تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏كنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815640654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشديد مصائب قطعه سازان خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تشديد مصائب قطعه سازان خودرو
محمدرضا نجفي منش*: طي يك دهه اخير كه به دوران اوج و شكوفايي صنعت خودرو ايران معروف شده، همواره شعار توليد خودرو صددرصد ساخت داخل و مبتني بر توان داخلي از سوي خودروسازان كشور مطرح شده است. گرچه در طول نيمه اول اين دهه تفكر صددرصد ساخت داخل از سوي خودروسازان داخلي البته با حمايت دولت هاي قبلي دنبال مي شد اما در شرايط فعلي به نظر مي رسد گرايش خودروسازان نسبت به تامين قطعات از خارج بيشتر شده و در مقابل سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در صنعت قطعه سازي داخلي ناديده گرفته مي شوند. اين در حالي است كه تاكنون قطعه سازان داخلي به توانايي بالايي

در زمينه ساخت قطعات و مجموعه هاي خودرو دست يافته اند و در صورتي كه زمينه استقرار تكنولوژي هاي جديدتر با حمايت هاي دولت فراهم شود مزيت هاي ديگري از جمله صادرات در اين صنعت به وجود خواهد آمد. تاكنون نيز قطعه سازان داخلي موفق به انعقاد قرارداد با خودروسازان معتبر جهان براي توليد قطعات موردنياز آنان و صادرات به ساير كشورها شده اند.
اين در حالي است كه هم اكنون صنعت قطعه سازي كشور مورد بي مهري هاي فراوان قرار گرفته و در عين حال انگيزه براي سرمايه گذاري در اين صنعت از بين رفته است. چه بسا فاصله گرفتن از تفكر صددرصد ساخت داخل نيز در آينده نزديك، ضربات مهلكي بر بدنه اين صنعت وارد كند. بي توجهي به خواسته هاي قطعه سازان از سوي خودروسازان خود دليلي بر اين مدعاست. زيرا در طول سال هايي كه فرياد افزايش قيمت قراردادهاي قطعه سازان با خودروسازان بلند شده، كمتر توجهي به آن شده است.
به عبارتي در شرايط فعلي قطعه سازان در تحريم داخلي قرار گرفته اند كه به مراتب سخت تر از تحريم هاي خارج است؛ به طوري كه از ابتداي سال جاري تاكنون بانك ها هيچ گونه منابع و تسهيلاتي را در اختيار قطعه سازان قرار نداده اند و واحدهاي قطعه سازي در شرايط فعلي با تعديل نيرو و ورشكستگي مواجه هستند و شرايط نگران كننده اي بر توليد اين صنعت حاكم شده است.
اين مشكلات قطعه سازان باعث شده خودروسازان نتوانند قطعات موردنياز خود را از طريق توليد داخل تامين كنند زيرا كمبود منابع مالي و مشكلات موجود در زمينه تامين مواد اوليه، توليدات قطعه سازان را كاهش داده و ديگر پاسخگوي نياز خودروسازان نيست. از طرفي با سه قفله شدن بانك ها عملاً تحريمي در داخل براي توليدكنندگان به وجود آمده كه بيش از تحريم هاي خارجي، توليدكنندگان را تحت فشار قرارداده است.
در اين شرايط طبيعي است كه خودروسازان براي آنكه توليدات شان روي زمين نماند دست به واردات قطعات موردنظر مي زنند كه البته به دليل در اختيار داشتن پول نفت و تامين قطعه با دلار واردات براي خودروسازان راحت تر خواهد بود.
در حال حاضر تنها قطعات پرايد، سمند و 405 در داخل توليد مي شود و قطعات پژو 206 تنها 50 درصد آن از توليد داخل تامين مي شود و بقيه به طور كامل وارداتي هستند. از سويي تاكنون به دليل مشكلات قطعه سازان از ابتداي سال توليدات ايران خودرو 12 درصد كاهش داشته كه اگر اين خودروساز بزرگ كه حجم زيادي از خودروهاي موجود در كشور را توليد مي كند، واردات قطعات انجام ندهد به ناچار بايد توليد خودرو را نيز كنار بگذارد. در چنين شرايطي آيا بهتر نيست دولت و خودروسازان در راستاي رفع اين مشكل حمايت از قطعه سازان داخلي را در دستور كار خود قرار دهند.در شرايط فعلي نيز مشكلات قطعه سازان توجه وزارت صنايع و مجلس را مي طلبد كه متاسفانه تاكنون هيچ كمكي از اين نهادها دريافت نشده است.
مجموعه اين مسائل و مشكلات صنعت قطعه سازي كشور را در بن بست قرار داده است. صنعتي كه در ساليان گذشته با انگيزه هاي فراوان ايجاد شده و به يك نهال شاداب تبديل شده بود، اكنون خطرات متعددي را پيش روي خود مي بيند. چه بسا با كناره گيري فعالان از اين صنعت آينده مبهمي پيش روي آن قرار خواهد گرفت و به طور قطع، خودروسازان نيز راه ديگري مانند واردات را در دستور كار قرار خواهند داد.
*دبير انجمن سازندگان قطعات
و مجموعه هاي خودرو
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن