌جمشید، مساجد بزرگ ایران‌زمین، معابد گسترده و غیره، نمادهای فناوری پیشرفته در عرصه خودشان محسوب می‌شوند و ما هنوز هم معتقدیم که مردم ما در عصر قدیم در حوزه فناوری سرآمد جهانیان بوده و پیشرفت‌های معماری ما امروزه الگویی برای توسعه روش‌ها در سایر کشورهای جهان به شمار می‌رود و این مسئله نشان می‌دهد که هندسه هوشمند و معماری ما تا چه اندازه در آن زمان با دقت صورت می‌گرفته درحالی‌که متأسفانه این روزها ما به شدت از این عرصه دور شده‌ایم. رییس شورای فناوری های نوین ساختمانی رویکرد به مسئله هویت فرهنگی را منوط به کشور ما ندانست و گفت : مسئله شناخت و واکاوی هویت فرهنگی معماری منوط به ما و کشور ما نیست، بلکه تمام جوامع پیشرفته دنیا نیز به دنبال هویت خود در معماری سرزمین خود هستند. اما آن چیزی که امروز هویت فرهنگی معماری ما را تحت الشعاع قرار داده این مسئله است که ما بعد از این تاریخ عظیم پشت سر، در ارائه تعاریف اصلی معماری مشکلات اساسی داریم. عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران ضمن تأکید بر هویت فرهنگی، از تغییر در تمام مناسبات جهان گفت : شناخت انسان و احترام گذاشتن به اصالت های انسانی و ویژگی های اقلیمی است که هویت فرهنگی را معنا می کند. « خود بسنده گی » که یکی از ارکان معماری دیروز بود، امروز با ظهور تکنولوژی جدید به تعاریف دیگری که حاصل انقلاب صنعتی، مدرنیته و تغییر زندگی بشری است، بدل شده است. مهندس سهراب مشهودی؛ سخنران دیگر این نشست، ضمن انتقاد از خودزنی فرهنگی معماران، گفت : در هر جا که بحث از آسیب شناسی معماری پیش می آید، معمار را مقصر اصلی می دانیم. کسی از اصل و اساس این بی هویتی فرهنگی معماری سخن نمی گوید. در حالی که خاستگاه اصلی این بی هویتی فرهنگی در معماری از دهه بیست به وجود آمد. از سال 1347 هم با طرح جامع "طرح و ضابطه احداث بنا"، جان معماری ایران گرفته و ضابطه جایگزین آن شد. این ضابطه در هیچ کجای دنیا نظیری نداشته و ندارد. معماران به جای خود زنی فرهنگی باید از خود دفاع کنند و مقصر اصلی را ضوابط شهر سازی بدانند که معماری را از هویت فرهنگی انداخت. سخنران بعدی این نشست؛ دکتر حمید ماجدی، از وجود هویت فرهنگی در معماری امروز دفاع کرد و گفت: بر خلاف مطالبی که گفته شد؛ معماری ما از هویت فرهنگی تهی شده است، معتقدم اتفاقا امروز شهر های ما دارای هویتی است که از روابط اقتصادی، اجتماعی، حقوق شهروندی و آداب و سنن امروز جامعه نشأت می گیرد. بهتر است بگوییم: در گذشته انطباق شهرسازی با فرهنگ بیشتر بوده تا امروز. مهندس سجاد محمد یارزاده هم با تعریف مفهوم هویت و رابطه اش با معماری گفت : هویت چیزی نیست که مقیاس، حدود و ضابطه را با آن تعریف کنیم. آن چیزی که ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ما را تشکیل می‌دهد هویت است. لذا در اینجا معمار را مقصر نمی‌دانیم، چرا که برخی از این اصول و بن‌مایه‌های اجتماعی ما در جامعه معاصر پایمال شده و این به هم‌ریختگی بنیان‌های اجتماعی است که معماری ما را نیز به هم ریخته است. چرا که معمار واقعیت‌های جامعه زیستی امروز را به فضا تبدیل می‌نماید. پس انسجام در نظام‌های اجتماعی وجود ندارد و از هم گسیختگی این نظام‌ها حسن زیبایی را از ما سلب کرده است. این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود با تکیه بر معماری معاصر تصریح کرد : یکی از مهمترین شاخصه‌های معمار ایرانی آفرینش و خلق اثر با حس و ذوق هنری است که متأسفانه این در معماری امروز ما کم رنگ وکم سو شده است.باید این مسئله را هم در نظر داشت که توجه به کیفیت زندگی ملاک و معیار خلق اثر باشد نه کمیت سفارش اثر. توجه به محتوا، وظیفة خالق اثر را سنگین می‌کند. چرا که در این نا‌هنجاری‌های اجتماعی، یکی از مهمترین عناصر در نظم اجتماعی توجه به فضاهای بصری و ابنیه‌ها است، تا آرامش مفهوم واقعی خود را در فضاهایی که معمار تولید می‌کند ایجاد کرده و هویت فرهنگی معماری هم حفظ شود. انوشه منصوری دیگر سخنران این نشست هم با رد نظریه کم کاری معماران گفت : این نیست که ما کم کاری کرده باشیم، فضا هم آن چنان سیاه نیست که گفته می شود. متأسفانه به اندازه کافی فرهنگ سازی نشده است که ما معنای واقعی معماری را به جامعه و دانشجویان این رشته بشناسانیم. از معضلات اساسی معماری امروز این است که هر صنفی خودش را مجاز می داند وارد حیطه کار و عمل ما شود و خودش را ملزم به دادن ایده و فکر می کند. به همین دلیل معماران برای حفظ و ارتقای هویت فرهنگی معماری، نباید به هیچ صنفی اجازه ورود به حیطه معماری را بدهند. دبیر هیئت مدیره انجمن مفاخر معماری معضل دیگر معماری معاصر ایران را اندیشه دانشجویان جوان دانست و گفت : معضل اساسی دیگر ما، انفعال دانشجویان جوان معماری است. دانشجوی ما علاقه به نسل گذشته، فرهنگ گذشته و هویت گذشته و رویکرد به آن را کهنه پرستی می دانند. این مسئله هم از عدم آشنایی و عدم درک نسل امروز نسبت به معماری و هویت فرهنگی ما در طول تاریخ ناشی می شود. هویت کهنه پرستی نیست. هویت متمایز کننده ما، ریشه و سر منشأعادات خوب ما است. ایجاد تشکل های جوان معماری می تواند تا حد زیادی این مشکلات را مرتفع کرده و به هویت فرهنگی معماری کمک کند. این نشست که با استقبال معماران، مهندسان و علاقمندان به این مباحث همراه بود، با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان به پایان رسید. خبرنگار:405




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1781]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن