تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815696409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واشنگتن و محاسبات اشتباه نسبت به پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: واشنگتن و محاسبات اشتباه نسبت به پاكستان
* مير احمدرضا مشرف
هنگامي كه پرويز مشرف رئيس جمهور سابق پاكستان بر اثر فشارهاي داخلي ناچار به كناره گيري شد، واشنگتن از اين تحول استقبال كرد، زيرا از نظر مقامات كاخ سفيد مشرف تلاش لازم را براي همراهي با آمريكا و متحدانش براي مبارزه با تروريسم انجام نداده بود.
اين تفكر بويژه زماني تقويت شد كه آصف زرداري اصلي ترين نامزد براي سمت رياست جمهوري در خصوص مبارزه با تروريسم وعده هايي به واشنگتن داد و حتي گفته شد كه وي توافقهايي پنهاني با سياستمداران كاخ سفيد داشته است.پس از انتخاب زرداري به رياست جمهوري، مواضع و اظهار نظرهاي وي نيز اين شائبه را تقويت كرد، چنانكه پس از مراسم اداي سوگند و در جريان ملاقات با رئيس جمهور افغانستان، زرداري آمادگي پاكستان را براي همكاري همه جانبه در مبارزه با تروريسم اعلام كرد و حامد كرزاي نيز از تحول بنيادين در مواضع اسلام آباد خبرداد.
با در نظر گرفتن چنين شرايطي بود كه آمريكا و متحدانش بي درنگ پس از بركناري مشرف و حتي پيش از قطعي شدن رياست جمهوري زرداري، حملات هوايي و زميني خود را به پاكستان شدت بخشيدند.
اما واكنش شديد مردم، جناحهاي سياسي بويژه ارتش پاكستان نشان داد آمريكاييها در محاسبات خود در قبال پاكستان، دچار اشتباه شده اند.
در اين رابطه، ژنرال پرويز اشفق كياني، فرمانده كل ارتش اعلام كرد: هيچ توافقي و يا تفاهمي كه براساس آن نيروهاي ائتلاف اجازه يابند در اين سوي مرز پاكستان عمليات نظامي انجام دهند، وجود ندارد و ارتش اجازه نمي دهد آمريكا به عمليات نظامي در خاك اين كشور اقدام كند. اين تهديد كياني زماني جدي تر شد كه درگيريهايي ميان ارتش و نيروهاي آمريكايي كه در حال پياده شدن در خاك پاكستان بودند رخ داد و نيروهاي خارجي ناچار شدند به مرزهاي افغانستان بازگردند.
از سوي ديگر، سران قبايل هم تهديد كردند در صورت ادامه عمليات نظامي نيروهاي خارجي به طالبان و القاعده مي پيوندند و در يك بسيج عمومي، روياروي اين نيروها قرار مي گيرند. همزمان، جناحهاي سياسي در پارلمان نيز بحث خروج اسلام آباد از برنامه همكاري در مبارزه با تروريسم را مطرح كردند. چنين وضعيتي حتي موجب شد كه زرداري هم مهر سكوت را بشكند و همگام با دولت گيلاني، نسبت به حفظ و دفاع از تماميت ارضي پاكستان سوگند ياد كند.
همه اين موارد حكايت از آن دارد كه واشنگتن در محاسبات خود نسبت به پاكستان با اشتباههايي رو به روست.
در اين ميان، نبايد فراموش كرد كه زرداري محبوبيت چنداني نزد مردم پاكستان ندارد و در عين حال به نسبت همتاي سابق خود يعني ژنرال مشرف، در ميان اركان سياسي كشور داراي قدرت و نفوذ نيست. بدين ترتيب، واشنگتن نمي تواند به وعده ها و همكاريهاي وي اعتماد و اتكاي ويژه داشته باشد.نكته دوم اينكه برخي تحولات نشان داد ممكن است پرويز مشرف نيز براي همكاري بيشتر با واشنگتن بي ميل نبوده است، اما درك عميق تر او از واقعيتهاي سياسي و اجتماعي كشورش و پيچيدگي هاي موجود در اين راه، مانع از آن شد كه وي از محدوده مشخصي پا فراتر بگذارد.
اما آصف زرداري كه براي رسيدن به پست رياست جمهوري تلاش مي كرد، بدون در نظر گرفتن اين چالشها و با ديدي كوتاه مدت پا را از اين محدوده فراتر گذاشته است كه نتيجه آن، شرايط كنوني را براي پاكستان رقم زده است.
و سرانجام اينكه رفتن مشرف از رأس هرم قدرت، اكنون ساختار قدرت در اين كشور چند پارچه شده است. ارتش، جناحهاي سياسي، مجالس ايالتي، سران قبايل و ديگر عوامل قدرت هر يك مواضع و خط مشي هاي خاص خود را پيگيري مي كنند. بنابراين واشنگتن و متحدانش هم اكنون بايد با كانالهاي مختلفي در پاكستان در تماس باشند. حضور همزمان زرداري در لندن و ملاقات وي با مقامهاي انگليسي از يك سو و ديدار رئيس ستاد ارتش آمريكا در پاكستان و ملاقات وي با كياني و گيلاني از سوي ديگر، نمونه آشكار چنين شرايطي است. بنابراين، آشكار است كه اداره اين شرايط بسيار دشوارتر از زماني است كه واشنگتن تنها با يك شخص و تصميم گيرنده اي نهايي سر و كار داشت.
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن