تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802420270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به طبخ غذاهاي سنتي متنوع رايج خراسان شمالي در ماه رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به طبخ غذاهاي سنتي متنوع رايج خراسان شمالي در ماه رمضان
داخلي. منابستها. رمضان. آيين
استان خراسان شمالي كه از اقوام مختلف كرد، ترك، فارس،تركمن، عرب، بلوچ و لر تشكيل شده است هر يك از اقوام در اين روزها غذاهاي سنتي خاصي را براي افطار و سحر طبخ مي‌كنند.

پخت نان محلي "آنه " فتير" قتلمه"آش زرشك يا زرك" و آش "بلكه" از غذاهاي سنتي رايج بر سفر روزه داران استان خراسان شمالي است كه بيشتر در روستاها طبخ و گاها در شهرها به فروش مي‌رسد و سفر شهروندان استان را نيز رنگين مي‌كند.

يكي از ترك زبانان بجنوردي از سنت معمول پخت آش "زرشك" يا "زرك" در بين تركهاي فاميل خود سخن به ميان آورده و در گفت و گو با ايرنا مي‌گويد: اين آش غذاي مورد علاقه‌اي است كه در ماه رمضان طرفداران زيادي در خانواده ما دارد.

"زهرا رضايتي" افزود : آش موسوم به "زرك" نوعي آش قديمي است كه بيشتر در فصول سرد سال طبخ مي‌شود، ولي در ماه رمضان اين نوع آش بر روي ضيافت افطار استقبال‌كننده هاي زيادي دارد.

او اين نوع آش را در بين اقوام عشاير بيشتر شناخته شده دانسته و مي‌گويد : اين نوع آش با استفاده از زرشك كوهي كه در دل طبيعت در تابستان جمع‌آوري مي‌شود پخته مي‌شود.

وي آش "بلكه" را يكي ديگر از غذاهاي خوش طعم و پرطرفدار ماه رمضان در بين بجنورديها ذكر كرد و گفت : در اين آش از برگه‌هاي مستطيل شكل و باريك رشته‌هاي محلي استفاده مي‌شود و به اين منظور به اين آش محلي "بلكه" گفته مي‌شود.

"ليلا سوري" از اهالي شهرستان مانه‌وسملقان نيز مي‌گويد : بيشتر روستاييان اين ديار از يكي دو روز مانده به ماه مبارك تدارك پخت انواع نان محلي، موسوم به نان خانگي، فتير و قتلمه را مي‌دهند.

او مي‌گويد : در دل روستاها و حتي شهرهاي اين منطقه آنچنان شور رمضان و معنويت اين ماه نفوذ كرده است كه زنان قديمي اين خطه هر ساله به عنوان رسم ترجيح مي‌دهند نان سفره افطار را براي تمام اين ‪ ۳۰‬روز ماه مبارك به وسيله پخت نان محلي و در تنورهاي خانگي انجام دهند.

او افزود : اين سنت هنوز هم دربين اهالي اين شهرستان به صورت كمرنگ‌تري نمود دارد و مردم براي تهيه انواع نان محلي سفره افطار همه روزه در صفهاي طولاني پخت و پز نانهاي محلي در اين شهرستان در انتظار مي‌مانند.

وي كه از شور و نشاط از ياد رفته روستاها براي تهيه اقلام ماه رمضان كه هميشه از يك هفته قبل شروع مي‌شد خاطرات شيريني به ياد دارد، مي‌گويد : در چند سال پيش همسايه‌هاي يك محل به صورت مشترك يك روز كامل را براي پخت نان و فتير ماه رمضان صرف مي‌كردند.

يكي از اهالي شهرستان مانه و سملقان از اقليتهاي عرب اين شهرستان مي‌گويد : در چند سال اخير غذاهايي كه براي سفره‌هاي افطار و سحر طبخ مي‌شود بيشتر به سمت طبخ انواع پلو و كباب رفته است.

او مي‌گويد: با اين حال من در اين ماه هنگام پخت غذاي افطار و سحر به اين فكر مي‌كنم كه غذاي سفره‌ام رنگ تجمل نگيرد.

اين زن روستايي افزود: هر گاه نوه‌ها و فرزندانم در افطار ميهمان من باشند حلواي شيره خرما از غذاهاي معمولي است كه در افطار برايشان آماده مي كنم.

يكي از اهالي "شوقان" نيز پخت نان "انه" (‪ (ANE‬را از رسومات اين خطه ذكر كرد و گفت : به اين نوع نان در ساير مناطق خراسان شمالي نان چوزمه گفته مي‌شود.

وي افزود : اين نان با استفاده از خميرآرد گندم و سرخ كردن در روغنهاي نباتي و گياهي كنجد، دانه پنبه درست مي‌شود كه بعد از آماده شدن با پاشيدن شكر بر روي آن خورده مي‌شود.

يك محقق بجنوردي در اين زمينه مي‌گويد : حلوا، آش رشته، حليم، پلو با خورشت قيمه، زولبيا، باميه و خرما از خوراكهاي معمول سفره‌هاي افطار و سحر اين استان است.

"قاسم مهر نيا" به خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار داشت‪ : ۰‬پلوي قابلي، آبگوشت، پخت انواع نان قاق، قتلمه، نان سبزي، فتير شيرين را از ديگر خوراك مرسوم ماه رمضان در خراسان شمالي ذكر كرد.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن