تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804410488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجت‌الاسلام شهيدي‌پور:اجراي موزيك در كنار قرائت قرآن هرگز مورد قبول نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: حجت‌الاسلام شهيدي‌پور:اجراي موزيك در كنار قرائت قرآن هرگز مورد قبول نيست
گروه هنر: اجراي موزيك در كنار قرائت قرآن هرگز مورد قبول نيست حتي اگر آن موزيك مناسب و قابل قبول باشد. بنابراين عذرخواهي نامجو عمل او را توجيه نمي‌كند ضمن اينكه موسيقي‌اي هم كه همراه با آيات قرآن خوانده در دسته موسيقي مبتذل، مطربي و غنا است كه مورد قبول جامعه قرآني نيست.
حجت‌الاسلام والمسلمين «محمدرضا شهيدي‌پور» استاد قرآن و داور مسابقات قرآني در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفت: قرائت قرآن شيوه مستندي دارد كه هم در شكل و هم در سبك به صورت سينه‌به‌سينه منتقل مي‌شود. در اين راه هر قاري بايد مطمئن شود كه شيوه قرائت خود را از استادي ماهر فراگرفته است.

وي ادامه داد: علاوه‌بر اين اجراي موزيك در كنار قرائت قرآن هرگز مورد قبول نيست حتي اگر آن موزيك مناسب و قابل قبول باشد. بنابراين عذرخواهي نامجو عمل او را توجيه نمي‌كند ضمن اينكه موسيقي‌اي هم كه همراه با آيات قرآن خوانده در دسته موسيقي مبتذل، مطربي و غنا است كه مورد قبول جامعه قرآني نيست.

حجت‌الاسلام شهيدي‌پور در ادامه به شيوه قرائت نامجو در اين قطعه موسيقي اشاره كرد و توضيح داد: صرف نظر از موزيك، شيوه قرائت قرآن در اين اثر بسيار سخيف، زشت و غيرقابل قبول است. او گمان برده چون خودش را در جوابيه‌اش كه توسط برادرش ارائه شده، قاري معرفي كرده و يادآور شده كه اشعار عربي را جا گذاشته و به جاي آن آيات قرآن را خوانده، عملش را توجيه خواهد كرد اما اين جوابيه عذر بدتر از گناه است.

وي تصريح كرد: اگر مشكل فقط در ترتيل و قرائت بود، مي‌شد درباره آن بحث كرد اما چون قرائت، سخيف و به صورت توهين‌آميز انجام شده ‌است، حتي اگر قصدش توهين نبوده باشد، از نظر جامعه قرآني توهين محسوب مي‌شود و اقدام استاد سليمي در اعلام جرم عليه وي بسيار به‌جا و منطقي بود؛ كاري شجاعانه كه جامعه قرآني همه بايد از آن حمايت كند.

اين داور مسابقات قرآني درباره ناآگاهي نامجو از انتشار اثرش و تأثير اين مورد بر جرم او تأكيد كرد: نفس عمل توهين به مقدسات است و حتي اگر نامجو ندانسته به آن اقدام كرده، توجيهاتش پذيرفتني نيست. عمد يا غير عمد بودن اين كار نيز در كم‌كردن جرم او نقشي ندارد. من بزرگترين توهين وي را در مورد قرائت آيات مي‌دانم.

حجت‌الاسلام شهيدي‌پور يادآور شد: يك قاري بايد از حدود و شعائر سبك قرائت خود دفاع كند نه اينكه آ‌ن را دچار خدشه كند. در مصر يك آهنگساز قرار بوده روي قرائت قاريان موسيقي كار كند. با اينكه سبك قرائت درست بوده اما چون با موزيك همراه بوده، علماي مصري با انجام آن مخالفت كردند.

وي ادامه داد: در اسرائيل چنين كارهايي انجام مي‌شود. دست‌هاي پنهاني هستند كه مي‌خواهند قرآن را تحريف كنند. اين كار به شكل‌هاي مختلفي انجام مي‌شود و هدف از آن تحريف قرآن؛ اساس دين و انقلاب ما است. ما بايد اين دست‌هاي پنهان را بشناسيم و هرچقدر هم كه فرد بگويد در اين كار عمدي نداشته، ناپسندي و زشتي كارش پنهان نمي‌ماند.

اين داور مسابقات قرآن درباره راهكار چنين عملي توضيح داد: تمام كساني كه دلشان براي قرآن مي‌سوزد بايد اعلام موضع صريح كنند تا دوباره چنين اتاقي نيافتد. نامجو نيز بايد اول از خدا طلب بخشش كند چون مرتكب گناه شده است سپس از جامعه قرآني به ويژه از رهبر معظم انقلاب كه حامي قرآن هستند صريحا عذرخواهي كند و بداند سرپوش‌گذاشتن بر كارش اشتباه است.

وي در توضيح بيشتر افزود: قرائت قرآن آهنگ خاص خودش را دارد كه سينه‌به‌سينه به قاريان رسيده است و هركس هم سعي در انتقال داشته‌هاي خود دارد. شيخ مصطفي اسماعيل قاري‌‌اي بود كه از طرف يك آهنگساز به او پيشنهاد خواندن روي موسيقي داده شد اما او در جواب گفت من طبق دانسته‌ها و فطرت خودم خواهم خواند.

حجت‌الاسلام شهيدي‌پور تصريح كرد: گرچه شيوه قرائت قرآن در كشورهاي مختلف متفاوت است اما همه برگرفته از الحان عربي است. با اين حال قرائت نامجو به هيچ يك از اين لحن‌ها شبيه نيست. حتي در موسيقي رديف ايران هم جاي نمي‌گيرد. مي‌توان اين مسئله با استادان آواز ايراني هم مطرح كرد.

وي در پايان تأكيد كرد: نامجو با عذرخواهي صرف بخشيده نمي‌شود و بايد در برابر آنچه قانون برايش وضع مي‌كند، سر فرود آورد. او بايد جرم خود را بپذيرد و پذيراي حكم دادگاه نيز باشد. من و جامعه قرآني نسبت به اقدام استاد سليمي حمايت خود را اعلام مي‌كنيم تا نتيجه‌گيري كامل حاصل شود و پس از اين ديگر كسي به اين راحتي نتواند به مقدسات دين توهين كرده و با يك عذرخواهي مسئله را تمام شده تلقي كند. البته اميدوارم اين مسئله به خير و خوبي تمام شود.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن