تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805830764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجاوزهاي مكررآمريكا به مناطق قبايلي پاكستان:نگاه حقوقي وسياسي(بخش‪( ۴‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تجاوزهاي مكررآمريكا به مناطق قبايلي پاكستان:نگاه حقوقي وسياسي(بخش‪( ۴‬
كليات. پاكستان . آمريكا. مناطق قبايلي

** ديدگاه تحليل گران
دفاع پاكستان نيز اظهارات ضدونقيضي درباره عمليات نظامي آمريكا در خاك پاكستان داشته است. به نظر مي‌رسد اسلام اباد با عمليات نظاميان آمريكايي در خاك كشورش مخالفتي ندارد اما روز گذشته فرمانده ارتش پاكستان به اين ابهامات پاسخ داد و گفت هيچ معامله مخفيانه‌اي ميان آمريكا و پاكستان وجود ندارد و اسلام اباد از تماميت ارضي خود دفاع خواهد كرد.

اصف علي زرداري باانكه گفته است با آمريكا در مبارزه با تروريسم همكاري خواهد داشت بايد به خاطر داشته باشد مردم كشورش بدان خاطر به وي راي داده اند كه مي‌خواهند او رهبري قدرتمند باشد و نه اينكه بدون لحاظ منافع مردم پاكستان ، دنباله رو واشنگتن باشد.

مبارزه با تروريسم در پاكستان هزينه‌هاي انساني داشته است و پاكستاني ها به اين مي‌انديشند كه ايا اين جنگ داخلي است يا جنگي كه از خارج بر پاكستان تحميل مي‌شود. پيش بيني مي‌شود تا ساعتي ديگر اصف علي زرداري مواضع خود را در اين خصوص اعلام كند.

تحليلگران مي‌گويند تعهد پاكستان و افغانستان به همكاري با يكديگر در مقابله با شبه نظاميان مي‌تواند به اعتماد بين اين متحد دو آمريكا كه با بي ثباتي روبرو هستند كمك كند اما اختلاف‌ها برسر راهبردهاي امنيتي ممكن است منجر به تضعيف تلاش‌هاي انها شود .

زاهد حسين تحليلگر سياسي در گفت وگو با ايرنا گفت: شكست آمريكا در به دام انداختن اسامه بن لادن رهبر القاعده و افزايش روز افزون قدرت نيروهاي طالبان و القاعده در افغانستان، دولت كنوني آمريكا را بر آن داشته است تا اين حملات را انجام دهد و نتيجه و انعكاس آن را در نزد راي‌دهندگان آمريكايي در انتخابات آتي دريابد اما در واقع اين حملات اوضاع را پيچيده خواهد كرد.

افزايش حملات نيروهاي آمريكايي در حالي صورت مي‌گيرد كه نيروهاي ارتش پاكستان بيش از هشت هفته است كه در برخي مناطق قبيله‌اي و وادي سوات به عمليات نظامي خود ادامه مي‌دهند كه درنتيجه آن هشتصد شبه نظامي كشته شده و عليه شبه نظاميان طالبان پاكستان نيز به پيشرفت‌هايي دست يافته است.

طاهر خان سردبير خبرگزاري پاكستاني ان . ان . آي نيز به ايرنا گفت :در صورتي كه حملات نيروهاي آمريكايي ادامه داشته باشد نتايج معكوسي خواهد داشت و خشم قبايل را بر خواهد انگيخت و عمليات نظامي دولت پاكستان عليه شبه نظاميان را پس از موفقيت‌هاي اخير با شكست مواجه خواهد كرد.

افزايش تهديدات و حملات نيروهاي آمريكايي و همچنين افزايش قربانيان غير نظامي آن از سوي محافل نظامي و سياسي پاكستان به شدت محكوم شد اما از سوي ديگر تاخير واكنش دولت پاكستان نيز در اين‌باره خشم بسياري از مردم اين كشور را بر انگيخت.

چودري نثار از رهبران حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم اعتقاد دارد : سخنان مقامات آمريكا و وزارت دفاع اين كشور (پنتاگون) سبب نگراني است اما آنچه كه سبب نگراني بيشتر است موضع دولت پاكستان است كه شفاف نيست و لازم است تا براي رويارويي با اين موضع آمريكا موضع راهبردي اتخاذ كند.

