واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جايگاه قصه كوتاه براي نوجوانان بررسي شد خبرگزاري فارس: نشست بررسي جايگاه قصه كوتاه براي نوجوانان در حاشيه سيزدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان در مركز آفرينشهاي فرهنگي و هنري كانون در خيابان حجاب برگزار شد. بهگزارش خبرگزاري فارس، به نقل از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، كاظم اخوان در اين نشست گفت: زماني داستانهاي كوتاه نوجوان رونق داشت و حتي در هنرهاي ديگري مثل سينما هم تاثير بسياري داشت، اما در سالهاي اخير رفتهرفته اين جريان در حال سكون و از بين رفتن است. اين نويسنده نوجوانان در ادامه به دلايلي كه از سوي برخي عنوان ميشود، اشاره كرد گفت: آيا واقعاً تنها بحث مالي در كمبود قصه و داستان كوتاه موثر بوده؟ آيا اين موضوع؛ كه مثلا ناشران استقبال نميكنند، نوعي فرافكني از سوي نويسندگان نيست؟ وي در ادامه از نبود جريان و جريانسازي در بين نويسندگان اين حوزه انتقاد كرد و تاكيد كرد كه حتي اگر ناشران دولتي يا خصوصي هم نسبت به رونق اين مقوله همت ندارند، وظيفه خود نويسندگان خلاق را نبايد بياهميت دانست. شهرام شفيعي، داستاننويس نوجوانان نيز در ادامه اين بحث، با اشاره به تاثيرات قصه كوتاه بر ديگر هنرها، گفت: اغلب ما كارمان را با نوشتن قصه كوتاه شروع كرديم برخلاف نسلهاي گذشته كه اينطور نبودند. در آن دوره قصه كوتاه بسيار مهم و جدي بود و روي ديگر هنرها خصوصاً سينما هم تأثير داشت. به گفته وي خيلي از رمانهايي كه الآن چاپ ميشود ماهيت رمان ندارند و ميتوانند قصههاي كوتاه خوبي باشند. شفيعي افزود: رسانههايي مثل سينما و تئاتر به داستان كوتاه به عنوان يك مرجع و ژانر مادر نگاه ميكنند. در تاريخچه نمايشنامهنويسي و سينما ميبينيم كه بسياري از فيلمهاي خوب بر اساس قصههاي كوتاه نوشته و ساخته شده است. به اعتقاد اين داستاننويس، در ايران اين تصوير وجود دارد كه براي پشتيباني از جريان فيلمنامه بايد رماننويسي را تقويت كرد درحالي كه آمار اين را تاييد نميكند. به اين معنا كه به جز اقتباسهاي مشهور سينمايي و كلاسيكها، حجم بسياري زيادي از آثار سينمايي جديد، بر اساس قصههاي كوتاه ساخته شده است. وي بر لزوم توجه به امكانات قصه كوتاه تأكيد كرد و گفت: در اقتباس از قصه كوتاه نيازي به هرس كردن نداريم ولي در رمان بايد شاخ و برگ را بزنيم و بعد از هرس كردن، اقتباس كنيم. نويد علياكبر نويسنده كودكان، از نبود واقعيتها در داستانهاي كوتاه ياد و اين ضعف را مسالهاي كلي در ادبيات كودك عنوان كرد. علياكبري كه سال گذشته در جشنواره مطبوعات كانون نيز در بخش داستان مورد تقدير قرار گرفت، در آسيبشناسي اين اتفاق گفت: برخي نويسندگان به مخاطب خود به عنوان دانشآموز نگاه ميكنند و سعي دارند به او آموزش بدهند. در اين شيوه، ديگر ادبيات، ادبيات نيست و نويسنده هم معلم است. وي افزود: گروه ديگري نيز موسوم به مادر-نويسنده هستند؛ يعني مانند يك مادر، دلسوز مخاطب خود هستند و براي همين، خيلي از مسايل را از نوشتههاي خود حذف ميكنند تا مخاطب آزرده نشود. به اعتقاد علياكبري، قصهنويسان مذهبي نيز كودك را كاملاً پاك ميبينند. پس با اين زمينهها، داستان كوتاه، چندان به واقعيتها نزديك نميشود. جعفر ابراهيمي(شاهد) دبير سيزدهمين جشنواره كتاب كه در جلسه حضور داشت، به روند جهاني صعودي داستان و قصه كوتاه اشاره كرد و گفت: درحالي كه در غرب، داستان كوتاه با اقبال مواجه است، در ايران از آن استقبال نميشود. و اين نكته جاي تامل جدي دارد. به عقيده ابراهيمي، بايد بررسي كرد كه چرا حركتي كه ابتداي انقلاب در زمينه داستان كوتاهنويسي آغاز شد، ناگهان كمرنگ و بيرونق شد. گرچه وي تاكيد كرد كه در زمينه داستان كوتاه براي كودكان، اوضاع مناسب است اما در زمينه مخاطب نوجوان به شدت كمبود داستان وجود دارد. لاله جعفري نيز كه براي كودكان و نوجوانان داستان مينويسد، با اشاره به آسيبشناسي اين حوزه، گفت: ويژگياي كه در داستان كوتاه نسبت به رمان وجود دارد، شفافيت است كه متاسفانه نويسندههاي ما اين شفافيت را ندارند. وي افزود: نگاه نويسندههاي ما نيز بهروز نيست. يعني در دنياي سرعت و اينترنت، نگاه نويسنده تغيير خاصي نكرده. اغلب نويسندگان ما در گير و دار مسايل اقتصادي، شفافيت خود را از دست دادهاند. در ادامه اين جلسه، بحثي پيرامون نگاه رسمي و تأثير نشر دولتي بر روند داستانكوتاهنويسي در اين حوزه درگرفت. شهرام شفيعي در اين بخش، ابتدا به اين نكته اشاره كرد كه ادبيات كودك ما و عموماً ادبيات به سمت صنعتي شدن و تجاري شدن پيش ميرود و ادبيات تبديل به "محصول "ي شده كه نتيجهي يك "مهارت " است و در آن مسايل اقتصادي حرف اول را ميزند. وي گفت: ادبيات تبديل به يك سرگرمي صرف شده و به همين دليل در جامعه تعداد رمانهاي حجيم سادهپسند زياد است، اينها پاسخگوي نيازهاي انساني نيستند. قصه كوتاه است كه كه بخش عمدهاي از اين نيازهاي انساني را پاسخ ميدهد. شفيعي در اين بخش، به بازخواني عوامل پيدايش قصه كوتاه در زمان رنسانس پرداخت و داستان و قصه كوتاه را پاسخي براي توجه به فرديت انسانها عنوان كرد و گفت: در رمان همهچيز قابل تعميم است اما در قصه كوتاه ما به سراغ پشت پرده فرديت ميرويم و از آن روايت ميكنيم. وي اعتقاد دارد اين اتفاق در داستان كوتاه نوجوان نيز ميافتد اما نويسندگان به طور كاذبي اين نياز را ناديده ميگيرند؛ درحاليكه اين نياز وجود دارد ولي كسي به آن توجه نميكند. شفيعي در كنار نقد تاثير جريان رسمي (و نه جريان حكومتي و دولتي)، مرسوم شدن يك شيوه را از آفتهاي اين اتفاق عنوان كرد كه روي داستان كوتاه نوجوانان نيز تاثير مهمي داشته است. وي در ادامه گفت: ركود نوشتن و انتشار داستان كوتاه براي نوجوانان، عوامل متعددي دارد كه مورد توجه نيست؛ رسانهها، محافل ادبي، خانوادهها و آموزش و پرورش، همه در اين امر دخيل هستند. او از مطبوعات كودك و نوجوان نيز انتقاد كرد و گفت امروز ديگر كسي كه مثل مرحوم قيصر امينپور مخاطب آثار ارسالي باشد، نداريم. اغلب قراردادي ميبندند با كسي و آن شخص هم براي پر كردن صفحه ترجيح ميدهد از كارهاي ترجمه استفاده كند. ابراهيمي شاهد نيز در اين بخش، به زمانبر بودن نوشتن و تدوين مجموعه داستان كوتاه اشاره كرد و اين نكته را يكي از دلايل نويسندگان براي عدم استقبال از اين حوزه دانست. نويد علياكبر همچنين در بخش دوم سخنان خود به حذف شدن افراد مختلف از جريان رسمي و مرسوم ادبيات كودك اشاره كرد و گفت: بسياري بودند كه كارهاي خوبي در اين عرصه ميكردند اما اين جريان آنها را پس زد و ترجيح دادند به عرصههاي ديگر بروند و از ادبيات و قصه نوجوان خارج شوند. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]