با توجه به تهديدات آمريكا و محكوميت مردمي آن دولت كنوني پاكستان از جمله آصف زرداري رئيس جمهوري آن در مقابل آزمايش سختي قرار گرفته است.

ژنرال اسد دوراني رييس سابق دستگاه اطلاعاتي پاكستان نيز به ايرنا گفت :
مبارزه آمريكا با القاعده نه تنها نتيجه بخش نبوده بلكه نتيجه معكوس نيز به همراه داشته است. مبارزه آمريكا با القاعده سبب بي‌ثبات شدن پاكستان شده است البته خود پاكستان نيز در اين خصوص مقصر است زيرا اسلام اباد انجام كاري را برعهده گرفته است كه نمي‌تواند انجام بدهد. بايد با القاعده گفتگو شود.

ژنرال كمال متين‌الدين نيز تاكيد دارد بي‌ترديد، همكاري نظامي آمريكا و پاكستان به نفع هر دو كشور است. اين دو كشور هدف مشتركي دارند كه عبارتست از ريشه كن كردن تروريسم و افراط گرايي در پاكستان و مناطق مرزي اين كشور با پاكستان. ممكن است اين كشور در شرايط كنوني برضد نظاميان آمريكايي وارد عمل نشود اما به اقدامات ديگري روي خواهد اورد .

براي نمونه ، اسلام اباد اطلاعاتي را كه آمريكايي‌ها به شدت به ان نياز دارند در اختيارشان قرار نخواهد داد.

آمريكا و پاكستان به شدت به يكديگر نياز دارند. اميدواريم ماجرا به تقابل نظامي نينجامد زيرا در اين صورت نيروهاي ناتو وآمريكا نيز به شدت متضرر خواهند شد.

** ارزيابي
تجاوزهاي مكرر نظاميان آمريكايي به خاك پاكستان هرچند با واكنش‌هاي تند برخي مقام‌هاي پاكستاني مواجه شده اما بايد تاكيد كرد كه اين نوع حملات پيشتر هم وجود داشته و مساله تازه‌اي نيست .

اما اينكه در شرايط فعلي چرا اين موضوع به محور بحث در محافل سياسي تبديل شده به وضعيت جديد دولت غير نظامي پاكستان از يكسو و تحولات داخلي آمريكا از جمله مساله انتخابات آتي رياست جمهوري اين كشور بازمي گردد.

به عبارت ديگر هم مقام‌هاي آمريكايي و هم پاكستاني به صورت جداگانه بازي و منفعت خود را از طرح اين موضوع و يا آشكار كردن چنين اقدام‌هايي پيگري مي‌كنند.

نمي‌توان قبول كرد كه مواضع ارتش پاكستان به تغييري راهبردي به سمت تضاد منافع با آمريكاي‌ها حركت مي‌كند.

حداقل نمي‌توان پذيرفت كه ژنرال كياني تلاش دارد راهبرد ارتش پاكستان در جنگ عليه تروريسم را تغيير داده و در همكاري با ارتش پاكستان تجديد نظر كند اما مي‌توان گفت كه درك ارتش و مقام‌هاي پاكستاني از وضعيت و تحولات اخير آمريكا باعث شده تا آنها تا حدودي به جنگ رواني عليه آمريكايي‌ها اقدام كنند؟ جنگي كه به قول زرداري با راهبرد سياسي حل و فصل خواهد شد.

راهبرد سياسي - هرچند بر خلاف سياست اعلامي ارتش و شخص كياني هم باشد - در صدر برنامه‌هاي دولت غير نظامي پاكستان است .

دولت گيلاني و حزب مردم بطور قطع قصد رويا رويي - آنچنان كه در هفته گذشته با هدف فريب افكار عمومي مطرح شد- با نظاميان آمريكايي را ندارند اما مايلند نقشي كه مشرف براي آمريكايي‌ها بازي مي‌كرد با تغييرات در اختيار خود آنها قرار بگيرد.

اين نقش شامل كمك‌هاي مالي و نظامي به اسلام آباد است ؟ نقشي كه مي تواند - به زعم مقام‌هاي پاكستاني - تا حدودي متعادل‌كننده توان اين كشور در منطقه باشد.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن